32" curved med en flat 27" skärm setup

Permalänk
Medlem

32" curved med en flat 27" skärm setup

Tjena

flyttar snart till hus och har då plats för dubbla skärmar äntligen, tanken har varit att byta ut min 32" curved 4k skärm till två stycken 27" tummare i 1440p

men sen slog tanken mig att jag kunde behålla min 4k skärm till youtube/scrollande och spel som inte är lika competitive typ Diablo osv. Är egentligen nöjd med skärmen men tycker att jag förlorar för mycket när det är 4k och jag spelar online shooters då man vill klämma mer fps

funderingen är då om/hur man kan placera en curvad 32" tillsammans med en flat 27" skärm på ett stativ på nått snyggt och praktiskt sätt?

sida i sida bara? är det någon fler som kör på en sådan lösning?

Permalänk
Medlem

Sida vid Sida när det är två olika storlekar, enligt mina erfarenheter är inte jätte nice. Om du "stackar" dom dvs ha en ovanför den andra funkar det nog bättre.
Problemet som uppstår är att du måste vinkla en av skärmarna så mycket att det blir lite väl tätt kanske om du inte är någon som är okej med att de är långt borta. Man måste testa lite för vad man tycker om och är okej med

Mina 5 cents

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Sida vid Sida när det är två olika storlekar, enligt mina erfarenheter är inte jätte nice. Om du "stackar" dom dvs ha en ovanför den andra funkar det nog bättre.
Problemet som uppstår är att du måste vinkla en av skärmarna så mycket att det blir lite väl tätt kanske om du inte är någon som är okej med att de är långt borta. Man måste testa lite för vad man tycker om och är okej med

Mina 5 cents

Okey

det känns spontant ganska opraktiskt att ha skärmarna på olika höjd för spelande dock men jag vet inte

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Är egentligen nöjd med skärmen men tycker att jag förlorar för mycket när det är 4k och jag spelar online shooters då man vill klämma mer fps

^^^Detta. Varför förlorar du FPS för att du kör 4K-skärm? Är det för att du renderar i 4K fast du inte måste? Du kan ju när som helst rendera i 1080p eller 1440p och få högre FPS eller köra i 4K när det passar syftet. Finns inget annat som är så nära att äta kakan och ändå behålla den. Med 1440p-skärmar är 1440p allt du får.

Fördelen med att du har en 4K-skärm är att du redan idag kan testa hur 1440p upplevs. Skillnaden mellan 1440p renderat på 4K-skärm jämfört med 1440p native är främst att bilden är mjukare respektive mer distinkt pixlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

^^^Detta. Varför förlorar du FPS för att du kör 4K-skärm? Är det för att du renderar i 4K fast du inte måste? Du kan ju när som helst rendera i 1080p eller 1440p och få högre FPS eller köra i 4K när det passar syftet. Finns inget annat som är så nära att äta kakan och ändå behålla den. Med 1440p-skärmar är 1440p allt du får.

Fördelen med att du har en 4K-skärm är att du redan idag kan testa hur 1440p upplevs. Skillnaden mellan 1440p renderat på 4K-skärm jämfört med 1440p native är främst att bilden är mjukare respektive mer distinkt pixlig.

Har provat detta i ett spel och visst fick jag mer fps men 1440p på en 32" stor skärm blir för mycket pixlar för mig då är 27" mer sweetspot

sen har jag läst nånstans att 1440p på en 4k skärm ser sämre ut än 1440 native? (vet inte om detta stämmer dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

det känns spontant ganska opraktiskt att ha skärmarna på olika höjd för spelande dock men jag vet inte

Ja om du ska spela med båda skärmarna så kan jag inte ge dig någon idé eftersom man fotast inte vill sitta och kolla åt höger, och att sitta i mitten och en åt varsitt håll blir nog inge bra.
Du få testa dig fram, blir svårt att hitta någon som gör som du tänker dig - om ja förstått rät

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

^^^Detta. Varför förlorar du FPS för att du kör 4K-skärm? Är det för att du renderar i 4K fast du inte måste? Du kan ju när som helst rendera i 1080p eller 1440p och få högre FPS eller köra i 4K när det passar syftet. Finns inget annat som är så nära att äta kakan och ändå behålla den. Med 1440p-skärmar är 1440p allt du får.

Fördelen med att du har en 4K-skärm är att du redan idag kan testa hur 1440p upplevs. Skillnaden mellan 1440p renderat på 4K-skärm jämfört med 1440p native är främst att bilden är mjukare respektive mer distinkt pixlig.

4K fungerar bra att skala ned till 1080p, men inte 1440p.
1920x1080 *2 är 4K, så därför kan du halvera 4K för att spela i bra 1080p. Skalningen blir nog lite udda annars.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kamisama76:

4K fungerar bra att skala ned till 1080p, men inte 1440p.
1920x1080 *2 är 4K, så därför kan du halvera 4K för att spela i bra 1080p. Skalningen blir nog lite udda annars.

Skala upp – man återskapar en mindre matris på en större matris. Skalningen går uppåt från lägre till högre kvantitetsnivå.

När man går från en större matris och återger den på en mindre matris då skalar man ned. Går nedåt från en högre till en lägre kvantitesnivå.

Detta har förväxlats i decennier nu, men jag gissar att det är samma fenomen som att många har svårt att skilja på IN-gångar och UT-gångar, uppström och nedströms etc. Jag försöker undvika upp/ned-greppen pga av detta och i klartext skriva att man kör 1440p på en 4K-skärm eller liknande.

1440p skalat på en 4K/UHD (faktor x1,5) fungerar i grunden lika bra att skala trots att det inte är heltalsskalning. Detta som följd av den mycket tätare pixelmatrisen där en 4K/UHD-skärm. I praktiken 1440p på 4K/UHD upplevs distinkt mjukare medan 1440p på 1440p-native blir en mer distinkt pixlig bild.

Hur detta upplevs negativt eller inte beror påfallande ofta på användaren perspektiv, dvs skärmen de är vana med. Så 1440p-ägare brukar ogilla att 1440p skalat på 4K-skärm för det ser inte ut som skärmen de är van med. 4K-skärmägaren brukar ogilla 1440p native för det blir en distinkt pixelstruktur som de annats inte har på skärmen de är vana med. Pick your poison.

Heltalsskalning av 1080p på 4K/UHD är inte alltid självklart. Det kan bli ännu mjukare än exempler med 1440p skalat på 4K-skärm. Det hela beror på hur man genomför skalningen då det finns flera sätt att skala och de ger olika resultat. Mycket av de diskussionerna om skalning bygger på förenklanden vilka är lätta att komma ihåg. Situationen och resultatet varierar däremot alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skala upp – man återskapar en mindre matris på en större matris. Skalningen går uppåt från lägre till högre kvantitetsnivå.

När man går från en större matris och återger den på en mindre matris då skalar man ned. Går nedåt från en högre till en lägre kvantitesnivå.

Detta har förväxlats i decennier nu, men jag gissar att det är samma fenomen som att många har svårt att skilja på IN-gångar och UT-gångar, uppström och nedströms etc. Jag försöker undvika upp/ned-greppen pga av detta och i klartext skriva att man kör 1440p på en 4K-skärm eller liknande.

1440p skalat på en 4K/UHD (faktor x1,5) fungerar i grunden lika bra att skala trots att det inte är heltalsskalning. Detta som följd av den mycket tätare pixelmatrisen där en 4K/UHD-skärm. I praktiken 1440p på 4K/UHD upplevs distinkt mjukare medan 1440p på 1440p-native blir en mer distinkt pixlig bild.

Hur detta upplevs negativt eller inte beror påfallande ofta på användaren perspektiv, dvs skärmen de är vana med. Så 1440p-ägare brukar ogilla att 1440p skalat på 4K-skärm för det ser inte ut som skärmen de är van med. 4K-skärmägaren brukar ogilla 1440p native för det blir en distinkt pixelstruktur som de annats inte har på skärmen de är vana med. Pick your poison.

Heltalsskalning av 1080p på 4K/UHD är inte alltid självklart. Det kan bli ännu mjukare än exempler med 1440p skalat på 4K-skärm. Det hela beror på hur man genomför skalningen då det finns flera sätt att skala och de ger olika resultat. Mycket av de diskussionerna om skalning bygger på förenklanden vilka är lätta att komma ihåg. Situationen och resultatet varierar däremot alltid.

Okey jag förstår

Men det är ändå något som inte stämmer

De flesta av mina vänner spelar på 1440p native på 27" skärmar och jag har inga som helst problem med pixlighet på deras skärmar.

Provade nu att starta upp pubg och sätta resolution till 1440p in game och det ser förjävligt ut rent utsagt inte alls lika skarp 1440 som mina vänner har på sina skärmar.

Jag skulle vilja säga att jag upplever 4k på min 32" ungefär lika skarpt som dom har på sina 27" med 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Har provat detta i ett spel och visst fick jag mer fps men 1440p på en 32" stor skärm blir för mycket pixlar för mig då är 27" mer sweetspot

sen har jag läst nånstans att 1440p på en 4k skärm ser sämre ut än 1440 native? (vet inte om detta stämmer dock)

32 och 27 tum i fråga om att täcka samma synfält är 9 centimeters avstånd. Det vill säga att om du med din 32:a vill testa att se hur 27 tum upplevs, flytta dig en decimeter bakåt. Blir 1440p på din 32:a mindre pixligt för dig om du flyttar dig en decimeter bakåt? Då kan det vara så att det fungerar för dig.

I praktiken är det som följer:
32-tum 4K/UHD: 138 ppi
27-tum 1440p: 109 ppi

Pixlarna kommer att bli fysiskt större, det är vad som riskerar synas mest. Med 1440p på 27 tum har du också en distinktare pixelstruktur som du kanske eller kanske inte ser med din nuvarande 32-tum/4K.

Att 1440p skalat på 4K ser sämre ut än 1440p native är i hög grad en fråga om perspektivet som jag skrev i inlägget ovanför. Den som utgår från en 1440p-skärm brukar ofta reagera över att det ser annorlunda ut och mjukare på ett sätt de inte är vana vid.

Den som är van med 4K-skärmen tänker likadant, det blir annorlunda. Fast då med att de reagerar över den tydliga synliga pixelstrukturen som inte är där hos 4K-skärmen.

Jag skulle verkligen råda att om möjligt testa en 27-tum/1440p-skärm först och se om du får det du tänkt dig. Generellt är det svårt att kliva ned från en högre till den lägre upplösningen, men alla är ju olika.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Provade nu att starta upp pubg och sätta resolution till 1440p in game och det ser förjävligt ut rent utsagt inte alls lika skarp 1440 som mina vänner har på sina skärmar.

Säker på det? För det är verkligen lätt att lura sig när man går från 4K-rendering till 1440p-rendering och förlorar så mycket detaljer. Den relativa skillnaden svider verkligen. Det är inte skalningen som är problemet, utan att 1440p i sig självt ser sämre ut. 8,3 mot 3,7 megapixel på samma yta. Så man behöver en sanity check bredvid för att jämföra med.

Ifall du sätter en 27-tum/1440p bredvid – kanske kan låna? – kommer du få svar på hur du reagerar. Då brukar det bli tydligt att det blir annorlunda och kanske inte lika glasklart bättre/sämre.

Samt förstås, olika spel fungerar olika, ser olika ut och skalningen är olika beroende på hur du gör den. Om du kör 2560x1440 som fullskärm på din 32/4K-skärm kommer du antagligen få en skalning i skärmen som är hårdkodad med den algoritm den nu har, vilket kan vara någon besvärlig nearest neighbour-algoritm som grötar till bilden åt fanders. Men om du kör borderless och håller 3840x2160 hela tiden kommer GPU ta över och nya GPU:er låter dig välja algoritm. Då kan det bli annat.

Jag kan inte Pubg alls men andra vägar är att köra 3840x2160 och resolutions scale under 1 och se hur det påverkar FPS och grafik. Andra spel kan ha DLSS/FSR-altarenativ som ger mer FPS utan att tappa för mycket av 4K-upplevelsen.

Nackdelen – eller fördelen – med 4K-skärmar är just detta. Finns många sätt att nå resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Säker på det? För det är verkligen lätt att lura sig när man går från 4K-rendering till 1440p-rendering och förlorar så mycket detaljer. Den relativa skillnaden svider verkligen. Det är inte skalningen som är problemet, utan att 1440p i sig självt ser sämre ut. 8,3 mot 3,7 megapixel på samma yta. Så man behöver en sanity check bredvid för att jämföra med.

Ifall du sätter en 27-tum/1440p bredvid – kanske kan låna? – kommer du få svar på hur du reagerar. Då brukar det bli tydligt att det blir annorlunda och kanske inte lika glasklart bättre/sämre.

Samt förstås, olika spel fungerar olika, ser olika ut och skalningen är olika beroende på hur du gör den. Om du kör 2560x1440 som fullskärm på din 32/4K-skärm kommer du antagligen få en skalning i skärmen som är hårdkodad med den algoritm den nu har, vilket kan vara någon besvärlig nearest neighbour-algoritm som grötar till bilden åt fanders. Men om du kör borderless och håller 3840x2160 hela tiden kommer GPU ta över och nya GPU:er låter dig välja algoritm. Då kan det bli annat.

Jag kan inte Pubg alls men andra vägar är att köra 3840x2160 och resolutions scale under 1 och se hur det påverkar FPS och grafik. Andra spel kan ha DLSS/FSR-altarenativ som ger mer FPS utan att tappa för mycket av 4K-upplevelsen.

Nackdelen – eller fördelen – med 4K-skärmar är just detta. Finns många sätt att nå resultat.

Jag är helt säker på att just spelet pubg och elden ring i alla fall ser inte lika pixligt ut på deras skärmar i 1440p native som det gör på min skärm när jag kort och gått sänker resolution från 4k till 1440p i grafikinställningarna i spelets meny.

Sen om det beror på sättet jag skalar upplösningen på vet jag inte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Jag är helt säker på att just spelet pubg och elden ring i alla fall ser inte lika pixligt ut på deras skärmar i 1440p native som det gör på min skärm när jag kort och gått sänker resolution från 4k till 1440p i grafikinställningarna i spelets meny.

Sen om det beror på sättet jag skalar upplösningen på vet jag inte, jag vet inget annat sätt där man fort kan ändra mellan olika.

Kör du fullskärm i spelen och ändrar upplösning i spelt är det troliga att du ändra signalen och därmed endast observerar hur skärmens i sammanhanget godtyckliga kretsar genomför skalningen. Vilket ofta blir det grötigare resultatet. Detta kan du bekräfta med skärmens menyer vad den rapporterar för inkommande signal.

Om du ändra till borderless i spelet kör GPU skalningen och håller signalen kvar på 3840x2160. Då kan du med GPU-inställningar påverka hur den ska skala.

Så det blir mer komplext vilket är priset för mer flexibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör du fullskärm i spelen och ändrar upplösning i spelt är det troliga att du ändra signalen och därmed endast observerar hur skärmens i sammanhanget godtyckliga kretsar genomför skalningen. Vilket ofta blir det grötigare resultatet. Detta kan du bekräfta med skärmens menyer vad den rapporterar för inkommande signal.

Om du ändra till borderless i spelet kör GPU skalningen och håller signalen kvar på 3840x2160. Då kan du med GPU-inställningar påverka hur den ska skala.

Så det blir mer komplext vilket är priset för mer flexibilitet.

Okey ja det stämmer jag kör fullscreen, jag får prova med borderless när jag kommer hem och se om jag behåller skärpan när jag sätter den i 1440p

Det kanske finns inställningar jag kan göra nått med i Nvidia kontrollpanel också

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey ja det stämmer jag kör fullscreen, jag får prova med borderless när jag kommer hem och se om jag behåller skärpan när jag sätter den i 1440p

Det kanske finns inställningar jag kan göra nått med i Nvidia kontrollpanel också

Du kan i en del fall välja heltalsskalning, men oklart hur det dyker upp med 1440p. Bör dyka upp med 1080p som signal.

Mycket experimenterande kan det bli och detta passar heller inte alla. Då är 1440p-skärmen enkelt och direkt på sitt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan i en del fall välja heltalsskalning, men oklart hur det dyker upp med 1440p. Bör dyka upp med 1080p som signal.

Mycket experimenterande kan det bli och detta passar heller inte alla. Då är 1440p-skärmen enkelt och direkt på sitt sätt.

Jag förstår.. Det här blev svårt 😂 Jag får utforska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skala upp – man återskapar en mindre matris på en större matris. Skalningen går uppåt från lägre till högre kvantitetsnivå.

När man går från en större matris och återger den på en mindre matris då skalar man ned. Går nedåt från en högre till en lägre kvantitesnivå.

Detta har förväxlats i decennier nu, men jag gissar att det är samma fenomen som att många har svårt att skilja på IN-gångar och UT-gångar, uppström och nedströms etc. Jag försöker undvika upp/ned-greppen pga av detta och i klartext skriva att man kör 1440p på en 4K-skärm eller liknande.

1440p skalat på en 4K/UHD (faktor x1,5) fungerar i grunden lika bra att skala trots att det inte är heltalsskalning. Detta som följd av den mycket tätare pixelmatrisen där en 4K/UHD-skärm. I praktiken 1440p på 4K/UHD upplevs distinkt mjukare medan 1440p på 1440p-native blir en mer distinkt pixlig bild.

Hur detta upplevs negativt eller inte beror påfallande ofta på användaren perspektiv, dvs skärmen de är vana med. Så 1440p-ägare brukar ogilla att 1440p skalat på 4K-skärm för det ser inte ut som skärmen de är van med. 4K-skärmägaren brukar ogilla 1440p native för det blir en distinkt pixelstruktur som de annats inte har på skärmen de är vana med. Pick your poison.

Heltalsskalning av 1080p på 4K/UHD är inte alltid självklart. Det kan bli ännu mjukare än exempler med 1440p skalat på 4K-skärm. Det hela beror på hur man genomför skalningen då det finns flera sätt att skala och de ger olika resultat. Mycket av de diskussionerna om skalning bygger på förenklanden vilka är lätta att komma ihåg. Situationen och resultatet varierar däremot alltid.

Men du vill ju skala ned? Om han har en 4k skärm och ska få 1440p blir det ju skalad ned eller missförstår jag dig, i övrigt har du ju rätt. Skala upp bruka funka bättre men medföra viss restriktion

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kamisama76:

Men du vill ju skala ned? Om han har en 4k skärm och ska få 1440p blir det ju skalad ned eller missförstår jag dig, i övrigt har du ju rätt. Skala upp bruka funka bättre men medföra viss restriktion

Beskrivningen om att skala upp/ned och in/ut utgår alltid från signalens väg och förändring. Skärmen har en fast matris, den är vad den är. En 4K/UHD-skärm är alltid 4K/UHD. Den skärmen kan inte vara något annat än 3840x2160 pixlar. Signalen och bildinnehållet kan däremot förändras och det är precis vad skalas upp till högre upplösning eller ned till lägre upplösning. Detta är semantiken bakom begreppet.

Jag föredrar klartext så därför beskriver jag det som 1440p på 4K/UHD-skärm vilket säger allt utan att man behöver känna till semantiken runt upp/nedskalning.