Vad har ni för erfarenhet av Samsung Galaxy A40?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för erfarenhet av Samsung Galaxy A40?

Sitter med Galaxy J5, som jag inte tycker funkar helt bra.. Ljudnivån är usel så när den ringer hör jag inte alltid. Det största problemet är att några appar som har med geocaching att göra behöver uppdateras, men det går inte fast det finns 8gb minne i enheten.. Tyvärr går det ju inte avinstallera en del onödigt krafs som följer med fabriksinstallationen.

Funderar på en Samsung Galaxy A40 istället..

Om minne kan man läsa detta på A40:

Lagring/Minne

Lagring (GB) 64

Minne (GB) 4

Tillgänglig Lagring (GB) 49,4

Stöd för extern lagring
MicroSD (Upp till 512 GB)

Ska man tolka det som om RAM minnet är 4Gb.. 49.4 är för appar mm?

Självklart kommer jag åter igen trycka dit ett Micro SD, där bilderna jag fotar hamnar.

Vad tror ni om A40, har inga som helst behov av nån svindyr värsting. A40 säljs på vissa sidor som genomgången/begagnad/restaurerad med viss garanti.. Vart är bästa stället att köpa på?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Sitter med Galaxy J5, som jag inte tycker funkar helt bra.. Ljudnivån är usel så när den ringer hör jag inte alltid. Det största problemet är att några appar som har med geocaching att göra behöver uppdateras, men det går inte fast det finns 8gb minne i enheten.. Tyvärr går det ju inte avinstallera en del onödigt krafs som följer med fabriksinstallationen.

Om minne kan man läsa detta på A40:

Lagring/Minne

Lagring (GB) 64

Minne (GB) 4

Tillgänglig Lagring (GB) 49,4

Stöd för extern lagring
MicroSD (Upp till 512 GB)

Ska man tolka det som om RAM minnet är 4Gb.. 49.4 är för appar mm?

Självklart kommer jag åter igen trycka dit ett Micro SD, där bilderna jag fotar hamnar.

Vad tror ni om A40, har inga som helst behov av nån svindyr värsting. A40 säljs på vissa sidor som genomgången/begagnad/restaurerad med viss garanti.. Vart är bästa stället att köpa på?

4GB är verkligen gränsen skulle jag säga. Kan du så skulle jag välja en telefon med 6GB RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Barnens förra mobiler var Galaxy A40. Trevlig telefon gällande storlek, vikt och skärm. Skärmen är, för priset, riktigt högupplöst, 2340x1080. Lagring och minne är för priset ändå OK, går att expandera lagring med micro SD-kort för foto/film.

Nackdelarna är dock att telefonen inte är speciellt snabb, och att den höga skärmupplösningen bidrar till segheten. Sedan får den ju inga säkerhetsuppdateringar längre vad det verkar, och har stannat på Android 11 med senaste säkerhetsuppdatering förra året.

Jag kan inte med gott samvete rekommendera den faktiskt, med mindre än att man antingen får den i praktiken gratis. Missförstå mig inte, har man den redan är den en ok mobil för samtal, bank-ID, etc, men det måste finnas bättre alternativ på begagnatmarknaden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte de kontakterna att jag skulle kunna få en lur av någon, har kollat med den enda företagaren jag känner.. Skulle nån vilja dumpa en A40 på mig skulle jag inte direkt bli lessen, har ju inga höga krav på mobiler..

Så 2 rekommendationer hittills... Typ, att hitta nått annat... Vad isåfall?? Som är billig!

Finns en Galaxy A41, är den ett bättre val?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha extra onödiga appar på mobilen.. Då ska man inte ha samsung!

Permalänk
Medlem

Om man absolut vill ha en Samsung, och ska köpa begagnat, hade jag rekommenderat A52, S9 (kanske), S10, S10e eller liknande, de har mycket bättre prestanda än A40 och borde kosta endast marginellt mer. Av dessa är A52 nyaste modellen, exempelvis S9 är så gammal att den inte får uppdateringar längre men har å andra sidan bättre prestanda än A40 och MYCKET bättre kamera. A40 tar ok bilder ute i solskenet, men har ganska långsam kamera, om det skulle vara en viktig faktor.

För mobiler runt 1000-lappen hade jag letat på Tradera, men köper man från något av de företag som säljer refurbished kanske man får lite extra köptrygghet.

Tillägg: Min ena dotter använder min gamla (2016) Galaxy S7, dvs, verkligen gammal mobil nu, och den upplevs rappare och med snabbare kamera än min andra dotters avlagda 2019 års A40 (som hon nu har som musikspelare). Väljer man Samsungs S-modeller hellre än A-modeller kan man ofta välja 1-2 år äldre telefoner, till samma pris - men med bättre prestanda. (Just S7 är dock så gammal att den inte kan rekommenderas då en del appar kräver nyare mobiler nu eller snart)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har nu hittat Galaxy A71 för 1299:- Är den att föredra? Ska även spana in A52

https://androidenheter.se/samsung/samsung-galaxy-a71

Visa signatur

Permalänk
Medlem

A71 körde vi för lastbilschaufförer där jag jobbar. Första "halv-vettiga" modellen de fick, körde Xcover innan.
Men vi gick vidare till A52, A52s, A33, A34, A35 då de släpptes (även A5x då de är på rea).
Nästan ingen kvar på A71 längre.

Av dessa modeller är A71 den sämsta vi har kört sett till kvalité mm. Går den att använda, jo. För 1300kr ny är det kanske tom ett ok köp. Men finns väl knappt skal att få tag på. Jag skulle ha satsat på något annat. Som ovan skev, A52s var en bra modell.