Permalänk

VPN, vilket?

Hej alla
Hoppas ni har en bra dag.

Jag är ute efter ett VPN (bättre sent än aldrig )

Men vilket? Vilket är bra och varför? (Gärna något jag kan ha/använda på telefonen ochså)

Vad jag läst mig till ska NordVPN vara ett av dom bättre... sen såg jag igår något som heter Mullvad VPN..?

Hjälp mig

Permalänk
Medlem

Bahnhof rekommenderade Integrity-VPN drivet av 5-juli stiftelsen är väl så bra och säkert det kan bli.

https://integrity.st/

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid långtidsabonnemang hos svenska OVPN. Är skitnöjd. De har appar och klienter till alla OS och så gott som så väl utvecklad säkerhet som det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Jag kör alltid långtidsabonnemang hos svenska OVPN. Är skitnöjd. De har appar och klienter till alla OS och så gott som så väl utvecklad säkerhet som det går.

Dom bör undvikas sedan dom vart uppköpta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1690130-ovpn-kops-upp?p=1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Bahnhof rekommenderade Integrity-VPN drivet av 5-juli stiftelsen är väl så bra och säkert det kan bli.

https://integrity.st/

Skrivet av Birdperson:

Skrivet av BengaBang:

Tack för info
Vad vet ni om Mullvad, är det något bra, eller funkar NordVPN, bättre, eller något annat?

Permalänk
Medlem

@Sockettopp
Vad är syftet med VPN? nu ska väl inte det var nåt större problem, men tänker på om de har en server i landet du vill nyttja.
Själv kör jag Azirevpn kanske inte lika många server val som ovannämnda men den gör sitt jobb vad jag vet...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Sockettopp
Vad är syftet med VPN? nu ska väl inte det var nåt större problem, men tänker på om de har en server i landet du vill nyttja.
Själv kör jag Azirevpn kanske inte lika många server val som ovannämnda men den gör sitt jobb vad jag vet...

Syftet är egentligen inget mer än att bara vara lite mer säker och annonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockettopp:

Då är det Mullvad VPN som gäller. Man kan endast lita på dom nu för tiden, gällande VPN.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Mullvad. Rekommenderade och använde OVPN förut men de blev uppköpta som nämnt ovan så... ja, undvik dem.
Mullvad har varit mkt stabil o bra för mig sedan jag bytte.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Har själv kört mullvad i något år, fungerar felfritt, stabilt och snabbt.
Du kan även betala kontant vilket ger en ännu starkare känsla av anonymitet.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

För att ge lite balans.
När man använder Mullvad så kommer man få uppleva Captcha (https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotfilter) betydligt oftare än om man inte använder Mullvad.
Dessutom fungerar Mullvad väldigt dåligt om man vill kunna komma åt andra regioners utbud hos diverse streamingtjänster.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:
Skrivet av lambdan:

Rekommenderar Mullvad. Rekommenderade och använde OVPN förut men de blev uppköpta som nämnt ovan så... ja, undvik dem.
Mullvad har varit mkt stabil o bra för mig sedan jag bytte.

Bra info, tack!

Då blir det mullvad framöver för min del.

Permalänk
Medlem

Första frågan man ska ställa sig är - exakt vad vill jag åstadkomma eller skydda mig mot?

Ska man förbli anonym måste man tänka på annat sätt, annars har du bara flyttat på din Internet-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

För att ge lite balans.
När man använder Mullvad så kommer man få uppleva Captcha (https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotfilter) betydligt oftare än om man inte använder Mullvad.
Dessutom fungerar Mullvad väldigt dåligt om man vill kunna komma åt andra regioners utbud hos diverse streamingtjänster.

Mullvad fungerar dock lika illa även för att komma åt svenska streamingtjänster, liksom de flesta VPN tjänster numera. OVPN har sin "streamingtjänst", vet att även NordVPN och några till säger sig ha de tmen verkar fungera si så där, inte testat dessa själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockettopp:

En vpn tjänst gör inte internet säkrare eller mer anonymt. Sure du kommer undan att din ISP kan bli tvingad att lämna ut saker om dig men andra kommer istället vet det. Alla tjänster kommer göra sitt yttersta för att spåra dig. Och våga inte köra webbläsaren i icke fullskärm eller logga in på nått ställe.

Och säkrare? Nej du är utsatt för samma risker som via din vanliga ISP.

Permalänk
Medlem

Precis. Du blir inte hemlig bara för att du surfar via någon annans Internet-anslutning. Anonym blir du när inte någon av dina konto (samt din anslutning såklart) kan knytas samman.

Och det hjälper inte alls mot virus, spam, reklam, bedrägerier och sånt som många YouTubers försöker sälja på.

Annat syfte är ju om man vill gå runt Geo-blocking, men man är alltså inte anonym på något sätt.

Permalänk
Medlem

Använder ProtonVPN, tycker det fungerar värdigt bra..

Permalänk
Medlem

Jag är lite nördig och har provat mången VPN. Just nu kör jag OVPN, Surfshark och AzireVPN. Har även precis haft en provmånad av Private Internet Access. Hade Mullvad i ett år (eftersom de hade en drive) Har de senaste åren även provat NordVPN, Cyberghost och Torguard. Allt med Wireguard

Alla ger typ samma "säkerhet" som man är ute efter - dvs dölja aktiviteten för ISP och ha IOTs bakom och bra hastighet med router (om man har en tillräckligt stark router vs.) Har endast använt Surfshark och OVPN utomlands i diverse länder och de har fungerat bra.
Min erfarenhet är följande.
AzireVPN, OVPN, Surfshark är de jag föredrar, Främst för att med dem blir det minst captchas. De två första har även egen hårdvara som de sköter, istället för virtuella VPN. Det är därför de inte finns i lika många länder som Surfshark och andra stora leverantörer. Sen har de ju appar med GUI för Linux, som förstås är en avgörande faktor för en annan.
Mullvad och Torguard var de värsta när det kom till captchas, Förmodligen för att de har lyckats bygga upp ett rykte som lockat till sig allskönt bus som använt deras IP-nummer. Tyvärr för jag gillar Mullvad och deras strategi och pris. Jag har dock förstått att Mullvad är medvetna om det och har skapat nåt slags fix i webläsaren, men jag har inte testat den.

OVPN kommer jag dock inte att fortsätta med även om jag har knappa året kvar av abonnemanget, mest av princip. Inte minst för att de förra ägarna även gjorde den utmärkta och starkaste VPN-routern (enkla) som fanns. När de bestämt sig för att sälja OVPN till nåt amerikanskt företag så slutade de i tysthet att hålla Vilfo och dess programvara uppdaterad. Vid kontakt med dem under ett par år lovade de hela tiden att Vilfo inte skulle dö och "snart" skulle uppdatering komma. Men de har mage att fortfarande sälja programmet, som även funterar i andra routrar, fullt medvetna om att de inte kommer att hålla den vid liv med uppdateringar
Det visar på att de individerna inte är särsilt seriösa och har förmodligen valt att sälja till vemsomhelst för pengarna. Så jag väljer att inte lita på de som köpt OVPN därför.
Särskilt inte som det finn fullgoda mer seriösa alternativ.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då är det Mullvad VPN som gäller. Man kan endast lita på dom nu för tiden, gällande VPN.

Kör också mullvad VPN, riktigt smidigt.

Permalänk
Medlem

För att minska risken för CAPTCHAs med Mullvad VPN kan man använda SOCKS5 proxy (OpenVPN eller WireGuard), se: https://mullvad.net/en/help/socks5-proxy#why

Permalänk
Medlem

Kört på PIA i ca 10 år, bra klient som finns på mer eller mindre alla platformar och riktigt bra hastighet. Genomgående bra omdömmen och bra pris.

Permalänk
Medlem

AzireVPN helt klart, svenskt, grym hastighet hela vägen ner till amsterdam samt så går det att öppna portar

Permalänk
Medlem

Välj det företag som du litar mest på för de har alla ungefär samma säkerhet. Vill VPN-företaget spionera på dig och sälja din data så kan de det.
Jag litar mest på Mullvad idag.

Använd inte VPN när ni surfar normalt för de kan snabbt lista ut vem du är genom ditt surfningsmönster, kakor och inloggningar och då spelar VPN ingen roll längre. Därmed spelar capcha ingen roll heller för du surfar inte med VPN på.
Slå bara på VPN under de stunder ni vill gömma er och stäng sedan av direkt ni är klar.
Gå aldrig in på samma site med och utan VPN för då kan de para ihop fingeravtrycken.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kör NordVPN och det funkar bra. Ganska bra pris med ett år bundet också. En stor anledning till varför jag valde NordVPN var att det finns en app tillgänglig på Apple TV, de flesta andra hade inte det. Funkar galant på den men även på dator och telefon.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk

Vem/vad vill man skydda sig emot? Att låta all sin data gå igenom ljusskygga företag som ingen kan granska ökar inte nödvändigtvis säkerheten.
Jag gillade Googles VPN tjänst när den fanns, för privata saker så litade jag hyffsat på Google.

Det jag mest ogillar är vilseledande marknadsföring som visa youtuber gör för VPN. De är inte ärliga för de får mer betalt ju fler som köper tjänsten genom deras erbjudande.

Permalänk

Kör ”Privat Reläservice”

Permalänk
Medlem

Mullvad!

Permalänk
Medlem

kör surfshark.. funkar fint på alla enheter och helt obegränsat med användare/enheter

Permalänk
Medlem

Som flera i tråden nämner måste man fundera på varför man använder en VPN. Vill man bli "anonym" hjälper det inte bara att aktivera en VPN och köra på som vanligt. I kombination med andra åtgärder kan det vara en del av en lösning för att dölja sin IP-adress.

Oavsett, ser att Mullvad rekommenderas och de är ju ganska bra. Men behöver man NAT-PMP port forwarding för sitt use case så är man rökt då Mullvad inte stödjer det. Själv tycker jag ProtonVPN är bra.

Permalänk
Medlem

Mullvad.

Men har sneglat mot Proton på sistone.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!