Permalänk
Medlem

Kör med NordVPN Plus (VPN+lösenordshanterare), kosta 1400kr för 24 månader (+3 månader gratis). Jag är då nöjd med det, och kan inte direkt komma ihåg någon märkbar skillnad på VPN-tjänsten jämfört med Mullvad. Främsta anledning till bytet från mullvad var för jag ville ha lösenordshantrerare också.

Permalänk
Medlem

Är Tailscale någonting att rekommenderra må tro?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag använder en väldigt obskyr teknik som kallas HTTPS. Den gör att ingen kan läsa av kommunikationen ens om jag är på ett publikt nät, och det kräver ingen särskild klient eller prenumeration.

Jag hoppas denna nya teknik kallad HTTPS kommer bli mer populär i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med en poll för att se hur många som tror att VPN gör dom helt säkra på nätet.
Hoppa Geo-blockning och kryptera bort vart du surfar Skitbra annars meh...

Inte så att du blir skyddad mot att råka klicka på en dålig länk i ett mail eller ha sugiga lösen.

Har två olika VPN-klienter, men det är för att nå skyddade interna nätverk

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Att byta sin man-in-the-middle från ett nationellt telebolag till ett rando nystartat bolag med okända snubbar i styrelsen känns rätt knasigt ur säkerhetssynpunkt. Lite som att installera ett piratkopierat antivirusprogram.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Jag använder en väldigt obskyr teknik som kallas HTTPS. Den gör att ingen kan läsa av kommunikationen ens om jag är på ett publikt nät, och det kräver ingen särskild klient eller prenumeration.

HTTPS är en av de sexigaste sakerna som finns med HTTP-protokollet! 😍

Det enda är väl just för publika nät om du misstänker att SSL Bumping används - då kapas försöket till krypterad kommunikation innan det ens lyckas etableras först.

Detta använde ju t.ex. Facebooks VPN Ovano vilket blev så klart väldigt opopulärt bland slutanvändarna efter dess uppdagande!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Proton funkar fint

Permalänk
Medlem

Mullvad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Surfshark

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Mullvad är en pålitlig leverantör, även om jag skulle önska bättre stöd för Chromium-baserade webbläsare (Chrome/Edge). För närvarande erbjuder de endast ett tillägg för Firefox. Jag antar att det beror på att de anser att Firefox är den enda webbläsaren som i någon mån uppfyller deras integritetskrav, och att webbläsare som Chrome går emot syftet med en VPN.

En stor fördel med Mullvad är möjligheten till kontant betalning eller samt köpa presentkort från återförsäljare som Inet.se, vilket gör det möjligt att anonymt fylla på tiden för sitt abonnemang hos Mullvad. Mängder med egenägda servrar i flertalet länder... också bra med servrar på tre olika platser i Sverige, vilket gör att man får bra fart om man dessutom använder en server nära där man använder sin telefon i Sverige.

Mullvad blev raidade förra året av polisen, men det var helt omöjligt för polisen att få ut någon information eftersom ingenting sparas på Mullvads servrar. Bra för alla användare (tyvärr också pedofiler...). Få VPN-tjänster kan faktiskt bevisa att de inte lagrar någon information, men Mullvad har levt upp till sitt rykte.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är Tailscale någonting att rekommenderra må tro?

Det är helt awesome, stödjer även multicast så att mDNS funkar vilket inte alltid är fallet med VPN.

Skrivet av Pepsin:

Med lite tur kanske SNI och DNS blir krypterat som standard också, i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag valde OVPN för längesedan just för stödet av port forwarding. Vad är det som gör att folk inte rek dem längre sen uppköpet? Vad rek istället, som har Wireguard protokoll och port forwarding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Jag valde OVPN för längesedan just för stödet av port forwarding. Vad är det som gör att folk inte rek dem längre sen uppköpet? Vad rek istället, som har Wireguard protokoll och port forwarding?

Jag söker också efter en bra ersättare, ett krav är just möjligheten till statiskt IP och portforwards.

Permalänk
Medlem

Finns säkert så mycket mer positivt, men kan inget annat än att starkt rekommendera Mullvad VPN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skulle vara kul med en poll för att se hur många som tror att VPN gör dom helt säkra på nätet.
Hoppa Geo-blockning och kryptera bort vart du surfar Skitbra annars meh...

Inte så att du blir skyddad mot att råka klicka på en dålig länk i ett mail eller ha sugiga lösen.

Har två olika VPN-klienter, men det är för att nå skyddade interna nätverk

Som privatanvändare finns det 3 anledningar som jag ser det.

1. Komma runt geoblocking /accessa resurser någonstans.
2. Skydda sig på publika nät
3. Dölja sin trafik för sin ISP som kanske throttlar trafiken eller vill lämna ut ens IP av olika anledningar. Dock kan ju ett företag som säljer VPN också göra det. Så vem litar du mest på? Vet du var bolaget ligger? Vem som äger det? Osv.

Jag använder dock jobbets VPN varje dag jag jobbar hemma för att komma åt de resurser som behövs. Att bara ha en VPN "bara för att" är att kasta stålarna i sjön. Starta då hellre en månadsprenumeration till barncancerfonden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som privatanvändare finns det 3 anledningar som jag ser det.

1. Komma runt geoblocking
3. Dölja sin trafik för sin ISP som kanske throttlar trafiken eller vill lämna ut ens IP av olika anledningar. Dock kan ju ett företag som säljer VPN också göra det. Så vem litar du mest på? Vet du var bolaget ligger? Vem som äger det? Osv.

Jag använder dock jobbets VPN varje dag jag jobbar hemma för att komma åt de resurser som behövs. Att bara ha en VPN "bara för att" är att kasta stålarna i sjön. Starta då hellre en månadsprenumeration till barncancerfonden.

precis

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då är det Mullvad VPN som gäller. Man kan endast lita på dom nu för tiden, gällande VPN.

En noob fråga.
Har funderat på Bahnhof Vpn, så varför skulle det vara dåligt/sämre?

Permalänk
Medlem

Kör ProtonVPN betalvarianten
Gillar deras tjänster och mål överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

En noob fråga.
Har funderat på Bahnhof Vpn, så varför skulle det vara dåligt/sämre?

Mullvad VPN lagrar absolut ingenting om dig. Absolut ingenting. De har till och med tagit bort all lagring för att bevisa det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Mullvad VPN lagrar absolut ingenting om dig. Absolut ingenting. De har till och med tagit bort all lagring för att bevisa det.

Jobbar du på Mullvad eftersom du vet detta? 🤔

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Kontot avslutas

Mullvad VPN såklart!

Efter att ha kört Bahnhof Integrity-VPN i ett antal år och dom började höja priset så sökte jag igenom marknaden efter ett vettigt säkert alternativ och upptäckte då Mullvad VPN, det dom gjort med att man inte kan spåras genom deras tjänst är smått otroligt och genialt och deras hastigheter är sjukt bra på samtliga servrar jag använder dagligen, jag har till och med multihopp aktiverat som extra säkerhet, dom har många sköna alternativ i inställningarna som är guld värda.
Kommer jag inte åt sidor som jag vill åt i tex USA kopplar jag bara upp mig på en av USA servrarna och vipps så kommer jag åt även dessa.
Polisen gjorde en husransakan hos Mullvad VPN för något årsedan men fick gå därifrån tomhänta då polisen inte hade förstått hur deras kunder kopplar upp sig och Mullvad inte hade en enda kunduppgift att lämna ut, polisen blev förvånade över att deras datorer var helt tomma på sådan information ...hahaha, genial tjänst!
Kan verkligen rekommendera Mullvad VPN!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jobbar du på Mullvad eftersom du vet detta? 🤔

Nej. De är väldigt transparenta (till och med SweClockers har skrivit om en händelse hos Mullvad VPN) och deras klient är FOSS (Free Open Source Software). Att vara transparent är mycket viktigt för dom.

Lade till en till källa
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Kontot avslutas

Nop

Skrivet av backspace:

För att ge lite balans.
När man använder Mullvad så kommer man få uppleva Captcha (https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotfilter) betydligt oftare än om man inte använder Mullvad.
Dessutom fungerar Mullvad väldigt dåligt om man vill kunna komma åt andra regioners utbud hos diverse streamingtjänster.

Jag har inte några som helst problem med Captcha däremot har samtliga VPN alternativ på marknaden problem med streamingtjänsterna då dessa blockerar VPN tjänsterna först, övrig nedladdning är inga som helst problem med och duktig hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För vanliga personer, utan särskild hotbild, och som kör uppdaterad mjukvara skulle jag säga att detta inte behövs. Utan ger tom en falsk trygghet för de hot som finns om användaren tror att man är säkrare med VPN på nått sätt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sockettopp:

Hej alla
Hoppas ni har en bra dag.

Jag är ute efter ett VPN (bättre sent än aldrig )

Men vilket? Vilket är bra och varför? (Gärna något jag kan ha/använda på telefonen ochså)

Vad jag läst mig till ska NordVPN vara ett av dom bättre... sen såg jag igår något som heter Mullvad VPN..?

Hjälp mig

Mullvad, Nord VPN och Private Internet Access (PIA) är de tjänster jag skulle kollat närmare på. Mullvad och PIA har testats i domstolssammanhang, deras no-log-policy är vattentät. Nord har även klarat flera tredjepart audits, vilket är väl det närmsta man kan komma utan domstols-dokument att backa upp med.

Kör själv Mullvad i dagsläget, men det bottnar mestadels i att det var billigare under kampanj än PIA när jag skulle förnya. Varvat dessa två genom åren och varit nöjd med båda. PIA har dock fler servrar att välja mellan, och i regel högre hastigheter enligt min erfarenhet. Har sneglat på att testa Nord också, de verkar seriösa nog i sin verksamhet för att åtminstone överväga och ge en chans. Alla tre aktörer har egna appar för Windows, Linux, Android, MacOS, iOS och direkta webbläsar-tillägg (eller kan konfigureras att köras utan appar också).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ryeshack:

Skrivet av MrShizzle:

Jag söker också efter en bra ersättare, ett krav är just möjligheten till statiskt IP och portforwards.

PIA erbjuder port forwarding och dedikerad IP – sistnämnda statiska IP är dock ett kostnadstillägg.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk

När det gäller ProtonMail och VPN så är jag dock lite tveksam till dem. Dock gillar jag dem, men är inte en användare av Proton längre. Man kan väl tänka att jag är lite för nitisk på Proton, men jag använder inte tjänsten längre.

Anledningen:
https://restoreprivacy.com/protonmail-discloses-user-data-lea...

Permalänk

AzireVPN

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Som tre andra redan skivit. Azire helt klart. Kört det i många år nu.
Får ut full gigabit hastighet genom deras Wireguard servrar. 600mbit med OpenVPN. 2-3ms ping mot sunet.
Kopplar alldrig ner. Enda gångerna VPNen har dött är när mitt internet har gått ner.
Stort plus att man kan betala med Monero.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Musikälskare

Mullvad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?