Massor med Doom-nyheter på Quakecon 2024

Permalänk
Melding Plague

Massor med Doom-nyheter på Quakecon 2024

Under Quakecons första dag haglade nyheterna om Doom – de 30 år gamla versionerna av spelen alltså.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävligt kul, men känns lite onödigt nästan. Black Mesa är ju något som tillför nytt till originalet, men detta känns för mig bara som något man möjligen köper för att samla damm i den eviga backloggen

Håller verkligen dessa spel idag?

Permalänk
Medlem

Solklart köp.

Permalänk
Medlem

Doom är dömt till evigt liv, me like!

Permalänk

Som doom spelen har mjölkas. Hur många exemplar har man inte köpt för den ena konsolen efter den andra.
Men gött ny förbättrad grafik, som enligt mitt tycke kunde ha fler inställning som någon som modern grafik. Tänk att spela de gamla doomspelen, exakt samma banor, exakt samma fiender etc. Men det känns fräscht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som doom spelen har mjölkas. Hur många exemplar har man inte köpt för den ena konsolen efter den andra.
Men gött ny förbättrad grafik, som enligt mitt tycke kunde ha fler inställning som någon som modern grafik. Tänk att spela de gamla doomspelen, exakt samma banor, exakt samma fiender etc. Men det känns fräscht?

ny kampanj som heter Legacy of Rust, bestående av 16 nya banor. I kampanjen dyker dessutom nya fiender och vapen upp.
På multiplayerfronten har det tillkommit 25 deathmatch-kartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men man fick ju den gratis?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Hade helt missat att dark forces släppts i remaster! Spelade om den gamla versionen för bara några år sedan, blir ju sugen att testa nya.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Synd att jag aldrig skaffade klassiska Doom & Doom II till Switch. Valde istället Doom 64 för att stilla min nostalgihunger.

Permalänk
Medlem

Folk hoppas på ett Quake 6... Och istället blir man matade den här sortens sömnpiller?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det roligaste med doom var att göra egna banor. Kan man spela dessa i remastern månntro?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara intressant att testa den nya megawaden med Zandronum/Brutal Doom. Se om det funkar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ge mig ett nytt Quake med pow-wow-grafik och arena PvP så har ni mina pengar.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jävligt kul, men känns lite onödigt nästan. Black Mesa är ju något som tillför nytt till originalet, men detta känns för mig bara som något man möjligen köper för att samla damm i den eviga backloggen

Sen kommer ju priset garanterat att hamna kring 30€ om inte mer vilket är löjligt för en titel från 90-talet.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Kan man lyssna på det nya soundtracket någonstans? Jag gillade det

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Kan man lyssna på det nya soundtracket någonstans? Jag gillade det

Det har funnits tillgängligt i flera år: https://www.moddb.com/mods/brutal-doom/addons/idkfa-doom-soun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sen kommer ju priset garanterat att hamna kring 30€ om inte mer vilket är löjligt för en titel från 90-talet.

För mig var det iallafall gratis
Jag måste köpt nått ID-pack på rea för många herrans år sen på Steam med Final Doom, Doom 2 och master levels for Doom 2, vilket gjorde att DOOM + DOOM II dök upp helt automatiskt i mitt spelbibliotek för någon dag sen.

Jag har laddat ner men inte testat än... Spelar Quake 2 RTX just nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

spelar det just nu.
skön remaster utav musiken och upp piffad grafik och mycket trevligt att lira banor man aldrig sett förut då doom, doom 2 och doom ultimate är de enda jag spelat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte något id-paket för något år sedan, och spelade igenom Doom 1 och 2 (GZDoom), och Quake 1 & 2. Visst jag spelade dessa på 90-talet, men just doom tycker jag inte jag har speciellt mycket nostalgi-glasögon för, men jag tyckte faktiskt att det var helt ok och hade ändå kul. Sen finns det ju stora communtityn, och fortfarande en aktiv speedrunning-scen så är uppenbart folk som fortfarande uppskattar dom.

Sen får man nog ändå säga att första Quake är det som åldrats bäst, det är fortfarande svinbra imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen får man nog ändå säga att första Quake är det som åldrats bäst, det är fortfarande svinbra imo.

I multiplayer kan jag tänka mig det gäller fortfarande (även om jag inte lirat Q1 i multiplayer på typ 15-20 år ) men för single player är jag lite mer tveksam...
Där kändes Q1 mest "ofärdig" jämfört med både Doom-spelen och Q2 tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av medbor:

Japp dom håller fortfarande. Ända problemet är att vissa nivåer kan vara aning förvirrande att ta sig runt p.ga att mycket ser likadant ut, men det är inte ett konstant problem. Dock skulle jag säga att nivåerna i tvåan har större problem med detta än i först Undergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I multiplayer kan jag tänka mig det gäller fortfarande (även om jag inte lirat Q1 i multiplayer på typ 15-20 år ) men för single player är jag lite mer tveksam...
Där kändes Q1 mest "ofärdig" jämfört med både Doom-spelen och Q2 tycker jag.

Håller med 100%.
Doom har ju även en väldigt aktiv community och det släpps kartor och hela episoder till höger och vänster.
Not so much på Q1 fronten

Permalänk
Skrivet av heterjagolle:

Japp dom håller fortfarande. Ända problemet är att vissa nivåer kan vara aning förvirrande att ta sig runt p.ga att mycket ser likadant ut, men det är inte ett konstant problem. Dock skulle jag säga att nivåerna i tvåan har större problem med detta än i först Undergång.

Undergång whoot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undergång whoot?

Svensk översättning av Doom antar jag

...

Jag har nu spelat genom första episoden av första Doom i den här nya versionen och det kändes rätt ok!
Widescreenstöd och 144hz framerate känns ovant först men trevligt efter en stund

Musstyrningen upplever jag dock lite skum men kan inte riktigt sätta fingret på det. Upplever det som lite laggigare/olinjärare/oprecisare än Quake 2 RTX som jag spelade innan, trots att Q2 hade sämre framerates...
Kanske sitter i huvudet dock: kanske är Dooms grafikmotor och att man bara siktar horisontellt som lurar mig på något sätt?
Kräver lite invänjning men går absolut att spela!

Det märks det var längesen man spelade - vissa banor hade jag glömt bort nästan helt

Röja fiender är fortfarande kul: trevligt att inte allt är bullet sponges utan man kan meja lite...
Sen tycker jag fortfarande det är kul att zooma runt banorna i 200 blås och att det finns en hel del tröghet i accelerationen. (saknar alltid det i de senare titlarna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testar detta nu ..fyfan vad snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Alltså inget slår Doom 2's art style - så sjukt mörkt och brutalt. Ljudeffekterna har liksom installerats i hjärnan på en sen man var liten och körde det. Riktigt coolt med RT, ska testa!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Alltså inget slår Doom 2's art style - så sjukt mörkt och brutalt. Ljudeffekterna har liksom installerats i hjärnan på en sen man var liten och körde det. Riktigt coolt med RT, ska testa!

Helt klart