Gratisverktyg tar bort reklam i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Gratisverktyg tar bort reklam i Windows 11

Ashampoo Windows 11 Adblock tar bort all existerande reklam i Windows 11, och kostar just nu inte ett öre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har använt win 11 sen det släpptes och jag har aldrig sett nån reklam... "har jag gjort fel"? hehe... Är det home versionen det handlar om eller finns reklam i pro också?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ashampoo ska agera mellanhand och ta betalt för att ta bort reklam? Lockar med gratisversion precis som Microsoft gjorde med windows 11 för att få upp användarskaran.

Det stinker!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det är fan ingen ände på detta skämt till win11.
Pyttemjuk avskyr verkligen sina kunder. Det måste vara en sorts ökning av Linuxanvändare nu. Om inte nu så lite innan win10 går i graven.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har använt win 11 sen det släpptes och jag har aldrig sett nån reklam... "har jag gjort fel"? hehe... Är det home versionen det handlar om eller finns reklam i pro också?

Vill minnas att Europa inte får reklam i Windows. Sett flera amerikanska artiklar tipsa om att välja Europa-land när de installerar om för att slippa.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Linux tar bort all reklam från Windows 11, och allt annat från Windows 11 också. Helt gratis!

Permalänk
Medlem

Testade på kul sådär, upplägget med att först installera en klient lik steam för att kunna ta del av deras andra program, bli tvingad att godkänna email promotions för att ens kunna installera programmet. Nej tack, hur kan ni ens göra en artikel av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det måste vara en sorts ökning av Linuxanvändare nu. Om inte nu så lite innan win10 går i graven.

Nej. Allmän tandgnissel nu och sen kommer acceptansen. Samma sak som vid lanseringen av Windows 10.

Edit: Senaste Steam Survey. Windows - 96,55%. Win 10 - 50,16%. Win 11 - 45,81%. Linux (inklusive Steam Deck) - 2,08%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Pyttemjuk avskyr verkligen sina kunder. Det måste vara en sorts ökning av Linuxanvändare nu. Om inte nu så lite innan win10 går i graven.

Absolut, enligt statcounter ligger Linux på 4,45% nu, upp från 3,12% July 2023. Det går att se en start på en "hockey stick" också. Det är några spännande år framöver tror jag.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Linux tar bort all reklam från Windows 11, och allt annat från Windows 11 också. Helt gratis!

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått reklam heller, har för mig det inte gäller europa.

Jag har aldrig varit så nöjd över win 11.

Gnäller folk för gnällandets skulle?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Absolut, enligt statcounter ligger Linux på 4,45% nu, upp från 3,12% July 2023. Det går att se en start på en "hockey stick" också. Det är några spännande år framöver tror jag.

Är inte det bara Linux användare som testar olika distros och steam deck finns?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Jag har i stort sett noll problem med linux, mindre än vad jag hade med windows.

Men jag är elitistisk i frågan. Linux är inte för alla och man måste förstå sina egna begränsningar. En stor del av windowsanvändare skulle tom passa bättre med en konsoll. Finns ju fortfarande risker med Windows. Någon konstig uppdatering som går fel. Bättre med en konsoll. Slippa felsöka helt.

Edit: med en konsoll så slipper man ju också det vedervärdiga problemet att man tvingas använda mer än en launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag har inte fått reklam heller, har för mig det inte gäller europa.

Jag har aldrig varit så nöjd över win 11.

Gnäller folk för gnällandets skulle?

Svårt med förändring.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var jag ska titta för att se denna reklam alla pratar om? Var är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Som andra varit inne på, så är vi relativt skyddade från reklam inom EU. Ställ om Windows till US som region istället Sjukt mycket bundlad mjukvara i Home-versionerna sedan Windows 8 i USA.

Lite förvånande att det är tyska PC-Welt som skriver om detta, men de kanske kör med samma källkritik som Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva "inb4 alla LINUXXXX!!!111 kommentarer" men jag var för sen på bollen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk

Roligt att alla utgår från att alla pc-användare är medlemmar på forum som detta med intresse

Aldrig sett någon reklam men kanske ska testa verktyget på någon windows-dator för att se om man märker att något försvinner.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har i stort sett noll problem med linux, mindre än vad jag hade med windows.

Men jag är elitistisk i frågan. Linux är inte för alla och man måste förstå sina egna begränsningar. En stor del av windowsanvändare skulle tom passa bättre med en konsoll. Finns ju fortfarande risker med Windows. Någon konstig uppdatering som går fel. Bättre med en konsoll. Slippa felsöka helt.

Edit: med en konsoll så slipper man ju också det vedervärdiga problemet att man tvingas använda mer än en launcher.

Det handlar ju inte bara om vad man är kapabel till utan också vad man har tid för. Jag har inga problem att använda linux, men med barn som spelar fotboll, har läxor, scouter, flöjt, tvätt, städ, mat och allt därtill så har jag inte tiden att sitta och pilla med Linux eller felsöka/fixa/testa.

Vill jag gamea så ska datorn starta, spelet funka och det ska vara det. Kan det ersättas med konsol? Beror helt på spel och upplevelse. Vi har konsoler med, men Cyberpunk vill jag spela med RT och hög upplösning

Vill ungarna gamea så ska min tid inte läggas på något annat än att hjälpa dem med spelet i sig.

När Linux är lika smärtfritt som Windows så byter jag gärna på speldatorn med.

Permalänk
Medlem

Som många andra, har ingen reklam. Var detta verkligen värt en artikel?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Kör Win11 Enterprise, månne därför jag aldrig sett en tillstymmelse till detta trams?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

ladda ner verktyget och är inte aktiverat från början utan krävs nyckel skulle man inte slippa detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Och vad ändrar gratisverktyget för något? Ändrar det något i registret, spionerar de på en eller andra inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Svårt med förändring.

Snarare att folk hatar förändring för förändrings skull.

Bortsett från hårdvarustöd och säkerhetsaspekten, så finns det ingen som helst anledning att använda Windows 10/11 över Windows 7, vilket var det sista renodlade desktop-operativsystemet, som pyttemjuk någonsin släppte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Years of the linux desktop™

Spontant:
Konstigt att behöva betala för att bli av med delar av windows man inte vill ha. Fördelen skulle ju vara att för att få folk att fortsätta betala så måste de får det att fungera kontinuerligt (queue kick back till MS som gör det överdjävligt så man måste ha detta schampo).

Känns lite som att man skulle betala för uBlock för att ta bort reklam på YT istället för att betala för YT - känns fel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vad är det för prat om reklam i Windows 11? Jag använder Windows 11 både hemma och på jobbet och jag har aldig sett tillstymmelsen till någon reklam, om man bortser från tjatet om OneDrive jag fick hemma när Windows 11 var nyinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vad ändrar gratisverktyget för något? Ändrar det något i registret, spionerar de på en eller andra inställningar?

Ett tips är att köra Firewall App Blocker tillsammans med exempelvis simplewall, så sover man bättre på nätterna.

https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-9/

Ogillar alla appar som begär access till Internet utan vidare.

Ang. att blockera reklam, så brukar just ändringar i group policies, registret samt hosts/firewall ske.

Själv blockerar jag enkelt några av Microsofts egna program mha Firewall App Blocker, så får samma upplevelse som att köra helt offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För någon vecka sedan så rapporterade flera kanaler en ökning senaste tiden från 4% till 4,46% men det ska tas med en stor kopp salt, de flesta är förmodligen tillbaka i Windows helt och hållet innan sommaren är slut. Precis som när folk lacka på X och gick till Mastodon, det varade typ någon vecka sen var de flesta borta.
innan alla spel och anticheat mm fungerar i Linux så kommer få byta oavsett hur sura de blir på Microsoft och när inte ens Valve som använder Linux i sitt steamos lyckas få dessa saker att funka så kan vi nog se intresset som lågt.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett tips är att köra Firewall App Blocker tillsammans med exempelvis simplewall, så sover man bättre på nätterna.

https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-9/

Ogillar alla appar som begär access till Internet utan vidare.

Ang. att blockera reklam, så brukar just ändringar i group policies, registret samt hosts/firewall ske.

Själv blockerar jag enkelt några av Microsofts egna program mha Firewall App Blocker, så får samma upplevelse som att köra helt offline.

Gillar möjligheten att blockera MS egna program från att ha nätaccess!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Men ja...

Låt oss ta bort reklam från MS men ge Ashampoo rätten att skicka SPAM och sälja vår mail… Bra deal