Permalänk

Knepigt wifi fel

Hej, har en stationärdator med ett MSI B760 GAMING PLUS WIFI moderkort med inbyggt wifi och en Tp-link Deco router x50 5g, ISP Telia 100/100.

Nu till problemet, jag har kass uppkoppling mellan routern och internet men bra uppkoppling lokalt när jag ansluter routern alltså fulla staplar, skumt nog är det samma problem med Ethernet. På alla andra enheter så funkar det klockrent att använda routern men inte på min dator, delar jag mobilens hotspot så funkar det bra på datorn och andra wifi nätverk! Detta problem kom inte plötsligt utan yttrade sig först när jag startat datorn då dröjde det ibland några minuter eller upp till en timme innan det började lira igen så jag fick köra mobilens hotspot under tiden. Men helt plötsligt en dag så gav skiten bara upp, nu om jag har tur så har jag 0,06 mbit uppkoppling via routern.

Saker jag gjort är att uppdatera alla drivrutiner flashat bios, testat olika dns servrar flushat dns kört alla standard grejer som ip renew release osv. Nedgraderat till windows 10 samt testat hastigheten i linux utan framgång även testat med externt wifi nätverkskort. Routern är hårdåterställd 3 ggr och uppdaterad, har gett min dator högsta prioritet utan begränsningar i routern och testat 2,4 ghz och 5 ghz nätverk.

Permalänk
Medlem

Testa dra ur stömkabeln, slå på nätagget och tryck på startknappen några gånger. Läste en tråd på reddit där dennes datorn hade samma problem du beskriver och detta var lösningen.

Permalänk
Medlem

Är alla dina nätvkersinställningar ställda på auto/dynamisk IP? Inga manuellt inställda DNS:er, ingen statisk IP? Gäller detta även för samtliga andra enheter i nätverket, eller finns det några statiska inställningar där?

VPN? Servermjukvara? Antivirus eller mjukvarubrandvägg som spökar?
Tänker att andra faktorer än inställningarna kan vara en faktor, såsom övrig mjukvara.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Testa dra ur stömkabeln, slå på nätagget och tryck på startknappen några gånger. Läste en tråd på reddit där dennes datorn hade samma problem du beskriver och detta var lösningen.

Jo detta känns verkligen psu relaterat 😂

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Är alla dina nätvkersinställningar ställda på auto/dynamisk IP? Inga manuellt inställda DNS:er, ingen statisk IP? Gäller detta även för samtliga andra enheter i nätverket, eller finns det några statiska inställningar där?

VPN? Servermjukvara? Antivirus eller mjukvarubrandvägg som spökar?
Tänker att andra faktorer än inställningarna kan vara en faktor, såsom övrig mjukvara.

Allt är på auto, som på alla andra enheter. Testat med vpn och utan samma med antivirus! En stund under dagen levererade routern full hastighet i cirka 40minuter.

Permalänk

Kan tillägga att jag nybyggt datorn och haft problem sen nästan dag ett med internet! Skriver en lista med komponenter om det mot förmodan skulle kunna va något som inte är så kompatibelt med varandra:

Intel i7 14700k vattenkyld
MSI B760 GAMING PLUS WIFI
Corsair DDR5 6200Mhz 32GB
Corsair RM1000e PSU
Rog Strix Gaming Geforce Rtx 4090
Seagate firecuda 530 ssd 4tb heatsink

Permalänk
Medlem

Hm, det låter mycket märkligt att två NIC skulle spöka. Jag tror fortfarande att du gjort någon inställning som spökar till det eller att du installerat någon mjukvara som spökar.

Om du orkar, så gör en helt ren installation och testa uppkopplingen direkt efter installationen är klar. Alltså innan du installerar något annat eller gör några inställningar.

EDIT: När du testar med Ethernet, kopplar du manuellt från Wi-Fi då? Annars kan den fortfarande gå på Wi-Fi. Samt, kör du med en fullgod kabel som inte är för lång (under ~50m)?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Din SSD med egen heatsink kanske är så pass tjock att den vidrör moderkortet på undersidan? Hade för många år sedan strul med enheter för nätverk, ljud och usb p.g.a detta. En remsa med isoleringstejp på heatsink som isolator mellan moderkort och SSD löste problemet.

Permalänk
Medlem

Låter ju konstigt kanske, men har du uppdaterat allt? du har alla nya drivrutiner, bios osv?. har du installerat en drivrutin som egentligen inte behöver. Jag har ett gigabyte modekort och jag har val möjlighet att installerat ethernet drivrutin för bärbara dator (min är stationnär) som jag inte behöver. tänker om du har gjort något sådant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Skrivet av Fimps:

Låter ju konstigt kanske, men har du uppdaterat allt? du har alla nya drivrutiner, bios osv?. har du installerat en drivrutin som egentligen inte behöver. Jag har ett gigabyte modekort och jag har val möjlighet att installerat ethernet drivrutin för bärbara dator (min är stationnär) som jag inte behöver. tänker om du har gjort något sådant?

Allt är uppdaterat bios flashat mm. Nu sitter jag med ett clean installerat windows 10 med ethernet in i väggen alltså bypassar routern = inget eller ostabilt långsamt internet med 15 i ping, förövrigt ligger pingen alltid samma dom andra enheterna på nätverket. Mjukvaru fel kan vi utesluta!

*Men ett långskott*- skulle de kunna vara cpu relaterat? När jag satte ihop datorn så hade jag väldiga bekymmer med ramminnena och inget bild till displayen, felsökte allt resetta cmos körde individuella stickor i slottsen mm. Efter många timmars googlande så fick jag läsa att ojämnt tryck på cpu kan medföra att nån/några pins får dålig kontakt, så jag släppte på vattenblocket på cpu och korsdrog dom på nytt så trot eller ej allt funkade!
Kan det vara värt att plocka ur å kika pinsen på cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattespatte:

Allt är uppdaterat bios flashat mm. Nu sitter jag med ett clean installerat windows 10 med ethernet in i väggen alltså bypassar routern = inget eller ostabilt långsamt internet med 15 i ping, förövrigt ligger pingen alltid samma dom andra enheterna på nätverket. Mjukvaru fel kan vi utesluta!

*Men ett långskott*- skulle de kunna vara cpu relaterat? När jag satte ihop datorn så hade jag väldiga bekymmer med ramminnena och inget bild till displayen, felsökte allt resetta cmos körde individuella stickor i slottsen mm. Efter många timmars googlande så fick jag läsa att ojämnt tryck på cpu kan medföra att nån/några pins får dålig kontakt, så jag släppte på vattenblocket på cpu och korsdrog dom på nytt så trot eller ej allt funkade!
Kan det vara värt att plocka ur å kika pinsen på cpu?

Hur är ethernetkabeln du använder? Hel och purfärsk eller en gammal vän som varit med ett tag och hunnit bli nödgad i kanterna? Kan du kolla vad porten länkar upp i (10/100/1000, samt hel eller halv duplex)?

Att det skulle vara CPU låter långsökt, men är väl inte omöjligt. Men känns som att det borde yttra sig på fler sätt om det skulle vara knas med CPUn.

EDIT: Och igen, se till att Wi-Fi är helt avslaget när du testar med Ethernet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

staplar på wifi betyder inte bra hastighet, det visar bara själva signalen men genomströmningen kan vara väldigt dålig,
nu har du ju dock samma problem med kabel som jag förstår det? då skulle jag kolla om du råkat aktivera eller installera en så kallad game booster mjukvara, dessa brukar ställa till det duktigt och orsaka alla möjliga problem, nu vet jag inte vad du använder för moderkort men dessa mjukvaror brukar ligga som ett plugin på mjukvaran för mobo. kolla under mjukvaran för moderkortet om du har gameboost aktiverat, samma sak på mjukvaran för nätverkskortet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hej, nu fungerar det felfritt med kabel från router men wifi är problemet kvar. Ska försöka reklamera routern!

Permalänk
Medlem

byt router