Intel: Ny mikrokod sänker inte Raptor Lakes prestanda

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag får tweaka lite bland de inställningar jag har helt enkelt. Kan bara säga att prestandan kan bli riktigt kass med inställningar som funkat bra innan så jag behöver testa mig fram till vad som funkar bra nu med nya bios.

Kör återställ till default först och sen börja pilla.... Som sagt min cpu vart väldigt mycket mer effekt snål med biosen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör återställ till default först och sen börja pilla.... Som sagt min cpu vart väldigt mycket mer effekt snål med biosen

Jag hittade felet. Efter att satt CEP disabled så funkade det att sätta lite load mode 5 utan att tappa prestanda. Jag hade gjort en load optimized defaults efter att laddat in nya biosen och då blev CEP enabled. Såg förresten en notis om att "icke K" samt 14:e gen CPU också fått tillgång till denna inställning i nya bioset från MSI. Tidigare var det bara K-modeller upp till 13 gen tror jag. Jag borde alltså haft inställningen även tidigare.

Nu sjönk effekten och prestandan gick upp till det normala eller kanske något bättre. Med CEP enabled så stryps prestandan när man fördöker undervolta med lite load inställningarna.

Hittade en bra guide:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/1ev89cz/differ...

Men på slutet av guiden så nämnde de att stänga av CEP och sänka till load line mode 5 var ett bra alternativ.

Jag får testköra lite till för att kolla stabiliteten. Eventuellt kan man beöva öka mode något.