Permalänk

Separat nätverk för gäststuga.

Hej!

Har en simpel fråga, kan jag dra en sladd från mitt modem eller router från huset ut till en router i min stuga som använda båda av familj och hyrs ut och skapa ett separat nätverk?

Det ska vara så simpelt som möjligt, så länge det går att använda och det är en separat inloggning så är det toppen.

Har läst lite andra trådar men hittade inget direkt svar. Har bara förstått att inte alla leverantörer ha flera IP adresser på ett abonnemang.

Tack för svar i förväg!

Permalänk
Medlem

Hur långt avstånd pratar vi om?
Skulle också kunna funka med en till router och sätta upp ett mesh nätverk, utan att behöva dra kabel eller bara sätta ett upp gäst konto på nuvarande router.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Hur långt avstånd pratar vi om?
Skulle också kunna funka med en till router och sätta upp ett mesh nätverk, utan att behöva dra kabel eller bara sätta ett upp gäst konto på nuvarande router.

Det är kanske 30 meter. Vill helst ha det så billigt som möjligt och mesh nätverk blir lite för dyrt. Hittade en ethernetsladd för utomhusbruk för 300kr på 40m så hade tänkt mig det. Har dessutom en router liggandes som jag tänkte använda.

Permalänk
Medlem

Ska det endast vara wifi eller även finnas möjlighet till trådad anslutning i stugan?

Läs denna tråden om trådat ska vara tillgängligt också.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Skrivet av Errek:

Ska det endast vara wifi eller även finnas möjlighet till trådad anslutning i stugan?

Läs denna tråden om trådat ska vara tillgängligt också.

Endast wifi.

Permalänk
Medlem

Om kraven är att:
1) enheter på gästnätet inte ska komma åt enheter på huvudnätet och
2) det ska vara så minimal konfiguration som möjligt och du ska slippa klabba med VLAN och/eller brandvägg (vilket kräver mjukvara som tillåter det)

så skulle jag lägga två ethernetsladdar till gäststugan och koppla:

Internet - tjänstefördelarens WAN - tjänstefördelarens LAN - gäststugans routers WAN - gäststugans routers LAN - huvudnätets routers WAN - huvudnätets routers LAN - eventuellt övriga enheter

Ovanstående kräver att man konfigurerar gäststugans routers LAN-sida till ett IPv4-subnät som huvudnätets router inte har på sin LAN-sida. I praktiken att bägge routrarna inte har 192.168.1.1/24 som LAN-IPv4-subnät. RFC1918 hjälper dig att välja, till exempel kan gästnätet ha 10.0.0.1/24. Uttryckt på annat sätt: Huvudnätets router måste ha olika IPv4-subnät på WAN- och LAN-sidan.

Ovanstående har nackdelarna att man får ett extra lager NAT på huvudnätet och att enheter på huvudnätet kan nå enheter på gästnätet.

IPv6 bör inte bli ett problem om ISP och routrarna beter sig vettigt.

Som sagt: om man prioriterar att kunna använda vilken hårdvara som helst, relativt enkel konfiguration, relativt enkelt att förstå: Brandväggar går (i default-läge på konsumentroutrat) att komma igenom inifrån och ut, men inte utifrån och in.

(Det är en mycket dålig ide att återanvända ISP-routrar som kan fjärradministreras.)

Permalänk
Skrivet av KAD:

Om kraven är att:
1) enheter på gästnätet inte ska komma åt enheter på huvudnätet och
2) det ska vara så minimal konfiguration som möjligt och du ska slippa klabba med VLAN och/eller brandvägg (vilket kräver mjukvara som tillåter det)

så skulle jag lägga två ethernetsladdar till gäststugan och koppla:

Internet - tjänstefördelarens WAN - tjänstefördelarens LAN - gäststugans routers WAN - gäststugans routers LAN - huvudnätets routers WAN - huvudnätets routers LAN - eventuellt övriga enheter

Ovanstående kräver att man konfigurerar gäststugans routers LAN-sida till ett IPv4-subnät som huvudnätets router inte har på sin LAN-sida. I praktiken att bägge routrarna inte har 192.168.1.1/24 som LAN-IPv4-subnät. RFC1918 hjälper dig att välja, till exempel kan gästnätet ha 10.0.0.1/24. Uttryckt på annat sätt: Huvudnätets router måste ha olika IPv4-subnät på WAN- och LAN-sidan.

Ovanstående har nackdelarna att man får ett extra lager NAT på huvudnätet och att enheter på huvudnätet kan nå enheter på gästnätet.

IPv6 bör inte bli ett problem om ISP och routrarna beter sig vettigt.

Som sagt: om man prioriterar att kunna använda vilken hårdvara som helst, relativt enkel konfiguration, relativt enkelt att förstå: Brandväggar går (i default-läge på konsumentroutrat) att komma igenom inifrån och ut, men inte utifrån och in.

(Det är en mycket dålig ide att återanvända ISP-routrar som kan fjärradministreras.)

Vad är fördelen med att sätta gästnätverket först? Blir ju bara dubbla nätverkskabelar i onödan? Din lösning är för övrigt närmast security by obscurity vilket väl knappast är att rekommendera... Jag skulle separera nätverken på ett ordentligt sätt istället, via separata wifi nätverk eller separata VLAN.

Tänk om han ska typ hyra ut gäststugan på Airbnb eller nåt? Inte så kul att ha sitt nätverk fysiskt installerat underordna gäststugan isf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad är fördelen med att sätta gästnätverket först? Blir ju bara dubbla nätverkskabelar i onödan? Din lösning är för övrigt närmast security by obscurity vilket väl knappast är att rekommendera... Jag skulle separera nätverken på ett ordentligt sätt istället, via separata wifi nätverk eller separata VLAN.

Tänk om han ska typ hyra ut gäststugan på Airbnb eller nåt? Inte så kul att ha sitt nätverk fysiskt installerat underordna gäststugan isf.

Är inte direkt orolig för säkerheten. De som hyr är oftast sådana som har varit här förut och det finns inte många enheter på nätverket som kan nås. Stugan är ute i skogen så det har aldrig varit några hyrgäster som har klagat på att det inte finns wifi. Det är mestadels för min familj när de kommer och bor i stugan. Kommentaren som du citerade var lite överkurs för mig.

Jag kanske fick svar på det men ett ja eller nej skulle vara bra.

Då lyder frågan. Om jag sätter en sladd i modemet i huset (modemet har 4 uttag) och drar det ut till stugan och in i en router. Skulle det då fungera som ett separat nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadowAxe:

Då lyder frågan. Om jag sätter en sladd i modemet i huset (modemet har 4 uttag) och drar det ut till stugan och in i en router. Skulle det då fungera som ett separat nätverk?

Det enda svaret du kan få är "kanske". Om din ISP tilldelar mer än en IP-adress skulle det fungera som du vill, annars skulle du bara få instabil uppkoppling i ett hus åt gången. Du får testa helt enkelt. Du behöver ju inte dra kabeln för att testa det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av ShadowAxe:

Är inte direkt orolig för säkerheten. De som hyr är oftast sådana som har varit här förut och det finns inte många enheter på nätverket som kan nås. Stugan är ute i skogen så det har aldrig varit några hyrgäster som har klagat på att det inte finns wifi. Det är mestadels för min familj när de kommer och bor i stugan. Kommentaren som du citerade var lite överkurs för mig.

Jag kanske fick svar på det men ett ja eller nej skulle vara bra.

Om modemet har inbyggd router och du kopplar in en till router under modemet med inbyggd router så kommer det att funka ja.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@ShadowAxe om du är orolig för säkerheten kolla om din primära router kan isolera klienterna. En del har möjlighet att blockera trafiken mellan portarna.

Om den funktionen inte finns kan du använda en router i gäststugan istället för en accesspunkt. Det kan vara bra att ha en pryl som kan köras i båda lägen, router eller AP. Det kommer blir dubbel-NAT men numera så funkar i stort sett alla viktiga tjänster som de flesta använder. Det är lite mer udda saker som dataspel, fildelning och annat som ofta kräver öppna portar utifrån. Det här kan man enkelt lösa genom att betala för VPN tjänst på Internet om man har det behovet vilket antagligen inte gäller i ditt fall.

VPN tjänster är mest användbart för folk som är på resande fot och spenderar nätter på hotell, vandrarhem, använder publika WiFi osv.

Till sist, dra inte en egen sladd till gäststugan eftersom du inte ska lita på att du får flera IP-adresser från din ISP. Det kanske funkar just nu men inte i framtiden. Bättre att skippa den biten så slipper du problem framöver. Däremot skadar det inte att ha sladd istället för trådlöst men det skrev du inte var möjligt.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att svara på om vi inte vet vilken router du har i dagsläget. Kan också tycka att det är lite overkill att dra sladd till en gäststuga, så länge vi snackar om typ 10-30m. Stannar man över i en gäststuga så borde det vara fullt tillräckligt med anslutning via en repeater eller till och med en direktionellt riktad accesspunkt.

Jag skulle säga att den smidigaste lösningen är köpa AP designad för att sättas upp utomhus, med riktade antenner. T ex dennna:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Med just Unifi så är det också mycket enkelt att sätta upp ett isolerat gästnätverk. Väljer du denna lösning så behöver du dock ha en kontroller för APn, smidigast är att gå över till Unifi för allt nätverksrelaterat i hushållet.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115000166827-UniFi-Hots...

edit: läste att du vill ha en budgetlösning...Blir tyvärr svårt om du vill ha prestanda och säkerhet. Tillverkare som säljer "vanliga" routers har oftast någon slags mesh eller repeater-lösning. Men vet inte om du får tillräckligt räckvidd, tveksamt om du också kan isolera nätverket.

Som, sagt jag föreslår en lösning där du kan managera nätverket på ett helt annat sätt än hos "vanliga" routers. Ja, det kostar, men är det en stuga som du hyr ut så kanske det är värt det? Att koppla ihop två routers blir onödigt komplicerat, om det ens är möjligt, bättre att köpa saker som faktiskt är designade för ditt behov.

Router/Switch:

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/cloud-gateways-com...

Accesspunkt (wifi) för hemmet:

https://www.amazon.se/TP-Link-AX3000-EAP653-Tr%C3%A5dl%C3%B6s...

Accesspunkt (wifi) med kraftig riktad antenn för stugan, som du sätter upp utomhus, gärna så nära stugan som möjligt:

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-wifi-outdoor-...

Alternativt så kan du dra en ethernetkabel mellan routern (med PoE injekor) och istället montera samma accesspunkt som du har i hemmet.

Det finns guider på internet för hur du sätter up nätverken, alternativt ta hjälp av en teknikkunnig kompis.

https://www.youtube.com/watch?v=DoBAH7eMMyg

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det enda svaret du kan få är "kanske". Om din ISP tilldelar mer än en IP-adress skulle det fungera som du vill, annars skulle du bara få instabil uppkoppling i ett hus åt gången. Du får testa helt enkelt. Du behöver ju inte dra kabeln för att testa det.

Tänkte testa imorgon. Provar mig fram lite med routern och modemet så får jag se om det är värt att köpa en sladd.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Lite svårt att svara på om vi inte vet vilken router du har i dagsläget. Kan också tycka att det är lite overkill att dra sladd till en gäststuga, så länge vi snackar om typ 10-30m. Stannar man över i en gäststuga så borde det vara fullt tillräckligt med anslutning via en repeater eller till och med en direktionellt riktad accesspunkt.

Jag skulle säga att den smidigaste lösningen är köpa AP designad för att sättas upp utomhus, med riktade antenner. T ex dennna:

Med just Unifi så är det också mycket enkelt att sätta upp ett isolerat gästnätverk. Väljer du denna lösning så behöver du dock ha en kontroller för APn, smidigast är att gå över till Unifi för allt nätverksrelaterat i hushållet.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115000166827-UniFi-Hots...

edit: läste att du vill ha en budgetlösning...Blir tyvärr svårt om du vill ha prestanda och säkerhet. Tillverkare som säljer "vanliga" routers har oftast någon slags mesh eller repeater-lösning. Men vet inte om du får tillräckligt räckvidd, tveksamt om du också kan isolera nätverket.

Som, sagt jag föreslår en lösning där du kan managera nätverket på ett helt annat sätt än hos "vanliga" routers. Ja, det kostar, men är det en stuga som du hyr ut så kanske det är värt det? Att koppla ihop två routers blir onödigt komplicerat, om det ens är möjligt, bättre att köpa saker som faktiskt är designade för ditt behov.

Router/Switch:

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/cloud-gateways-com...

Accesspunkt (wifi) för hemmet:

https://www.amazon.se/TP-Link-AX3000-EAP653-Tr%C3%A5dl%C3%B6s...

Accesspunkt (wifi) med kraftig riktad antenn för stugan, som du sätter upp utomhus, gärna så nära stugan som möjligt:

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-wifi-outdoor-...

Alternativt så kan du dra en ethernetkabel mellan routern (med PoE injekor) och istället montera samma accesspunkt som du har i hemmet.

Det finns guider på internet för hur du sätter up nätverken, alternativt ta hjälp av en teknikkunnig kompis.

https://www.youtube.com/watch?v=DoBAH7eMMyg

Tack för ditt detaljerade svar. Ska som sagt testa imorgon och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadowAxe:

Tack för ditt detaljerade svar. Ska som sagt testa imorgon och se.

Jag gjorde så hemma. Fungerade perfekt. Dock var det i en och samma lägenhet.
Koppla in andra routern till den 40m kabeln utan att rulla ut den i ditt hus och testa. Du kommer att hitta andra nätverket som router 2 kommer att ordna. Anslut din mobil till den och känna på. Det bör inte vara några problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag sitter just nu och tittar på en lösning på ett liknande problem med en gäststuga. Stugan ligger precis på gränsen för räckvidd från huvudhuset vilket är lite tråkigt. Funderade på en AP med riktad antenn. Dock så får jag inte det till att denna AC Mesh har riktad antenn. Den enda Unifi enheten som jag kan se har riktad antenn är U7 Outdoor.

Visserligen så blir ju täckningen mot stugan bättre om jag sätter en antenn på utsidan av huset mot stugan, men vill ju ha fullgod täckning om jag nu ska lägga pengar på detta.

Funderar ändå på om det inte är bättre att dra en kabel. På många ställen är dock jordmånen inte så djup innan man stöter på sten, så just nu oklart om jag kommer att lyckas med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Herregud vad folk krånglar till det.

Köp en till router och se till att den går att sätta i accesspunkt-läge. Dra en kabel från routern till gäststugan. Koppla in. Klart.

Du får ingen säkerhet på det sättet. Dina "hyresgäster" kommer komma åt vad som finns på ditt LAN hemma, men det har du redan sagt inte är ett problem. (Du bör ändå ha vettig säkerhet på dina prylar hemma så att de inte går att komma åt utan lösenord.) Och är det ändå ni själva som mest använder gäststugan så är det ju en "feature", inte en bugg.

Orkar du inte dra en kabel och redan har Asus så går det att köra helt vanliga Asus-routrar i meshläge också. Har inte testat det på Asus, men liknande finns kanske också hos andra tillverkare. Men om du är beredd att dra en kabel är det alltid den stabilaste lösningen.