Val av tre olika begagnade Thinkpads

Permalänk

Val av tre olika begagnade Thinkpads

Hej!

Jag står och velar mellan tre begagnade Thinkpads.

1. T14s
Ryzen 4750U
16 gb ram
256 ssd
Mycket fint skick, säljs av privatperson
Pris: 4500:-

2. T14s
Ryzen 4750U
32 gb ram
512 ssd
2 års garanti
Refurbished. Finns inga bilder, står bara att skicket är ” Produkten kommer att visa mindre användningsspår, såsom små repor och märken på enheten och skärmen. Märken på skärmen kommer inte att vara synliga när den är på.
70 % av ursprunglig mAh batterikapacitet.”
Pris: 5600:-

3. Thinkpad T495
Ser ut att vara bra skick.
Ryzen 3300U
16 gb ram
256 gb ssd
2 gb dedikerat grafikkort
Pris: 1700:-

Vilken är mest värd att satsa på?

Permalänk
Medlem

Det beror så klart på din ekonomiska situation och hur du värderar olika saker mot varandra. Är det inte lite meningslöst att någon annan meddelar sina preferenser?

Jag lägger stor vikt vid:

Linuxkompabilitet. Kolla Ubuntus certifieringsdatabas om modellerna stöds. Kolla LVFS/fwupd:s databas om modellerna får ny firmware-uppdateringar den vägen.

Externa skärmar. Kolla manualerna hur/hur många/med vilken upplösning/frekvens skärmar kan anslutas. Eventuell docka kan vara en signifikant del sv kostnaden.

Ljudnivå. Läs recensioner och bilda dig en uppfattning.

Enkelhet att byta SSD till en större. Kolla servicemanualen. Vissa Lenovo-modeller med plats för två diskar har slädar som är så dyra att det inte är lönt att skaffa en extra, utan man byter den första disken.

Möjlighet att uppgradera till 32 GB RAM. Kolla servicemanualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niille123:

Hej!

Jag står och velar mellan tre begagnade Thinkpads.

1. T14s
Ryzen 4750U
16 gb ram
256 ssd
Mycket fint skick, säljs av privatperson
Pris: 4500:-

2. T14s
Ryzen 4750U
32 gb ram
512 ssd
2 års garanti
Refurbished. Finns inga bilder, står bara att skicket är ” Produkten kommer att visa mindre användningsspår, såsom små repor och märken på enheten och skärmen. Märken på skärmen kommer inte att vara synliga när den är på.
70 % av ursprunglig mAh batterikapacitet.”
Pris: 5600:-

3. Thinkpad T495
Ser ut att vara bra skick.
Ryzen 3300U
16 gb ram
256 gb ssd
2 gb dedikerat grafikkort
Pris: 1700:-

Vilken är mest värd att satsa på?

Ingen av dom..

Om du nu kan köpa en begagnad dator för 5600kr så hade jag snarare kollat på något likt denna
https://www.billigteknik.se/laptop-14-15/37690-hp-15-fc0074no...
Är som natt och dag jämfört med dom tre datorerna du har länkat på alla fronter.

Edit:
Har inte köpt många begagnade men har för några år sen köpt tre stycken
HP med 7700hq och ett gtx 1070 4500kr
Lenovo med 7300hq och gtx 1060 max-q för 4000kr
Lenovo med 8300h och gtx 1050 för 4000kr

Senaste av dessa va den längst ner och det va 4-5 år sen.
Priserna på dom två första datorerna av dina alternativ är hutlösa och borde ligga runt en max två tusenlappar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för svar. Jag har mest snöat in mig på Thinkpads då de har bra tangentbord, hållbarhet och hyfsat slimmade. Ska mest användas till att surfa med, men det vore trevligt om det gick att köra cs2 en gång i månaden typ. Jag är ute efter AMD då de har bättre iGPU samt bättre batteritid osv. Så en begagnad Thinkpad med AMD känns som en bra kombo gällande pålitlighet, vikt och prestanda (trots att de är några år gamla). HP har jag på jobbet och är allmänt less på dem