Budget 17k, spel+skapande 1080p 60hz
Hej och tack för din tid!
Lite intro: Sitter på en lite mer än 10 år gammal frankensteindator med bootleg-drivrutiner som förvisso funkar än idag men den senaste generationen spel är krävande. Jag är trött på att spela i müsligrafik med så mycket bortmoddat som möjligt för att hålla 60fps samtidigt som datorn vrålar.
Budgeten är 17k, lite rörlig med det.
Söker ett bygge för främst fightingspel(alla nya fightingspel), Elden ring, Helldivers 2 men även musikproduktion, programmering och moddande av spel (skyrim, rdr2 och liknande).
Jag har 2 skärmar på 1080p 60hz nu, så GPUn kanske man kan spara in lite på? Jag har inget behov av att maxa inställningar för spel, men att kunna hålla 60fps så stabilt som möjligt är högsta prio.
Jag tänker i framtiden införskaffa en betydligt bättre skärm och GPU, så att säkra resten för det skulle vara underlättande. Kommer då vara 2 skärmar på 1440p 144hz.
Jag sitter på ett berg av hdd och ett par ssd redan så det räcker med 1 tb ssd.
Gällande moderkort så undrar jag hur det ser ut med felsökningsdioderna? Jag har läst att det inte är standard längre(!?) men det har räddat mig från mycket huvudvärk så jag uppskattar om det finns.
Utöver detta så gillar jag att framtidssäkra, jag kan tänka mig dra ner på prestanda en del för att få delar som håller länge. Förstår att prestandan faller av mot kraven med tiden men har hört att t.ex. NVIDIAs GPUer håller kortare idag än AMD. Är dom lätta att plocka isär för rengörning/byte av kylpasta/lagning så är det ett stort plus. Chassit får gärna vara tympligt att bära, annars är det bara funktion som spelar roll.
Uppskattar om alla delar är från samma ställe, då det underlättar vid eventuella bekymmer.
Behöver inga tillbehör runtomkring, bara delar + chassi för en stationär dator.
Tack på förhand!
Ps. Har försökt sätta mig in i delar och kollat recensioner men drunknar i havet av recensioner och modeller, versioner och tillverkare. Om ni kan berätta lite om varför ni valt delarna så vore det suveränt!