Datorbyggare: Intels processorer går sönder mindre ofta än AMD:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Chansen att man har eller får en CPU som blir dålig och går sönder är säkert låg.
Om ett år har vi glömt bort detta.

Precis som när nya AMD (7800X3D) började "explodera" och brinna.
Eller när 4090's brann upp vid kontakterna.
Eller när 3080's bara dog höger och vänster.

Skillnaden var att själva enheterna i sig var inte defekta.

7800X3D som exempel var inte som "exploderade". Det var särskilda moderkort från Asus som orsakade att processorerna skadades.

Det här är också ett större problem som rakt av skadar prestandan på din processor och som kanske inte ens märks av då den eventuellt fortsätter fungera. Det är ett klart lurigare problem som kanske inte märks av förrän några eller flera år senare som skadar deras rykte klart mer än några saker som börjar brinna nästintill direkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Precis som när nya AMD (7800X3D) började "explodera" och brinna.

Fast i detta här var det ju specifik en moderkortstillverkare som var problemet och inte AMD. Så där slapp man ju i alla fall skippa ett helt segment av samma produkt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Nyhet:

Trots problemen i 13:e och 14:e generationen Core-processorer säger Puget Systems att andelen trasiga Intel-processorer är lägre än för stora konkurrenten.

Läs hela artikeln här

Vem hade kunnat ana det...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det lär absolut vara en betydande faktor som passar väl in med de rapporter och utredningar som gjorts hittills. Men med det sagt så känns det ändå lite som att Puget försöker göra damage control, vilket absolut inte behöver vara en konspiration i sig.

Verkar ju f.ö. som att blogginläggets författare, också Pugets grundare, har någon form av intresse i att måla Intel i ett gott ljus då han beskriver sig själv ha en betydande roll där han har direkt kontakt mot Intel som representant för Puget. Behöver fortfarande inte nödvändigtvis betyda att Intel bad dem att göra något, men det tyder ändå på potentiell partiskhet:

Man kan utan att bli för spekulativ konstatera att Puget har en affärsrelation med Intel, att de använder Intels produkter i sina, och att det alltid medför kostnader att anpassa och ställa om verksamheten enligt förändrade kundkrav. Det ligger i deras intresse att allt fortsätter som förr, och i det ingår att kunderna behåller förtroendet för Intel.

Så jo, det är inte långsökt alls att anta att Puget, och i förlängningen deras representanter, är att betrakta som intressenter i sammanhanget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Finns det några bra svenska alternativ till Sweclockers? Om inte, vilka bra utländska alternativ finns?

Nej inga svenska så vitt jag vet.
Dagens sweclocker är inte ens ett bra alternativ till den gamla tidens swecklockers.

Utländska är väl:

https://Anandtech.com
- För mer djuplodande artiklar om arkitekturer och liknande. Tappat en del fart då en ensam kille driver den nu men mycket bra djuplodande genomgångar när de väl kommer.

https://servethehome.com
- För allt server och nätverksrelaterat. Superbra forum med hög teknisk nivå.

https://techspot.com
- Ok för generella nyheter.

https://techpowerup.com
- Hyffsat bra på nyheter. Bra reviews och bra forum.

https://phoronix.com
- Bäst på linuxnyheter. Bra tester i linuxmiljö.

https://chipsandcheese.com/
- Bra på mer tekniska nyheter, svårläst sida.

https://forum.level1techs.com/
- Mycket bra forum med lite högre teknisk nivå.

https://wccftech.com/
- En som är bra för rykten. Ta allt med en skopa salt då det ofta är just rykten.

https://videocardz.com/
- En till bra för rykten. Se siten ovan.

I övrigt så skulle jag säga att de bästa ställena att hitta info idag är Youtube, de här brukar jag kolla på:
Level1Techs - Nyheter, artiklar och tester
HardwareUnboxed - Nyheter, artiklar och tester
GamersNexus - Nyheter, artiklar och tester
RedGamingtech - Rykten och nyheter
MooresLawIsDead - Rykten och nyheter
Linus Tech Tips - Ja faktiskt. Jag avskydde denna förr men tycker att han blivit mer balanserad och nyanserad.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man kan utan att bli för spekulativ konstatera att Puget har en affärsrelation med Intel, att de använder Intels produkter i sina, och att det alltid medför kostnader att anpassa och ställa om verksamheten enligt förändrade kundkrav. Det ligger i deras intresse att allt fortsätter som förr, och i det ingår att kunderna behåller förtroendet för Intel.

Så jo, det är inte långsökt alls att anta att Puget, och i förlängningen deras representanter, är att betrakta som intressenter i sammanhanget.

Självklart har de en affärsrelation med Intel, men det gäller ju även AMD. Tappar deras kunder förtroende för Intel så säljer de bara mer AMD istället.

Kollar man t.ex. på deras sammanställning av vad de sålt föregående år så dominerade Ryzen ett tag innan Core återigen kom tillbaka, men de säljer t.ex. fortfarande 10 ggr mer Threadripper än Xeon.

Permalänk
Medlem

Det som bör oroa även Puget är ju att antalet felande processorer tycks ha ökat de senaste månaderna trots deras konservativa inställningar:

Kan ju vara så att deras inställningar endast fördröjt problemens uppkomst snarare än att förhindra dem. Känns också märkligt att antalet felaktiga processorer i shopen ökat markant, har de månne lagt till något test sedan problemen uppmärksammats mer i media?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du missar helt målet här, det handlade inte om huruvida det finns ett problem med Intel CPUer eller inte, det handlar om relativt AMDs CPUer.

Nä, rätt upp i krysset snarare.

100% av drabbade CPU:er är 100% av drabbade CPU:er. Spelar ingen roll om systembyggare säger att ~2% av byggen med Intels senaste generationers CPU.er är drabbade när Intel sagt att 100% av vissa SKU:er är drabbade. Samtliga i drift nu kommer förmodat ha förkortad livslängd på grund av detta hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Självklart har de en affärsrelation med Intel, men det gäller ju även AMD. Tappar deras kunder förtroende för Intel så säljer de bara mer AMD istället.

Kollar man t.ex. på deras sammanställning av vad de sålt föregående år så dominerade Ryzen ett tag innan Core återigen kom tillbaka, men de säljer t.ex. fortfarande 10 ggr mer Threadripper än Xeon.

Tänker att de sannolikt har avtal om volymer, och om inte annat så kostar det alltid att spräcka tidigare planering. Optimalt för dem är att ingenting förändras, och att planeringen håller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag ska nog skola om mig till foliehattsmakare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att du läser det som att han sitter med på "Board of Directors", där han skulle ha direkt kontroll över Intel och definitivt vara jävig.

Han sitter i "Board of Advisors", som i praktiken ett en grupp där representanter för Intels kunder har en kanal där de kan framföra önskningar på framtida produkter. Tänk facebook-grupp för Intel-kunder.

Det ena utesluter inte det andra. Företag kan kommunicera internt och hitta resurser mellan olika avdelningar för att uppnå ett specifikt syfte utan hänsyn till titlar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Vad betyder det du markerade?

Edit: flashbacknivå på dessa typer av kommentarer, ni vet inte vad ni pratar om men ändå ska det skrivas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det ena utesluter inte det andra. Företag kan kommunicera internt och hitta resurser mellan olika avdelningar för att uppnå ett specifikt syfte utan hänsyn till titlar.

Detta är om jag förstår det rätt externa individer som har en direkt kanal till intel, inte en del av intel.

Permalänk
Skrivet av JDM:

Vad betyder det du markerade?

Det betyder att han kan kommunicera direkt till intel med sin kunskap om dem efterfrågar den.

Board of advisor är en extern kommitté av experter utan anställning av intel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det betyder att han kan kommunicera direkt till intel med sin kunskap om dem efterfrågar den.

Board of advisor är en extern kommitté av experter utan anställning av intel

Japp, se ovanför. Var mer en pik till personen som kommenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nä, rätt upp i krysset snarare.

100% av drabbade CPU:er är 100% av drabbade CPU:er. Spelar ingen roll om systembyggare säger att ~2% av byggen med Intels senaste generationers CPU.er är drabbade när Intel sagt att 100% av vissa SKU:er är drabbade. Samtliga i drift nu kommer förmodat ha förkortad livslängd på grund av detta hårdvarufel.

Vänta nu hårdvarufel?

Håller helt med dig, problemet med detta handlar inte om ett begränsat antal om jag förstått det hela rätt utan ALLA cpuer, sen problemet med denna artikel är snarare att dom har fått 2% av deras kunder som klagat och skapat ett ärende på det hela, det säger inget om att kanske 90% av alla cpuer kan ha tagit permanent skada men bara inte visar symptom längre.

Ända som va problem med specifika batchar va väll cpuerna förra året som hade problem med Korrosion?

Men detta är inte ett hårdvarufel, detta är fel i mjukvara som skapar permanenta skador i hårdvara, precis som moderkorten gjorde med 7800x3d.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

sen har ju AMD4 plattformen visat sig riktigt kompetent och man behöver inte oroa sig för ddr5 problem.

Vilka problem pratar du om exakt?...

Skrivet av johan4:

Sajter har jag inte bra koll på, men kan varmt rekommendera Hardware Unboxed på Youtube. Seriösa, opartiska och professionella.

Lägg till Gamers Nexus där. GN gör nog de mest djupgående och tekniska tester osv som finns i tech journalistiken på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu hårdvarufel?

...

Men detta är inte ett hårdvarufel, detta är fel i mjukvara som skapar permanenta skador i hårdvara, precis som moderkorten gjorde med 7800x3d.

Njae, inte precis samma.

Vad gäller Intel så är det (enligt vad Intel själva påstår) mikrokoden i processorn som har någon felaktig algoritm för vilken spänning som processorn själv ber att få.
Så visst, felet ligger i processorns mikrokod, det är inte hugget i kisel... så man kan väl diskutera om det är 100% rätt att kalla det för "hårdvara", men det är processorn själv som orsakar sin egen undergång.

I det andra fallet så var det väl ett mer konventionellt fel där extern kod i UEFI eller vad det var gjorde något olämpligt som utsatte processorn för vad nu exakt problemet var i det fallet. Inte processorn själv som valde vad som skulle ske.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Njae, inte precis samma.

Vad gäller Intel så är det (enligt vad Intel själva påstår) mikrokoden i processorn som har någon felaktig algoritm för vilken spänning som processorn själv ber att få.
Så visst, felet ligger i processorns mikrokod, det är inte hugget i kisel... så man kan väl diskutera om det är 100% rätt att kalla det för "hårdvara", men det är processorn själv som orsakar sin egen undergång.

I det andra fallet så var det väl ett mer konventionellt fel där extern kod i UEFI eller vad det var gjorde något olämpligt som utsatte processorn för vad nu exakt problemet var i det fallet. Inte processorn själv som valde vad som skulle ske.

I båda fallen så är det mjukvara som skapar fysisk skada på cpuer på grund av för hög spänning/ström sen om mjukvaran är en drivrutin i Windows, bios/uefi eller mikrokod i en cpu ändrar inte att det är mjukvara i form av ettor och nollor som är orsaken och inte hårdvara =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

I båda fallen så är det mjukvara som skapar fysisk skada på cpuer på grund av för hög spänning/ström sen om mjukvaran är en drivrutin i Windows, bios/uefi eller mikrokod i en cpu ändrar inte att det är mjukvara i form av ettor och nollor som är orsaken och inte hårdvara =p

Visst, jag håller med om att "hårdvara" inte stämmer helt, men som jag var inne på så tycker jag den viktigare skillnaden (som gör att det inte blir "precis samma") just "vem" som orsakade skadan.
I fallet Intel så var det ju just CPUn som själv "valde" att göra det som orsakade skadan, och det gör situation annorlunda.

Att dra det hela vägen till "mjukvara" när det gäller mikrokod känns förvirrande. Om man pratar om "mjukvara" så leds man att tro att det är x86-kod som körs på processorn, och det blir ju lika fel det som att "hårdvara" inte riktigt stämmer.

Om du betraktar CPUn som en "black box" så är ju mikrokoden naturligt en del av CPUn bara, så ur det perspektivet är det halvrimligt att se det som ett hårdvarufel. Även om just den aspekten av "hårdvaran" är uppdateringsbar över tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Visst, jag håller med om att "hårdvara" inte stämmer helt, men som jag var inne på så tycker jag den viktigare skillnaden (som gör att det inte blir "precis samma") just "vem" som orsakade skadan.
I fallet Intel så var det ju just CPUn som själv "valde" att göra det som orsakade skadan, och det gör situation annorlunda.

Att dra det hela vägen till "mjukvara" när det gäller mikrokod känns förvirrande. Om man pratar om "mjukvara" så leds man att tro att det är x86-kod som körs på processorn, och det blir ju lika fel det som att "hårdvara" inte riktigt stämmer.

Om du betraktar CPUn som en "black box" så är ju mikrokoden naturligt en del av CPUn bara, så ur det perspektivet är det halvrimligt att se det som ett hårdvarufel. Även om just den aspekten av "hårdvaran" är uppdateringsbar över tid.

Problemet med att kalla det det hårdvarufel är att det automatiskt gör alla cpuer med denna defekt obrukbara då ett hårdvarufel inte går att åtgärda utan fysisk åvärkan, vilket i detta fallet inte stämmer. Har man cpu med denna defekt som inte än tagit skada så går den att fixa med kommande uppdatering då felet är mjukvara som går att uppdatera.

Sen att det blir mer eller mindre omöjligt att veta om cpun tagit skada är en helt annan femma och ända sättet att veta kommer att vara att vänta och se.

Hade det varit som så att man inte via mjukvara kunde uppdatera mikrokoden i cpuer så hade jag helt hållit med om ditt argument, men när man så enkelt som via en Windows uppdatering kan lösa problemet så kan jag nog inte riktigt hålla med dig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Detta är om jag förstår det rätt externa individer som har en direkt kanal till intel, inte en del av intel.

Må så vara, men vid skadekontroll är det är inte ovanligt att företag knyter till sig personer eller organisation som är villiga att förbättra företagets image. Finns det då redan en koppling påverkar det, i alla fall för mig, förtroendekapitalet avsevärt.
Nä, som man säger; "Det finns inga tillfälligheter"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Lägg till Gamers Nexus där. GN gör nog de mest djupgående och tekniska tester osv som finns i tech journalistiken på Youtube.

Kollade på GN tidigare, men de blockar folk i kommentarerna om man skriver något de inte gillar. Tycker det är väldigt oseriöst, så tänker inte supporta en sån kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Kollade på GN tidigare, men de blockar folk i kommentarerna om man skriver något de inte gillar. Tycker det är väldigt oseriöst, så tänker inte supporta en sån kanal.

Jaså? Det var något helt nytt för min del. Varken sett eller hört något om detta, och då har man ändå följt dem under ett antal år...

Permalänk
Medlem

Man skall alltid vara kritisk när en specifik aktör får helt skilda resultat gentemot andra aktörer. I detta fallet verkar Puget vara lite unika i sina siffror och därför borde källkritik appliceras.

Skrivet av johan4:

Vet inte hur utbrett detta egentligen är. Har personligen skrivit kritik i deras kommentarsfält och inte fått något bortplockat.

Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Det där får ju verkligen inte den konspiratoriska delen av hjärnan att gå igång. Absolut inte...

Luktar bias lång väg.

Skrivet av Yoshman:

Skrivit tidigare: enda jag personligen vill ha redan på i denna soppa är om det finns någon relevant statistik som visar att i5-modellerna är påverkade, hittar inget vettigt och knappast så att Intels information rätar ut frågetecknen heller. Har helt undvikit 13:/14-gen i7/i9 då det enda use-case jag haft för stationär x86 varit som arbetsdatorer, tycker i5-1[3|4]500K var så nära de andra i prestanda samtidigt som den modellen faktiskt drar (för att vara x86) rimlig mängd ström.

Tyvärr får man noll hjälp av Puget då de bara säljer 14700K och 14900K, står på deras hemsida. Samma gällde tidigare för 13:e gen. I fallet AMD säljer de 7700X, 7900X och 7950X (samt Threadripper).

Gissar att du läser det som att han sitter med på "Board of Directors", där han skulle ha direkt kontroll över Intel och definitivt vara jävig.

Han sitter i "Board of Advisors", som i praktiken ett en grupp där representanter för Intels kunder har en kanal där de kan framföra önskningar på framtida produkter. Tänk facebook-grupp för Intel-kunder.

Hur man än argumenterar så måste du ju erkänna att det inte ser bra ut alls. Framförallt inte när deras siffror verkar gå rakt emot vad flertalet andra aktörer gemensamt framhäver.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Man skall alltid vara kritisk när en specifik aktör får helt skilda resultat gentemot andra aktörer. I detta fallet verkar Puget vara lite unika i sina siffror och därför borde källkritik appliceras.

Vet inte hur utbrett detta egentligen är. Har personligen skrivit kritik i deras kommentarsfält och inte fått något bortplockat.

Det där får ju verkligen inte den konspiratoriska delen av hjärnan att gå igång. Absolut inte...

Luktar bias lång väg.

Hur man än argumenterar så måste du ju erkänna att det inte ser bra ut alls. Framförallt inte när deras siffror verkar gå rakt emot vad flertalet andra aktörer gemensamt framhäver.

Och vilka andra datorbyggare har presenterat sina siffror?
För det enda vi vet är två spel studios som använder konsument cpuer för sina servrar, vad jag vet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Må så vara, men vid skadekontroll är det är inte ovanligt att företag knyter till sig personer eller organisation som är villiga att förbättra företagets image. Finns det då redan en koppling påverkar det, i alla fall för mig, förtroendekapitalet avsevärt.
Nä, som man säger; "Det finns inga tillfälligheter"

De säljer ju amd också? Verkar sälja båda likvärdigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man blir "mutad" när man skriver något de inte tycker om. Så för dig ser det ut som att din kommentar är där, men ingen annan än du ser den. Du gör såklart som du vill, men jag tycker att detta ger dem ett väldigt oseriöst intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Man blir "mutad" när man skriver något de inte tycker om. Så för dig ser det ut som att din kommentar är där, men ingen annan än du ser den. Du gör såklart som du vill, men jag tycker att detta ger dem ett väldigt oseriöst intryck.

Du får gärna komma med exempel och bevis snarare än att bara uttala dig fritt om något som andra inte verkar ha haft samma erfarenhet med.

Sedan kan du gärna utveckla vad "de inte tycker om" betyder. Stor skillnad på att censurera faktisk kritik och att bara ta bort folk som klagar och är otrevliga för klagandets skull utan faktiskt tillföra något konstruktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

En vanlig åsikt förvisso men jag fattar inte varför.

Se bara i dag, GN gjorde samma ytliga "AMD fail"-videos som alla andra, medan ex DerBauers video visade att det döljer sig en bra bit mer prestanda i 9700X: