Fiber från Gardio. Inga öppna portar

Permalänk
Medlem

Fiber från Gardio. Inga öppna portar

Har precis fått fiber via open infra och i avtalet så fick vi 2 år med 1000/1000 från gardio.

Vill ha upp en ftp och en lagringsenhet som jag skall komma åt från nätet.

Och enligt Gardio så har dom inte stängt några portar utan det är helt öppet

Killen jag pratade med på Gardio sa att jag var tvungen att ha datorn/servern direkt ansluten till fiberboxen och då är det öppet. Dock så fungerar det inte.

Har testat Utorrent som exempel och får inte den synligt mot nätet. Och det borde den göra då inga portar är stängda.

Kommer inte åt min FTP eller server heller

Jag har dock en router jag vill använda mig av. En TP Link Archer Ax73. Men enligt honom så skall allt min utrustning som jag vill köra, mot internet med visa portar kopplas in i fiberboxen.

Är det någon som har fiber via Gardio och hur har ni löst att portarna är stänga när ni kollar om porten är stängd?

Eller är det bara jag som har otur vid konfigurering?

Mvh frustrerad Gardio kund 😞

Permalänk
Medlem

Vad för IP får du? Börjar den på 100.x.x.x så sitter du bakom CGNat.

Får du en typ 46.x.x.x så bör du ha pulik IP, du kan behöva öppna portar i routern/port forward:a

Permalänk
Medlem

Börjar din publika IP du får på datorn/routern i fiberboxen på 100.64.x.x-100.127.x.x?

Permalänk
Medlem

"De kör CGnat såvida du inte beställt en publik ip. Beställ det genom att kontakta deras kundtjänst."

Från en annan tråd här på Sweclockers...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har 194.103.157.xx mot internet Och fiberboxen ger datorerna 100.65.165.xxx

Just nu kör jag utan min tp-link får och se om jag kan få det att fungera mot internet fast det ej gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szummi:

Just nu kör jag utan min tp-link får och se om jag kan få det att fungera mot internet fast det ej gör det

Då är du bakom CGnat, kontakta dom och be om "publik IP".

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vad för IP får du? Börjar den på 100.x.x.x så sitter du bakom CGNat.

Får du en typ 46.x.x.x så bör du ha pulik IP, du kan behöva öppna portar i routern/port forward:a

Skrivet av matte56:

"De kör CGnat såvida du inte beställt en publik ip. Beställ det genom att kontakta deras kundtjänst."

Från en annan tråd här på Sweclockers...

Har inte beställt något publik IP i beställningen. Så då borde min ip va, bakom ett CGnat? Min ip börjar på 194.103.157.xx som jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szummi:

fiberboxen ger datorerna 100.65.165.xxx

Du ligger bakom CGNAT. Alla inkommande portar är per automatik stängda då och går egentligen inte heller att öppna.

Små operatörer kör ofta med CGNAT.

Permalänk
Medlem

Då skall jag ringa dom i morgon och be om en Public ip adress och hoppas dom är medgörliga.

Tack tack för all information. Återkoppla vad dom säger i morgon 🤙

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szummi:

Då skall jag ringa dom i morgon och be om en Public ip adress och hoppas dom är medgörliga.

Tack tack för all information. Återkoppla vad dom säger i morgon 🤙

Om du inte får det, så kan du köra saker som t.ex. TailScale för att komma runt stängda portar, vill du öppna portar utåt för andra, så kan du använda deras Funnel-funktion, då får du en subdomän du kan använda utåt. Lite mer pillande än bara att öppna port i routern med egen publik ip.

Permalänk
Medlem

Angående rådet att ansluta direkt till fiberboxen: När du pratar med dem så fråga om du redan har EN publik IP-adress redan idag? Den kan i så fall ha låst till din router och därmed får du CGNAT-adressen när du ansluter direkt med din dator.

Jag skulle dock rekommendera att du kör via din router, men då måste du pilla i den och vidarebefordra de portar du behöver. Du måste också ha koll på om din dator har en brandvägg och öppna önskade portar även där, annars kastar den tyst bort inkommande paket som inte initierats från din sida.

Jag är rädd för att supporten ber dig köra direkt mot fiberboxen för att slippa grotta ner sig i dina router-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Angående rådet att ansluta direkt till fiberboxen: När du pratar med dem så fråga om du redan har EN publik IP-adress redan idag? Den kan i så fall ha låst till din router och därmed får du CGNAT-adressen när du ansluter direkt med din dator.

Jag skulle dock rekommendera att du kör via din router, men då måste du pilla i den och vidarebefordra de portar du behöver. Du måste också ha koll på om din dator har en brandvägg och öppna önskade portar även där, annars kastar den tyst bort inkommande paket som inte initierats från din sida.

Jag är rädd för att supporten ber dig köra direkt mot fiberboxen för att slippa grotta ner sig i dina router-inställningar.

Jag vet hur jag vidarebefordrar portar från tp linken. Men den säger fortfarande att portarna är stängda. Jag använde deras egna router dom skickar med och han rekommenderade endå att koppla direkt till fiberboxen och det skulle lösa alla problem. Men det gjorde det inte.

Och fiberboxen kan jag inte ställa in några inställningar alls i.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Szummi:

Boxen ska inte ge datorerna en IP, det ska routern du har mellan boxen och alla andra enheter.
Vad är <ip> "mot internet"?

Permalänk
Medlem

Nu fungerar allt som det skall. Ringde dom och jag fixk en Public ip. Fungerade efter 5 minuter och nu är min tp-link inkopplad

1000 tack för all hjälp