Vilken av dessa datorer är bäst för priset?

Permalänk

Vilken av dessa datorer är bäst för priset?

Hej har tänkt köpa dator, vilken av dessa är bäst för priset?

Shark datorn kostar 8600kr

Tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Skall du inte hellre ha något modernt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Hej har tänkt köpa dator, vilken av dessa är bäst för priset?

Shark datorn kostar 8600kr

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack för hjälp

Altenativ 1 och 2 är ganska likvärdiga, beror på vilka spel som körs. Alternativ 3 är det sämsta, 5600G är en långsammare spelprocesson än 5600 och 12400. Kanske går att bygga något bättre för samma pengar?

Glhf!

edit: Shark datorn är ungefär samma som alternativ 1 och 2, lite långsammare minnen.

edit 2: för samma pengar bör du kunna bygga en dator med ett RX 7600 eller ett RTX 4060 grafikkort vilket snabbare än ett RX 6600.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Skall du inte hellre ha något modernt?

Vill inte spendera mer än det...

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Altenativ 1 och 2 är ganska likvärdiga, beror på vilka spel som körs. Alternativ 3 är det sämsta, 5600G är en långsammare spelprocesson än 5600 och 12400. Kanske går att bygga något bättre för samma pengar?

Glhf!

edit: Shark datorn är ungefär samma som alternativ 1 och 2, lite långsammare minnen.

edit 2: för samma pengar bör du kunna bygga en dator med ett RX 7600 eller ett RTX 4060 grafikkort vilket snabbare än ett RX 6600.

Har aldrig byggt datorer och lite rädd för att köpa begagnade grejor

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Har aldrig byggt datorer och lite rädd för att köpa begagnade grejor

Jag pratar nya delar Det finns väldigt bra bygg-guider online, ska även finnas här på Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag pratar nya delar Det finns väldigt bra bygg-guider online, ska även finnas här på Sweclockers.

Skulle du kunna visa ett sådant bygg på inet för samma pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Skulle du kunna visa ett sådant bygg på inet för samma pengar?

Hej igen

På Inet hamnar jag lite högre i pris men utan att vara dumsnål kan man nog hamna strax under 9000kr, de har inga riktigt prisvärda moderkort för AM4 plattformen kan jag tycka. Länkar ett bygge för 9200, går att banta till under 9kkr men vill man ha billigare får man köpa komponenter från flera olika försäljare, kan spara rätt mycket då.

https://www.inet.se/datorbygge/b1542802/datorbygge

Glhf!

Permalänk

Alternativ 1, det är ett bättre chassi(meshfront) än alternativ 2.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om jag måste välja en av dem där så alt 1. Då kan du iaf om några år uppgradera igenom att slänga in en X3D processor och mer RAM m.m.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5