Kan inte välja strömsparläge efter återställning av Windows 11

Permalänk
Medlem

Kan inte välja strömsparläge efter återställning av Windows 11

Gjorde en återställning av Windows 11 i datorn och kan inte få fram ”strömsparläge” som jag hade innan, utan det är bara ”viloläge”. Och det tycker jag inte är samma det tar längre tid för datorn att starta. Har googlat och sökt här men hittar ingen lösning.
Någon som har tips på vad jag kan göra.

3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. Tråd flyttat till bättre forumdel.- MOD
Permalänk
Medlem
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kommer till ”Ange hur strömbrytaren ska fungera” men där finns inget alternativ för strömsparläge.

Permalänk

gissar att du stängt av hibernate?

kör i komandotolken som admin

powercfg.exe /hibernate on

så bör den dra på hibernate om det nu var avstängt eller spotta ur sig ett medelande om att det redan är igång.

om det var avstängt gör en omstart så borde du sedan kunna välja strömsparläge.

inget ovanligt att den kan vara avstängd om man t.ex. kört nogot debloat script eller liknande för att banta ner sitt os då hibernate filen kan ta uppåt 30gb på c: utrymmet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gissar att du stängt av hibernate?

kör i komandotolken som admin

powercfg.exe /hibernate on

så bör den dra på hibernate om det nu var avstängt eller spotta ur sig ett medelande om att det redan är igång.

om det var avstängt gör en omstart så borde du sedan kunna välja strömsparläge.

inget ovanligt att den kan vara avstängd om man t.ex. kört nogot debloat script eller liknande för att banta ner sitt os då hibernate filen kan ta uppåt 30gb på c: utrymmet.

Tyvärr så händer det ingenting när jag kör det i kommandotolken 😒

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! Har testat båda förslagen ovan men inte fått det att fungera. Återkoppla gärna om du löser det

Permalänk
Medlem

Har googlat och testat de flesta instruktioner jag hittat massor med gånger, men inget hjälper. Inte heller fungerar schemalagd nedstängning eller att den går i viloläge, efter ett visst antal minuter.
Någon som har tips.

Permalänk
Medlem

Får säga tack alla tips och hjälp.
Jag gjorde en ytterligare återställning via Bios, och nu är Windows 11 som det var från början och strömsparläget är tillbaks.