Permalänk

Nytt hus, nytt nätverk

Hej,
Har senaste halvåret bott i vårt nya hus och precis fått fiber installerad så nu är det dags att köpa en tillförlitlig nätverkslösning som uppfyller våra behov.

Behov:
- Wi-Fi som täcker hela huset
- Stabil uppkoppling som sköter sig självt utan att routern behöver startas om.
- möjlighet att lägga till 3st PoE kameror i framtiden
- allt sköts via teknikrummet i huset, ett utrymme på 700x1500x2800 (mm)
- vill ha allt organiserat och prydligt i detta utrymme. Möjlighet att borra i väggar.

Förutsättning:
- vi har förberett för AP med en cat6 kabel till övervåningen och en till undervåningen, båda utgår från teknikrummet där även nätverkenheten från Telia är installerad.
- vi har förberett med 3st cat6 kablar till PoE kameror utomhus men kommer inte installera dessa förrän nästa år. Dessa utgår också från teknikrummet.

Frågor:
Vi önskar maximal Wi-Fi täckning över hela huset och ett stabilt system. Det får kosta mer om det är bra produkter. Vi ska även kunna i framtiden addera PoE switch till routern/switchen för kamerorna. Hur ska vi tänka kring NVR för kamerorna om vi inte tänker installera dessa fören om ett år?

Har funderat på att köpa nätverksdelarna från ubiquiti. Vad föreslår ni?

Permalänk
Medlem

Vad gäller WiFi är ett MESH-system enklast och smidigast, det finns olika varianter och man styr via app i sin telefon. Vill man ha mer avancerat ska man välja system med en hårdvaru-kontroller. Här är Ubiquiti och TP-Link vanligast i mellansegmentet, det finns dyrare system från cisco, ruckus osv men då är det enterprise nivå och kostnader därefter.

De flesta klarar sig med budget mesh, eller det som är lite bättre. Ubiquiti kan man få mest hjälp med och det finns mycket videos på YouTube om olika enheter, vad dom gör och hur det funkar. Mitt tips är att titta på dessa videos, då vet du vad du behöver eller vad som passar just ditt behov.

Bra att förutsättningar finns för att köra så mycket prylar som möjligt via TP-kabel, det är alltid att föredra om man vill ha maximal stabilitet och slippa konstiga störningar etc jämfört om man kör massa prylar över WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmenomhus:

Hej,
Har senaste halvåret bott i vårt nya hus och precis fått fiber installerad så nu är det dags att köpa en tillförlitlig nätverkslösning som uppfyller våra behov.

Behov:
- vill ha allt organiserat och prydligt i detta utrymme. Möjlighet att borra i väggar.

Förutsättning:
- vi har förberett för AP med en cat6 kabel till övervåningen och en till undervåningen, båda utgår från teknikrummet där även nätverkenheten från Telia är installerad.
- vi har förberett med 3st cat6 kablar till PoE kameror utomhus men kommer inte installera dessa förrän nästa år. Dessa utgår också från teknikrummet.

Frågor:
Vi önskar maximal Wi-Fi täckning över hela huset och ett stabilt system. Det får kosta mer om det är bra produkter. Vi ska även kunna i framtiden addera PoE switch till routern/switchen för kamerorna. Hur ska vi tänka kring NVR för kamerorna om vi inte tänker installera dessa fören om ett år?

Vad du än gör så använd inte några "meshsystem" det är bara rent skräp, kör på ordentliga AP's och det vanligaste tipset brukar bara ubiquiti, kostar dock en hel del!

Sen finns även MikroTik som är en aning billigare och har fördel med att dom är billigare samt har även lite mer nish produkter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Unifi och utökat allteftersom behovet finns. Kör ingen meshlösning, framförallt då du redan har det genomtänkt och förberett.

Med Unifis UDM-SE får både Router, NVR och 8st PoE portar i ett men switchen är begränsad till max 1 GbE. Den stödjer 10GbE men inte switchen vilket är synd. Det funkar, men ska du börja labba med en massa enheter som drar mycket bandbredd behöver du en separat switch. Om du inte vill köra rackmonterat kan du köpa en Cloud Gateway Max som är förberedd för 2.5 GbE, NVR men då krävs PoE-adapters.

För accesspunkter skulle jag satsa på U7 Pro eller U7 Pro Max alternativt U7 Pro Wall med kompletterande Flush Mount som du målar in.

Här hemma har vi:

• Router: UDM SE med 10TB

• Switchar: 1 st XG 24 10GbE, 1st USW-Flex (i garage, driver 3 kameror och en AP)

• Accesspunkter: 2 st U6E, 2 st U7 Pro Wall (snart), 1 st U6 Mesh (utomhus)

• Kameror: 3 st Bullet G5, 2 st Turret, 1 st Doorbell

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

@norrby89 va ?

Mesh system är inte skräp, eller har du missat att Ubiquiti är en form av mesh system även om du har en kontroller. Det mesh system innebär är att du har bara ett WiFi nät och systemet sköter resten bakom, när du förflyttar dig mellan olika accesspunkter etc. Mitt enkla och relativt billiga TP-link Deco mesh system med flertalet enheter som alla är kopplade med RJ45 kabel funkar utmärkt. Mycket billigare än Ubiquiti system och jag har inte något behov av de dyrare systemen.

Däremot kan det vara krångligare att få de billigare systemen att funka som det ska vilket kan vara lite lurigt mot konsumenterna som kanske inte har så mycket kunskap om datorer och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@norrby89 va ?

Mesh system är inte skräp, eller har du missat att Ubiquiti är en form av mesh system även om du har en kontroller. Det mesh system innebär är att du har bara ett WiFi nät och systemet sköter resten bakom, när du förflyttar dig mellan olika accesspunkter etc. Mitt enkla och relativt billiga TP-link Deco mesh system med flertalet enheter som alla är kopplade med RJ45 kabel funkar utmärkt. Mycket billigare än Ubiquiti system och jag har inte något behov av de dyrare systemen.

Däremot kan det vara krångligare att få de billigare systemen att funka som det ska vilket kan vara lite lurigt mot konsumenterna som kanske inte har så mycket kunskap om datorer och nätverk.

Ja självklart, men ett "mesh" system i dagens ord så menar man 9 fall av 10 två eller flera routrar som 9 fall av 10 kommunicerar trådlöst tillsammans. Och 9 fall av 10 så är det en väldigt dålig investering kontra ett ordentligt system med trådade accesspunkter.

Men kan ha varit fel av mig att kalla "mesh" för skräp när jag menar det butikerna marknadsför som mesh.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag hade kört på Unifi och utökat allteftersom behovet finns. Kör ingen meshlösning, framförallt då du redan har det genomtänkt och förberett.

Med Unifis UDM-SE får både Router, NVR och 8st PoE portar i ett men switchen är begränsad till max 1 GbE. Den stödjer 10GbE men inte switchen vilket är synd. Det funkar, men ska du börja labba med en massa enheter som drar mycket bandbredd behöver du en separat switch. Om du inte vill köra rackmonterat kan du köpa en Cloud Gateway Max som är förberedd för 2.5 GbE, NVR men då krävs PoE-adapters.

För accesspunkter skulle jag satsa på U7 Pro eller U7 Pro Max alternativt U7 Pro Wall med kompletterande Flush Mount som du målar in.

Här hemma har vi:

• Router: UDM SE med 10TB

• Switchar: 1 st XG 24 10GbE, 1st USW-Flex (i garage, driver 3 kameror och en AP)

• Accesspunkter: 2 st U6E, 2 st U7 Pro Wall (snart), 1 st U6 Mesh (utomhus)

• Kameror: 3 st Bullet G5, 2 st Turret, 1 st Doorbell

Tack för era inlägg.
Funkar det inte lika bra med Dream Router som man sedan adderar allting till så som HD, NVR, PoE switch, APs osv? Den har två PoE ingångar för APs.
Märkligt bara att ingen verkar ha på lager just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmenomhus:

Hej,

Behov:

Förutsättning:

Frågor:

Satsa på en POE switch från "scratch", dom kostar lite mer. Sen får du fråga dig själv om du också ska "framtidssäkra" med WiFi 7 AP, dessa kostar också lite mer. Ubiquiti AP Pro modeller drar mer ström än "icke-pro" modellerna, vilket troligen kräver en kraftfullare switch beroende på antalet AP.

När det kommer till NVR kamrorna är det nog bäst att någon annan svarar. Jag tolkar det som att du kommer behöva kameror och någon form av styrenhet med lagringsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmenomhus:

Tack för era inlägg.
Funkar det inte lika bra med Dream Router som man sedan adderar allting till så som HD, NVR, PoE switch, APs osv? Den har två PoE ingångar för APs.
Märkligt bara att ingen verkar ha på lager just nu.

Bättre hastighet med alla säkerhetsfunktioner påslagna med Cloud Gateway Max, samt förberedd för 2.5GbE. Du behöver fler PoE än 2.

Vad är budgeten? Vad är målet vad gäller hastighet?

Ett tredje alternativ är UDM Pro med USW-Pro-Max-16-Pro som du sätter i ett rackskåp från Thomann. Glöm inte keystone patchpanel och kablar från Unifi 😉. Då har du både NVR, router, PoE, 2.5GbE. Men allt beror på budget och syfte.. har delat ett inlägg på Reddit så ser du hur det kan se ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@norrby89 va ?

Tror du missuppfattat lite vad mesh innebär. Mesh innebär att accesspunkter ansluter trådlös till varandra, alltså en trådlös upplänk. Och det har inget med roaming att göra. Mesh bör undvikas till varje pris och kan man dra kabel så ska man absolut göra det. Alla Unifi AP’s stödjer mesh men bara vissa har ”mesh” i namnet så det kan göra det lite förvirrande.

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Bättre hastighet med alla säkerhetsfunktioner påslagna med Cloud Gateway Max, samt förberedd för 2.5GbE. Du behöver fler PoE än 2.

Vad är budgeten? Vad är målet vad gäller hastighet?

Ett tredje alternativ är UDM Pro med USW-Pro-Max-16-Pro som du sätter i ett rackskåp från Thomann. Glöm inte keystone patchpanel och kablar från Unifi 😉. Då har du både NVR, router, PoE, 2.5GbE. Men allt beror på budget och syfte.. har delat ett inlägg på Reddit så ser du hur det kan se ut.

Menar du denna?
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-max

Behöver jag en separat PoE switch för den? Hittar inte den infon. Tanken är att ansluta 2-3 APs samt 3 PoE kameror. Kamerorna kommer senare. Just nu har vi 250 mb som räcker för oss men när barnen blir äldre behöver vi högre hastighet så lika bra att åtminstone räkna med att den ska klara 1gb.

En nackdel med denna är väl att det inte agerar som en router med Wi-Fi signal utan Wi-Fi fås endast genom APn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmenomhus:

Menar du denna?
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-max

Behöver jag en separat PoE switch för den? Hittar inte den infon. Tanken är att ansluta 2-3 APs samt 3 PoE kameror. Kamerorna kommer senare. Just nu har vi 250 mb som räcker för oss men när barnen blir äldre behöver vi högre hastighet så lika bra att åtminstone räkna med att den ska klara 1gb.

En nackdel med denna är väl att det inte agerar som en router med Wi-Fi signal utan Wi-Fi fås endast genom APn?

Ja, det är den jag menar, vilken jag länkade i mitt första inlägg.

Njea, du kan köpa accesspunkter + separata PoE adaptrar, vilket funkar kanon. Det kommer nog en dag när du vill ha separat switch men ej nödvändigt i första steget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Tror du missuppfattat lite vad mesh innebär. Mesh innebär att accesspunkter ansluter trådlös till varandra, alltså en trådlös upplänk. Och det har inget med roaming att göra. Mesh bör undvikas till varje pris och kan man dra kabel så ska man absolut göra det. Alla Unifi AP’s stödjer mesh men bara vissa har ”mesh” i namnet så det kan göra det lite förvirrande.

Nej, det finna ofta stöd för bachaul via ethernet på mesh-enheter.

Ja, man bör undvika att köra trådlös mesh, men i de hushåll jag har använt mesh med backhaul via ethernet har mesh fungerat problemfritt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34