Oftast felar inget, eller kanske något väldigt litet som man kan fixa själv, typ någon inställning. Men alltid en möjlighet att något svårare strular, då kan det ta flera timmar, och man måste testa själv vad som är fel så att man kan skicka in just den delen som är defekt (ifall någon). "Hur svårt" beror helt på vad felet är.
Jag ville egentligen bygga själv några år sedan och hade sparat flera tusen kronor fast än att jag köpte den bästa färdigbyggd (komplett pc) dealen som fanns en black friday, men det kom till hjälp att man hade garanti då moderkortet pajade en gång. Nackdel var att man blev utan dator i flera veckor tills det blev fixat och skickat, så vore det något enklare som grafikkort hade man ju kunnat returnera endast den delen istället för hela datorn om köpt enskilt, medans du behöver lämna in hela datorn när det är färdigbyggt.
Både plus och minus. Ja, var enklare förr med debug-leds på moderkort, nu finns de knappast på dyra 10k mobos.
Ska du inte installera många stora spel så bör väl 1tb+500gb räcka, med 3tb hdd för annat. Jag hade ändå rekommenderat 2tb då det kan fyllas snabbt, är mer prisvärt (gb/kr), och man vill inte direkt installera nya stora spel på hdd.
7800xt är väl den större skillnaden, är c.a 16% snabbare och det kommer inte riktigt öka utan bli mer betydelselös förutom på vissa spel som tar upp mer vram speciellt på upplösningar över 1440p.
Du skulle kunna skippa Cpu kylare just nu ifall ljud inte är ett stort problem, följer ju med stock med r5 7600. Kan alltid köpa kylare senare.
Inga problem med 850w, mycket mer än vad som behövs, någon skulle kanske bara påpeka att CM psun har 5 år garanti istället för 10.
19k bygget är onödiga pengar på chassi, mobo, psu ifall du är pressad på pengar. Kanske man skulle vilja spendera ett par hundra till på ram, för att få 6000mhz cl30
Då du överväger att bygga själv, kanske skippa bara just grafikkortet nytt och köp ett andrahand? Sparar c.a 2000kr på den prestandaklassen med ett rx 6800/ 6800xt.