Svullet batteri efter reklamationsrätt

Permalänk
Medlem

Svullet batteri efter reklamationsrätt

Hej,

Jag tänkte se om någon här har koll på vad som gäller för en laptop som får svullet batteri efter reklamationsrätten har gått ut.

2020 köpte jag en Razer Blade 15 Advanced via Webhallen. 2 år senare (reklamationsrätten gällde fortfarande) märkte jag att batteriet hade svällt och då fick jag hjälp av Webhallen att få batteriet utbytt. Nu, ytterligare 2 år senare så har jag märkt att problemet dykt upp igen.

Att det händer en gång är jobbigt, men går ändå an. Nu när det hänt igen så tyder det ju på att det är fabrikationsfel eller designfel på laptopen, så även om jag byter ut batteriet så känns det som att chansen är stor att batteriet börjar svälla igen. Jag tycker att det känns tråkigt, framförallt med tanke på att laptopen kostade en del.
Går det att reklamera datorn? Eller vad borde jag göra här? (Jag ska givetvis ta det med Webhallen, men ville kolla här också för att se om det finns någon "opartisk" expert )

/N

Permalänk
Medlem

Är reklamationsrätten slut så finns det tyvärr inte så mycket att gå på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan."

Konsumentverket

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan."

Konsumentverket

Frågan är däremot om batteriet räknas som "ny vara" eller om det ses som reservdel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Hej,

Jag tänkte se om någon här har koll på vad som gäller för en laptop som får svullet batteri efter reklamationsrätten har gått ut.

2020 köpte jag en Razer Blade 15 Advanced via Webhallen. 2 år senare (reklamationsrätten gällde fortfarande) märkte jag att batteriet hade svällt och då fick jag hjälp av Webhallen att få batteriet utbytt. Nu, ytterligare 2 år senare så har jag märkt att problemet dykt upp igen.

Att det händer en gång är jobbigt, men går ändå an. Nu när det hänt igen så tyder det ju på att det är fabrikationsfel eller designfel på laptopen, så även om jag byter ut batteriet så känns det som att chansen är stor att batteriet börjar svälla igen. Jag tycker att det känns tråkigt, framförallt med tanke på att laptopen kostade en del.
Går det att reklamera datorn? Eller vad borde jag göra här? (Jag ska givetvis ta det med Webhallen, men ville kolla här också för att se om det finns någon "opartisk" expert )

/N

Fick du en helt ny dator eller bara ett nytt batteri?

Skrivet av iFraja:

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan."

Konsumentverket

Skrivet av Sarato:

Frågan är däremot om batteriet räknas som "ny vara" eller om det ses som reservdel.

Precis. Om han fick en helt ny dator då borde det som iFraja skriva gälla, men om han bara fick ett nytt batteri så skulle jag inte tolka det som ny vara när det gäller batterier

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hallå konsument tar upp denna fråga (scrolla ner till fjärde frågan på sidan), men det är inte helt klart vad som egentligen gäller enligt lagen. Men de argumenterar för att man borde kunna hävda att felet inte åtgärdats korrekt den första gången om samma fel uppstår igen, även om det gått mer än tre år sedan varan köptes.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag fick alltså batteriet utbytt, ej ny vara.
Det verkar vara lite av en (för mig väldigt mörk) gråzon. Men jag kikar på Hallå konsument, och hör av mig till webhallen och ser vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hallå konsument tar upp denna fråga (scrolla ner till fjärde frågan på sidan), men det är inte helt klart vad som egentligen gäller enligt lagen. Men de argumenterar för att man borde kunna hävda att felet inte åtgärdats korrekt den första gången om samma fel uppstår igen, även om det gått mer än tre år sedan varan köptes.

Ja precis, det blir det som jag får trycka på.
För om det inte funkar på det sättet så innebär det att jag i framtiden alltid kommer att pusha för att få en utbytt vara, eftersom en reparation uppenbarligen är en större risk för mig att problemet dyker upp utan at jag kan få hjälp sen.

Permalänk
Skrivet av Nooro:

Tack för alla svar!

Jag fick alltså batteriet utbytt, ej ny vara.
Det verkar vara lite av en (för mig väldigt mörk) gråzon. Men jag kikar på Hallå konsument, och hör av mig till webhallen och ser vad de säger.

Konsumenträtten gäller i tre år efter två har du bevisbörda på att det inte är fabrikationsfel. Ni kan komma överens om rabatt ( avdrag på priset ), ny vara osv. Fabrikationsfelet låter ju som annat än batteriet.

Permalänk
Skrivet av Mrbarduck:

Konsumenträtten gäller i tre år efter två har du bevisbörda på att det inte är fabrikationsfel. Ni kan komma överens om rabatt ( avdrag på priset ), ny vara osv. Fabrikationsfelet låter ju som annat än batteriet.

Om två svullna batterier inom 2 år varje gång så kan det ju vara fel från fabrik, att den inte sköter laddningen korrekt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om två svullna batterier inom 2 år varje gång så kan det ju vara fel från fabrik, att den inte sköter laddningen korrekt?

De har möjligen inte avhjälpt felet från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbarduck:

Konsumenträtten gäller i tre år efter två har du bevisbörda på att det inte är fabrikationsfel. Ni kan komma överens om rabatt ( avdrag på priset ), ny vara osv. Fabrikationsfelet låter ju som annat än batteriet.

Enligt nya konsumentköplagen som trädde i kraft 1 Maj 2022.

Övergångsbestämmelse:

Citat:

Den upphävda lagen gäller dock fortfarande för avtal som omfattas av den lagen och som har ingåtts före ikraftträdandet.

Så det är givet att TS ursprungliga köp omfattas av konsumentköplagen i dess gamla lydelse. Där gällde tre år reklamation och sex månaders bevisbörda för säljaren.

SFS 1990:932:

Citat:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Citat:

23 § …
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Detta ökar bara gråzonen än mer. Jag har ingen bestämd uppfattning om exakt vad som borde gälla i det här fallet. Någon form av ”reparation” har gjorts, kanske när gamla lagen gällde, kanske under den nya, det framgår inte av tråden.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Detta ökar bara gråzonen än mer. Jag har ingen bestämd uppfattning om exakt vad som borde gälla i det här fallet. Någon form av ”reparation” har gjorts, kanske när gamla lagen gällde, kanske under den nya, det framgår inte av tråden.

Vad menar du med gråzon

Citat:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom rätt tid, är du skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Jag kan tycka att felet inte avhjälptes med nytt batteri. Den utredningen skulle gjorts tidigare. Det är inget jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Hej,

Jag tänkte se om någon här har koll på vad som gäller för en laptop som får svullet batteri efter reklamationsrätten har gått ut.

2020 köpte jag en Razer Blade 15 Advanced via Webhallen. 2 år senare (reklamationsrätten gällde fortfarande) märkte jag att batteriet hade svällt och då fick jag hjälp av Webhallen att få batteriet utbytt. Nu, ytterligare 2 år senare så har jag märkt att problemet dykt upp igen.

Att det händer en gång är jobbigt, men går ändå an. Nu när det hänt igen så tyder det ju på att det är fabrikationsfel eller designfel på laptopen, så även om jag byter ut batteriet så känns det som att chansen är stor att batteriet börjar svälla igen. Jag tycker att det känns tråkigt, framförallt med tanke på att laptopen kostade en del.
Går det att reklamera datorn? Eller vad borde jag göra här? (Jag ska givetvis ta det med Webhallen, men ville kolla här också för att se om det finns någon "opartisk" expert )

/N

Ett nytt batteri kostar vadå, 600 till 1300kr. Inte allt för mycket för en dator som kostar så pass mycket.

Bara att byta själv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ett nytt batteri kostar vadå, 600 till 1300kr. Inte allt för mycket för en dator som kostar så pass mycket.

Bara att byta själv.

Varför betala något som man har rätt att få gratis?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför betala något som man har rätt att få gratis?

Fast han är utanför reklamation och garantitiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast han är utanför reklamation och garantitiden

Det ursprungliga felet rapporterades i rätt tid och kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbarduck:

Det ursprungliga felet rapporterades i rätt tid och kvarstår

Fast han fick ju batteriet utbytt och då var det löst. Jag har svårt att se att man ser det som blev utbytt för 2 år sedan som kvarstår.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast han fick ju batteriet utbytt och då var det löst. Jag har svårt att se att man ser det som blev utbytt för 2 år sedan som kvarstår.

Felet må hända kanske inte är batteriet men jag är inte tekniker nog att avgöra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Enligt nya konsumentköplagen som trädde i kraft 1 Maj 2022.

Övergångsbestämmelse:

Så det är givet att TS ursprungliga köp omfattas av konsumentköplagen i dess gamla lydelse. Där gällde tre år reklamation och sex månaders bevisbörda för säljaren.

SFS 1990:932:
Detta ökar bara gråzonen än mer. Jag har ingen bestämd uppfattning om exakt vad som borde gälla i det här fallet. Någon form av ”reparation” har gjorts, kanske när gamla lagen gällde, kanske under den nya, det framgår inte av tråden.

Haha, datorn skickades in för reparation i april 2022, och jag fick tillbaka den i slutet av maj. Så.. oklart!

Jag har inte fått svar via supporten än, så imorgon tänkte jag gå in till en butik och kolla. Så uppdaterar jag i tråden

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast han fick ju batteriet utbytt och då var det löst. Jag har svårt att se att man ser det som blev utbytt för 2 år sedan som kvarstår.

Om man får samma fel igen så är felet inte reparerat. Det är väl ytterligare år efter reparation? 3 år reklamations rätt
Batterier har dessutom garanti på 1-2år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Haha, datorn skickades in för reparation i april 2022, och jag fick tillbaka den i slutet av maj. Så.. oklart!

Jag har inte fått svar via supporten än, så imorgon tänkte jag gå in till en butik och kolla. Så uppdaterar jag i tråden

Det är när datorn är köpt som reglerna för KKL gäller, så du ligger då på de äldre reglerna

Skrivet av Swedishchef_90:

Om man får samma fel igen så är felet inte reparerat. Det är väl ytterligare år efter reparation? 3 år reklamations rätt
Batterier har dessutom garanti på 1-2år

Om man får en helt ny enhet så får man enligt lagen ny reklamationsrätt på 3 år, men inte när individuella delar bytes. Batterier för övrigt brukar ha väldigt kort garantitid, inte ovanligt med 6 månaders garanti. Samsung hade på sina mobiler fram tills maj 2022 garantitid på 6 månader eller om det var 1 år. Batterier brukar klassas som förbrukningsvaror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är när datorn är köpt som reglerna för KKL gäller, så du ligger då på de äldre reglerna
Om man får en helt ny enhet så får man enligt lagen ny reklamationsrätt på 3 år, men inte när individuella delar bytes. Batterier för övrigt brukar ha väldigt kort garantitid, inte ovanligt med 6 månaders garanti. Samsung hade på sina mobiler fram tills maj 2022 garantitid på 6 månader eller om det var 1 år. Batterier brukar klassas som förbrukningsvaror

Den lagades i maj 2022 och därför gäller den äldre regeln?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den lagades i maj 2022 och därför gäller den äldre regeln?

Nej, datorn är köpt innan maj 2022. Det är när varan är köpt som man ska utgå från vilken regel/lag som gäller för hans köp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, datorn är köpt innan maj 2022. Det är när varan är köpt som man ska utgå från vilken regel/lag som gäller för hans köp

Jag tror han kan få ett nytt batteri, finns inget hos arn som säger att uppladdningsbara batterier är förbrukningsvara där vad jag kan se?

Edit
Sen har de redan reparerat varan en gång för samma fel och därför har de accepterat att felet inte är förbrukningsvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror han kan få ett nytt batteri, finns inget hos arn som säger att uppladdningsbara batterier är förbrukningsvara där vad jag kan se?

Edit
Sen har de redan reparerat varan en gång för samma fel och därför har de accepterat att felet inte är förbrukningsvara

Däremot brukar den del som blivit reparerad ha en garantitid på 90 dagar, eller om garantin på hela produkten är längre, lika lång tid som är kvar på garantin. Jag tror det kan bli svårt att få det utbytt är min ståndpunkt iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Däremot brukar den del som blivit reparerad ha en garantitid på 90 dagar, eller om garantin på hela produkten är längre, lika lång tid som är kvar på garantin. Jag tror det kan bli svårt att få det utbytt är min ståndpunkt iallafall

Man har 3 års reklamationsrätt på lagning ändå... Garanti skall man inte hävda utan enbart reklamation. Felet är inte avhjälp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man har 3 års reklamationsrätt på lagning ändå... Garanti skall man inte hävda utan enbart reklamation. Felet är inte avhjälp

Vart kan man läsa det? Det jag läst är detta inlägg #20543037 men TS har inte fått en ny vara, bara lagning. Får man inte en ny vara gäller KKL från köp datumet vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vart kan man läsa det? Det jag läst är detta inlägg #20543037 men TS har inte fått en ny vara, bara lagning. Får man inte en ny vara gäller KKL från köp datumet vad jag vet

https://lagen.nu/1990:932
"
Däremot i https://lagen.nu/1990:932, konsumentköplagen, 23§, 3:e stycket så står det att man har 3 års reklamationsrätt från att man tagit emot varan. Den del som är reparerad (någon del byts då ut normalt) så ska man ha 3 år på sig även för den nya delen."

Från
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1392249-vad-hander-om-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25