Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja cpu

Hade siktat in mig på en 9900x eller 9950x, men efter att ha sett testerna på 9700x så är jag tveksam till vad som är bästa valet.

Bygger helt nytt, kommer köra custom loop.
Har köpt:
Aorus b650m moderkort
64gb 6000mhz cl30 minnen
7900xtx Nitro+

Nvme diskar har jag sedan innan, men tänker köpa en pcie gen 5 disk som main.

Använder datorn till:
*Office / arbete (ofta mängder av flikar uppe och +5 program.
*Adobe (illustrator/photoshop osv, ofta många flikar där med).
*3d/cad i fusion (men skall laborera med Blender också)
*Spel, mest simracing, men vill kunna köra allt.
Kör på 3x1440p skärmar.

Vilken cpu skall jag välja?
7800x3d
7950x3d
9900x
9950x

Känns inte som ett självklart val alls längre.. kommer från en 3800x/32gb ram så kommer oavsett bli ett stort hopp.

Permalänk
Medlem

Om du måste bygga nu invänta tester på 9900/9950X. Tester ska väl vara ute inom några veckor.

Eftersom du gör mer än att spela så kan det vara värt med några extra kärnor.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Hade siktat in mig på en 9900x eller 9950x, men efter att ha sett testerna på 9700x så är jag tveksam till vad som är bästa valet.

Bygger helt nytt, kommer köra custom loop.
Har köpt:
Aorus b650m moderkort
64gb 6000mhz cl30 minnen
7900xtx Nitro+

Nvme diskar har jag sedan innan, men tänker köpa en pcie gen 5 disk som main.

Använder datorn till:
*Office / arbete (ofta mängder av flikar uppe och +5 program.
*Adobe (illustrator/photoshop osv, ofta många flikar där med).
*3d/cad i fusion (men skall laborera med Blender också)
*Spel, mest simracing, men vill kunna köra allt.
Kör på 3x1440p skärmar.

Vilken cpu skall jag välja?
7800x3d
7950x3d
9900x
9950x

Känns inte som ett självklart val alls längre.. kommer från en 3800x/32gb ram så kommer oavsett bli ett stort hopp.

Varför inte vänta in 9950x3d? Bättre att avvakta ett tag så eventuella barnsjukdomar även kan få uppenbara sig =p borde vara lugnt men man vet aldrig.

Samt angående 7950x3d samt 7900x3d så hade jag nog inte kört på dom om det ska spelas, kräver att man manuellt prioriterar vilka kärnor som ska användas om det ska fungera felfritt, säkert bättre än förr men är fortfarande långt ifrån perfekt precis som med P och E cores för Intels cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför inte vänta in 9950x3d? Bättre att avvakta ett tag så eventuella barnsjukdomar även kan få uppenbara sig =p borde vara lugnt men man vet aldrig.

Samt angående 7950x3d samt 7900x3d så hade jag nog inte kört på dom om det ska spelas, kräver att man manuellt prioriterar vilka kärnor som ska användas om det ska fungera felfritt, säkert bättre än förr men är fortfarande långt ifrån perfekt precis som med P och E cores för Intels cpuer.

Hade gärna gjort det, men står utan dator (förutom laptopen) tills jag fått ihop det och behöver den både i arbetet och studierna, så måste ha ihop den innan månadsskiftet, som senast mid september.

Permalänk
Hedersmedlem

Räcker inte 8 kärnor till det där tro? Jag gör det mesta av det där (på hobbynivå) och har inte känt av någon direkt brist på processorkraft. 7800X3D (eller senare, sannolikt 9800X3D) är ju klart bäst till spelandet, speciellt sim racing som älskar extra cacheminne, men skulle nog räcka till det mesta övriga.

Med lite extra jobb med program som låser spel till kärnorna med extra cache så är ju 7950X3D bäst på allt dock. Utan sånt finns det ett flertal fall där 7800X3D funkar bättre i spel pga strul med att spelet körs på "fel" kärnor (eller att det körs på kärnor på båda dies).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta och se vad de nya kommer med innan du köper. Då vet du mer vad du får så att säga. 7 dagar till.

Mina 50 öre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Från 9800x tråden..

Skrivet av jaqob:

Har sagts tidigare i tråden, men skulle väl vara på grund av detta.

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9700x/images/performance-matchup-7800x3d.png

Är spel det enda användningsområdet är 7800x3d det bättre valet, använder man även datorn till annat är det inte lika självklart. Men jag håller med om att priset borde varit ganska många hundralappar lägre.

Källa techpowerup.

Denna grafen hade jag missat!
Nu blev det mkt enklare att välja ju, jag suktade efter en 9950x men vart besviken och övervägde 7800x3d, men med såpass liten prestandavinst i spel mot vad jag vinner i andra program är ju valet lite enklare. Spelar såpass lite egentligen att det känns som en lätt uppoffring med drygt 2-5% tapp om jag vinner såpass mkt i annat.