Hur fungerar det med batteritiden på gaminglaptops?

Permalänk

Hur fungerar det med batteritiden på gaminglaptops?

Jag har blivit rekommenderad att titta efter en gaminglaptop, då jag planerar att spela Planet Zoo.

Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
Processor: Intel i7-4770k / AMD Ryzen 5 1600
Minne: 16 GB RAM
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 1070 (8GB) or AMD Radeon RX 580 (8GB)
Lagring: 16 GB ledigt utrymme

Dom flesta gaminglaptops som jag tittat på har dock en batteritid på upp till 5h, vilket känns lite minimalt då jag även ska studera.

Det jag nu undrar är om batteritiden beräknas på krävande spel/program eller om den är likadan vid enklare ordbearbetning och zoomföreläsningar?

Vilken laptop hade ni satsat på (ej Apple)?

Ny budget sedan senaste tråden: 10.000 kronor

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa battertiden är för låg belastning. Iaf gaming laptopen jag hade (Lenovo Legion) blev väldigt handikappad när jag kopplade bort strömadaptern så inget man vill spela på ändå.

Relevant meme:

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk

generellt är batteritiden mätt med i princip 0% last och typ skärmen avstängd men datorn igång i strömsparläge där av "upp till" och kvittar tillverkare då alla kör generellt ungefär samma taktik när de kommer fram till sin batteritid och är mer ett mått på ungefär hur länge kan jag ha den liggande oanvänd utan att ladda.

köra utan laddaren inpluggad brukar dessutom generellt strypa hårdvaran från att köra i full prestanda för att spara batteri eller pga att bara batteriet inte ensamt kan leverera all ström hårdvaran behövs vid hög last.

men vill du använda den mer än 5h kan du köra den med laddaren inpluggad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt är batteritiden mätt med i princip 0% last och typ skärmen avstängd men datorn igång i strömsparläge där av "upp till" och kvittar tillverkare då alla kör generellt ungefär samma taktik när de kommer fram till sin batteritid och är mer ett mått på ungefär hur länge kan jag ha den liggande oanvänd utan att ladda.

köra utan laddaren inpluggad brukar dessutom generellt strypa hårdvaran från att köra i full prestanda för att spara batteri eller pga att bara batteriet inte ensamt kan leverera all ström hårdvaran behövs vid hög last.

men vill du använda den mer än 5h kan du köra den med laddaren inpluggad.

Fungerar alla laptops idag att använda samtidigt som laddaren sitter i?

Jag tänker så att det inte är någon strömsparläge, eller annan funktion som ställer till det.

En utav de laptops jag tittar på:
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A5AW1EA&opt=UUW...

Däremot så hittar jag inte någon recension av den specifika modellen. Vad tror ni, kan den fungera? Utifrån dom systemkrav jag nämnt.

Permalänk
Skrivet av Anonym medlem:

Fungerar alla laptops idag att använda samtidigt som laddaren sitter i?

Jag tänker så att det inte är någon strömsparläge, eller annan funktion som ställer till det.

En utav de laptops jag tittar på:
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A5AW1EA&opt=UUW...

Däremot så hittar jag inte någon recension av den specifika modellen. Vad tror ni, kan den fungera? Utifrån dom systemkrav jag nämnt.

genrellt så är det ingen fara att köra med laddaren inkopplad i craptops då laddkontrollern sköter så inte batteriet blir överladdat.

och lithium batterier som generellt används i vraptops och telefoner föredrar ju många småladdningar framför att köras tomma och sen laddas fulla till skillnad mot gamla nimh batterier som man hälst inte skulle laddda förän de laddats ur helt.

sen har jag väl mina personliga åsikter om just HP laptops att de generellt känns som att de har ganska meh kvalitet i förhållande till pris men som sagt är mest personlig åsikt baserad på min egen erfarenhet

du kanske har bättre erfarenhet än mig med dem sen tidigare då mina erfarenheter är relativt gamla vid detta laget så de kan mycket väl blivit bättre på senare tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min laptop i signaturen nedanför kan hålla ut till ca 6 timmar med vanlig webbsurf och dyligt . Jag får anse mig vara ganska nöjd med det .
Men i allmänhet så är renodlade gaminglaptops inga batteriunder ,3-5 timmar max är norm .
För att få ut mer så behövs antingen större batteri eller mer energieffektiva varianter av CPU/GPU ,vilket ger sämre prestanda i spel .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

genrellt så är det ingen fara att köra med laddaren inkopplad i craptops då laddkontrollern sköter så inte batteriet blir överladdat.

och lithium batterier som generellt används i vraptops och telefoner föredrar ju många småladdningar framför att köras tomma och sen laddas fulla till skillnad mot gamla nimh batterier som man hälst inte skulle laddda förän de laddats ur helt.

sen har jag väl mina personliga åsikter om just HP laptops att de generellt känns som att de har ganska meh kvalitet i förhållande till pris men som sagt är mest personlig åsikt baserad på min egen erfarenhet

du kanske har bättre erfarenhet än mig med dem sen tidigare då mina erfarenheter är relativt gamla vid detta laget så de kan mycket väl blivit bättre på senare tid.

Jag har egentligen varken erfarenhet eller någon särskild åsikt om någon annan tillverkare än Apple, som jag inte trivs med.

Jag försöker bara hitta en laptop till rimligt pris som uppfyller systemkraven som jag nämnt men som också fungerar till studier på högskolenivå.

Jag blev då rekommenderad den av kundtjänsten hos Hp. Jag vet även att Lenovo har en egen kategori på sin hemsida som heter "gaming för studenter" men utbudet där går inte att se förens man bevisat att man är student och registrerat sig på sina kurser (vilket jag inte kan göra än).

Jag har även googlat fraser i stil med "laptop för studier och gaming", "gaming för studenter" osv. Men kommer då bara till (utöver Lenovos sida) olika guider gällande vad man ska tänka på när man letar, inte några konkreta förslag.

Så jag vet inte hur jag ska komma vidare utöver att just kontakta varje specifik tillverkare för att se vad dom tänker. Något som tyvärr blir väldigt partiskt, men jag har slut på ideer.

Permalänk
Skrivet av Anonym medlem:

Jag blev då rekommenderad den av kundtjänsten hos Hp

vad konstigt deras kundtjänst rekomenderar sina egna modeller och inte konkurenternas...

om du frågar tillverkare som kommer alltid deras egna modeller vara det bästa genom tiderna den kommer kunna skicka oändlig mängs raketer till månen närmsta milleniet minst...

jag kan inte direkt rekomendera något specifikt och säkert inget fel på hp laptopen du länkade verkar iaf vara rätt bra pris dock vet jag inte hur den står sig cpumässigt mot intel 12serien mobila processorer eller ryzen 7000 cpuerna som verkar vara det vanligaste i prisklassen inte jätteninsatt i just mobilaprocessorer eller hur pass nedlåst den är i TDP för att kunna klara sig på kylningen hp valt (HP´s kylning på sina laptops brukar va rätt usel och laptopsen går ganska varma ofta runt throttle temps).

men kan rekomendera att kolla upp noga var ev TDP limit för gpu sitter på modelerna du tittat på vill minnas att det kan skilja ganska mycket mellan tillverkarna och de kan va nedstrypta ner tillt från ~80-150W typ och 4060 vill du minst ha 100-115W TDP limit för att det ska prestera relativt obehindrat.

vet att Lenovo brukar ha relativt hög TDP limit ofta mellan 110-150W på gpu medan t.ex Acer ofta är i bottensegmentet och ofta nedlåsta till 80-90W. vilket får ett 4060 att typ dra jämnt med RTX3050.

sen kan du även kolla på 15.6" modellerna då skillnaden mellan det kommer vara ca 1mm på höjd/brädd mot en 16.1"

dessa är typ vad som dyker upp om jag filtrerar på 15-17" skärm rtx4060 och minst 16gb ram
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/13681313,11428785,13...

dock absolit 0% erfarenhet av någon av dessa eller hur de presterar mot varandra.

Visa signatur

Permalänk

Bästa du kan göra är att söka efter modeller i "review" i google, oftast finns de recenserade redan, inklusive batteritid i olika förhållanden, oftast med en video loopandes

Notebookcheck har alltid varit en bra källa t.ex.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Finns det sidor där man kan jämföra två olika produkter?

Jag håller på att titta på Lenovo legion slim 5 respektive Victus gaming laptop 16-s1013no

Men blir inte riktigt klok på för och nackdelar med respektive laptop, vilket gör det svårt att göra ett bra val.

Dessutom är dom recensioner jag hittar ett par år gamla, vilket gör att det känns som att utvecklingen kan ha gått framåt sedan dess.

Som om inte detta vore nog så verkar Legion slim 5 finnas i olika generationer vilket jag inte förstår innebörden av överhuvudtaget.

Enda återförsäljaren av Victus (som jag hittat) är Hp själva och dom vill ju av förklarliga skäl inte jämföra sig med Lenovo. Alltså går det inte jämföra med hjälp av återförsäljare.

Hur hade ni gått tillväga?
Ser ni några fördelar respektive nackdelar? Vilka?