Hej allihopa, jag sitter nu och känner det är dags att göra en -liten- uppgradering för min dator då mitt grafikkort (rtx 2070) börjar kännas lite små gammalt. Det uppkommande Space marine 2 ser lika läskande som det ser krävande ut och jag hade väldigt gärna försökt uppleva dessa spelen på high/ultra med någorlunda hög fps. Jag har inte direkt budget att köpa en helt ny dator.
Jag vet att det till exempel hade varit lite värt att köpa nytt moderkort för att få tillgång till ddr5. Men ärligt talat vill jag helst undvika att behöva bygga om hela datorn. Jag vill uppgradera datorn så effektivt som möjligt. Jag är rätt säker på att jag är ute efter ett 4070ti, men inte helt säker vilket märke eller modell. Kanske värt att uppgradera till 32gb ram?
Om jag uppgraderar till ett 4070ti, kommer 11600k hålla sig någorlunda?
Min budget klarar sig inte så mycket mer utanför ett 4070ti och små köp, så säg... 10-13 tusen ungefär?
Vill säga att det är väldigt viktigt för mig att grafikkortet redan är OC:at då jag inte vill pilla med sånt själv och att den har så bra kylning/fläktar som möjligt då min dator/chassi inte är optimalt fylld med massor fläktar. Har vad jag förstått är minimal rekommendation på 2 fläktar. En där fram och en där bak (inte inkluderat cpu fläkt).
Jag hade nog nöjt mig med bara köpa nytt grafikkort, 4070ti blir nog bra. 16Gb ram ska räcker, spara pengarna för en senare uppgradering istället för slösa på minnen.
REKOMMENDERADE:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
Processor: AMD Ryzen 7 5800X / Intel Core i7-12700
Minne: 16 GB RAM
Grafik: 8 GB VRAM, AMD Radeon RX 6800 XT / Nvidia GeForce RTX 3070
DirectX: Version 12
Lagring: 75 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: 60 FPS in 1920x1080 with the "Ultra" preset. SSD required.
1440p 27 tums.
Osäker på chassi då det var väldigt längesedan jag köpte det. Hittar inte kvitto för den. Det är inte ett litet chassi men, inte ett gigantiskt heller. Skulle säga "standard" men det säger nog inte så mycket.
7900 XT är drygt 16 % snabbare än 4070 Ti i 1440p. Dessutom får du 20 GB VRAM istället för 12. Jag skulle inte köpa ett så dyrt kort med endast 12 GB VRAM idag. Billigaste 4070 Ti jag hittar kostar ca 9 000 kr.
Om du ändå vill ha NVIDIA, lägg till en tusenlapp och köp 4070 Ti Super.
7900 XT är drygt 16 % snabbare än 4070 Ti i 1440p. Dessutom får du 20 GB VRAM istället för 12. Jag skulle inte köpa ett så dyrt kort med endast 12 GB VRAM idag. Billigaste 4070 Ti jag hittar kostar ca 9 000 kr.
Om du ändå vill ha NVIDIA, lägg till en tusenlapp och köp 4070 Ti Super.
Hade faktiskt tänkt gå ännu längre för ett lite större då som sagt (om det spelar någon roll?) jag vill ha ett med bra kylning. Och är inte versionerna med 3st fläktar smått bättre då? Vad tycker om du den här? https://www.inet.se/produkt/5414011/asus-geforce-rtx-4070-ti-...
Skrivet av Alastor Moody:
Du behöver ta bort hårddiskburen för att få plats med det 7900 XT jag länkade till.
Hade faktiskt tänkt gå ännu längre för ett lite större då som sagt (om det spelar någon roll?) jag vill ha ett med bra kylning. Och är inte versionerna med 3st fläktar smått bättre då? Vad tycker om du den här? https://www.inet.se/produkt/5414011/asus-geforce-rtx-4070-ti-...
Manuell överklockning ger knappt någon extra prestanda numera, kortet ökar däremot frekvensen automatiskt förutsatt att temperaturen håller sig på en rimlig nivå.
Manuell överklockning ger knappt någon extra prestanda numera, kortet ökar däremot frekvensen automatiskt förutsatt att temperaturen håller sig på en rimlig nivå.