USB Copy alla mappar - Synology NAS [LÖST]

Permalänk
Medlem

USB Copy alla mappar - Synology NAS [LÖST]

Jag behöver göra så att min externa hårddisk inte bara kopiera en utan alla mappar. Sökte på det och fann en guide men blev osäker när jag kom till skapa två nya Triggered Tasks då jag efter kommandot får varningen:

Citat:

"Modyfying system configurations, running external executable files, or installing unauthorized third-party applications with root premssion may result in unexpected system behaivor or even data loss. Please make sure you are aware of the consquences before execution."

Någon som vet om detta är rätt sätt?

Edit: Valde Hyper Backup istället.

Permalänk
Medlem

Bör jag kanske välja Hyperbackup istället för att göra en säkerhetskopia på extern hårddisk? Jag vill alltså kopiera alla mappar och inte bara en mapp. Hur fungerar hyperbackup i jämförelse med USB Copy, kan jag fortfarande plugga in externa hårddisken i datorn och komma åt filerna?

Hittade svaret på mina frågor själv!
Permalänk
Medlem

Se till att använda en backup som transparent oavsett OS, eventuell komprimering etc. Du vill inte bli inlåst i ett ekosystem. Vad händer om programmet slutar att supportas och du inte kan ta fram en gammal backup? Allt jag backar upp lagras i rena filer eller om möjligt filsystemets komprimering eller en öppen standard som tar.gz.

Det är dessutom inte din NAS som ska göra backupen, det är din dator. CTRL-C, CTRL-V kommer ganska långt när du markerar berörda kataloger.

Tänk på att du ska ha versionshistorik också, backup är en logik, inte en process.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon