Permalänk

behöver köpråd ny tv :)

Hej!

Behöver hjälp med att hitta en ny tv. Har försökt att läsa på om oled, qled, mini led och allt vad det nu heter men känner att jag har fastnat.

Just nu är det kampanjer på olika tv-apparater, jag har kollat på dessa:

1 TLC C845 75" ca 17000
2LG Qned91 (2022) 75" 14000
3 LG OLED C3 65" 18000

Vilken är bäst? Sitter ungefär 3-4 meter ifrån tv och kommer framförallt kolla film men även lite spelade (ps5).
Tänkte först lägga ca 15 000 på en tv så vill inte gå upp mer i budget. Finns det någon annan prisvärd TV i samma klass?

Allt kommer bli en uppgradering då jag dagsläget har en 48"

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilemilemil:

Hej!

Behöver hjälp med att hitta en ny tv. Har försökt att läsa på om oled, qled, mini led och allt vad det nu heter men känner att jag har fastnat.

1 TLC C845 75" ca 17000
3 LG OLED C3 65" 18000

Vilken är bäst? Sitter ungefär 3-4 meter ifrån tv och kommer framförallt kolla film men även lite spelade (ps5).
Tänkte först lägga ca 15 000 på en tv så vill inte gå upp mer i budget. Finns det någon annan prisvärd TV i samma klass?

mvh

En LG 75 tum. Men kostar mer.

Permalänk
Skrivet av emilemilemil:

Hej!

1 TLC C845 75" ca 17000
3 LG OLED C3 65" 18000

mvh

Skulle satsa på en LG 65" C3 för 15.789 kr om jag var du.
https://www.webhallen.com/se/product/359541-LG-65-OLED65C35LA...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Objektivt bäst är C3 65" som kostar 15 789kr hos flertalet återförsäljare med rabattkod som du hittar på produktsidan, bland annat Webhallen, NoN och Komplett.

Power & Elgiganten kör "presentkort" i kassan med avdrag på 2200kr så samma lika i praktiken.

Sedan är 77" inga problem på ditt tittaravstånd, skulle snarare rekommendera det. Finns inget som heter "för stor TV" Men då måste budgeten upp 5000-6000kr om du vill ha OLED.

Permalänk
Medlem

LG QNED är inte något att satsa på. TCLQLED760 är för bra i pris för att ens titta på QNED
TCL 849 är bra, men 935 är mera priskrigad.
Vill du gå OLED så är B3 riktigt fin för pengarna.

TCL 75"QLED760 = 8990:-
TCL 75C935 = 14.990:-
LGOLED77B3 = 22.990:-

Där har du en bra pristrappa

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

LG OLED är bästa alternativet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilemilemil:

Bäst på vad?

"Kolla lite film" och "även lite spelande" fungerar med precis alla TV på marknaden bara man har tillräckligt låga krav. Du siktar ganska högt med ditt urval.

Kortfattat kommer TCL C845 och även LG QNED91 kommer ha en enorm mängd ljusstyrka och där vara ljusstarkare än OLED C3. Ifall du behöver ljusstyrka vill säga. Samtidigt har de sämre reflexfilter än en C3. OLED C3 kommer i sin tur kunna skapa kontrastförhållande som de andra inte riktigt kan på samma sätt.

Fast det där kan vara helt sak samma beroende på vad du jämför med. Du har en 48-tummare (eller är det en 47-tummare?) vilket tyder på att du antingen har en ganska ny OLED-TV eller en väldigt gammal TV som är så pass gammal att storleken inte längre tillverkas. Ifall du har en riktigt gammal TV är du på nivån att alla tre modeller du funderar över är en total och pulveriserande enorm förbättring mot vad du har. Men ifall du redan sitter på en 48-tums OLED är det nog kanske endast en ny OLED:n som fungerar för att hålla den kvalitetsnivå du är van med.

Permalänk
Medlem

Kör på LG C3 oled. Om du kommer från LCD kan man såklart fortsätta med det. Men den bilden man får från en OLED é oslagbart. Webhallen har bra kampanj på just LG C3: https://www.webhallen.com/se/campaign/10818-LG-OLED-PROMO-rab...

Då kanske du till och med vill slå på stort på 77 tummaren. Jag köpte den, fast på power. Men jag hade extremt tur att få den för 15 000kr. Det é en riktigt grym tv. Jag gick från en LCD tv och jag kan fortfarande stå med hakan nere i golvet ibland när jag tittar på filmer