Hjälp med felsökning av AMD 7 8700G + MSI PRO B650M-B + 32 GB Kingston KF556C36BBE som ej startar

Permalänk

Hjälp med felsökning av AMD 7 8700G + MSI PRO B650M-B + 32 GB Kingston KF556C36BBE som ej startar

Hej!

Jag får inte igång mitt bygge. Var tyvärr klantig och råkade beställa en sticka RAM istället för två, och kanske är det därför systemet inte startar men jag tänkte börja med att fråga efter tips här.

Systemet går igång och Debug-LED på moderkortet indikerar att processorn inte hittas eller fail och samma för RAM.

Kan det vara så att moderkortet måste flashas?

Har aldrig byggt en AM5 socket så kanske har jag satt i processorn fel men har dubbel och trippelkollat och tror inte att den sitter fel. Fläkten kom på utan problem och snurrar som den ska vid start.

Kan det vara att systemet inte fungerar med en sticka?

Tacksam för tips.

/Martin

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem

Stödjer moderkortet den processorn?!

Edit: Nevermind, det gör den. https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-B/support#cpu

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Hej!

Jag får inte igång mitt bygge. Var tyvärr klantig och råkade beställa en sticka RAM istället för två, och kanske är det därför systemet inte startar men jag tänkte börja med att fråga efter tips här.

Systemet går igång och Debug-LED på moderkortet indikerar att processorn inte hittas eller fail och samma för RAM.

Kan det vara så att moderkortet måste flashas?

Har aldrig byggt en AM5 socket så kanske har jag satt i processorn fel men har dubbel och trippelkollat och tror inte att den sitter fel. Fläkten kom på utan problem och snurrar som den ska vid start.

Kan det vara att systemet inte fungerar med en sticka?

Tacksam för tips.

/Martin

För att moderkortet ska ha stöd för den processorn så måste du som minst ha BIOS version 7E28vA6 som släpptes 2024-02-07.
Här kan du ladda ned nyare BIOS: https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-B/support#bios

I vilken slot har du satt minnesstickan? Det står i manualen vilken/vilka slot man ska populera beroende på hur många stickor man har.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Börjar med att tillägga att USB-minnet måste vara formaterat som MBR och FAT32/16 för att Flashback-funktionen ska fungera.

Det här moderkortet verkar inte ha någon flash-back-funktion... vilket i sådant fall betyder att du behöver en kompatibel CPU om du inte kan komma in i BIOS med en "icke-kompatibel" CPU...

Hur kan man ens kalla serie för "Pro" när den inte ens har en numera så pass grundläggande funktion?
Om man kan starta upp BIOS utan CPU eller med en icke-kompatibel CPU så är det en sak, men detta kommer bara leda till att moderkort åter kommer skickas fram och tillbaka helt i onödan.

Det verkar som att B650-Serien har funtionen men inte B650M-serien.

Permalänk

Tack för alla svar, får skaffa en ny cpu eller returnera kortet.

Mvh
Martin

Permalänk
Medlem

Alternativt om du kan åka in till leverantören och få det flashat över disk, eller kanske någon liknande datafirma i ditt område.

Permalänk

Har beställt prylarna online så det blir lite knepigt. Men en annan undran nu när jag ska jaga nytt moderkort:

Hur vet man vilken BIOS version ett kort har när man beställer det? Jag gick ju in och tittade på kompabilitetslistan och tänkte att en BIOS-uppgradering från februari borde ju göra kortet säkert att beställa (dvs att kortet i butik borde haft den nya BIOS:en), men det verkar ju inte så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Har beställt prylarna online så det blir lite knepigt. Men en annan undran nu när jag ska jaga nytt moderkort:

Hur vet man vilken BIOS version ett kort har när man beställer det? Jag gick ju in och tittade på kompabilitetslistan och tänkte att en BIOS-uppgradering från februari borde ju göra kortet säkert att beställa (dvs att kortet i butik borde haft den nya BIOS:en), men det verkar ju inte så?

Det kan man inte veta på förhand.

Det brukar stå på moderkortet, men det ser man ju först när man får hem det och öppnar kartongen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Du kan uppdatera BIOS utan CPU i moderkortet, det klarar alla AM5 moderkort och är ett krav från AMD på deras partners.

Testa att byta BIOS först

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du kan uppdatera BIOS utan CPU i moderkortet, det klarar alla AM5 moderkort och är ett krav från AMD på deras partners.

Testa att byta BIOS först

Mvh

Hur gör man det utan någon fysisk knapp för BIOS flash på moderkortet menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur gör man det utan någon fysisk knapp för BIOS flash på moderkortet menar du?

Jag antog att moderkortet skulle ha det, trodde det var standard för AM5 men tydligen inte.

Då blir det svårt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Martin_T_B Om du inte redan pratat med återförsäljaren, gör det, är de något vettiga så ser de till att ta tillbaka det, flasha det och sedan skicka ut det till dig igen, särskillt om du köpt moderkort och CPU på samma ställe.
De kommer även i sådant fall förhoppningsvis vara medvetna om att det kan vara kompatiblitetsproblem när det kommer till andra kunder.