Permalänk

Bygga sin egen "spel konsol"

Tjena! Jag har börjat spela lite mer spel igen och jag vill helst spela på TVn då jag spenderar hela dagen framför datorn redan. Funderade lite på att köpa en konsol men har alltid varit en PC spelare och jag har många spel på Steam och Blizzards dito (vad det nu heter) redan. Dessutom känns de nuvarande konsolerna ganska utdaterade och klena redan. Så har kollat på att bygga en dator med ITX chassi, kanske Fractal Terra eller Ridge, och på så sätt bygga en egen konsol. Dock känns det som att det blir extremt dyrt att göra så eftersom man vill spela på TVn som är 4K och baserat på vad jag har läst behöver man ett 4080 för att kunna driva spel på vettigt sätt i 4K (typ Cyberpunk 2077). Så då landar ett bygge av en "konsol" på över 20k lätt. Men samtidigt kan det väl inte vara så att man måste ha ett 4080 för att spela på en TV på ett vettigt sätt då de nuvarande TV-spels konsolerna är extremt klena jämfört med senaste generationen grafikkort? Så vad är ett rimligt bygge för ett sådant projekt tycker ni? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt snarare än att jag har en specifik budget. Undrar hur ni på SweClockers tänker kring ett sådant här bygge och vad som är en rimlig prestandanivå att sikta på.

Ber om ursäkt om denna tråd ej hör hemma i köpråd då denna frågeställning är lite mer allmän än bara fråga efter en lista av komponenter men jag vet inte riktigt var annars den ska vara.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Om du redan har en dator kan du prova Steam Link. Jag kör Steam Link på min AppleTV. Spelen körs på min vanliga dator, men bilden visas på TV'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om du redan har en dator kan du prova Steam Link. Jag kör Steam Link på min AppleTV. Spelen körs på min vanliga dator, men bilden visas på TV'n.

Jag har provat det för ett rätt bra tag sedan men tyckte det funkade väldigt dåligt. Upplevde väldigt mycket fördröjning. Men jag kör allt via WiFi också så kanske därför. GeForce Now funkar mycket bättre men har inget bra sätt att spela det på TVn. Har testat det lite med en laptop inkopplad till TVn men det är ingen bra permanent lösning. Har också hört att Moonlight ska funka bättre än Steam Link men har ej testat det ännu. Antog typ bara att det kommer funka dåligt med WiFi från datorn till routern och sen WiFi från routern till Apple TV.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Snusfri

Plockade ihop en trevlig burk lite snabbt med kvalitétsdelar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1541232/chokladsmurf

Tänk på att 2160p inte är så hemskt tungdrivet, givet att man inte måste ha allt på superduperultra.
I 2160p så behöver man i 99% av fallen ingen AA samt att DLSS är så pass bra att man kan få höga FPS och ögongodis med billigare kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Plockade ihop en trevlig burk lite snabbt med kvalitétsdelar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1541232/chokladsmurfhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1541232/chokladsmurf

Tänk på att 2160p inte är så hemskt tungdrivet, givet att man inte måste ha allt på superduperultra.
I 2160p så behöver man i 99% av fallen ingen AA samt att DLSS är så pass bra att man kan få höga FPS och ögongodis med billigare kort.

Tackar men det är just det som jag tyckte va problemet med att bygga en dator till 4K TV. Man landar alltid över 20K. Går det att bygga något vettigt för under 20K ens? Känns inte som det eller?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Insanity92:

Tackar men det är just det som jag tyckte va problemet med att bygga en dator till 4K TV. Man landar alltid över 20K. Går det att bygga något vettigt för under 20K ens? Känns inte som det eller?

Det kan helt klart gå om man snålar in på lite grejer.
Beror på hur pass kräsen du är när det kommer till FPS.

Som jag skrev i förra inlägget så kan du komma undan med ett sämre grafikkort tack vare DLSS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Det kan helt klart gå om man snålar in på lite grejer.
Beror på hur pass kräsen du är när det kommer till FPS.

Som jag skrev i förra inlägget så kan du komma undan med ett sämre grafikkort tack vare DLSS.

Jag har sett att man kan komma undan med en Ryzen 7600 eller 7600X i processorväg. Är det ett RTX 4070 ungefär som är minimum när det gäller 4K i 60 FPS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enklast hade väl varit att dra en displayport/hdmi kabel från nuvarande dator till TV:n (vet inte hur man ska fixa kontrollern dock)? Sen om det inte är möjligt går det ju såklart att bygga nåt under 20k. Man kan även få plats med en 4070 super ti om man känner det behövs.

Permalänk
Medlem

köp dig ett Xbox One X, har enormt spelutbud då du kan gå hela vägen tillbaka till Xbox tiden + Gamepass.

ett annat billigare alternativ kan ju vara att leta upp en begagnad laptop där skärmen blivit skadad, har en kompis som för många herrans år sen (typ 2012-2013) kom över en asus laptop som hade 2 år på nacken som hade fått skärmen förstörd med i7-2670QM, GTX 580M, 16gb DDR3 och 512gb SATA 3 SSD för 4000kr (nypris 25k+)

Bygga en helt ny ITX burk? räkna med 20k+ skulle heller inte kört något kraftfullare än RTX 4070 pga ljudnivå / värmeutveckling i ITX chassi.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hmm ok så det är typ en 20k eller strax under som gäller för en sådan dator ändå. Kanske bara ska köpa en Xbox då ändå 🤔 Alternativt hoppas på att den nya generationen grafikkort blir avsevärt billigare.

Visa signatur