Apple börjar skicka ut ersättning för trasiga tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Apple börjar skicka ut ersättning för trasiga tangentbord

Kunder som köpte Macbooks med opålitliga butterfly-brytare har börjat få ersättning för sina trasiga tangentbord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots att problemet med butterfly-brytarna var ett globalt problem, är det endast kunder i vissa amerikanska delstater som får ta del av pengarna från förlikningen.

Utan att vara insatt i detaljerna så *antar* jag att detta är en naturlig följd av att det är just en grupptalan i USA som avgjorts?

Det vore som så ofta mer hjälpsamt om artiklarna tog en mer "utbildande" utgångspunkt istället för att försöka jaga upprörda(?) reaktioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utan att vara insatt i detaljerna så *antar* jag att detta är en naturlig följd av att det är just en grupptalan i USA som avgjorts?

Det vore som så ofta mer hjälpsamt om artiklarna tog en mer "utbildande" utgångspunkt istället för att försöka jaga upprörda(?) reaktioner.

Det står ju i artikeln?

"Apple gick med på förlikning i samband med grupptalan och förra året spikades det att företaget skulle betala ut 50 miljoner USD till påverkade kunder. Pengarna har nu skickats ut och det handlar om mellan 50 och 400 USD per påverkad kund."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Det står ju i artikeln?

"Apple gick med på förlikning i samband med grupptalan och förra året spikades det att företaget skulle betala ut 50 miljoner USD till påverkade kunder. Pengarna har nu skickats ut och det handlar om mellan 50 och 400 USD per påverkad kund."

Ja, men även detta:

"Trots att problemet med butterfly-brytarna var ett globalt problem, är det endast kunder i vissa amerikanska delstater som får ta del av pengarna från förlikningen."

Som var det jag specifikt kommenterade. På vilka grunder förväntar sig artikelförfattaren att folk utanför USA ska få pengar? Jag uppfattar det som direkt manipulativt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Det står ju i artikeln?

"Apple gick med på förlikning i samband med grupptalan och förra året spikades det att företaget skulle betala ut 50 miljoner USD till påverkade kunder. Pengarna har nu skickats ut och det handlar om mellan 50 och 400 USD per påverkad kund."

Fast det hade väl varit trevligt med ett förtydligande varför detta endast gäller kunder i vissa delstater i USA. Hur grupptalan fungerar over there. Det med tanke på att detta var ett globalt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Fast det hade väl varit trevligt med ett förtydligande varför detta endast gäller kunder i vissa delstater i USA. Hur grupptalan fungerar over there. Det med tanke på att detta var ett globalt problem.

Precis, något sådant skulle vara hjälpsamt för läsaren istället för det här andra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Fast det hade väl varit trevligt med ett förtydligande varför detta endast gäller kunder i vissa delstater i USA. Hur grupptalan fungerar over there. Det med tanke på att detta var ett globalt problem.

Möjliga orsaker är att advokatfirman som drev grupptalan kanske bara hade rätten att verka i dessa delstater, eller att dessa stater hade lagar som gjorde det möjligt att stämma apple för det här. Kan ju nämnas att det gäller sju av USA 50 delstater.

För att apple inte tar sitt ansvar för var som helt klart var en dålig design? Och att de inte kommer att göra mer än vad de blir tvingade att göra? Nu gäller dock ju detta de flesta företag...

Advokatfirman tar 17 av de $50 miljonerna, vilket är en tredjedel, vilket då är en hel del. Å andra sidan så har ingen av de som nu får pengar behövt lägga ner några pengar på att stämma apple och de får nu pengar till skillnad från de som köpt och fått betala för att reparera tangentbord i resterade 43 delstater (+DC!) och resten av världen utanför USA....

Kanske borde möjliggöra för liknande system för grupptalan på EU-nivå.

Edit:

https://www.keyboardsettlement.com/

kan vara av intresse.

Och i
https://www.keyboardsettlement.com/admin/api/connectedapps.cm...

nämns då de lagar i då de sju delstaterna som apple skall ha brutit mot.

Citat:

Plaintiffs filed a consolidated putative class action complaint on October 11, 2018 against Apple asserting claims arising out of an alleged defect with MacBook’s “butterfly” keyboard. See Consol. Class Action Compl., Dkt. No. 66. Plaintiff’s Second Amended Complaint (“SAC”) alleges claims against Apple for violations of the Unfair Competition Law (“UCL”), Cal. Bus. & Prof. Code § 17200 et seq.; violations of the California Consumer Legal Remedies Act (“CLRA”), Cal. Civ. Code § 1750 et seq.; fraudulent concealment; violations of the Song-Beverly Consumer Warranty Act for breach of the implied warranty of merchantability, Cal. Civ. Code § 1792 et seq.; violations of the Washington Consumer Protection Act (“WCPA”), Wash. Rev. Code §§ 19.86, et seq.; violations of the Florida Deceptive and Unfair Trade Practices Act (“FDUTPA”), Fla. Stat. § 501.204, et seq.; violations of the Illinois Consumer Fraud and Deceptive Business Practices Act (“ICFA”), 815 Ill. Comp. Stat. §§505/1, et seq.; violations of the New Jersey Consumer Fraud Act (“NJCFA”), N.J. Stat. Ann. §§ 56:8-1, et seq.; violations of New York General Business Law § 349, N.Y. Gen. Bus. Law § 349 (“GBL section 349”); and violations of the Michigan Consumer Protection Act (“MCPA”), Mich. Comp. Laws § 445.901, et seq. See Second Am. Consol. Compl., Dkt. No. 219.

Permalänk
Medlem

Jag valde en asus laptop istället för en macbook som jobbdator under den perioden just av anledning att jag tyckte att brytarna kändes som skit. Ville inte ha en laptop som jag inte tyckte var skön att skriva på.
Sedan visade det ju sig att de faktiskt var skit

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Fast det hade väl varit trevligt med ett förtydligande varför detta endast gäller kunder i vissa delstater i USA. Hur grupptalan fungerar over there. Det med tanke på att detta var ett globalt problem.

Skrivet av evil penguin:

Precis, något sådant skulle vara hjälpsamt för läsaren istället för det här andra...

Det kan jag väl hålla med om men de/den som skrivit artikeln är väl en skribent och inte en jurist tänker jag?
"Advokatspråk" är ju inte jätte roligt att läsa eller förstå.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tänk att vänta nästan 10 år på några hundra kronor… sjukt ovärt när det tar så lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk att vänta nästan 10 år på några hundra kronor… sjukt ovärt när det tar så lång tid

Jepp. En kompis fick 40000 dollar vid grupptalan för VAGs Dieselgate. Där snackar vi

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk att vänta nästan 10 år på några hundra kronor… sjukt ovärt när det tar så lång tid

Bättre än att vänta i nästan 10 år och inte få något alls.

Man anmäler att man vill delta i grupptalan (om man då har rätten till det) i tid, sen behöver man egentligen inte göra något mer.

Tiden det tog är pga av apple.

Permalänk

Redan på 80talet sa folk köp ej första versionen av något då de kan ha barnsjukdomar. Jag pratar då om märken som de ändå litar på som Volvo när de släppte 740.

Det lite tråkiga med elektronik är att det nu inte händer så mycket, det ska då mycket till för t.ex. Apple att klanta till sig. Men det har de gjort denna butterfly och bendgate med iphone 6. Samsung i sin tur Galaxy Note 7 var inte helt lyckad.

Permalänk

Tråkigt att konkurrensen är så dåligt så att företag enbart tänker på sina kvartalsvinster och gör allt för att slippa alternativt skjuta upp sådana kostnader som berör garantier, konkurensen är helt enkelt så dålig så att ingen bryr sig om sina kunder för dom vet att om dom lämnar så kommer dom till en annan skit leverantör.

Tänkte på hur gör Intel nu efter lång tid av problem och ASUS i USA som fullkomligt ignorerat sin kunders klagomål. Någon Tv tillverkare som skicka hem reparatör som sabbar bildskärmen med rakblad när dom tittar bort och hävdar att kunden sabbat skärmen. Folk skickar sin Samsung mobil på reparation och det tar evigheter och dom får en trasig tillbaks mm.

Strategin är hos alla stora spelare att fördröja allt och trötta ut kunden till den ger upp.

Finns massor med exempel och tyvärr alldeles för många

Permalänk

Jag hade en och bytte tangentbordet två gånger.
Bytte även skärm en eller två gånger då även gångjärnen var undermåliga. Kvalitetsmässigt var det en riktig skitdator, men jag gillade formatet.

Permalänk
Medlem

Jag har en 15” mbp från 2016.

Min spacebar är det enda som strular, skitjobbigt. Har haft isär tangenten och rengort osv, men det blir aldrig bra.
När man blir förbannad så brukar jag trumma på tangenten med fingrarna, sedan fungerar den en stund.
Riktigt dåligt då datorn kostade 31500kr ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Tråkigt att konkurrensen är så dåligt så att företag enbart tänker på sina kvartalsvinster och gör allt för att slippa alternativt skjuta upp sådana kostnader som berör garantier, konkurensen är helt enkelt så dålig så att ingen bryr sig om sina kunder för dom vet att om dom lämnar så kommer dom till en annan skit leverantör.

Tänkte på hur gör Intel nu efter lång tid av problem och ASUS i USA som fullkomligt ignorerat sin kunders klagomål. Någon Tv tillverkare som skicka hem reparatör som sabbar bildskärmen med rakblad när dom tittar bort och hävdar att kunden sabbat skärmen. Folk skickar sin Samsung mobil på reparation och det tar evigheter och dom får en trasig tillbaks mm.

Strategin är hos alla stora spelare att fördröja allt och trötta ut kunden till den ger upp.

Finns massor med exempel och tyvärr alldeles för många

Har du någon länk till det med att reparatören sabbar TVn med rakblad?
Tycker det låter konstigt.
Har dessutom aldrig haft problem med Samsungs service..

Permalänk
Medlem
Skrivet av riba:

Har du någon länk till det med att reparatören sabbar TVn med rakblad?
Tycker det låter konstigt.
Har dessutom aldrig haft problem med Samsungs service..

Det var inte i Sverige det hände. Minns inte vart det var dock.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bättre än att vänta i nästan 10 år och inte få något alls.

Man anmäler att man vill delta i grupptalan (om man då har rätten till det) i tid, sen behöver man egentligen inte göra något mer.

Tiden det tog är pga av apple.

Instämmer, vi skulle också behöva ett system som medger att ersättning tillfaller den faktiskt skadelidande, och inte hamnar i någon statskassa eller liknande.

När det kommer till företag som har långsiktigare engagemang med kunderna kan vårt system bli direkt provokativt. Ett typexempel är Avanza/Meta-skandalen som avhandlades här för ett tag sedan. Enligt principen att merkostnader till syvende og sidst alltid påförs slutkund, kommer kunderna som drabbades själva få betala bötesbeloppet.

Det aktuella fallet illustrerar också en annan del av behovet. Många gör inte rätt för sig förrän de får en pistol mot tinningen, och då bara gentemot den som håller pistolen. Det tycks inte finnas en tanke på att ersätta kunder med samma problem som inte deltagit i grupptalan. Med andra ord behöver vi också en pistol.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har nog bytt ett par hundra butterflytangentbord sedan 2015, kanske ännu mer, under en period tag va det flera stycken om dagen. Riktigt skit, jublade på jobbet när dom började gå över till de nuvarande tangentborden 2018. xD

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Blev så jävla scammad av webhallen pga detta skit. Tangentbordet krånglade såklart men webhallen vägrade reparera det på grund av "dam", ja no shit det är ju precis vad APple säger också....