Min ena skärm är svart, när jag loggar in på datorn.

Permalänk
Medlem

Min ena skärm är svart, när jag loggar in på datorn.

Hej, det här händer inte alltid. Men min ena skärm är svart när jag loggar in på datorn, men när jag tar "Win+p" och väljer dublicera , så får skärmen bild och sen kan jag byta tillbaka till utvigda (som jag har som standard). Men är det fel på windows eller kan det vara något annat som orsakar det?. har Windows 11 home som operativsystem.

Edit: det alltid min sekundära skärm som får problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Testa att byta port på grafikkortet så att du sätter skärm 2s kabel i uttaget som skärm 1 sitter i nu (och vice versa med den andra).

Blir det ingen skillnad, testa då att byta kabel helt mellan skärm 1 och 2. Blir det skillnad då kan ny kabel hjälpa.

Är det grafikkortet och skärmen du har i signaturen som avses?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vid Login rutan är skärm 2 alltid svart för mig men det går att flytta över musen till den andra skärmen, men antar det är efter login du menar?

Har du möjlighet att byta uttag på grafikkortet och testa?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vid Login rutan är skärm 2 alltid svart för mig men det går att flytta över musen till den andra skärmen, men antar det är efter login du menar?

Har du möjlighet att byta uttag på grafikkortet och testa?

Jo det är efter inloggning. Vid inloggning är den sekundärar svart och primär igång. efter inloggning är sekundära ibland svart och primär igång. det verkar få signal då jag bara behöver ändra skärminställning för att få det att fungerar. Men ska testa att byta uttag och/eller kabel också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa att byta port på grafikkortet så att du sätter skärm 2s kabel i uttaget som skärm 1 sitter i nu (och vice versa med den andra).

Blir det ingen skillnad, testa då att byta kabel helt mellan skärm 1 och 2. Blir det skillnad då kan ny kabel hjälpa.

Är det grafikkortet och skärmen du har i signaturen som avses?

Det är min primära skärm som är i signaturen och den fungerar felfritt, Jag har random märke skärm från NetonNet (köpte den på rea, typ 1200kr). som sekundär ska vara denna https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-24...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem sedan länge på den setup som har olika skärmar. Min setup som består av två likadana skärmar startar alltid felfritt.
Har accepterat det som "feature" för Windows + olika skärmar men är väldigt intresserad om det kommer fram en lösning här!
Edit: glömde tillägga att primärskärm är Hp och sekundär skärm Samsung där det strular. När jag en gång i tiden googlade på det så var det många med Samsungskärmar som klagade på liknande problem.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Har exakt samma problem sedan länge på den setup som har olika skärmar. Min setup som består av två likadana skärmar startar alltid felfritt.
Har accepterat det som "feature" för Windows + olika skärmar men är väldigt intresserad om det kommer fram en lösning här!

Jag hade en tid 2st skärmar med olika storlek, upplösning, frekvens och kabeltyp, och hade inte några sådana problem. Jag har iofs Windows 10 och AMD grafikkort. Kanske nått drivrutinsstrul?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet när jag körde 3 skärmar (displayport m. daisy chain + hdmi). Testade olika portar och olika sladdar.

Ibland (säg en gång av 10) så tappade windows (10) bort skärmar vid nästa uppstart. Ibland mittskärmen, ibland någon av skärmarna på sidorna. Enda som funkade var att koppla ur ALLA sladdar och starta om windows ett par gånger och koppla in sladdar en i taget.

Dualbootade vid tidpunkten till linux och när windows hade problem var det aldrig problem med linux (utan att flytta några sladdar). Windows var alltså problemet.

Gav upp efter något år och köpte en 49" 32:9 istället

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft några problem dom senaste gångerna jag har använt datorn. (skumt). Har inte kunnat testat med att byta kabel osv. Egentligen är det väll inget stort problem då jag kan lösa det snabbt om det uppkommer, Men det är ett riktigt störande problem dock haha xD.

Visa signatur

Permalänk

Får det ibland men brukar räcka att jag stänger av och på skärmen en gång efter att datorn är igång så löser det sig.

Displayport kopplar ju typ ur skärmen när den är avstängd så misstänker att det handlar om att secundärskärmen ibland inte återansluts vid uppstart om man inte startat skärmarna före datorn.

För funkar varje gång om jag först startar skärmarna så de typ står igång när jag startar datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Får det ibland men brukar räcka att jag stänger av och på skärmen en gång efter att datorn är igång så löser det sig.

Displayport kopplar ju typ ur skärmen när den är avstängd så misstänker att det handlar om att secundärskärmen ibland inte återansluts vid uppstart om man inte startat skärmarna före datorn.

För funkar varje gång om jag först startar skärmarna så de typ står igång när jag startar datorn.

Så gjorde jag också först. att jag stängde av skärm och sen på igen. Testade sen med att köra Win+P istället och ändrade skärmläge och tillbaka till det jag hade. Det funkar också. kör ju med DP-kabel. så kan ju testa att starta skärm innan jag startar datorn, för att se om det funkar också.

Visa signatur

Permalänk

Det här problemet har jag haft i alla år jag kört med flera skärmar. Oavsett typ av dator (laptop/stationär) och märke på skärmar eller typ av anslutning. Den icke primära skärmen har tendens att bara vara svart när jag slår på datorn ibland. På de stationära hjälper ibland en omstart eller rycka kabeln till skärmen och stoppa i den igen. På laptopen brukar jag rycka anslutningen till dockan (där skärmarna sitter) och be en liten bön att de funkar när jag stoppar i den igen.
Vet inte varför det är så svårt att få till det här med flera skärmar, ett Windows-fenomen?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Det här problemet har jag haft i alla år jag kört med flera skärmar. Oavsett typ av dator (laptop/stationär) och märke på skärmar eller typ av anslutning. Den icke primära skärmen har tendens att bara vara svart när jag slår på datorn ibland. På de stationära hjälper ibland en omstart eller rycka kabeln till skärmen och stoppa i den igen. På laptopen brukar jag rycka anslutningen till dockan (där skärmarna sitter) och be en liten bön att de funkar när jag stoppar i den igen.
Vet inte varför det är så svårt att få till det här med flera skärmar, ett Windows-fenomen?

Känns som ett ev kominerat problem för verkar variera från skärmtillverkare till en annan. Byter jag plats på mina skärmar så försvinner problemet nämligen.

Så tippar på bug med implementeringen av strömsparläget för skärmen i dess firmware.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows