Byggt dator, startar inte inte med EXPO aktivt

Permalänk
Medlem

Byggt dator, startar inte inte med EXPO aktivt

Hej,

Slängde precis ihop en dator och igår kväll tänkte jag testa att aktivera EXPO 6000mhz CL30 men datorn bara stannar på moderkortsloggan, inga felkoder lyser på moderkortet.
Är det något annat man ska aktivera förutom EXPO?

SPEC
Gigabyte b650m aorus ax ice
64GB G.skill Flare 6000mhz cl30
Ryzen 7 9700x

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hej,

Slängde precis ihop en dator och igår kväll tänkte jag testa att aktivera EXPO 6000mhz CL30 men datorn bara stannar på moderkortsloggan, inga felkoder lyser på moderkortet.

SPEC
Ryzen 7 9700x

Minnesträning kan ta tid, jag skulle rekommendera att uppgradera bios, nyare bios tenderar att krympa tiden för minnesträning rejält.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Minnesträning kan ta tid, jag skulle rekommendera att uppgradera bios, nyare bios tenderar att krympa tiden för minnesträning rejält.

Glhf!

Sorry glömde säga att jag satt 30 min och väntade. Jag har nyaste bios.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så ditt minne supportas av moderkortet?

Antar det är detta?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-AORUS-ELITE-AX-ICE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Har du kollat så ditt minne supportas av moderkortet?

Antar det är detta?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-AORUS-ELITE-AX-ICE...

Japp det är det. Det finns inga 64GB testade men vill minnas att jag såg 16GB varianten med där så jag gamblade lite.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

prova höja spänningen lite för minnena

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hej,

SPEC
Ryzen 7 9700x

Jag har använt AM5 sedan release och testat en hel del olika minnen så jag har erfarenhet av specifikt detta.

Jag antar att det är två moduler?

Jag hade först och främst läst in EXPO inställningarna, men (OBS!) innan du sparar och startar om datorn så sänker du frekvensen från 6000MHz till 5200MHz, testa om det bootar in i Windows.

Om det fungerar så kan du höja gradvis och se exakt vart gränsen går för din CPU och moderkort kombo.

Det kommer antagligen nya BIOS för dessa CPUer som optimerar detta med tiden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla här om gskill listar om dina minnen är testade med ditt moderkort och bör fungera: https://www.gskill.com/configurator

Permalänk
Medlem

Med så hög densitet som 2X32, hade jag testat med att först ladda in Expo, men sätt minnehastighet till 5800 och infinity fabric till 1933 eller det som är lite lägre om det är fasta intervaller. Använd slot 2 och 4 om du räknar från cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har använt AM5 sedan release och testat en hel del olika minnen så jag har erfarenhet av specifikt detta.

Jag antar att det är två moduler?

Jag hade först och främst läst in EXPO inställningarna, men (OBS!) innan du sparar och startar om datorn så sänker du frekvensen från 6000MHz till 5200MHz, testa om det bootar in i Windows.

Om det fungerar så kan du höja gradvis och se exakt vart gränsen går för din CPU och moderkort kombo.

Det kommer antagligen nya BIOS för dessa CPUer som optimerar detta med tiden.

Mvh

Tack för tipset. Lyckades nå 5400

Skrivet av egon2003:

Du kan även kolla här om gskill listar om dina minnen är testade med ditt moderkort och bör fungera: https://www.gskill.com/configurator

Tack detta var nytt för mig. Hittar dock inte mitt moderkort på deras sida.

Skrivet av marcusOCZ:

Med så hög densitet som 2X32, hade jag testat med att först ladda in Expo, men sätt minnehastighet till 5800 och infinity fabric till 1933 eller det som är lite lägre om det är fasta intervaller. Använd slot 2 och 4 om du räknar från cpu.

Satte EXPO och sänkte manuellt till 5400 och det funkar.
Tror ni en BIOS uppdatering kan fixa detta eller är det hårdvarubegränsat?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är hårdvarubegränsat med 2X32GB. Det beror oftast på minnekontrollern på cpu. I bios, står Infinite fabric på auto eller manuellt? Det bör stå på en tredjedel av din MT/s ca.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Tack för tipset. Lyckades nå 5400

Tack detta var nytt för mig. Hittar dock inte mitt moderkort på deras sida.

Satte EXPO och sänkte manuellt till 5400 och det funkar.
Tror ni en BIOS uppdatering kan fixa detta eller är det hårdvarubegränsat?

Jag hade samma problem när AM5 släpptes med 2 st 32GB moduler (64GB totalt), kunde som högst köra dem i cirka 5800MHz. Efter ett par BIOS uppdateringar fungerade det med samma moderkort och CPU, så den gången var det tillräckligt.

Antagligen kommer det fungera, men frågan är om det tar en månad eller ett år.

Var för övrigt ASUS moderkort

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om du har väldigt tråkigt så kan du kika igenom denna långa video (1:41) Why I get NO POST with XMP??? 👉 ULTIMATE RAM + XMP Guide där de tar upp situationen du just löst. Om du känner att det är för basic i början, stegar du dig fram tills det ger dig något. De kommer med bra tips ända in mot slutet.

Kanske det viktigaste att ta in är att QVL inte är någon garanti, det beror fortfarande på kvaliteten på CPU/moderkort/minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du har väldigt tråkigt så kan du kika igenom denna långa video (1:41) Why I get NO POST with XMP??? 👉 ULTIMATE RAM + XMP Guide där de tar upp situationen du just löst. Om du känner att det är för basic i början, stegar du dig fram tills det ger dig något. De kommer med bra tips ända in mot slutet.

Kanske det viktigaste att ta in är att QVL inte är någon garanti, det beror fortfarande på kvaliteten på CPU/moderkort/minnen.

Tack. Sitter och lyssnar nu.

Visa signatur

Citera för svar.