Microsoft Edge-användningen ökar – nu på 14%

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge-användningen ökar – nu på 14%

Även om Chrome dominerar på webbläsarmarknaden, tar Microsoft allt mer marknadsandelar med Edge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Edge fungerar ypperligt. Dock är jag för gammal att gå ifrån Chrome.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Gick från Chrome till Edge och gillar den senare bättre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Har andra webbläsare övre åldersgräns?

Permalänk

Funderar på att byta faktiskt. Hur funkar Edge på IOS? Är det som vanliga Edge?

Permalänk
Medlem

Tror även att en stor anledning är att många arbetsplatser börjat byta till Edge.
Både där jag jobbar och hos många vänner så resonerar "IT" som så att det är "bättre" / "enklare" med färre beroenden/aktörer och har därför fimpat Chrome till Edge's fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Funderar på att byta faktiskt. Hur funkar Edge på IOS? Är det som vanliga Edge?

Det är som Safari men med ett Edge-skin. Än så länge är alla webbläsare baserade på webKit, så alla är samma sak. Men du kan väl synka dina Microsoft-bokmärken och sånt, antar jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är som Safari men med ett Edge-skin. Än så länge är alla webbläsare baserade på webKit, så alla är samma sak. Men du kan väl synka dina Microsoft-bokmärken och sånt, antar jag.

Ah, tack. Ja det är mest det jag är ute efter. Har sorterat upp alla bokmärken i mappstrukturer i bokmärkesfältet vilket jag vill dela mellan alla enheter (i "realtid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sitter fortfarande med chrome jag med då jag är gammal och bekväm.. Testade edge för ett halvår sen och blev överfallen av massa sidomenyer och gadgets i webläsaren så sket i det. Blir antingen firefox eller att försöka tämja edge den dagen youtube brottar ner min adblock helt enkelt

Permalänk
Medlem

Det rör sig fort, men här är en tumnagel av de som är aktuella, från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers

Years Engine Browser Company Additional browsers 1997-.... Gecko Firefox Mozilla Netscape 6-7 2001-.... WebKit Safari Apple Gnome web Konqueror 2013-.... Blink Chrome/Chromium Google Edge Brave Vivaldi Opera Samsung Internet 2016-.... Goanna Pale Moon Moonchild Basilisk K-Meleon

Blink forked from WebKit 2013
Goanna forked from Gecko 2016
Användaren Ihugo räknar Geckos ursprung från -00 i samband med inkluderingen i Netscape 6.

Rättat årtal på Gecko.
Permalänk
Medlem

Jag använder ARC, en fantastisk webbläsare som ursprungligen utvecklades för Mac. Även om den ännu inte har alla funktioner som finns i Mac-versionen, uppdateras den varje vecka, och nya funktioner läggs till kontinuerligt

Permalänk
Medlem

Använder Edge i 95% av alla fallen, tycker det är en trevligare browser än Chrome. Säkerligen går det att få likadant i Chrome men för mig är det att ha flikarna till vänster på höjden samt tredjeparts program och co-pilot i ett fönster till höger. Har dock börjat använda Vivaldi en del också de senaste dagarna som mångt och mycket beter sig likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Webbläsare skulle väl få börja använda sina egna motorer på iOS i EU snart? Har inte undersökt när den regelförändringen ska rullas ut dock.

Skrivet av BasseBaba:

Tror även att en stor anledning är att många arbetsplatser börjat byta till Edge.
Både där jag jobbar och hos många vänner så resonerar "IT" som så att det är "bättre" / "enklare" med färre beroenden/aktörer och har därför fimpat Chrome till Edge's fördel.

Ja, det kan säkerligen spela in.

Sedan tror jag rent generellt att Microsoft kanske fått fler marknadsandelar snabbare om de inte aktivt försökt få användare att ogilla den genom att göra dem irriterade på alla nag screens och annat. Hade kunnat skötas på ett betydligt bättre sätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har Mac och kör parallellt både Safari och Chrome. Kör min privata gmail på Safari och jobbet i Chrome. Jag märker inga större skillnader. Båda funkar lagom bra. Personligen tror jag att det är väldigt få som aktivt provar och jämför olika webbläsare utan man kör på med Chrome utan någon anledning. Gammal vana helt enkelt. Lite som folk som köper iPhones. Man vet att det är den prioriterade plattformen och att det därmed troligtvis funkar bäst där. Att sanningen kan vara någon annan bryr man sig inte om att ens undersöka.

En gång i tiden körde "alla" Internet Explorer och innan dess var det väl Netscape. Gillar att användandet av Edge verkar komma upp men krävs troligtvis både tid och en rejäl game changer till feature för att går förbi Chrome.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Edge några år nu utan problem. Jag är nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Webbläsare skulle väl få börja använda sina egna motorer på iOS i EU snart? Har inte undersökt när den regelförändringen ska rullas ut dock.

Precis, men eftersom det innebär att utvecklarna måste underhålla två olika versioner samtidigt (en egen motor i EU och WebKit i resten av världen) så innebär det extra kostnader och tid, vilket utvecklarna inte är så sugna på. Men det dyker väl upp något till slut.

Apple har tillåtit andra webbläsarmotorer inom EU sedan iOS 17.4.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag som börjat testa Firefox. Varit trogen IE och Edge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Min Edge loggar ut mitt Microsoft konto hela tiden, någon annan som upplever samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis, men eftersom det innebär att utvecklarna måste underhålla två olika versioner samtidigt (en egen motor i EU och WebKit i resten av världen) så innebär det extra kostnader och tid, vilket utvecklarna inte är så sugna på. Men det dyker väl upp något till slut.

Apple har tillåtit andra webbläsarmotorer inom EU sedan iOS 17.4.

Ja, det är säkerligen en faktor.

I vissa fall, som med Firefox är ju dock halva poängen att köra med just Gecko. Det hade åtminstone varit det för min del.

För Blink-baserade webbläsare är det förmodligen inte värt att byta från WebKit i många fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Använder Edge i jobbet och Chrome privat, hade mer än gärna gått över till edge hemma också (hade underlättat lite då jag installerar om windows typ 4-8 gånger per år)

Men är på tok för lat att sätta mig och föra över allt som är sparat i Chrome..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng att köra annat än Firefox, de bryr sig om integritet och webben, inte bara att jaga användarnas information och sälja annonser

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att några bara använder en webbläsare för de fungerar ju olika bra till olika saker, själv använder jag FF, Brave, Pale Moon, Edge och Chrome och om jag sitter i Linux så även Chromium.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Chrome, funkar mycket bra.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns ingen poäng att köra annat än Firefox, de bryr sig om integritet och webben, inte bara att jaga användarnas information och sälja annonser

Privat kör jag Fx med Edge som backup när Fx inte fungerar. Händer tyvärr ibland eftersom vissa hemsidor är dåligt kodade.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag vägrar att använda Edge av den enkla anledningen att Microsoft gör allt för att jag ska göra det.
När de stör mitt användande av dator för att försöka tvinga mig göra saker då försöker jag undvika det.
Sedan gillar jag Firefox, och försöker stödja dem så det finns alternativ till Chromium.

Permalänk
Medlem

Jag använda länge Chrome, som jag senare bytte till Brave, som är Chrome Deluxe imo och jag ser inte varför man skulle använda Chrome över Brave idag. Sedan Copilot började fungera rätt bra med Edge så har jag börjat använda Edge som main-webbläsare, Brave som sekundär och FF som tredje alternativ där jag har speciella addons.

Det är sällan jag tycker M$ gör något bra, men Edge är näst intill en fullträff tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ge mig några snabba anledningar till att byta från Chrome till Edge? Jag ser inte riktigt varför?

Permalänk
Medlem

Har använt Chrome i över 10år, har planer att byta till Firefox såfort Google sätter stop för adblockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ge mig några snabba anledningar till att byta från Chrome till Edge?

Du uppskattar att Microsoft ber dig göra saker då och då. Det visar att de bryr sig.

Snabbt var det, hellre än bra kanske. Det känns både tidsenligt och ämnesrelevant. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Min Edge loggar ut mitt Microsoft konto hela tiden, någon annan som upplever samma?

Är det på en bärbar enhet?
Jag hade problemet när klockan gick fel, den synkades inkorrekt över wifi/mobilnätet och det gillar inte inloggningar.