Permalänk
Avstängd

Tar mig inte förbi bios

Hej alla kloka människor, nu är det så här att jag fick hem min helt nya dator iförrigår och började koppla ihop, så långt så väl, installerade win10, började köra uppdateringar (windows) men den hakade upp sig titt som tätt så fick starta om datorn, hittade inte heller min gpu när jag kolla via programmet speccy, provade att plocka ner gpu och installera det igen, men då när jag ska starta dator så fastnar jag på bios skärmen i början ”tryck del för bios etcetc”

Hur gör djur?

Moderkort: Gigabyte Z790 D AX
Gpu: ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC
Psu: DeepCool PK750D 750W
Minnen: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0

Tack på förhand! Skriv gärna om det är något mer ni behöver veta!

Korrigerat länk till bilden ifråga, inte albumet - MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Bilden funkar inte, försök använda denna till img-taggen: https://i.imgur.com/2oJhmv3.jpeg

Du kommer inte in i BIOS med del alltså? Om du gör det skulle jag nollställa det där med "load optimized defaults" eller snarlikt.
Om inte så kolla upp i moderkortsmanualen hur man nollställer CMOS, vanligtvis genom att sätta dit eller flytta en jumper. Att ta bort batteriet, bryta strömmen och vänta ett tag fungerar också annars.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lite inte på speccy för att se cpu. Kör Taskmanager eller hwinfo.

Permalänk
Medlem

Börja med de grundläggande grejerna:
Plocka ur GPU igen och kolla att det ser normalt ut, och montera sen empatiskt men bestämt och missa inga kablar.
Dubbelkolla alla andra kablar/kontakter att du använder rätt kabel och att de sitter i ordentligt? (ström, ev SATA, chassikablar, USB osv)
Har du alla distanser till moderkort osv?
Dubbelkolla att RAM sitter på rätt plats och sitter ordentligt.
Plocka bort sånt som inte behövs (extra USB-tillbehör osv)
Ingen skyddsplast kvar på CPU-kylaren? (och ordentligt monterad? Inga böjda pinnar?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tar vid med rätt konto (Gjorde en ny användare BiffJürgen när jag inte tog mig in på detta konto)
Löste problemet genom att ta bort hdd och då rulla det igång, fick leta fram en annan hdd att installera windows10 på igen och genomföra alla windows uppdateringar.

Men nu känns det som att min GPU inte är aktiverad, tog tipset att prova hwinfo isället, laddar upp lite bilder så ni får se.
https://imgur.com/a/XTWMVKQ

Permalänk
Medlem

Det verkar lite konstigt att det är så tomt med värden i GPU-sektionen....
Har du stoppat skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?
Har du installerat Nvidia drivrutinerna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det verkar lite konstigt att det är så tomt med värden i GPU-sektionen....
Har du stoppat skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?
Har du installerat Nvidia drivrutinerna?

Kunde inte installera nvidia överhuvudtaget, men såg inte att windows ville dra en omstart av datorn och implentera massa grejs, nu verkar det funka!