Nytt grafikkort några nya sladdar?

Permalänk

Nytt grafikkort några nya sladdar?

Hej
Jag har ett 2060 i min dator som jag nu ska byta till ett 4070 ti super men har läst runt lite och förstår inte riktigt så hoppas ni kan förklara och hjälpa mig.
Är det så att jag behöver köpa någon extra strömkabel till grafikkortet för just nu har jag en lång som går från grafikkortet men nu får man med adapter och grejer? Och är det värt att köpa en ny för hört att dem kan smälta eller gäller det bara 4090 korten?
Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

Du får med en adapter. Om jag läste rätt på min snabba googling så behöver du 2st sladdar från din psu att koppla till adaptern.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Du får med en adapter. Om jag läste rätt på min snabba googling så behöver du 2st sladdar från din psu att koppla till adaptern.

Ah ok gött vet du vilka sladdar det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Ah ok gött vet du vilka sladdar det är?

Det brukar vara en till av den du har nu till grafikkortet. Du ser det om din adapter passar på den nuvarande sladden.

Permalänk

Du behöver oftast 3-4 st 6/8 pin pci-e strömkablar från nätagget till adaptern hälst unvika sk pigtail kontakter i den mån det går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du behöver oftast 3-4 st 6/8 pin pci-e strömkablar från nätagget till adaptern hälst unvika sk pigtail kontakter i den mån det går.

Hur mycket kostar sånna sladdar? Finns de på inet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Hur mycket kostar sånna sladdar? Finns de på inet ?

Kablarna ska redan ha kommit med nätagget om du har dem kvar. Om inte är det bättre att köpa en kabel direkt mellan nätagget till kortet utan att använda adapter, tex denna om duhar ett Seasonic agg:
https://www.inet.se/produkt/6905623/seasonic-12vhpwr-svart?ga...

Men du måste så klart kolla vilket nätagg som det sitter i burken, då de ofta är olika o med fel kabel/nätagg kan bränna grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan är vilket nätagg du har? är ju ganska stor skillnad på hur mycket ström korten drar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Jag har ett corsair RM850x som nätaggregat just nu!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Corsair RM750x med kablarna som följde med + adaptern som följde med "ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming" grafikkortet. Fungerade utmärkt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Jag kör ett Corsair RM750x med kablarna som följde med + adaptern som följde med "ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming" grafikkortet. Fungerade utmärkt.

Grymt! Va de svårt att göra de själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Grymt! Va de svårt att göra de själv?

Det är enkelt, viktigast är att du 100% säkerställer att 12VHPWR kontakten som går in i ditt nya grafikkort "klickar i" ordentligt.

Dessutom rekommenderas det två st separata PCI-E kablar som går från nätdelen till adaptern, som sedan ansluts till kortets kontakt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Du behöver 2st 8pin som du pluggar i adaptorn och som Aeig skrev: var LÖJLIGT säker på att adaptorn sitter som den ska (att haken verkligen har klickat ner bakom fästet)

Kablarna är nätaggsspecifika (var ju någon som stekte komponenter när de använde gamla nätaggskablar till en ny modell av nätagget) så du måste använda de som följde med ditt nätagg. Det är alltid lite problematiskt när man har köpt flera nätagg att komma ihåg vilka kablar som följde med vilket.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Tacorosen:

Jag har ett corsair RM850x som nätaggregat just nu!

https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-p...

Så slipper du adaptern

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Tacorosen:

Ja det är samma kabel som jag länkade 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Hej nu är allt fixat, en sista frågan
Fungerar de att ha sladden uppåt istället för neråt från gpun?

Permalänk
Skrivet av Tacorosen:

Ja fast då kommer du få tyngd och tryck som kommer ändras med tiden medan kabeln glider nedåt.
Har du den under så blir trycket liknande.

Du kan självklart fixera kabeln om du går uppifrån med en stripes eller något... Och se till böjen är mjuk, typ rak ut från gpu 2cm och sedan sätt 2-4 fingrar (beroende på size) och böj den

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Tacorosen:

Egentligen går den ju utåt, inte uppåt eller nedåt, så visst fungerar det. Observera däremot att det blir ett väldigt brett kort och därmed kan du få tryck på sladden från chassisidan.

Nu har jag ett 4080, men som jämförelse... kortet till vänster är ett 2080 Ti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync