Permalänk

Är jag hackad?

Hej

Sen jag skaffade mobilt bredband (tog ett extra simkort till mitt befintliga abonnemang och köpte en ny router) hoppar min plats ibland till en adress i Chennai i Indien. Det händer bara när jag är hemma och jag märker det ofta på morgonen, alltså att det hänt under natten. Min sambo hoppar också dit ibland. Igårkväll slog han på wifi, efter att inte ha haft det på, och imorse var vi båda där, vilket jag uppmärksammade på Snapkartan. Det är dock inte alltid Snapchat jag ser det på, utan kan få vädernotiser om vädret i Chennai i telefonen. Jag har en Samsung, min sambo också. Min operatör är Telia, alltså även wifi.

Ser på tidslinjen i Google Maps alla gånger jag hoppat dit.

Det jag funderar på är ju därför om vårt nätverk kan vara hackat på något sätt? Någon med liknande problem som fått det löst eller förklarat?

Permalänk
Medlem

Troligen har IP-adressen ni råkat tilldelas bytt ägare. Geoip-databasen är då felaktig.

För en liten dagbok över vilken publik IPv4/IPv6 du fått tilldelat dig och vart du har placerats i världen. Googla ”what is my ip”.

Kolla upp vem som äger IP:t via whois (googla den termen). Den förväntade ägaren är Telia. Om någon annan än er internetleverantör är ägare till det IP ni ser ut att använda när du går ut på nätet så kan du börja misstänka att något är galet, men inte annars.

Som du märker har kartorna som placerar dig någonstans i världen inget med verkligheten att göra, det är bara ett databasuppslag. Och söktermen är troligen IP-adressen du ser ut att använda.

Om du ska misstänka att någon skickar din trafik via någon tjänst i indien för övervakning, så ligger det närmst till hand att misstänks någon som haft fysisk tillgång till dina enheter.

Permalänk
Medlem

Om det bara händer när du är uppkopplad via din wifi-router hemma fast du kör med Telia sim-kort i den så pekar det ju mot din router.

Vad är det för router du har hemma? Vilken dns kör den och om du är orolig så ta och gör en systemåterställning på den och byt admin lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannabnana:

Hej

Sen jag skaffade mobilt bredband (tog ett extra simkort till mitt befintliga abonnemang och köpte en ny router) hoppar min plats ibland till en adress i Chennai i Indien. Det händer bara när jag är hemma och jag märker det ofta på morgonen, alltså att det hänt under natten. Min sambo hoppar också dit ibland. Igårkväll slog han på wifi, efter att inte ha haft det på, och imorse var vi båda där, vilket jag uppmärksammade på Snapkartan. Det är dock inte alltid Snapchat jag ser det på, utan kan få vädernotiser om vädret i Chennai i telefonen. Jag har en Samsung, min sambo också. Min operatör är Telia, alltså även wifi.

Ser på tidslinjen i Google Maps alla gånger jag hoppat dit.

Det jag funderar på är ju därför om vårt nätverk kan vara hackat på något sätt? Någon med liknande problem som fått det löst eller förklarat?

Det var nån historia på nyheterna för ett par månader sen om någon som fått sitt mobila bredband hackat och "betal SMS" skickats till annat land. Ex. rösta i idol.

Nollställ mobilroutern och sätt nya lösenord både för inloggning och wifi.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av KAD:

Troligen har IP-adressen ni råkat tilldelas bytt ägare. Geoip-databasen är då felaktig.

För en liten dagbok över vilken publik IPv4/IPv6 du fått tilldelat dig och vart du har placerats i världen. Googla ”what is my ip”.

Kolla upp vem som äger IP:t via whois (googla den termen). Den förväntade ägaren är Telia. Om någon annan än er internetleverantör är ägare till det IP ni ser ut att använda när du går ut på nätet så kan du börja misstänka att något är galet, men inte annars.

Som du märker har kartorna som placerar dig någonstans i världen inget med verkligheten att göra, det är bara ett databasuppslag. Och söktermen är troligen IP-adressen du ser ut att använda.

Om du ska misstänka att någon skickar din trafik via någon tjänst i indien för övervakning, så ligger det närmst till hand att misstänks någon som haft fysisk tillgång till dina enheter.

Uppd: Nu, efter att ha bytt lösenord osv, sökte jag på IP via NordVPN och då står det att leverantör är Telia, staden är Stockholm osv. Då borde det kanske vara lugnt?

----

Den här informationen får jag upp när jag söker på vår Ip-adress 🤔

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://apps.db.ripe.net/docs/HTML-Terms-And-Conditions

%ERROR:201: access denied for 2604:a880:800
%
% Sorry, access from your host has been permanently
% denied because of a repeated excessive querying.
% For more information, see
% https://apps.db.ripe.net/docs/FAQ/#why-did-i-receive-an-error...

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.113.2 (DEXTER)

Permalänk
Skrivet av slusk:

Om det bara händer när du är uppkopplad via din wifi-router hemma fast du kör med Telia sim-kort i den så pekar det ju mot din router.

Vad är det för router du har hemma? Vilken dns kör den och om du är orolig så ta och gör en systemåterställning på den och byt admin lösenord.

Det är en TP-Link Archer MR200. Vet inte vad det är för dns, var hittar jag det? 🤔

Har bytt både admin-lösenord samt lösenord för att ansluta till den nu i alla fall.