Orkar mitt gtx1060 3gb driva en 2560 x 1440 skärm

Permalänk
Medlem

Orkar mitt gtx1060 3gb driva en 2560 x 1440 skärm

Hej!

Jag funderar på att byta ut min 1920 x 1080 144Hz skärm mot en 2560 x 1440 144Hz skärm och undrar om grafikkortet orkar med eller om det bara är dumt att byta?

Datorn används främst av min 8-åriga grabb som tittar på Youtube, spelar minecraft och roblox.
Det händer även att jag själv sitter och spelar lättare spel tex the sims 4.

Skärmen jag har är en Acer Nitro XZ242Q P
och jag tittar på en begagnad Samsung Odyssey g5 32" curved.

Blir nya skärmen en uppgradering eller krävs det ett nytt grafikkort först?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, grafikkortet klarar av den upplösningen för det mesta förutom grafikkrävande spel. Du kan ju alltid sänka upplösningen i Sims 4.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Beror på vad du menar med att orka driva.
Det kommer fungera utan problem att använda skärmen med det grafikkort och i dom spelen så fungerar det helt ok.

Uppgradering blir ju högre upplösning i Windows miljö och större skärm att hitta på youtube.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Det går med enklare spel, ja. Ingen jättehöjdare i de mer krävande.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Mitt önskemål är väl att komma över 100 fps med nya skärmen i de spel jag listade, men gärna upp till 144 fps om det är möjligt.

Jag har läst att 2560 x 1440 upplösningen presterar dåligt att skala ner till tex 1920 x 1080. Det var något att det inte är rakt delbart.

Att det blir en försämring i grafikkrävande spel har jag förstått, men jag planerar att uppgradera datorn när de spelen blir aktuella. Men det är 2-4 år bort.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Jag har läst att 2560 x 1440 upplösningen presterar dåligt att skala ner till tex 1920 x 1080. Det var något att det inte är rakt delbart.

Det är inte att det presterar dåligt, men att köra 1920x1080 på en 2560x1440-skärm brukar se riktigt dåligt ut. Det är lite för låg upplösning för att det ska se bra ut när man skalar bilden, och förhållandet på 1:1.333... mellan dem är också svårt att skala bra.

Vill man ha en mer flexibel skärm så bör man välja minst 3840x2160 (4K UHD), det är dels en multipel av 1920x1080 men även tillräckligt hög upplösning för att man ska kunna skala lite hur som helst utan att det ser allt för illa ut. Men det är förstås inte bara upplösningen som blir högre då utan oftast även priset, särskilt om man vill ha mer än 60Hz.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gussen99:

Det stämmer, det blir lite smått wonky och en del skärpa tappas.
Men, jag skulle nog påstå att det inte kommer spela någon extremt stor roll i något av de spel du listat dock, om det ens kommer att behöva sänkas till 1080p i väntan på ny gpu.
Att lira 720p på en 1080p-skärm blir lite liknande även om det är en annan multipel, men imo mer märkbart med tanke på det betydligt lägre antalet pixlar osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med en 1060 skulle jag helt klart gå på en 4K-skärm eftersom det går utmärkt att fortsätta rendera spelen i 1080p som kortet orkar bra, samtidigt som man går fördelen med 4K-skärmen med framför allt textrendering och skalning efter önskemål i Windows. Den dag man letar modernt grafikkort har man redan skärmen som är kapabel att svara på vad grafikkortet kan. Vad detta kostar är rena pengar då en 4K/144-skärm idag typiskt startar på 5000-6000 kronor.

2560x1440-skärmar är där en låsning till en nivå där en 1060 inte alltid orkar med i spelen och man är låst till en skala. Eller måste acceptera synligt sämre kvalitet vid skalning. Fast man sparar i pengar där startpriserna för en vanilj 1440p/144-skärm är ungefär hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med en 1060 skulle jag helt klart gå på en 4K-skärm eftersom det går utmärkt att fortsätta rendera spelen i 1080p som kortet orkar bra, samtidigt som man går fördelen med 4K-skärmen med framför allt textrendering och skalning efter önskemål i Windows. Den dag man letar modernt grafikkort har man redan skärmen som är kapabel att svara på vad grafikkortet kan. Vad detta kostar är rena pengar då en 4K/144-skärm idag typiskt startar på 5000-6000 kronor.

2560x1440-skärmar är där en låsning till en nivå där en 1060 inte alltid orkar med i spelen och man är låst till en skala. Eller måste acceptera synligt sämre kvalitet vid skalning. Fast man sparar i pengar där startpriserna för en vanilj 1440p/144-skärm är ungefär hälften.

Nu för tiden finns det ju oftast skalning i mjukvaran/spelen men hur är det om man matar en modern 4K skärm med en 1080p-signal? För några år sedan kommer jag ihåg diskussioner om att man kunde få konstiga interpoleringspåhittigheter av skärmarna även om man matade t. ex. en 1440-skärm med en "kompatibel" upplösning likt 720p.

Önskvärt är ju att pixlarna helt enkelt fyrdubblas men så var inte alltid fallet om jag förstod rätt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Är det inte mycket skräp bland 4k/144Hz gamlingskärmar? Panelerna i sig har dålig kontrast, färger, ljusfördelning osv? Även saker som kort garanti också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av olga32:

Nu för tiden finns det ju oftast skalning i mjukvaran/spelen men hur är det om man matar en modern 4K skärm med en 1080p-signal? För några år sedan kommer jag ihåg diskussioner om att man kunde få konstiga interpoleringspåhittigheter av skärmarna även om man matade t. ex. en 1440-skärm med en "kompatibel" upplösning likt 720p.

Önskvärt är ju att pixlarna helt enkelt fyrdubblas men så var inte alltid fallet om jag förstod rätt.

Du kan skala på flera sätt vilket är styrkan – eller svagheten beroende på perspektiv. Det blir komplext med 4K men som alltid med flexibla vs. icke-flexibla system kommer det en kostnad i form av ökad komplexitet.

Så svaret är att det varierar och det finns en kombinationsmatris av potentiella sätt att hantera detta med olika slutresultat. Du kan skala i spelet. Du kan skala via GPU och du kan skala i skärmen genom att köra signalen som 1440p och 1080p till skärmen samt om du orkar, skala i kombinationer. Alla kombinationer skiljer sig något. Moderna speltitlar ger ytterligare skalning likt resolution scaling och i mer moderna fall DLSS/FSR.

I dag tenderar de flesta åt att sköta detta i mjukvara/GPU för mest kontroll och minst meckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast är det lönt med en 4k skärm för mig om den ska spelas i 1080p? Då är det väl lika bra att behålla den gamla 1080p skärmen?

Köper jag 1440p skärmen som jag tittar på så har jag väl råd med ett rtx 4060 kort också för samma pris som en 4k skärm?
Fast tanken är egentligen att uppgradera grafikkortet om 2-4år.

Köper jag en 4k skärm nu är den väl föråldrad om 4år?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte mycket skräp bland 4k/144Hz gamlingskärmar? Panelerna i sig har dålig kontrast, färger, ljusfördelning osv? Även saker som kort garanti också.

Det är det säkert. Precis som 1440p och 1080p-skärmar. Finns ingen som hinner testa alla 1000 spelskärmsmodeller som säljs idag och de kanske 4-5000 som har sålts historiskt senaste 10 åren. Därav att jag hela tiden pushar på behovet att om man vill vara säker på att köpa en bekräftad och beprövad skärm, då måste man köpa en bekräftad och beprövad skärm. Inte någon av de tusen andra skärmarna man inte riktigt vet vilken nivå de håller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gussen99:

Fast är det lönt med en 4k skärm för mig om den ska spelas i 1080p? Då är det väl lika bra att behålla den gamla 1080p skärmen?

Köper jag 1440p skärmen som jag tittar på så har jag väl råd med ett rtx 4060 kort också för samma pris som en 4k skärm?
Fast tanken är egentligen att uppgradera grafikkortet om 2-4år.

Köper jag en 4k skärm nu är den väl föråldrad om 4år?

1920x1080-skärmar för spel började etableras för snart 15 år sedan. Runt 2010-2012 som det var den heta (och dyra) nyheten. Nu är detta basnivån, den allra mest grundläggande och billigaste skärmen som kostar kanske 1/3-del av vad de var för 10 år sedan, med inflationen räknat.

2560x1440-skärmar för spel började etablerad för snart 10 år sedan. Runt 2015-17 var det den heta (och dyra) nyheten. Idag är 1440p-gaming vanilj och normen som de merparten siktar på. Priserna är runt hälften av vad de var för 10 år sedan.

3840x2160-skärmar för spel har varit i mainstream snart 5 år. Började etablera sig 2018-2020 och det var först dyrt, som regel långt över 10kkr. Nu är priserna på väg ned, närmar sig halvering av vad de var för fem år sedan.

Ifall du är orolig för att en 4K-skärm är föråldrad om 4 år, hur föråldrad är inte då den 1440p-skärm du köper idag?

Vad som skiljer en skärm mot ett nytt grafikkort är att grafikkorten tappar mark så fort en ny och snabbare generation kommer ut. Nya spel anpassas efter utvecklingen av GPU-kretsar.

Skärmar ligger i princip still. Nyare skärmar är främst billigare. En bra 1440p-skärm från 2016 kan fortfarande vara bättre än de 1440p-skärmar som säljs idag för halva priset. Vi vet att det inte kommer hända så mycket på skärmfronten. Ingen ny teknik på horisonten. En bättre skärm om fyra år kan därför handla om en 4K-skärm med mini-LED och FALD eller bättre OLED-utbud för mindre pengar än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1920x1080-skärmar för spel började etableras för snart 15 år sedan. Runt 2010-2012 som det var den heta (och dyra) nyheten. Nu är detta basnivån, den allra mest grundläggande och billigaste skärmen som kostar kanske 1/3-del av vad de var för 10 år sedan, med inflationen räknat.

2560x1440-skärmar för spel började etablerad för snart 10 år sedan. Runt 2015-17 var det den heta (och dyra) nyheten. Idag är 1440p-gaming vanilj och normen som de merparten siktar på. Priserna är runt hälften av vad de var för 10 år sedan.

3840x2160-skärmar för spel har varit i mainstream snart 5 år. Började etablera sig 2018-2020 och det var först dyrt, som regel långt över 10kkr. Nu är priserna på väg ned, närmar sig halvering av vad de var för fem år sedan.

Ifall du är orolig för att en 4K-skärm är föråldrad om 4 år, hur föråldrad är inte då den 1440p-skärm du köper idag?

Vad som skiljer en skärm mot ett nytt grafikkort är att grafikkorten tappar mark så fort en ny och snabbare generation kommer ut. Nya spel anpassas efter utvecklingen av GPU-kretsar.

Skärmar ligger i princip still. Nyare skärmar är främst billigare. En bra 1440p-skärm från 2016 kan fortfarande vara bättre än de 1440p-skärmar som säljs idag för halva priset. Vi vet att det inte kommer hända så mycket på skärmfronten. Ingen ny teknik på horisonten. En bättre skärm om fyra år kan därför handla om en 4K-skärm med mini-LED och FALD eller bättre OLED-utbud för mindre pengar än idag.

Föråldrad var kanske fel ordval. En bra skärm är ju bra så länge den håller.
Det jag försökte få fram är varför ska jag köpa en 4 gånger så dyr skärm (2160p) om jag inte kan spela med full upplösning de närmsta 4 åren.
I mina ögon blir det alternativet mest dyrt utan större förbättring. Men jag kanske missar något?

Om 4 år så tror jag att det är större chans att hitta en begagnad 3840x2160 skärm, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gussen99:

Föråldrad var kanske fel ordval. En bra skärm är ju bra så länge den håller.
Det jag försökte få fram är varför ska jag köpa en 4 gånger så dyr skärm (2160p) om jag inte kan spela med full upplösning de närmsta 4 åren.
I mina ögon blir det alternativet mest dyrt utan större förbättring. Men jag kanske missar något?

Om 4 år så tror jag att det är större chans att hitta en begagnad 3840x2160 skärm, men jag kan ha fel.

Vad en 4K-skärm tillför redan idag, i väntan på bättre grafikkort, är att du kan få en helt annan nivå på användningen i Windows med textrenderingen och skalningen. Du kan också spela som idag i 1080p och när spelen är tillräckligt lättdrivna testa på hur rendering i 1440p och 4K upplevs. Vad allt detta innebär är förstås väldigt svårt att föreställa sig om man aldrig har testat. Ofta omöjligt att på förstå på förhand och din nuvarande skärm kan inte förevisa skillnader på något sätt heller.

Hur GPU:er och CPU:er gradvis förbättras är däremot enkelt att greppa för föreställa sig. Det linjära abstraktet om x2 eller x4 av GPU- och CPU-prestandan är enkelt att ta till sig. Hur samma x2 (x2,25) eller x4 när man går 1080p->1440p->4K kräver mycket mer. Det måste upplevas visuellt och spatiellt där hjärnan måste få tid att lära sig nytt. Jag tror också det är därför övergången till bättre och modernare skärmar går så pass långsamt som det gör. Man håller sig kvar vid 1080p- och 1440p-skärmar för det är så rotat och enkelt att greppa.

Alla är lite olika där. Köper du 1440p-skärm får du förstås något mer än vad du har idag, samtidigt som du i väntan på ny GPU ändå riskerar ett dilemma (lägre FPS eller sämre kvalitet). Med en 4K-skärm slipper du dilemmat och kan få försmak på något som är ännu mer än vad 1440p kan ge. Men får då betala mer kosing.

Dock: oavsett om du väljer 1440p- eller 4K-skärm lär du i vilket fall längta efter ny GPU. Och köper du enbart ny GPU, ja då är det ju risken att den faktiskt är föråldrad om fyra år. Där en ny skärm idag fortfarande är mainstream om fyra år.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du dina spel idag?
Flyter det du spelar på ordentligt utan lagg, har du eventuellt kollat att du når dina önskemål i FPS redan?
Skärm är ett stort lyft oftast, det gör mycket men kräver även endel. 1440p krävs mer av grafikkortet, men det betyder inte att din CPU inte kommer att arbeta - så vad är hela planen?

Om du är nöjd hade jag avvaktat, kanske spara mer? Jag kan tycka att jag måste uppgradera något ibland fram tills jag tänker efter och inser att.. jag klarar mig egentligen rätt bra som det är.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Hur upplever du dina spel idag?
Flyter det du spelar på ordentligt utan lagg, har du eventuellt kollat att du når dina önskemål i FPS redan?
Skärm är ett stort lyft oftast, det gör mycket men kräver även endel. 1440p krävs mer av grafikkortet, men det betyder inte att din CPU inte kommer att arbeta - så vad är hela planen?

Om du är nöjd hade jag avvaktat, kanske spara mer? Jag kan tycka att jag måste uppgradera något ibland fram tills jag tänker efter och inser att.. jag klarar mig egentligen rätt bra som det är.

Jag tycker att det flyter på ganska bra i dagsläget. I the sims 4 ligger det på runt 160fps i snitt pendlar mellan 120-180fps i ultra inställningar, men grafikkortet utnyttjas inte till max.
Så jag måste nog dra ner på inställningar i 1440p i the sims 4?

Det kanske är vettigast att avvakta och köpa grafikkort och skärm samtidigt.

Anledningen till att jag vill uppgradera är mest att jag känner ett köpsug och vill inte att det blir allt för dyrt. Sen vill grabben gärna ha en större skärm om han får önska.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet utav en Samsung Odyssey g5 32" curved?
Vad är ett rimligt pris om den är i gott skick?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Jag tycker att det flyter på ganska bra i dagsläget. I the sims 4 ligger det på runt 160fps i snitt pendlar mellan 120-180fps i ultra inställningar, men grafikkortet utnyttjas inte till max.
Så jag måste nog dra ner på inställningar i 1440p i the sims 4?

Det kanske är vettigast att avvakta och köpa grafikkort och skärm samtidigt.

Anledningen till att jag vill uppgradera är mest att jag känner ett köpsug och vill inte att det blir allt för dyrt. Sen vill grabben gärna ha en större skärm om han får önska.

Alltså, uppoffring för ungar är ju alltid värt det oftast.
Är det huvudsakligen the Sims du spelar så blir det nog inte något större dyk om du sänker endel grafikinställningar i spelet, svårt att avgöra förståss från ett andra hands perspektiv men. Spelar du Sims och inte direkt är en som måste ha max kvalité klara du nog en 1440p med det kortet

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Alltså, uppoffring för ungar är ju alltid värt det oftast.
Är det huvudsakligen the Sims du spelar så blir det nog inte något större dyk om du sänker endel grafikinställningar i spelet, svårt att avgöra förståss från ett andra hands perspektiv men. Spelar du Sims och inte direkt är en som måste ha max kvalité klara du nog en 1440p med det kortet

Ja, det är viktigt att barnen är nöjda

Ja, lite grafikinställningar kan jag dra ner på.
Visst borde jag få ca 90 fps i 1440p och ca 40 fps om jag hade valt 2160p i the sims med ultra inställningar.
Visst är både minecraft och roblox lättare än the sims?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Ja, det är viktigt att barnen är nöjda

Ja, lite grafikinställningar kan jag dra ner på.
Visst borde jag få ca 90 fps i 1440p och ca 40 fps om jag hade valt 2160p i the sims med ultra inställningar.
Visst är både minecraft och roblox lättare än the sims?

Minecraft kan vara tung vid tillfällen, iallafall om man kör med moddar eller ex. View Distance (hur långt man ser) och blocks som laddar tar enormt mycket.
Roblox kan jag inte uttala mig om tyvärr.

The Sims, ja 90 fps bör väl kunna tryckas i 1440p. Det är ju ett spel som liksom lirar på såvida det inte börjar bli ett bildspel

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är det säkert. Precis som 1440p och 1080p-skärmar. Finns ingen som hinner testa alla 1000 spelskärmsmodeller som säljs idag och de kanske 4-5000 som har sålts historiskt senaste 10 åren. Därav att jag hela tiden pushar på behovet att om man vill vara säker på att köpa en bekräftad och beprövad skärm, då måste man köpa en bekräftad och beprövad skärm. Inte någon av de tusen andra skärmarna man inte riktigt vet vilken nivå de håller.

Hur vet man vilken som är bekräftad och bra skärm? De flesta skärmtester där ute är inte särskilt seriösa och väldigt tafatta. Det enda som är seriösa är tyska Prad men det står på tyska. De testar många skärmar men långt ifrån alla gamingskärmar. Det bästa vore om man hade alla bredvid säg men det går inte så man få gå ute recensioner från professionella testare och brukare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man vilken som är bekräftad och bra skärm? De flesta skärmtester där ute är inte särskilt seriösa och väldigt tafatta. Det enda som är seriösa är tyska Prad men det står på tyska. De testar många skärmar men långt ifrån alla gamingskärmar. Det bästa vore om man hade alla bredvid säg men det går inte så man få gå ute recensioner från professionella testare och brukare.

Precis. Man måste finna de som testar tillräckligt seriöst. Rtings, tftcentral, hardware unboxed med flera. Enda sättet att få svar.

Det tar tid att testa. Och när man testar så är tumregeln att det man upptäcker på sekunder tar minuter att dokumentera och det man dokumenterar tar timmar att presentera för läsare/tittare. Arbetsmässigt är seriösa skärmtester väldigt krävande och handlar om arbetsveckor.

Kan man gå direkt från subjektiva intryck till ord är däremot arbetet fortfarande minuter. Jag kan lattja runt och i fem minuter och skriva "Skärmen ser snabb ut och upplevs rapp" så är det hela färdigt. Därför är en stor del av "tester" är på just den nivå.

Finns ingen som seriöst hinner testa alla femhundra nya skärmar om året och få en ekonomi i det hela. Detta är dilemmat när man köper teknik av den här sorten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Precis. Man måste finna de som testar tillräckligt seriöst. Rtings, tftcentral, hardware unboxed med flera. Enda sättet att få svar.

Det tar tid att testa. Och när man testar så är tumregeln att det man upptäcker på sekunder tar minuter att dokumentera och det man dokumenterar tar timmar att presentera för läsare/tittare. Arbetsmässigt är seriösa skärmtester väldigt krävande och handlar om arbetsveckor.

Kan man gå direkt från subjektiva intryck till ord är däremot arbetet fortfarande minuter. Jag kan lattja runt och i fem minuter och skriva "Skärmen ser snabb ut och upplevs rapp" så är det hela färdigt. Därför är en stor del av "tester" är på just den nivå.

Finns ingen som seriöst hinner testa alla femhundra nya skärmar om året och få en ekonomi i det hela. Detta är dilemmat när man köper teknik av den här sorten.

Tack måste kolla in de sidorna lite oftare. Hardware Unboxed tycker nog inte har tillräckligt expertis inom området eller är någon av dem duktiga på skärmar och dess testmetodik?

Jag tycker det är enklast att gå efter märke. Kommer fortsätta köra Eizo men de har tyvärr inga gamingskärmar längre vilket är riktigt dåligt. Inte heller svenska Eizo svara mig om de kommer släppa några eller semiprofessionella med högre Hertz än 60.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Tack måste kolla in de sidorna lite oftare. Hardware Unboxed tycker nog inte har tillräckligt expertis inom området eller är någon av dem duktiga på skärmar och dess testmetodik?

Hrrm, kanske tänker på någon annan YT-kanal än Hardware Unboxed? Det är så många kanaler med generiskt manliga och skäggiga fejs som gör grimaser och pekar på prylar. Hinner sällan se dem.

Men jo, de brukar ha vettiga nivåer över snittet av alla tester som bygger på snabba mer subjektiva omdömen.

Inte på rtings nivå förstås men rtings är ju inte direkt få personer heller:

Toms hardware brukar också hålla hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag blir lite sugen på att testa en 4k skärm som du rekommenderar, men det är så svårt att välja vad jag vill ha.

Jag hittade en skärm dell 4k/60Hz som jag funderar på. Det borde väl vara lämpligt tungt för nuvarande grafikkort, men är det dumt med bara 60Hz då grabben mest spelar med den?

En bra 144Hz skärm kostar väl runt 8 000- 10 000? Om den är ny. Men det kanske dyker upp något begagnat.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 128gb
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Det är inga problem, jag hade ett geforce 980 när jag skaffade 2560x1440@144.
Min dotter använder nu det kortet till 3440x1440@144 och spelar de nämnda spelen plus en del tyngre spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

En bra 144Hz skärm kostar väl runt 8 000- 10 000? Om den är ny. Men det kanske dyker upp något begagnat.

Det finns mycket billigare än så, t.ex. Asus VG28UQL1A för 5490 hos Inet just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gussen99:

Jag blir lite sugen på att testa en 4k skärm som du rekommenderar, men det är så svårt att välja vad jag vill ha.

Jag hittade en skärm dell 4k/60Hz som jag funderar på. Det borde väl vara lämpligt tungt för nuvarande grafikkort, men är det dumt med bara 60Hz då grabben mest spelar med den?

Det var ett par år sedan en 4K/144 kostade så pass mycket. Man får rensa bort en del tvivelaktiga butiker som försöker placera sig högst men här har du ett hum vad du kan få för 4K/144/IPS på reor och kampanjer.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=16660&r_...

Ja, du får en 4K/60-skärm för kanske hälften. För mer reguljärt spelande är det starkt rekommenderat med högre frekvens, vilket som så mycket annat är en prioritetsfråga.