Datorbyggare: Intels processorer går sönder mindre ofta än AMD:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Undrar hur mycket Intel fått smöra för att Puget ska försvara dem här.

Kan även tilläggas att deras data bakas ihop per generation och differentieras inte per segment. Vad vi sett så verkar ju det vara de mest strömtörstiga modellerna (främst i9 men även vissa i7) som påverkats i den största utsträckningen. Om Pugets försäljning är mestadels, säg, i5 och några enstaka i7:or så är det väl inte konstigt att de märkt av färre problem. Skulle gärna se det uppdelat mellan i5/i7/i9 och inte bara samtliga modeller per generation.

Skrivet av friArsenik:

Inköpt?... 😉🤫😄

Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Timmy Fox:

Det lär absolut vara en betydande faktor som passar väl in med de rapporter och utredningar som gjorts hittills. Men med det sagt så känns det ändå lite som att Puget försöker göra damage control, vilket absolut inte behöver vara en konspiration i sig.

Verkar ju f.ö. som att blogginläggets författare, också Pugets grundare, har någon form av intresse i att måla Intel i ett gott ljus då han beskriver sig själv ha en betydande roll där han har direkt kontakt mot Intel som representant för Puget. Behöver fortfarande inte nödvändigtvis betyda att Intel bad dem att göra något, men det tyder ändå på potentiell partiskhet:

Skrivet av Gtoxed:

Lol skadan har redan skett.. har flera polare med 13/14 som har problem med sin prolle, och de kör standard inställningar.
vinklad artikel som Intel säkert betalat av för deras "damage control".

Jag har tappat all tillit till Intel.
hela detta år har jag bara byggt AMD datorer med nvidia kort IBLAND. bygger säkert 10-15 per år, så det är en märkbar summa för intel som förlorar mig som kund
sen har ju AMD4 plattformen visat sig riktigt kompetent och man behöver inte oroa sig för ddr5 problem.

byggde igår en 5700x3d, b550 msi VDH wifi, 32gb 3600, 1tb nvme och poppa i en 3070.

ska nu börja bygga en budget gaming pc till polaren, blev såklart då en ryzen 5500, 16gb 3200, b550 moderkaka, och rx6600...
Intel har en hel del att fixa på sitt rykte!

Skrivet av Gtoxed:

precis, så detta är i princip bara en "mouth piece" åt intel. betalad för "damage control".

Skrivet av Dem8n:

Jag hoppas ingen faller för den här artikeln som är betalad utav Intel.
Det är ett riktigt skämt att man lägger upp den på Sweclockers.

Skrivet av taoman:

Vad är oddsen på att han även har ett stort innehav av intel aktier?

Skrivet av kaput:

Man kan utan att bli för spekulativ konstatera att Puget har en affärsrelation med Intel, att de använder Intels produkter i sina, och att det alltid medför kostnader att anpassa och ställa om verksamheten enligt förändrade kundkrav. Det ligger i deras intresse att allt fortsätter som förr, och i det ingår att kunderna behåller förtroendet för Intel.

Så jo, det är inte långsökt alls att anta att Puget, och i förlängningen deras representanter, är att betrakta som intressenter i sammanhanget.

Skrivet av Xinpei:

Man skall alltid vara kritisk när en specifik aktör får helt skilda resultat gentemot andra aktörer. I detta fallet verkar Puget vara lite unika i sina siffror och därför borde källkritik appliceras.

Vet inte hur utbrett detta egentligen är. Har personligen skrivit kritik i deras kommentarsfält och inte fått något bortplockat.

Det där får ju verkligen inte den konspiratoriska delen av hjärnan att gå igång. Absolut inte...

Luktar bias lång väg.

Hur man än argumenterar så måste du ju erkänna att det inte ser bra ut alls. Framförallt inte när deras siffror verkar gå rakt emot vad flertalet andra aktörer gemensamt framhäver.

Citerar en bunt inlägg här…

Detta är ett klassiskt retoriskt knep - misstänkliggör budbäraren så behöver man inte hantera innehållet i meddelandet.

Personligen tycker att det är ett mycket tråkigt sätt att argumentera. Har man synpunkter på innehållet så kan man framföra dom direkt utan att antyda saker.

Så vad är det ni egentligen har problem med här? Tror ni att man ljuger? Friserar siffrorna? Hur då i så fall? Eller har ni andra källor som tyder på att siffrorna är felaktiga eller missvisande? Ta i så fall upp det istället för att bara skriva att de är köpta av intel. Det räcker liksom inte med att man tycker att de har fel och insinuera saker, visa i så fall på varför ni uppfattar att det är fel och på vilket sätt. Då kan man föra en vettig diskussion och få motargument som vidgar ens vyer.

Mig veterligen finns det ingen annan vettig källa till hur vanliga intels problem är? Finns det sådana så får ni hemskt gärna dela med er av dom, jag får gärna mina vyer vidgade och så kanske vi av bara farten kan höja nivån på diskussionen här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det lär absolut vara en betydande faktor som passar väl in med de rapporter och utredningar som gjorts hittills. Men med det sagt så känns det ändå lite som att Puget försöker göra damage control, vilket absolut inte behöver vara en konspiration i sig.

Verkar ju f.ö. som att blogginläggets författare, också Pugets grundare, har någon form av intresse i att måla Intel i ett gott ljus då han beskriver sig själv ha en betydande roll där han har direkt kontakt mot Intel som representant för Puget. Behöver fortfarande inte nödvändigtvis betyda att Intel bad dem att göra något, men det tyder ändå på potentiell partiskhet:

Utgår din analys från gissningar och ev skummande av andras åsikter enbart, eller har du något konkret att bygga den på?

Intel kanske, eller kanske inte har betalat något för denna artikel, eller på annat vis har fått Puget att publicera artikeln. Det kan också vara så enkelt att Puget bara skyddar sina egna intressen då de säljer datorer med Intel i.

Gissningslekar är förvisso kul ibland. Men när de föder sig själv så pass att de tar över diskursen totalt. Då blir det ganska tråkigt och forumtrådarna blir mer eller mindre ekokammrar utan uppbyggnad för den egna argumentationen

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sund argumentation.

Bra!

Dessa i ärlighetens namn grova antaganden vilka görs och så frikostigt återuppstöts är väldigt konstiga, det är nästan som det är populärt att ha en viss åsikt.

Det vore dock intressant om man fick någon vettig statistik för att se det faktiska utfallet av fadäsen.

Visst finns det en grupptalan mot Intel för detta problem? Oavsett om grupptalan har rätt i sak eller ej låter jag vara obehandlad. Men det vore intressant om en dom till favör konsumenterna även tvingade Intel att släppa felstatistiken till allmännheten.

Lite OT:
Snyggt, fortsätt med detta. Du höjer nivån!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

En vanlig åsikt förvisso men jag fattar inte varför.

Se bara i dag, GN gjorde samma ytliga "AMD fail"-videos som alla andra, medan ex DerBauers video visade att det döljer sig en bra bit mer prestanda i 9700X:

https://www.youtube.com/watch?v=jPJ0Khw3kIc

Förstår vad du menar, dock är det inte den typen av videos från GN som är intressanta för min del.
Deras mer djupgående videos som exempelvis kring Artesian builds, Newegg och nu senast ASUS, det är dem och den typen av journalistik från dem som är på en helt annan nivå som få inom denna industri gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Förstår vad du menar, dock är det inte den typen av videos från GN som är intressanta för min del.
Deras mer djupgående videos som exempelvis kring Artesian builds, Newegg och nu senast ASUS, det är dem och den typen av journalistik från dem som är på en helt annan nivå som få inom denna industri gör.

Aha då är jag med på hur du menar, håller med om det absolut, men jag tänker på det mer som juridiska/politiska djupdykningar snarare än tekniska.
Det är bra att någon gör det också förstås men jag saknar lite tiden då de körde överklockningstävlingar och dylikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Citerar en bunt inlägg här…

Detta är ett klassiskt retoriskt knep - misstänkliggör budbäraren så behöver man inte hantera innehållet i meddelandet.

Personligen tycker att det är ett mycket tråkigt sätt att argumentera. Har man synpunkter på innehållet så kan man framföra dom direkt utan att antyda saker.

Så vad är det ni egentligen har problem med här? Tror ni att man ljuger? Friserar siffrorna? Hur då i så fall? Eller har ni andra källor som tyder på att siffrorna är felaktiga eller missvisande? Ta i så fall upp det istället för att bara skriva att de är köpta av intel. Det räcker liksom inte med att man tycker att de har fel och insinuera saker, visa i så fall på varför ni uppfattar att det är fel och på vilket sätt. Då kan man föra en vettig diskussion och få motargument som vidgar ens vyer.

Mig veterligen finns det ingen annan vettig källa till hur vanliga intels problem är? Finns det sådana så får ni hemskt gärna dela med er av dom, jag får gärna mina vyer vidgade och så kanske vi av bara farten kan höja nivån på diskussionen här

Klockrent!

Permalänk
Medlem

Såg inte någonstans att det det var en annons?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon