Bahnhof och TV-box utan WiFi-stöd - hur fasen har de tänkt?

Permalänk
Medlem

Bahnhof och TV-box utan WiFi-stöd - hur fasen har de tänkt?

Hej,

hjälper svärmor att få igång BRFens Bahnhof-lösning för IPTV och bredband. Blir inte klokare av supporten och rådfrågar nu här om hjälp istället.

Problemet är att de skickat ut en TV-box, Arris VIP4302, utan WiFi. Konvertern och routern är i hallen, ca 5 meter från vardagsrummet.

Väntade 1 timme precis för att få prata med ngn på Bahnhof-support. De säger att det inte går att köpa en TV-box med WiFi-stöd. Man måste ha en router från Bahnhof som de vill ta 1095 kr i engångskostnad för och sedan 99 kr/mån i 12 mån. Dvs totalt 2283 kr vill de ha för en router. I denna router måste TV-boxen kopplas in i ett av lan-uttagen. "Eftersom att boende oftast saknar ett tv-uttag i dosan på väggen har vi valt at tkonfigurera denna port i routern istället", skriver supporten samtidigt som de skickar ut en ny router med det här prisförslaget.

Mina frågor är då:

* Har ju redan installerat en TP-Link hos svärmor. Den har många lediga LAN-uttag. Menar Bahnhof att de konfigurerat den routern de skickar ut ny på något annorlunda sätt? Funkar TV-boxen enbart med DERAS router för 2283 SEK, eller kan jag lika gärna koppla in TV-boxen i den befintliga TP-Link-routern vi köpt åt henne? Frågar jag deras support så säger de bara "vi kan inte stödja eller garantera att något annat fungerar...". Så jag tror det är ett förb*nnat säljknep de håller på med bara, men kan det stämma? Lurar de på 1000 pers deras router för 2283 SEK så är det ju 2.3 MSEK in på deras konto, så förstår varför de gör det. Men kan ngn bekräfta, som använder Bahnhof, att det går utmärkt att inte använda deras router?

* Problemet som fortfarande existerar är att konvertern är i hallen, TP-link-routern likaså. Om jag ringer dit en elektriker som gör ett nätverksuttag i vardagsrummet, kan jag då flytta TP-Link-routern till det nätverksuttaget och koppla in TV-boxen till routern därigenom? På så vis får hon ju både IPTV och bredband att fungera. Eller måste routern vara kopplat till konvertern i hallen? Har inte riktigt förstått konverterns syfte.

I en drömvärld anlitar jag ngn som drar ett nätverksuttag till vardagsrummet för max 1500 SEK, flyttar TP-Linken dit, kopplar TV-boxen till TP-Linken, sedan är allt klart. Men om det fungerar i praktiken vet jag inte, eftersom ingen router då kommer vara kopplad till konvertern och Bahnhof hävdar att deras "för att kanalerna skall fungera krävs det att du har en router från oss"...

Har spenderat otaliga timmar på att försöka lösa det här så ett klokt råd är jag enormt tacksam för. Måste vara hur många människor som helst som sitter i samma sits när IPTV skall in och operatörer skickar ut TV-boxar utan WiFi-stöd. Nästa steg får bli att åka till henne och knacka på hus grannarna och fråga hur de gjort, men det känns som jag borde kunna lösa det här själv.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan inga detaljer om hur Bahnhof konfar iptv men de kanske inte kör det via internet utan använder ett vlan och i så fall måste man konfa vlanet rätt.
Det är i så fall inget som bara går att göra på deras router utan en ganska vanlig funktion i allt utom den allra enklaste nätverkshårdvaran.
Det som kan vara svårare är att kunna göra konfigureringen om man tidigare inte kommit i kontakt med vlan.
Enligt en gammal tråd så använder deras iptv vlan 21.
Har dock inte Bahnhof så jag hart ingen aning om det fortfarande stämmer men nån som har dem för iptv kanske hoppar in och kan bekräfta om det fortfarande stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret!