Vilken av dessa 1080p gaming-skärmar?

Permalänk
Rubrik justerad. // MOD
Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Många är irrelevanta, har jag bortsett direkt och inte listat alls.

MSI G255F (netonnet sida nere, men 1890kr Webhallen) > Acer Nitro VG240YM3 för mig pga. 25" och högre ljusstyrka.

https://www.computersalg.se/i/20832271/acer-nitro-qg241y-m3bm...

ASUS TUF Gaming VG249Q3A och BenQ Mobiuz EX240N (tjock panel) överväg.

Iiyama G-MASTER vet jag inte om, kanske att överväga.

KOORUI (amazon) hade jag inte ens hört talats om, och jag hade valt AOC skärmen jag länkad under över den, lika på pappret iaf.

Ett annat billigare alternativ: AOC Gaming 24G2SPAE
https://www.amazon.se/-/en/AOC-Gaming-24G2SPAE-Compatible-Dis...

Tänk på ifall du vill ha IPS eller VA, vad du tycker är bäst. Sen är det bra att titta på någon/någre recensioner av skärmen du tänker köpa. Man ser inte allt på pappret utan ibland kan panelen eller något annat vara bättre/sämre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kommer sådana här frågor varje vecka så mina råd är desamma:

Finns enligt prisjakt just nu 393 olika modeller av 1080p-spelskärmar (144+ Hz) på den svenska marknaden och det är omöjligt att säga något om hur varje individuell modell är och vilken kvalitet den håller jämfört med de 392 andra modellerna. Endast en bråkdel av de här skärmarna blir testade i vad som kan räknas som kvalificerade tester och omdömen.

Vill man ha köpsituation där man på förhand kan få en uppfattning ifall man köper en bra och beprövad produkt måste man först läsa tester som bekräftar nivån hos produkten. Därför är det enklare att istället utgå från de produkter som är testade och bekräftat bra. Välja någon av dessa erkända modeller, snarare än gå på random skärm i random butik. Då kan man behöva piffa till sin budget eftersom lågprismodeller av förklarliga skäl inte blir testade lika ofta. Och när lågprismodellerna väl testas brukar det konstateras att det finns bättre men förvisso dyrare skärmar.

Man har alltid valmöjligheten att man kan chansa och köper en skärm för att själv avgöra om den höll måttet. Ställer man bara tillräckligt enkla krav är ändå alla 393 modeller minst lika dugliga.

Permalänk

Eftersom jag länkade och försökte ta med varsin "kandidat" för varje märke, så tänkte jag kanske att ett märke skulle vara bättre än nåt annat.

Men stämmer det då alltså att t.ex att Asus har skärmar som är bättre än Dell, och Dell har skärmar som är bättre än Asus. Det är inte så att automatik ett märke har generellt bättre skärm(ar) än andra tillverkare? Allt hänger på priset alltså?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Twister86:

Eftersom jag länkade och försökte ta med varsin "kandidat" för varje märke, så tänkte jag kanske att ett märke skulle vara bättre än nåt annat.

Men stämmer det då alltså att t.ex att Asus har skärmar som är bättre än Dell, och Dell har skärmar som är bättre än Asus. Det är inte så att automatik ett märke har generellt bättre skärm(ar) än andra tillverkare? Allt hänger på priset alltså?

Att köpa skärm är som att köpa bil, alla som tidigare köpt bil vet att BMW automatiskt är ett bättre köp än Volvo och att prislappen alltid berättar hur väl produkten fungerar.

Har inte du frågat något liknande tidigare i annan tråd? Det är ganska få områden inom teknik man kan tänka på det sättet. Skärmar är en djungel och enda sättet att finna en säker väg genom djungeln är att läsa kartan och följa en redan vandrad stig. Det vill säga sondera utbudet av skärmar som redan är testade och bekräftade. Eller så chansar man.