Hemtelefoni via mobilnätet?

Permalänk
Medlem

Hemtelefoni via mobilnätet?

Hej

Håller på försöker hjälpa min farmor då hennes hemtelefon kopparledning snart plockas bort.
Och såg då företaget Teleco som hade hemtelefon men LTE (4G) Router men inte hört om bolaget förut.

Ser det på Allabolag iaf.
Så frågan är dem ett scambolag?
https://www.teleco.se/handla/hemtelefoni-via-mobilnatet/

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Hej

Håller på försöker hjälpa min farmor då hennes hemtelefon kopparledning snart plockas bort.
Och såg då företaget Teleco som hade hemtelefon men LTE (4G) Router men inte hört om bolaget förut.

Ser det på Allabolag iaf.
Så frågan är dem ett scambolag?
https://www.teleco.se/handla/hemtelefoni-via-mobilnatet/

brukar gå att köra ett mobilabonnemang i en router för mobilt internet och många routrar har en rj15(osäker på vad kontakten heter) för att plugga in en telefon att ringa med.

så egentligen allt du behöver är ett mobilabonnemang och en router som tillåter att du plugar in en telefon till routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar gå att köra ett mobilabonnemang i en router för mobilt internet och många routrar har en rj15(osäker på vad kontakten heter) för att plugga in en telefon att ringa med.

så egentligen allt du behöver är ett mobilabonnemang och en router som tillåter att du plugar in en telefon till routern.

TS farmor vill säkert behålla sitt hemnummer och då får man betala rejält för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

TS farmor vill säkert behålla sitt hemnummer och då får man betala rejält för det.

ok trodde inte äns man kunde ha ett hemtelefonnummer längre alls om man inte hade klassisk hemtelefon över kopparkabel.

ja då är det nog någon specialtjänst som behövs.

ser ju iaf ut som att telia erbjuder det fast inte via sin hemsida utan kan bara beställas i deras butiker eller över telefon.
https://www.telia.se/privat/bredband/hemtelefoni/hemtelefoni-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min mor betalar 249 kr i månaden (fria samtal, sms) för Telias lösning och det blev en dryg hundring billigare än den gamla lösningen som gick via kopparnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Min mor betalar 249 kr i månaden (fria samtal, sms) för Telias lösning och det blev en dryg hundring billigare än den gamla lösningen som gick via kopparnätet.

Ja, det är ju rätt dyrt med tanke på att man ändå har en mobil som fungerar. Jag jämför inte med det föråldrade kopparnätet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är ju rätt dyrt med tanke på att man ändå har en mobil som fungerar. Jag jämför inte med det föråldrade kopparnätet.

Om man har en mobil finns det kanske ingen direkt anledning att behålla hemnumret kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man har en mobil finns det kanske ingen direkt anledning att behålla hemnumret kan jag tycka.

Jag håller med. Alltså bättre att använda mobil. Dessutom mycket billigare. Det går ju även att sätta i en telefon som ser ut och fungerar som en fast hemtelefon ifall man prompt måste ha det så (som man ändå gör om man skaffar hemnummer via mobilnätet).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen och billigaste jag varit med om är via Tre och har då varit i kontakt med samtliga leverantörer, hjälpt flera privatpersoner och mindre företag och dom hamnar på kring 150-200kr i månaden.
Man tecknar då ett mobilabonnemang som har vidarebefordran på det fasta numret till den och sedan kan man köpa en mobil av den här typen som blir mer som en fast och jag tycker fungerat bra till dom äldre jag hjälpt.
https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/do...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hon vill kunna använda sin vanliga telefon som hon är van vid.
Har redan försökt med mobiltelefon men hon fixar inte en smartphone och har en gammal med knappar som hon haft i flera år men fixar knappt den trots att man skrivit lappar hur hon skall göra för att ringa.
Samt visat flera ggr.
Och även låtit henne göra.
Så behöver något som funkar med en vanlig hederlig telefon över 4G sen om den har fastnumret eller ett mobilnummer kvittar väl egentligen bara hon kan använda sin gamla vanliga telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Hon vill kunna använda sin vanliga telefon som hon är van vid.
Har redan försökt med mobiltelefon men hon fixar inte en smartphone och har en gammal med knappar som hon haft i flera år men fixar knappt den trots att man skrivit lappar hur hon skall göra för att ringa.
Samt visat flera ggr.
Och även låtit henne göra.
Så behöver något som funkar med en vanlig hederlig telefon över 4G sen om den har fastnumret eller ett mobilnummer kvittar väl egentligen bara hon kan använda sin gamla vanliga telefon.

Dom flesta (alla?) stora operatörer erbjuder det så det är ju bara att leta efter det som är billigast och har täckning hos henne. Operatören du länkade fungerar säkert också!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har du hittat nån lösning?
Jag är också ute efter samma sak/pryl.
Nånting som man kan stoppa ett simkort i och koppla till en hemtelefon.
Har snabbkollat på denna router: HUAWEI B320-323 CPE 5S 4G-modem
Tror ni att den kan vara ett bra alternativ?

Personen som ska ha den kan tyvärr inte övergå till mobiltelefon eller en sån där modern fast telefon med 7milj knappar på.

Visa signatur

Det jag inte vet, vill jag lära mig!!

Permalänk
Medlem

Om du skulle vilja göra ett nytt försök med en mobiltelefon så har Apple en funktion som jag tror många har missat att de erbjuder.

Åtkomststöd på iPhone
https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone/devcd5016d31/ios
Det underlättar om du också har en iPhone.

För om din farmor kan använda mobilen med återkomststöd så skulle de kanske även kunna underlätta i andra sammanhang då hon behöver hjälp. T.ex att hon kan fota/filma och skicka till dig.

Åtkomststöd är en tydlig iOS-upplevelse som gör det enklare för personer med kognitiva funktionsnedsättningar att använda iPhone på egen hand. Viktiga appar och upplevelser har optimerats för Åtkomststöd så att objekt på skärmen blir större, funktioner fokuseras och det är enklare att navigera och förstå vilka åtgärder som är möjliga.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Annars finns även gammal vanlig hemtelefon med simkort.

Ett exempel https://www.clasohlson.com/se/Doro-4100H-bordstelefon-med-SIM...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Annars finns även gammal vanlig hemtelefon med simkort.

Ett exempel https://www.clasohlson.com/se/Doro-4100H-bordstelefon-med-SIM...

Problemet är att personen är väldigt dement och kan inte hantera varken mobil eller en telefon med för många knappar.
Hen har även en tendens att slå sönder saker hen inte förstår så jag har redan fått byta telefonen 2gg på ett år.
Så är ute efter nått med simkort som jag kan gömma i källaren och bara koppla in på hans befintliga telefonlina nu när telia snart kopplar bort kopparnätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen redan löst det med Teleco Hemtelefoni via mobilnätet med router för hemtelefoni.
Med Hemtelefoni Sverige för 199:- månaden.
Har kommit igång med tillfälligt nummer som skall porteras under September.
Så kan hon behålla sina 2 trådlösa telefoner som hon är van vid.
Deras router har ett rj11 uttag samt en telefonpropp som omvandlar nätet internt så andra telefoner kan anslutas.
OBS viktigt sätta den i första jacket om alla telefonerna skall fungera annars kan det bli att enbart en eller någon telefon fungerar.

Permalänk
Medlem

Tusen tack! får nog bli ett sånt abonnemang i slutändan.

Visa signatur