Kan inte inst windows 10 på hårddisken

Permalänk
Medlem

Kan inte inst windows 10 på hårddisken

När jag ska partionera hårdisken så får jag texten:

Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken haren MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar.

Har provat olika diskar men samma fel. Diskarna har suttit i en win 10 dator. Jag har bytt moderkortet för det var troligen defekt.

Jag har aldrig hört talas om felet och vet inte vad jag ska göra. Jag har kört reset i bios.

Jag har säkert byggt 15 datorer och aldrig sett något liknande fel.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Du kan läsa mer om det och hur du kan konvertera disken här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Permalänk
Medlem

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...
via command line är det du vill göra (OBS ALL DATA RADERAS!)

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/need-he...

dom här två artiklarna förklarar vad du behöver göra.

Alternativet är att disabla TPM/Secure boot i bios. är dock osäker på hur windows 10 hanterar det.
Personligen hade jag konverterat diskarna till GPT då MBR är förlegat.

Permalänk
Medlem

Men hur kan diskarna bara ändras? Jag har ju precis använt dom i Windows. Jag bara bytade moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Men hur kan diskarna bara ändras? Jag har ju precis använt dom i Windows. Jag bara bytade moderkort.

Då har du tidigare kört legacy boot och nu är det inställt på uefi-läge.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Dvs ställ in legacy boot på datorn så kan du installera på diskarna. Antar de är 2TB eller mindre så då funkar MBR. Alternativet är ju att partitionera om dem till GPT.

Fördelar med GPT är förutom secure boot att man kan ha större diskar än 2TB samt att det finns en backup av partitionstabellen som inte så lätt skrivs över om det går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Om du inte skall ha kvar något på disken som du skall installera Windows 11 på kan du starta installationen, välja "Anpassad installation" och där ta bort samtliga partitioner. Du markerar varje partition som finns och sedan klickar på "Ta bort".
När alla partitioner är borttagna kan du klicka på "Nästa" så fixar Windows 11-installationen såväl formatering som partitionering och fixar så disken blir GPT om du skall ha UEFI-stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Dvs ställ in legacy boot på datorn så kan du installera på diskarna. Antar de är 2TB eller mindre så då funkar MBR. Alternativet är ju att partitionera om dem till GPT.

Fördelar med GPT är förutom secure boot att man kan ha större diskar än 2TB samt att det finns en backup av partitionstabellen som inte så lätt skrivs över om det går fel.

En disk är på 250GB men den andra är en 3TB. Så jag antar att jag behöver GPT.

Att partionera om dom till GPT verkar inte vara bara, bara. När jag satte dom i min hdd-läsare som kopplas till USB i min dator så kunde den inte ens läsa disken. Då vet jag inte heller hur man ska partionera den? Finns det något externt program?
Diskhanteraren såg att det fanns en disk på 3TB men kunde inte läsa den. Stod bara: -Disken inte redo.
250gb SSD dök inte ens upp på diskhanteraren. Jag vet inte om det är så att den är paj. Kan vara så. När jag stoppar in den i sonens dator så startar inte bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Om du inte skall ha kvar något på disken som du skall installera Windows 11 på kan du starta installationen, välja "Anpassad installation" och där ta bort samtliga partitioner. Du markerar varje partition som finns och sedan klickar på "Ta bort".
När alla partitioner är borttagna kan du klicka på "Nästa" så fixar Windows 11-installationen såväl formatering som partitionering och fixar så disken blir GPT om du skall ha UEFI-stödet.

Lät smidigt, men min son köpte datorn begagnad och tror inte windows 10 var registrerat. Då tror jag inte heller man kan installera win 11 överhuvudtaget? Det verkade inte så när man läste på windows hemsida.
Win 10 kan ju installera och sedan köpa.

Mvh Emil

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EmilH:

Lät smidigt, men min son köpte datorn begagnad och tror inte windows 10 var registrerat. Då tror jag inte heller man kan installera win 11 överhuvudtaget? Det verkade inte så när man läste på windows hemsida.

Mvh Emil

Självklart kan man installera W11 utan W10, kan även köras gratis med vissa begränsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Aha, här lär man sig nya saker hela tiden. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Självklart kan man installera W11 utan problem, kan även köras gratis med vissa begränsningar

Jaha, då missuppfattade jag hemsidan. Då borde ju det vara den mest logiska vägen att gå

Tack

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...
via command line är det du vill göra (OBS ALL DATA RADERAS!)

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/need-he...

dom här två artiklarna förklarar vad du behöver göra.

Alternativet är att disabla TPM/Secure boot i bios. är dock osäker på hur windows 10 hanterar det.
Personligen hade jag konverterat diskarna till GPT då MBR är förlegat.

Tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Du kan läsa mer om det och hur du kan konvertera disken här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Att partionera om dom till GPT verkar inte vara bara, bara. När jag satte dom i min hdd-läsare som kopplas till USB i min dator så kunde den inte ens läsa disken. Då vet jag inte heller hur man ska partionera den? Finns det något externt program?
Diskhanteraren såg att det fanns en disk på 3TB men kunde inte läsa den. Stod bara: -Disken inte redo.
250gb SSD dök inte ens upp på diskhanteraren. Jag vet inte om det är så att den är paj. Kan vara så. När jag stoppar in den i sonens dator så startar inte bios.

Många lite äldre USB-läsare klarar inte diskar större än 2TB, så det säger inte så mycket. Vissa USB-läsare har även en ESATA port och kör man med den så klarar den mer.

Windows-installationen ska klara att partitionera om disken när den sitter i datorn, så behövs inget extra program för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Mvh Emil

Det här går att göra med Windows 7 och Windows 10 också!
Man behöver inte gå omvägen via andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Ibland vill inte Windows läsa en disk via USB som GPT.
Att ändra en disk som skall ha Windows 7, 10 eller 11 och disken skall vara i GPT-format går det lätt att fixa det via installationsmediat.

Om datorn startas via USB-enhet med installationsfiler för Windows 10 går det att göra som jag redan beskrivit. Starta installationen och när valet kommer upp där "Anpassad installtion" går att välja, välj detta alternativ.
Nästa steg är att klicka i "Jag har ingen licens/produktnyckel".
Därefter visas diskens partitioner, om sådana finns.
Markera varje partition och ta bort dem en och en.
När inga partitioner finns kvar visas en enda enhet.
Markera den och klicka på "Nästa" så fixar Windows såväl partitionsformat som partitioner som behövs för installationen.

Jag har gjort detta så många gånger och det fungerar varje gång, oavsett om disken varit formaterad som FAT32, NTFS eller GPT.

Permalänk
Medlem

Ibland vill inte Windows läsa en disk via USB som GPT.
Att ändra en disk som skall ha Windows 7, 10 eller 11 och disken skall vara i GPT-format går det lätt att fixa det via installationsmediat.

Om datorn startas via USB-enhet med installationsfiler för Windows 10 går det att göra som jag redan beskrivit. Starta installationen och när valet kommer upp där "Anpassad installtion" går att välja, välj detta alternativ.
Nästa steg är att klicka i "Jag har ingen licens/produktnyckel".
Därefter visas diskens partitioner, om sådana finns.
Markera varje partition och ta bort dem en och en.
När inga partitioner finns kvar visas en enda enhet.
Markera den och klicka på "Nästa" så fixar Windows såväl partitionsformat som partitioner som behövs för installationen.

Jag har gjort detta så många gånger och det fungerar varje gång, oavsett om disken varit formaterad som FAT32, NTFS eller GPT.

Nej, det fungerar inte, det är precis så jag försökt göra, men det går inte. Jag får då upp texten som jag tidigare skrivit.
Jag hade 2 partitioner på 3Tb. En 2tb och en på nästan 1Tb. Dom portionerna går inte att ta bort så det blir en på 3Tb. Då får jag bara texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nej, det fungerar inte, det är precis så jag försökt göra, men det går inte. Jag får då upp texten som jag tidigare skrivit.
Jag hade 2 partitioner på 3Tb. En 2tb och en på nästan 1Tb. Dom portionerna går inte att ta bort så det blir en på 3Tb. Då får jag bara texten.

Startar du datorn från USB-enheten?

Permalänk
Medlem

Gör så här istället.

Koppla bort alla diskar utom den disk som Windows skall installeras på.
Starta upp datorn från USB-enheten med Windows-installationsfilerna.
Klicka på Installera.
Nästa fönster skall du kunna se texten "Reparera datorn" nere till vänster. Klicka på denna.
Välj Kommandotolken i nästa steg.

När Kommandotolken är startad skriver du Disk part och trycker på Retur/Enter-knappen.
Skriv List disk och tryck på Retur/Enter
Du skall nu kunna se två enheter där den ena är din USB-enhet. Sannolikt har disken i datorn nummer 0.
Om disken i datorn har nummer 0, skriv Select Disk 0 och tryck på Retur/Enter
Texten Disk 0 is now selected visas
Skriv Clean och tryck på Retur/Enter
Texten Disk cleaned visas.
Skriv Exit för att lämna Disk Part
Skriv Exit för att stänga Kommandotolken
Starta om datorn och starta upp på USB-enheten.

Nu skall du ha en disk som är i RAW-format, d.v.s. inget innehåll, ingen partitionering och inget filsystem. Disken är som om du köpt en ny disk för internt bruk.
Du skall nu kunna köra installationen utan att behöva göra något annat.

Om det ändå inte går att installera Windows kan inställningarna i BIOS vara satta till att stöda Legacy BIOS. Du behöver i så fall ändra i BiOS så den kör med UEFI-läget.

Permalänk
Medlem

Gör så här istället.

Klicka på Installera.
Nästa fönster skall du kunna se texten "Reparera datorn" nere till vänster. Klicka på denna.

När Kommandotolken är startad skriver du Disk part och trycker på Retur/Enter-knappen.
Du skall nu kunna se två enheter där den ena är din USB-enhet. Sannolikt har disken i datorn nummer 0.

Nu skall du ha en disk som är i RAW-format, d.v.s. inget innehåll, ingen partitionering och inget filsystem. Disken är som om du köpt en ny disk för internt bruk.

Om det ändå inte går att installera Windows kan inställningarna i BIOS vara satta till att stöda Legacy BIOS. Du behöver i så fall ändra i BiOS så den kör med UEFI-läget.

Tack, skall testa

Permalänk
Medlem

Gör så här istället.

Klicka på Installera.

Tack som tusan för hjälpen, nu fungerade det. Men jag råkade formattera usb-disken där windows var på också 😅

men det var ju bara att sätta in stickan in dator och lägga på igen. jag passade då på att koppla in hårddisken till min dator för att se hur det såg ut i diskhaneraren. Inga problem, där låg en tom enhet. Jag formatterade den och sedan gick fungerade det fint i windows, äntligen.

Jag provade också den lilla ssd:n som jag misstänker är sönder. Jag kopplade in den till min dator och startade cmd som du lärt mig körde list disk, men den syntes inte alls. Den lär vara sönder. Så fort jag kopplar in den till sonens dator så startar inte Bios.

Antagligen var det hela tiden den var sönder och inte moderkortet som jag trodde. Men nu fick han i alla fall en prisvärd uppgradering tack vare marknadsplatsen här.

Tack alla här i tråden som hjälpt till.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Så bra att du fick det att fungera och att du kom fram till att SSDn är defekt! 👍