datorbutiken -helt underbara!

Permalänk
Medlem

datorbutiken -helt underbara!

köpte ett moderkort från dem för snart 2 år sen. det var ett msi med en smartkey. (en usb-nyckel som behövs för att datorn ska starta)

den gick olyckligtvis sönder för ett tag sen. jag visste inte vad jag skulle göra och tänkte nästan slänga kortet. garantin är ju bara på ett år.

men jag vände mig till db och frågade vad jag skulle göra. fick detta till svar:

Hej

Detta var ju olyckligt. Tyvärr har MSI konstruerat sin SmartKey så
att den endast
fungerar med det moderkort den skickades med. Vi tycker dock att det
är ett så
taskigt fel att det täcks av reklamationsrätten.

Fyll i en returbegäran på vår hemsida, fuska med fakturadatum så att
begäran går
igenom.

mvh d*******.***

är det inte grymt snällt? har ni varit med om nån annan internetbaserad datordelsbutik har gjort något liknande? eller tvärt om, dissat totalt?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

fett schyst

Permalänk
Medlem

Dock inte fett schysst av dig att skriva ut deras mail på ett public forum

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

För det första skriver man inte ut ett sånt mail på ett forum, tänk nu om en massa personer försöker reklamera produkter där garantin gått ut.
Det blir en massa problem för db bara för att de löst ditt problem smidigt.

För det andra lämnar MSI 3-år garanti på sina kort.

Permalänk
Medlem

sorry, tänkte inte på att jag gav ut deras adress.

msi ger mycket riktig 3 års garanti på kortet. men garantin gäller inte smartkeyn. så det så.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Internet - Uppkoppling - Nätverk? Tror vi tar och flyttar tråden till Köparens guide istället

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det vete fan om dom är så bra alltid.
Jag har köpt en del grejer där och fått allt snabbt och smidigt, Men idag var jag ner till posten å hämtade ut ett paket från db, hade beställt en liten MP3-spelare som frugan ska få i födelsedagspresent, men när jag öppnade spelaren förpackning fanns allt med utom själva spelaren sladdar, batterier, programvara å lurar fanns med men ingen spelare, karongen som allt kom i var obruten så det kan ju inte ha hänt på posten.
nu lär det väl ta månader innan man får nån rätsida på det här.
Fan, jag som vad så nöjd med db sen en massa trassel för några år sen, men nu det här.

Får väl hitta på någon annat som present så länge

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det vete fan om dom är så bra alltid.
Jag har köpt en del grejer där och fått allt snabbt och smidigt, Men idag var jag ner till posten å hämtade ut ett paket från db, hade beställt en liten MP3-spelare som frugan ska få i födelsedagspresent, men när jag öppnade spelaren förpackning fanns allt med utom själva spelaren sladdar, batterier, programvara å lurar fanns med men ingen spelare, karongen som allt kom i var obruten så det kan ju inte ha hänt på posten.
nu lär det väl ta månader innan man får nån rätsida på det här.
Fan, jag som vad så nöjd med db sen en massa trassel för några år sen, men nu det här.

Får väl hitta på någon annat som present så länge

Taskigt, man kan ju fråga sig hur fan man glömmer att packa ned själva spelaren...

F.ö tycker jag att Datorbutiken.com har en trevlig kundtjänst, har enbart bra erfarenheter från den.

Permalänk

Ha, man har alltid som konsument två års reklamationsrätt, så de följde lagen. inget annat...(det är det iof sig inte alla som gör)

Permalänk
Medlem
Citat:

clarkbones

Precis! Konsumentköplagen tror jag

Permalänk
Medlem

köpte en ibm-hårddisk av db för kanske tre år sedan. den gick sönder för något år sen och då skickade jag ett mail till db. de svarade med att jag skulle vända mig till ibm för att ibm ger 3 års garanti och datorbutiken bara 1 år. enligt er skulle jag, med stöd av konsumentköplagen, kunnat kräva att db skulle ta in hårddisken, eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Taskigt, man kan ju fråga sig hur fan man glömmer att packa ned själva spelaren...

F.ö tycker jag att Datorbutiken.com har en trevlig kundtjänst, har enbart bra erfarenheter från den.

Tydligen någon miss någonstans.
Men det löste sig snabbt och smidigt, All heder åt DB, Särskilt Tony.
Så nu får tanten sin MP-spelare och DB behåller mig som kund..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det vete fan om dom är så bra alltid.
Jag har köpt en del grejer där och fått allt snabbt och smidigt, Men idag var jag ner till posten å hämtade ut ett paket från db, hade beställt en liten MP3-spelare som frugan ska få i födelsedagspresent, men när jag öppnade spelaren förpackning fanns allt med utom själva spelaren sladdar, batterier, programvara å lurar fanns med men ingen spelare, karongen som allt kom i var obruten så det kan ju inte ha hänt på posten.
nu lär det väl ta månader innan man får nån rätsida på det här.
Fan, jag som vad så nöjd med db sen en massa trassel för några år sen, men nu det här.

Får väl hitta på någon annat som present så länge

Romantiskt värre

Permalänk
Medlem

det är sånt här vill man läsa om på köparens guide!

fler erfarenheter med butiker, både positiva och negativa!

att man bara hör kritik om alla butiker hela tiden hjälper föga när man väljer var man ska handla sina dyra grejor, det leder bara till att man hör massor av skit av företag som är stora och har många kunder och nästan ingenting av de små företagen som kanske ändå sköter sig i förhållande mycket sämre.. eller bättre

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Ha, man har alltid som konsument två års reklamationsrätt, så de följde lagen. inget annat...(det är det iof sig inte alla som gör)

Reklamationsrätten gäller bara om det är ett ursprungs fel.

så de var visst sjysta..

Visa signatur

Asus a7m266dual..XP1700*2..
Matrox550*512ddr266.. hyundai stingray p4 2,53 ati mobility9000
mini me p4 2,66 512ddrt400*2

Permalänk
Medlem

mot mig var dom inte så snälla. Jag köpte en cdbrännare som inte fungerade, skickade in den, fick tillbaka den med en fraktkostnad på 200kr, fungerade fortfarande inte, skickade in den en gång till och fick tillbaka den, denna gång fraktfritt, men den funkar fortfarande inte. Så sammanlagt har jag gett datorbutiken cirka 1000 spänn för ingenting...har testat skitbrännaren på typ 4 olika system...

Permalänk

"fuska med fakturadatum"

Frumf...

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

Beställde lite saker från DB för lite mer än en vecka sedan och sakerna har ännu inte lämnat lagret , alla saker fanns inne har bara fått en kopia av orderunderlaget än så länge, har skickat mail men inte fått svar

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det vete fan om dom är så bra alltid.
Jag har köpt en del grejer där och fått allt snabbt och smidigt, Men idag var jag ner till posten å hämtade ut ett paket från db, hade beställt en liten MP3-spelare som frugan ska få i födelsedagspresent, men när jag öppnade spelaren förpackning fanns allt med utom själva spelaren sladdar, batterier, programvara å lurar fanns med men ingen spelare, karongen som allt kom i var obruten så det kan ju inte ha hänt på posten.
nu lär det väl ta månader innan man får nån rätsida på det här.
Fan, jag som vad så nöjd med db sen en massa trassel för några år sen, men nu det här.

Får väl hitta på någon annat som present så länge

Säker på att inte MP3-spelaren var såpass liten att du inte hittade den i packetet då

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Mycket schysst av dom . Feta creds till db som bjuder på mer än dom behöver !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NB
Reklamationsrätten gäller bara om det är ett ursprungs fel.

så de var visst sjysta..

Ja men den gäller såvida FÖRETAGET som man köpte det av kan bevisa motsatsen... dvs du behöver själv inte bevisa att du inte hade sönder den själv.. det är det företaget som måste.

sedan gäller den även längre än 2 år men efter det är det DU som måste bevisa att du inte haft sönder den själv genom att göra ngt dumt.. det är svårare.

Permalänk
Medlem

DrDark, läs på lite innan du skriver dumma inlägg. Reklamationsrätten gäller enligt KKL i 2 år. När man reklamerar en vara så måste man bevisa att den hade en defekt vid leverans som senare har gjort att den gått sönder.

På senare tid har det tillkommit obligatorisk 6-månaders garanti där man inte måste bevisa något.

De flesta butiker erbjuder 1 års garanti, där man fortfarande inte behöver bevisa något. Har tiden gått över 1 år så kan man alltså inte få förslitningsskador ersatta.

Det du skriver är helt galet!!

Det man ska bevisa är också att felet fanns från början, inte att man inte har tagit sönder den själv..

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

2 års garanti har man enligt lag.
Men alla tror att man har 1 år, så därför lurar tex ONOFF folk att köpa till en garanti som man enligt lag har där utan att betala nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geekjoan
2 års garanti har man enligt lag.
Men alla tror att man har 1 år, så därför lurar tex ONOFF folk att köpa till en garanti som man enligt lag har där utan att betala nått.

Nja, snarare två års reklamationsrätt. Garantin är på ett år, dvs på fel som uppstått efter köpet. Fabriksfel som uppträder efter ett år kan reklameras, då måste det dock vara ett fel som funnits från början, men inte uppträtt förrän i efterhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur lätt tror det det är att bevisa det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geekjoan
Hur lätt tror det det är att bevisa det?

Vad har "lätthet att bevisa" med saken att göra?

Visa signatur