Intel stäms av aktieägare

Permalänk
Melding Plague

Intel stäms av aktieägare

En pensionsfond har lämnat in en stämningsansökan mot Intel och anklagar företaget för att ha vilselett investerare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de inte kan tåla en nedgång borde de nog lagt pengarna i räntefonder och statsobligationer istället för teknikaktier.

Permalänk
Medlem

Kan detta appliceras på alla börs noterade bolag? När det går dåligt så ska man stämma bolaget för ens aktie går ner i värde. Så vitt jag vet, så har väl "nästan" alla bolag ett värde som inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det är väl att ledningen har gett sken av att verksamheten gick bättre än vad den faktiskt gjorde som är orsaken till stämningen, inte nedgången?

Permalänk
Medlem

Dom ska alltså stämma Intel för att dom inte får pengar som Intel inte har, på pengar som Intel inte har?

Skrivet av joakim99:

Det är väl att ledningen har gett sken av att verksamheten gick bättre än vad den faktiskt gjorde som är orsaken till stämningen, inte nedgången?

Det ligger ju lite i sakens natur, hade Intel sagt "nu går det åt helvete..." så hade det aktievärde som finns i ännu större utsträckning raderats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om de inte kan tåla en nedgång borde de nog lagt pengarna i räntefonder och statsobligationer istället för teknikaktier.

Visserligen, men företag har en skyldighet att rapportera hur det går för aktieägarna. Om Intel brustit i denna skyldighet är det rimligt att aktieägarna ersätts.

Nu tycks det förvisso vara standard att skönmåla allting i rapporterna, så Intel är nog egentligen inte sämre än någon annan (misstänker jag - har inte läst deras rapporter).

Permalänk
Medlem

Ja det funkar väl i USA, där stämmer man ju allt och alla.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk

Varför blev inte AMD stämda när de släppte Bulldozer? Var det inte en massa PR från dem innan de släppte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan detta appliceras på alla börs noterade bolag? När det går dåligt så ska man stämma bolaget för ens aktie går ner i värde. Så vitt jag vet, så har väl "nästan" alla bolag ett värde som inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Det är alltid greater fool theory som bestämmer värdet. En aktie är värd så mycket man tror någon större idiot än man själv är beredd att betala för den, och det hänger i sin tur ihop med vad idioter i fråga förväntar sig av aktien i en odefinierad framtid. Kopplingen till rådande verklighet är ganska svag, särskilt i branscher där produktutveckling och paradigmskiften kan vända upp och ner på allt i stort sett över natten.

Spotify illustrerar detta perfekt. Det blev snabbt ett miljardbolag, trots att det gick med brakförluster och levde på inpumpat riskkapital tills för bara ett par år sedan. Aktieköparna såg potentialen i branschen, och gamblade tidigt på Spotifys first mover advantage.

Stämningen tycks röra att Intel till synes har manipulerat dessa framtidsförväntningar genom diverse tillrättaläggning vilket förstås uppdagats av jättegallringarna i personalstyrkan, inte värdetappet i sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför blev inte AMD stämda när de släppte Bulldozer? Var det inte en massa PR från dem innan de släppte det?

Lite info om AMD stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är väl dessutom en annan sak. Att marknadsföra produkter som bättre än de är till slutkonsument är inte samma sak som att berätta att går bättre än det gör för aktieägare.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är väl dessutom en annan sak. Att marknadsföra produkter som bättre än de är till slutkonsument är inte samma sak som att berätta att går bättre än det gör för aktieägare.

Helt enig med dig om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Som jag förstår det så beror det på om de kan visa att Intel medvetet ljugit. Det är en sak att en aktie är övervärderad det händer hela tiden. Men om man ljuger för att pressa upp värdet och det går att bevisa att det är en lögn då kan man råka illa ut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som jag förstår det så beror det på om de kan visa att Intel medvetet ljugit. Det är en sak att en aktie är övervärderad det händer hela tiden. Men om man ljuger för att pressa upp värdet och det går att bevisa att det är en lögn då kan man råka illa ut.

Hur har Musk klarat sig då? Manipulerar väl börsen stup i kvarten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men allt går väl enligt Intels plan?
Det är bara det att får få verkar vara intresserade att få sina kretsar tillverkade hos ett företag som själva använder en annan kresttillverkare

Permalänk
Medlem

Fasen alltså!
Har ni sett hur det går för deras aktie?
Det lägsta på 10år
https://www.di.se/bors/aktier/intc-75294/
Droppa lite till så kommer jag som är AMD fanboi att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen alltså!
Det lägsta på 10år

Det är nog inget dumt köp i längden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det beror ju på hur lång tid det tar för intel och aktien att återhämta sig och vad som händer på hårdvarumarknaden under tiden. Kan ju vara så att inom säg 5 år har ARM tagit ett hårt grepp om server och bärbart-marknaden och då har jag svårt att se att intel aktien skulle kunna återhämta sig utan att intel kommer med ny ARM baserad IP vilket väl är på gång men de bör rimligen ligga rejält efter i dagsläget. Bara teorier men så myckett att ta hänsyn till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Fast stämningen handlar inte om att inte tåla att förlora pengar.
Stämningen handlar om vilseledande inormation om läget. Det finns en del regler kring korrekt lägesbeskrivning för börsnoterade företag.

Skrivet av Xeonist:

Dom ska alltså stämma Intel för att dom inte får pengar som Intel inte har, på pengar som Intel inte har?

Det ligger ju lite i sakens natur, hade Intel sagt "nu går det åt helvete..." så hade det aktievärde som finns i ännu större utsträckning raderats.

Nääe. Det ligger inte riktigt i sakens natur. Företag som är börsnoterade har krav på sig att rapportera korrekt och inte uttala sig felaktigt om man vet bättre. De här kraven finns för att alla ägare ska få rimliga chanser att förstå hur det går för företaget.
Intel måste inte börsnoteras och då finns inte samma krav. Men nu har de valt den vägen och då måste de sköta det här.
Huruvida Intel faktiskt gjort fel eller inte vet jag däremot inte.

Skrivet av Ryzer:

Mmmm. Jag är aningen tveksam. Sedan 1998 har qualcomm gått upp ca 5000% i värde.
AMD ca 1100%.
Intel har gått upp ca 20% på 26 år.

Det ska sägas att det största företaget har svårt att ha samma tillväxt som mindre aktörer om de redan är enorma - som USA.
Och intel har delat ut vinst vilket inte visas i procentuppgången på aktierna.
I know.
Men att ha växt 20% på 26 år i en tech-boom är ganska underväldigande.
Dow Jones index är upp 500% på den här tiden.

Är det orättvist att mäta Intel mitt i en dipp? Ja - kanske. Men även om man mäter fram till förra elller förrförra året har de haft en mycket sämre tillväxt än börsen generellt. Och jämför man med andra techbolag så ser det knappats bättre ut.
Jag har lite svårt att se att den här trenden plötsligt skulle ändras från intels håll faktiskt.
Möjligt att det kan bli en studs upp från en dipp för intels aktie. Men jag skulle nog inte satsa på intel om man vill ha tech-aktier som går som tåget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nääe. Det ligger inte riktigt i sakens natur. Företag som är börsnoterade har krav på sig att rapportera korrekt och inte uttala sig felaktigt om man vet bättre.

Absolut, men dom har också som primärt krav/mål att maximera avkastningen till/värdet för aktieägarna.

Det är därför du i princip aldrig hör ett AB (eller motsvarande) säga att det går dåligt, förrän dagen dom kastar in handduken och lämnar in konkursansökan, och många gånger inte ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var frågan om 8-kärnor, vilket där var på ett sätt, men samtidigt så delade dessa 8-kärnor på endast 4 st FPU.

Så den biten blir mer en fråga om en kärna skall ha en FPU eller inte, vilket inte har en klar definition.
Idag så förväntar vi oss nog att det skall finnas med en FPU eller flera per kärna, men inte att vi förväntar oss en NPU eller flera per kärna, ännu..

Traditionell så var en kärna helt en heltalsdel som utförde logiska operationer, flyttal emulerades såvida man inte köpte till en FPU för att accelerera flyttalsberäkningarna.
Något som var helt accepterat med 8088/8086, 80286 och 80386, där man fick köpa till en 8087, 80287 och 80287 eller 80387.

Kuriosa: Någon som kan gissa varför vi nästa aldrig såg en 80188/80186 användas i PC?

Däremot så har en del konsumenter svårt att acceptera sättet att räkna kärnor, något som idag blivit än mer komplicerat om man tittar på hur bredden i dagens arkitekturer har utvecklats.
Oavsett, så är det svårt att peka på att marknadsföringen var felaktig, med tanke på hur flytande definitionen av vad en kärna är.

Där blev en stämning gällande antalet kärnor, men har inte hört/läst att dom skulle ha lyckats.
Notera: att inga investerare av vad jag vet har stämt AMD för antalet kärnor.

AMD faces class action lawsuit over Bulldozer core count claims

Däremot så har även AMD blivit stämda på samma grund som Intel nu är stämda! Vilseledande av investerare...

Compliance lawsuit asserts defendants were not forthcoming to investors

Edit: Tack @joakim99
För länken: https://www.tomshardware.com/news/amd-fx-bulldozer-false-adve...

Rättelse gällande Bulldozer grupptalan.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen alltså!
Det lägsta på 10år

Som fläktboj så är det helt okej!

Om en fanboy däremot gått över ån, då... Hade jag blivit ställd

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Absolut, men dom har också som primärt krav/mål att maximera avkastningen till/värdet för aktieägarna.

Det är därför du i princip aldrig hör ett AB (eller motsvarande) säga att det går dåligt, förrän dagen dom kastar in handduken och lämnar in konkursansökan, och många gånger inte ens då.

Aktiebolag har ett lagkrav att agera i vinstsyfte om inte annat står i bolagsordningen.

Men där ingår inte att "snacka" upp aktien eller skönmåla verkligheten. Jag har hört mängder av ABs säga det går dåligt. I just Intels fall så har det ju pratats om den berömda "vändningen" ganska länge.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Var frågan om 8-kärnor, vilket där var på ett sätt, men samtidigt så delade dessa 8-kärnor på endast 4 st FPU.

Så den biten blir mer en fråga om en kärna skall ha en FPU eller inte, vilket inte har en klar definition.
Idag så förväntar vi oss nog att det skall finnas med en FPU eller flera per kärna, men inte att vi förväntar oss en NPU eller flera per kärna, ännu..

Traditionell så var en kärna helt en heltalsdel som utförde logiska operationer, flyttal emulerades såvida man inte köpte till en FPU för att accelerera flyttalsberäkningarna.
Något som var helt accepterat med 8088/8086, 80286 och 80386, där man fick köpa till en 8087, 80287 och 80287 eller 80387.

Kuriosa: Någon som kan gissa varför vi nästa aldrig såg en 80188/80186 användas i PC?

Däremot så har en del konsumenter svårt att acceptera sättet att räkna kärnor, något som idag blivit än mer komplicerat om man tittar på hur bredden i dagens arkitekturer har utvecklats.
Oavsett, så är det svårt att peka på att marknadsföringen var felaktig, med tanke på hur flytande definitionen av vad en kärna är.

Där blev en stämning gällande antalet kärnor, men har inte hört/läst att dom skulle ha lyckats.
Notera: att inga investerare av vad jag vet har stämt AMD för antalet kärnor.

AMD faces class action lawsuit over Bulldozer core count claims

Däremot så har även AMD blivit stämda på samma grund som Intel nu är stämda! Vilseledande av investerare...

Compliance lawsuit asserts defendants were not forthcoming to investors

Edit: Tack @joakim99
För länken: https://www.tomshardware.com/news/amd-fx-bulldozer-false-adve...

Jo det kan ju så klart diskuteras hur många kärnor per FPU der ska vara. Thinking Machines CM-2 hade 32kärnor/processorer per FPU.

Tittar man på prestanda för ett program* som jag kör en del så skalar det som:

FX8350: 1-tråd: 1.0 4-trådar: 3.9, 8-trådar: 6.3 Intel_Xeon_CPU_E5_2637_v3: 1-tråd: 1.0 8-trådar: 7.8, 16-trådar: 7.1 Intel_Core_i7_8700_CPU: 1-tråd: 1.0 6-trådar: 5.0, 12-trådar: 4.4 AMD_Ryzen_9_3900X: 1-tråd: 1.0 12-trådar: 12.0, 24-trådar: 15.0

Så FX8350 skalar betydlig bättre om man köra alla 8 trådar mot bara 4 jämfört mot övriga som har hyperthreading. För Intel så blir i detta fall prestandan sämre om man kör mer än en tråd per kärna.

*mest heltalsberäkningar men även lite flyttal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är tvärtom inte alls ovanligt att börsnoterade bolag "vinstvarnar", dvs talar om i förväg att de antagligen inte kommer att göra lika stor vinst som förväntat.
Kvarttalsrapporter och årsredovisningar från börsnoterade bolag är också offentliga, så det går att se hur mycket vinst eller förlust de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hur har Musk klarat sig då? Manipulerar väl börsen stup i kvarten.

Musk har haft en del problem med SEC (US Securities and Exchange Commission).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo det kan ju så klart diskuteras hur många kärnor per FPU der ska vara. Thinking Machines CM-2 hade 32kärnor/processorer per FPU.

Precis!
Och CM-1 saknade FPU helt, men nu var detta superdatorer för forskning i mitten av 80-talet.
Är hursom väldigt intressant och även imponerande när man tänker på att mycket som vi tar för givet idag, föddes på den tiden

Skrivet av SAFA:

Tittar man på prestanda för ett program* som jag kör en del så skalar det som:

FX8350: 1-tråd: 1.0 4-trådar: 3.9, 8-trådar: 6.3 Intel_Xeon_CPU_E5_2637_v3: 1-tråd: 1.0 8-trådar: 7.8, 16-trådar: 7.1 Intel_Core_i7_8700_CPU: 1-tråd: 1.0 6-trådar: 5.0, 12-trådar: 4.4 AMD_Ryzen_9_3900X: 1-tråd: 1.0 12-trådar: 12.0, 24-trådar: 15.0

Så FX8350 skalar betydlig bättre om man köra alla 8 trådar mot bara 4 jämfört mot övriga som har hyperthreading. För Intel så blir i detta fall prestandan sämre om man kör mer än en tråd per kärna.

*mest heltalsberäkningar men även lite flyttal.

Ja, i vissa flertrådiga laster så var Bulldozer totalt överlägsen, med betoning på vissa. Med en tråd så tror jag inte att någon enda människa märkte något negativt.
Vanliga flertrådade program var inte Bulldozers riktiga styrka.

Hade en laptop med Trinity A8-4500M som jag körde 3D CAD på, normalt så använder 3D CAD 1-tråd, så det flöt på rätt bra. Startade man däremot FEM då var CPU'n inte lika allert, men visst tuffade den på tills en katt fick för sig att göra om den till en x360.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det handlar inte om att tåla en nedgång dock. Det handlar om att de anser att Intel ej informerat dem korrekt kring läget och därför agerat utifrån felaktiga/missledande premisser.

Som börsnoterat bolag så har Intel vissa skyldigheter emot sina aktieägare, en av dessa är att se till att aktieägarna hålls uppdaterade kring vad för försiggår inom verksamheten, hur det går och vad de har för planer framåt. Så när Intel säger till dem att verksamheten går bra och att de förväntar sig goda resultat framöver, och sedan framkommer hela skandalen kring instabilitet och alla problem, som Intel enligt uppgift bör ha känt till men trots det valde att inte nämna eller dela med sig till deras aktieägare som en potentiell risk som kan påverka deras ställning och resultat, så är det kanske inte konstigt ändå när aktieägarna känner sig lurade och vilseledda.

Nu är jag inte fullt insatt i exakt vad Intel måste rapportera och vad som gäller i alla fall, men gissningsvis kan det ha räckt med att de nämnt något i stil med "Vi är medvetna om ett potentiellt problem med vissa modeller som kan påverka dess prestanda och livslängd. Vi arbetar dock mot en lösning och hoppas att detta ej skall påverka våra framtida resultat". På så vis kan aktieägarna ta ställning och agera utifrån denna information.

Hela grundtanken är ju att det måste finnas någon form av transparens mellan ett företag och de som investerat i företaget. Om Intel kände till problemen och att det fanns en risk att verksamheten kan påverkas negativt av detta så är det väl bara rimligt att aktieägare blir sura när de inte blivit informerade om att denna risk existerade utan snarare bara fått höra positiva saker om hur bra det går för Intel just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intel är väl typ 3-4ggr så stora som Amd i omsättning? Tror de klarar sig en stund till

De är fortfarande starka på företagsdatorer (vilket är en enormt viktig marknad) men i övrigt faller de hårt. Problemet med laptopmarknaden är att den inte är särskilt lönsam, Intel har kunnat backa upp stora deals med marginal från lönsamma datacenter-affärer men där är de omkörda så att det sjunger om det och de tar inte många av de stora affärerna nu. Lägg därtill att de investerat massivt (tillsammans med amerikanska skattebetalare) i sina egna fabs vilka ännu är förlustaffärer, kan bli bra, kan gå åt skogen, det är en extremt dyr och komplex tillverkning och man får inte snåla där för då blir det fel, Intel må ha 3 ggr revenue mot AMD men AMD är typ 3 ggr högre värderat och aktiemarknaden handlar väldigt mycket om framtiden, inte nuläget.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är tvärtom inte alls ovanligt att börsnoterade bolag "vinstvarnar", dvs talar om i förväg att de antagligen inte kommer att göra lika stor vinst som förväntat.

Du menar såhär:

https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/Ug3CHOxZ

Citat:

Halvledarjätten Intel redovisar starkare vinstsiffror än väntat för det tredje kvartalet. Men utsikterna för det fjärde kvartalet var sämre än väntat och tech-bjässen vinstvarnar för helåret. Aktien stiger något i efterhandeln.