AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

AMD:s nya processorgeneration med arkitekturen Zen 5 letar sig in i SweClockers testlabb och ställs mot konkurrenter samt föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Magkänslan hade rätt, lite av ett antiklimax.

7000-serien är överlägsen sett till dagens pris/ prestanda.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Avstängd

Vem är produkten för? 5800X3D verkar ju slå den på fingrarna i flera spel tack vare Cachen. Har ni tillgång till Modern Warfare 3? Nyfiken på att se hur den står sig emot 7900X pga skillnaden i cache.

Permalänk
Snusfri

Enda CPU som kan vara intressant för mig är 9950X.
Kanske kanske vara värd att uppgradera från nuvarande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Känns lite mediokert?

Missade jag något eller är det bara energieffektiviteten som är det vassa? Vilket man såklart inte ska underskatta men som konsument med bara en dator ligger det ju inte jättehögt upp på listan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Videokodningsiffrorna såg ju inte allt för roliga ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Magkänslan hade rätt, lite av ett antiklimax.

7000-serien är överlägsen sett till dagens pris/ prestanda.

Samma som när 7000 serien lanserades, prisskillnaden gjorde att många inklusive jag själv stannade kvar på AM4 och köpte 5800X3D.

Över tid kommer 9000-serien nog hitta sin plats, men som mycket annat nytt och fint kostar det.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Samma som när 7000 serien lanserades, prisskillnaden gjorde att många inklusive jag själv stannade kvar på AM4 och köpte 5800X3D.

Över tid kommer 9000-serien nog hitta sin plats, men som mycket annat nytt och fint kostar det.

5800X3D börjar väl få kultstatus om den inte redan har det, sjukt bra och långlivad cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vem är produkten för? 5800X3D verkar ju slå den på fingrarna i flera spel tack vare Cachen. Har ni tillgång till Modern Warfare 3? Nyfiken på att se hur den står sig emot 7900X pga skillnaden i cache.

Den har ju inte samma "fullständiga" spelfokus utan är väl just "allround". X3D-modellerna gör ju trots allt vissa uppoffringar på vägen.

För en mer direkt jämförelse mellan denna generation och tidigare X3D är det väl 9800X3D (eller vilket nummer som nu är aktuellt) man får vänta in.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Alla dom som inte primärt spelar spel ?

Permalänk
Medlem

Låter bra men jag tror jag avvaktar tills Ryzen 7 9800X3D, eller vad den får för beteckning, släpps.

Permalänk

Inte konstigt att man blir besviken när 9700X bara är 11% snabbare i singeltrådat i GB 6 än 7700X. Medan sistnämnda i sin tur var 33% snabbare än sin föregångare 5800X i samma test.

Priserna är alldeles för höga! Verkar som AMD istället satsar allt på Zen 6. Och jag skulle inte bli förvånad om Intel är minst 10% snabbare i både singel och multitrådat med Arrow Lake.

Permalänk
Medlem

mmm. 9800X3D kommer bli ett fint litet monster.
Känner att det är mindre anledning att köpa 9700x jämfört med när 7700x kom. Brorsan köpte en 7600x pga am5 platformen några månader in även fast den var lite dyrare än en am4 platform. Men det gav ju ett insteg i 7800x3d och frammåt 9800x3D nu nnär den dyker upp om några månader (hoppas jag)
Ser dock inte 9700x har samma appeal för nu finns ju 7700x att köpa för 3700kr för att ta steget på platformen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

Skrivet av BergEr:

Känns lite mediokert?

Missade jag något eller är det bara energieffektiviteten som är det vassa? Vilket man såklart inte ska underskatta men som konsument med bara en dator ligger det ju inte jättehögt upp på listan.

Skrivet av Megacrash:

Videokodningsiffrorna såg ju inte allt för roliga ut...

Videokodningen i ett vakum ser inte superspännande ut, värt att ha i åtanke att detta är direkt ur kartong med PPT på 88 W. När den gränsen lyfts ökar också prestandan med 15-20 procent beroende på uppgift.

Som jag ser det är det såklart inte en revolution men just flexibiliteten med att kunna köra den med lågt effektuttag med prestanda som är bra har säkerligen en kundgrupp.

Permalänk
Medlem

Förvånad över effektförbrukningen, ser väldigt lik ut mellan 9700x och 7800x3d trots att de marknadsförs som 65W respektive 120W TDP. Hade förväntat mig att 9700x skulle bli lättkyld, men ser onekligen ut som att 7800x3d är det bättre köpet.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Som jag ser det är det såklart inte en revolution men just flexibiliteten med att kunna köra den med lågt effektuttag med prestanda som är bra har säkerligen en kundgrupp.

Där var min tanke innan, att det borde varit den ultimata CPUn för små sff byggen, men effektsiffrorna ser ju ut att tala emot det.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Inte konstigt att man blir besviken när 9700X bara är 11% snabbare i singeltrådat i GB 6 än 7700X. Medan sistnämnda i sin tur var 33% snabbare än sin föregångare 5800X i samma test.

Priserna är alldeles för höga! Verkar som AMD istället satsar allt på Zen 6.

Jag satt och kikade priser när jag pulade med utmärkelserna och segmentet runt 4000-kronor är knökfullt just nu.
Det är såklart knepigt att hitta en rekommendation som är bra för alla vilket gör det gött att det finns mycket olika grejer att välja på för typ samma pengar.

Permalänk
Medlem

Avvaktar nog till X3D men kommer nog kosta en del. Kanske en trisslott istället.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mindfighter:

Förvånad över effektförbrukningen, ser väldigt lik ut mellan 9700x och 7800x3d trots att de marknadsförs som 65W respektive 120W TDP. Hade förväntat mig att 9700x skulle bli lättkyld, men ser onekligen ut som att 7800x3d är det bättre köpet.

Jag tänkte undersöka just detta närmre om intresset finns.
Den ligger som sagt på 88 W när den belastas med en flertrådad last.
65W TDP = 88,000 PPT; 75,000 TDC; 150,000 EDC

9000-serien och 7000-serien ska dock inte vara like for like med hur lättkylda de är vid samma TDP, enligt AMD ska 9000-serien vara mer lättkyld och just detta vill jag gräva i.

Skulle vilja testa ett gäng processorer begränsade till 65 W TDP och kontrollera temperaturer och prestanda.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Intels nya kommer?
Känns som att AMD bjuder in Intel här. Även kring alla kriser Intel har förtillfället så ser ju detta ut som en bra möjlighet att ''studsa tillbaka'' Och kanske ta tillbaks prestandakronan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intresanta som jag tror många missar är att det 9700x gör är vid 80 watt och för 9600x 65 watt Sure inte ens i närheten av 7800x3d men då är den cpu'n precis som resterande x3d cpuer lite speciella och mer eller mindre oslagbara i effektivitet i stock utförande.

Skrivet av Leiri:

Ja och i vissa spel, varför skulle någon över huvud taget köpt en 14900k när en "gammal" 5800x3d totalt kör över den i vissa spel ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Avvaktar nog till X3D men kommer nog kosta en del. Kanske en trisslott istället.

Mjo, det känns väl som att om det specifikt är en speldator man ska bygga/uppgradera och det ska vara något "extra" så är det förmodligen 9800X3D som är grejen i 9000-serien, och den blir förmodligen mer intressant en tid efter lanseringen när det börjar dyka upp erbjudanden här och var som lite kan ta udden av priset.

Just nu är det väl tidigare generationer av X3D som är mer intressanta ur det perspektivet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

intresanta som jag tror många missar är att det 9700x gör är vid 80 watt och för 9600x 65 watt Sure inte ens i närheten av 7800x3d men då är den cpu'n precis som resterande x3d cpuer lite speciella och mer eller mindre oslagbara i effektivitet i stock utförande.

Ja och i vissa spel, varför skulle någon över huvud taget köpt en 14900k när en "gammal" 5800x3d totalt kör över den i vissa spel ?

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?
Ser ju lite illa ut att släppa nya serier som presterar sämre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tänkte undersöka just detta närmre om intresset finns.

Skulle vilja testa ett gäng processorer begränsade till 65 W TDP och kontrollera temperaturer och prestanda.

Absolut intressant utifrån små sff-bygge-perspektiv!

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Förändringen av av AVX-512 delen är nog det jag var mest nyfiken av när det kommer till den här lanseringen; är jag blind eller nämns inte detta alls? Inte för att det kanske är superrelevant för dom flesta konsumenter men lär väl även ge en fingervisning för prestandalyftet i kommande epyc på zen5 i avx512 laster.

När det kommer till "konsument"-program som stöder detta så finns t ex x265 (även om vinsten av att aktivera dessa instruktioner har varit marginell historisk, har för mig att för zen4 har det varit runt 5%, och runt 10% för intel (Sapphire Rapids)).

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag satt och kikade priser när jag pulade med utmärkelserna och segmentet runt 4000-kronor är knökfullt just nu.
Det är såklart knepigt att hitta en rekommendation som är bra för alla vilket gör det gött att det finns mycket olika grejer att välja på för typ samma pengar.

Vi kanske får se en prissänkning liknande den de gjorde en kort efter 7000-serien lanseringen och efter AMD sålt slut på 7000-serien men man ska inte hoppas på för mycket.

9000-serien är inte värt priset just nu. En 13600K är mer prisvärt och har samma spelprestanda och bättre prestanda i multitrådade program även om den drar mer W och jag tror inte den modellen har samma problem som sina starkare kusiner.

Skrivet av Ryzer:

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?

De väntar nog tills Intel släpper Arrow Lake i höst.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sKRUVARN:

Förändringen av av AVX-512 delen är nog det jag var mest nyfiken av när det kommer till den här lanseringen; är jag blind eller nämns inte detta alls? Inte för att det kanske är superrelevant för dom flesta konsumenter men lär väl även ge en fingervisning för prestandalyftet i kommande epyc på zen5 i avx512 laster.

När det kommer till "konsument"-program som stöder detta så finns t ex x265 (även om vinsten av att aktivera dessa instruktioner har varit marginell historisk).

Försökte få till separata tester via handbrake på just detta men efter för mycket strul fick jag skippa det för att hinna klart resterande tester. Så fort @JonasT är åter från semester och vi är fulltaliga får vi se över hur vi kan redovisa detta framgent.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Vi kanske får se en prissänkning liknande den de gjorde en kort efter 7000-serien lanseringen och efter AMD sålt slut på 7000-serien men man ska inte hoppas på för mycket.

9000-serien är inte värt priset just nu. En 13600K är mer prisvärt och har samma spelprestanda och bättre prestanda i multitrådade program även om den drar mer W och jag tror inte den modellen har samma problem som sina starkare kusiner.

De väntar nog tills Intel släpper Arrow Lake i höst.

Jag misstänker att en det kommer komma en period av prisjusteringar under hösten och vintern.

Permalänk
Medlem

En 9950x, Gen5 m2 och Gskills 8000mhz exp minnen får bli en fin uppgradering i höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om det är någon som tycker det är smart strategiskt av någon anledning (har personligen svårt att se det) eller om det helt enkelt handlar om att det är en mer komplex produkt att tillverka.

(Lite i stil med hur G-serien med "riktig" grafikdel också brukar släpa efter)

Om du menar "varför existerar inte enbart X3D i produktsortimentet?", snarare än ordningen de släpps, så ja, X3D gör ju en del uppoffringar också.

Visa signatur