Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Boxer har bestämt datum för avvecklingen i marknätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Många har ju möjlighet att skaffa "Telia mobilt bredband för sommarstugan", 5 Mbit/s duger då iaf för IPTV.

Adressen måste inte vara en sommarstuga, jag valde en villa som inte har Telia fiber, abonnemanget använder jag på annan plats.

129 kr / mån för abonnemanget.
100 kr / mån för 4G/5G-router, alt 2400 kr i engångsavgift.
Ingen bindningstid.
https://www.telia.se/produkt/mobilt-bredband-sommarstugan

Ja, vi får se vad som krävs i praktiken. Boxer säger väl 25Mbit/s. Jag är egentligen mer bekymrad för att nätet ute på vischan ska bli överbelastat om många hushåll plötsligt ska se på Bingolotto samtidigt. Eller vad nu folk ser på.

4G-dongle har jag en som ligger och dräller. Kan det tänkas gå att koppla in i en billig router tro, känns lite overkill med router för ett par tusen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, vi får se vad som krävs i praktiken. Boxer säger väl 25Mbit/s. Jag är egentligen mer bekymrad för att nätet ute på vischan ska bli överbelastat om många hushåll plötsligt ska se på Bingolotto samtidigt. Eller vad nu folk ser på.

4G-dongle har jag en som ligger och dräller. Kan det tänkas gå att koppla in i en billig router tro, känns lite overkill med router för ett par tusen.

Ja, visst finns det en viss risk för överbelastning.

Det finns vissa routrar som har inbyggt stöd för att använda en USB-ansluten 4G-dongle som WAN, samt några ytterligare med USB-port som får den möjligheten om man flashar OpenWrt på dem. Kan vara lite knöligt att konfigurera dock, och kan kräva installation av extra paket på OpenWrt baserat på typ av 4G-dongle.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Många har ju möjlighet att skaffa "Telia mobilt bredband för sommarstugan", 5 Mbit/s duger då iaf för IPTV.

Adressen måste inte vara en sommarstuga, jag valde en villa som inte har Telia fiber, abonnemanget använder jag på annan plats.

Ja, det räcker, i synnerhet om man inte bryr sig om HD-kvalité, och man inte gör nåt annat på nätet samtidigt. Jag kollade på det abonnemanget, men valde Comviq som hade en kampanj just då, Obegränsad 249:- bundet i 2 år. med gratis router.

Skrivet av Pirum:

Jag tror att Boxer säger 25 för att de vill ha lite kapacitet att spela med, så att de inte får för mycket klagomål. Och jag misstänker också att om "alla" ska se TV samtidigt på nåt poppis program så blir det bekymmer där 4G/5G är enda alternativet. Det märker jag redan nu i stugan på semestertid och storhelger. Just nu har jag styva 20, som räcker gott, och som bäst har jag haft ~65. Mitt i semestern kan det gå ner till 2-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Detta blir meckigt för min mamma vars enda nöje efter jobbet i princip är tvn.

Hennes lägenhet har inte heller vare sig adsl eller fiber möjligheter. Kommer få investera i både utrustning och 5G abbonemang för att hon ska kunna fortsätta se på tv.

Katastrof detta anser jag

Känns väl mer katastrofalt att hon inte hittat en lösning på internetförbindelse 2024? Något eget ansvar lär man väl ha. Det kan ju inte kommit som en chock att detta förr, eller senare avvecklas.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Comviq 249 kr per månad för obegränsat på kampanj.
Tradera/Blocker/Marketplace fungerar för router.

Annars är ju Starlink det näst bästa om man inte har fiber på landsbygden

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Känns väl mer katastrofalt att hon inte hittat en lösning på internetförbindelse 2024? Något eget ansvar lär man väl ha. Det kan ju inte kommit som en chock att detta förr, eller senare avvecklas.

Starkt inlägg, du har inte funderat på att de finns generationer som inte har något behov av fast anslutning?
Samt om du hyr har du väldigt begränsade möjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Mer vanligt idag att om man inte haft dator tidigare att man kanske skaffar en surfplatta med inbyggt simkort. Tror jag. Då jagar man inte en fast lösning för internet.

Gemene man tänker nog inte så långt som att man en dag stänger ner. Så det kom nog som en chock för många och kanske något år för tidigt.

Men det blir logiskt när man har ett minskande antal kunder och man behöver investera i ny utrustning för infrastrukturen. Och jag förstår att de inte vill annonsera för långt i förväg innan nedstängning för att riskera tappa kunder.

Permalänk
Skrivet av efditac:

Det tog Boxer mer än 10 år att implementera mpg-4, till stor del pga av bakåtsträvare i hela näringskedjan, samma maffia som håller tillbaka DAB, trots EU direktiv.
4k kommer ta ytterligare 10 år, det ska naturligtvis dryftas om AV-1 finns i pensionärenas tv-apparater först..

MPEG-4 har ju funnits i marknätet många år. Men du kanske syftar på att det tog lång tid att avveckla MPEG-2?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alla kanaler i marknätet behöver sändningstillstånd enligt radio- och tv-lagen från Mediemyndigheten (tidigare namn Myndighet för press, radio och tv eller MPRT samt Myndighet för radio och tv samt innan dess Radio- och TV-verket eller RTVV).

Kanaler kan sluta sända innan deras tillstånd går ut, men tillstånden gäller till 31 december 2025, så någon kanal skulle kunna gå över till att sända fritt efter nyår utan att ha nytt tillstånd på plats.

Det som kommer hända är att public service kommer få betala mer för sändningarna. Är inte som regeringen vill ta bort kravet på sändningstillstånd för public service eller lägga ner marknätet p.g.a. beredskap och totalförsvar.

Teracom vill förmodligen skrota mux 3, 5, 6 och 7 snarast efter 241231 (om de får).

Möjligen skulle man kunna tänka sig att TV3 och Kanal 5 sänds fritt under 2025 eftersom de ligger i mux 2 tillsammans med TV4 och TV Finland. Men det är nog rättighetsinnehavarna inte intresserade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Teracom vill förmodligen skrota mux 3, 5, 6 och 7 snarast efter 241231 (om de får).

Möjligen skulle man kunna tänka sig att TV3 och Kanal 5 sänds fritt under 2025 eftersom de ligger i mux 2 tillsammans med TV4 och TV Finland. Men det är nog rättighetsinnehavarna inte intresserade av.

Om kanaler upphör i MUX2 kan andra sända där. Fördelningen är upp till Teracom och har inget med tillstånd att göra mer än att utrymme behöver finnas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om kanaler upphör i MUX2 kan andra sända där. Fördelningen är upp till Teracom och har inget med tillstånd att göra mer än att utrymme behöver finnas.

Absolut, men då ligger det ju närmast att det är just 3 och 5 som börjar sända fritt. Dels för att de redan ligger i en mux som det finns gratiskanaler i idag och dels för att de är bland de största/populäraste kanalerna efter SVT och TV4. Men givetvis kan man kasta ut 3 och 5 ur mux 2 och ersätta dessa med TV12 och Hästkanalen i stället, rent tekniskt.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att TV3 och Kanal 5 blir fria kanaler. Dels för att de är populära men också för att både Viaplay (TV3) och Max (Kanal 5) förmodligen ser det som bra reklamkanaler för deras appar och abonnemang.

Permalänk
Medlem

Kabel-tv

De som bor i (större?) tätorter och inte vill ha TV-lösning via internet kan ju undersöka ifall det finns något kabel-tv-nät (DVB-C) i närheten som det är möjligt att ansluta till.

Lite off topic om Tele2
Tele2 (och tidigare Com Hem) har ju länge envisats med att grundutbudet i deras kabel-tv-nät endast bestått av kanaler i SD-upplösning. Har man velat ha grundutbudets kanaler i HD-upplösning har man behövt betala ännu mer.

Sedan mars i år är grundutbudet både i SD och HD. Vill man ha ytterligare kanaler så behövs givetvis ett tv-abonnemang (utöver månadsavgiften för grundutbudet) och då ingår extra funktionalitet i Tele2play och Viaplay mm.

https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/kanalforandringar

Permalänk
Skrivet av Dahforce:

De som bor i (större?) tätorter och inte vill ha TV-lösning via internet kan ju undersöka ifall det finns något kabel-tv-nät (DVB-C) i närheten som det är möjligt att ansluta till.

Lite off topic om Tele2
Tele2 (och tidigare Com Hem) har ju länge envisats med att grundutbudet i deras kabel-tv-nät endast bestått av kanaler i SD-upplösning. Har man velat ha grundutbudets kanaler i HD-upplösning har man behövt betala ännu mer.

Sedan mars i år är grundutbudet både i SD och HD. Vill man ha ytterligare kanaler så behövs givetvis ett tv-abonnemang (utöver månadsavgiften för grundutbudet) och då ingår extra funktionalitet i Tele2play och Viaplay mm.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/kanalforandringar

Fast den som redan har tillgång till kabel-tv har ju till 99% använt det och inte marksänd tv.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Comviq 249 kr per månad för obegränsat på kampanj.
Tradera/Blocker/Marketplace fungerar för router.

Annars är ju Starlink det näst bästa om man inte har fiber på landsbygden

Fast om man idag har Boxer-betal-tv via takantenn och saknar internetanslutning så är ju det naturliga alternativet att byta till satellit-tv från Allente.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahforce:

Lite off topic om Tele2
Sedan mars i år är grundutbudet både i SD och HD. ...

Wow, det hadde jag missat helt. Tack.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahforce:

Sedan mars i år är grundutbudet både i SD och HD.

Att man tagit extra betalt för SVT/TV4 HD kan man tycka att PTS borde satt ner foten för längesen.

Permalänk
Medlem

"Boxer TV Hub" har dåligt ljud. En besvikelse nu när Boxer lämnar marksänd. (samma box som TELE2)
Jag har redan nu testat "Boxer TV Hub", kanaler funkar bra, appar bra, men ljud....!? Har ändrat på TV´ns equalizer etc. inget hjälper.
Sitter ljudenheten i boxen? Har tex Telia bättre box/sändning? (Siktar på att byta bolag till bättre box)

Vilket bolag har bäst burk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

"Boxer TV Hub" har dåligt ljud. En besvikelse nu när Boxer lämnar marksänd. (samma box som TELE2)
Jag har redan nu testat "Boxer TV Hub", kanaler funkar bra, appar bra, men ljud....!? Har ändrat på TV´ns equalizer etc. inget hjälper.
Sitter ljudenheten i boxen? Har tex Telia bättre box/sändning? (Siktar på att byta bolag till bättre box)

Vilket bolag har bäst burk?

Ljudet är väl inkodat i källmaterialet och boxen matar ut ljudströmmen via hdmi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knorkas:

De tar därmed tillbaka löftet som en del tittare utan tillräckligt internet har fått, att det "tills vidare" ska fungera via marknätet.

Alltså, "tills vidare" betyder ju bara att det funkar tills de bestämmer något annat. Det betyder inte att det kommer fungera för evigt, bara tills att de säger något annat. Tills vidare besked, helt enkelt. På obestämd tid framåt.

Tills vidare kan vara en vecka eller hundra år. Eller ännu kortare eller längre. Utan (specificerad) bortre tidsgräns. Det är vad begreppet betyder.

Det känns som att Boxer gjort exakt vad de lovat. Tillhandahållit tjänsten, men sagt att den bara kommer fungera tills de säger något annat, vilket de nu har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudet är väl inkodat i källmaterialet och boxen matar ut ljudströmmen via hdmi ?

ta Max som exempel: här säljer man 3 olika stream-bildnivåer.
1- 1080 p med reklam
2- 1080 p utan reklam
3. UHD & Dolby Atmos
Här skickas olika ljud/bild ut. I Boxer- Tchnicolor är ljudet spikat (?). Du kanske har rätt i att källmaterialet styr..?! Hur får man bättre källmaterial? Jag betalar gärna!

Då är min fråga vilket bolag som har bäst bild/ ljud (krypterad box, för det är väl det som det handlar om, att skydda sin sändning)
Telia, Bahnhof, osv.

Kan man sätta in förstärkare /optisk kabel etc. Boxen har SPDIF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

ta Max som exempel: här säljer man 3 olika stream-bildnivåer.
1- 1080 p med reklam
2- 1080 p utan reklam
3. UHD & Dolby Atmos
Här skickas olika ljud/bild ut. I Boxer- Tchnicolor är ljudet spikat (?). Du kanske har rätt i att källmaterialet styr..?! Hur får man bättre källmaterial? Jag betalar gärna!

Då är min fråga vilket bolag som har bäst bild/ ljud (krypterad box, för det är väl det som det handlar om, att skydda sin sändning)
Telia, Bahnhof, osv.

Kan man sätta in förstärkare /optisk kabel etc. Boxen har SPDIF

Nivå tre där har ju Atmos vilket är det bästa ljudet de erbjuder och då måste du använda hdmi anslutning för det får inte skickas ut på spdif.

Du behöver nån hembiomaskin med Atmosdekoder och du måste använda hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nivå tre där har ju Atmos vilket är det bästa ljudet de erbjuder och då måste du använda hdmi anslutning för det får inte skickas ut på spdif.

Du behöver nån hembiomaskin med Atmosdekoder och du måste använda hdmi.

HDMI/SPDIF- gissar att det handlar om att skydda sin streaming från kopiering.
Nu var ju bara Max ett exempel. Dom har ingen TVbox. Söker den (TVbox) med bäst bild/ljud. Kvalitet anges inte.
Tex här box
edit Via fiber

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

HDMI/SPDIF- gissar att det handlar om att skydda sin streaming från kopiering.
Nu var ju bara Max ett exempel. Dom har ingen TVbox. Söker den (TVbox) med bäst bild/ljud. Kvalitet anges inte.
Tex här box

Boxen påverkar inte ljudkvaliten om du tar ut ljudet via hdmi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Boxen påverkar inte ljudkvaliten om du tar ut ljudet via hdmi.

Bild via hdmi.
Denna box spec.

Köper gärna annan box (bolag), men nuvarande TV´n (LG Oled) har ju bara hdmi 2.1 (ingen USB-C eller Dispalyport)
Finns det inget att göra menar du? Byta bolag tex. Byta TV. Är det stopp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

Bild via hdmi.
Denna box spec.

Köper gärna annan box (bolag), men nuvarande TV´n (LG Oled) har ju bara hdmi 2.1 (ingen USB-C eller Dispalyport)
Finns det inget att göra menar du? Byta bolag tex. Byta TV. Är det stopp?

Byt ljudsystem så du kan få ut Atmos via hdmi, det är där du kan få bättre ljud om du är missnöjd med dagens kvalitet, Byta tv kan ju påverka om du kan köra rätt app i den och ta ut ljudet via hdmi men det är hdmi som är det viktigaste för Atmos och liknade ljud får inte överföras på annat sätt pga hdcp (drm) och du måste ha ett ljudsytem som kan hantera ljudformatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byt ljudsystem så du kan få ut Atmos via hdmi, det är där du kan få bättre ljud om du är missnöjd med dagens kvalitet, Byta tv kan ju påverka om du kan köra rätt app i den och ta ut ljudet via hdmi men det är hdmi som är det viktigaste för Atmos och liknade ljud får inte överföras på annat sätt pga hdcp (drm) och du måste ha ett ljudsytem som kan hantera ljudformatet.

Skall kolla! tack!

Permalänk
Medlem

S/PDIF rymmer bara ca. 1.5Mbit - Atmos och DTS TrueHD och allt vad de heter får inte ens plats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maDa:

S/PDIF rymmer bara ca. 1.5Mbit - Atmos och DTS TrueHD och allt vad de heter får inte ens plats.

Sanning med modifikation, Toslink klarat bandbredden men det går inte att få in DRM (hdcp) så framförallt Sony var emot att man skulle få använda annat än hdmi för något format efter cd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att man väljer att avveckla marknätet, det som gäller idag är streaming och andra typer av tjänster. Sedan har man problemet att utrymmet är begränsat för hur mycket kanaler man kan sända osv.

Om man går över till att sända någon form av grundutbud av kanaler, skulle det räcka för att ha tillräckligt många kunder som gör det lönsamt. Då skulle man bara ha de fria kanalerna plus de extra kanalerna man betalat för under förutsättning att det kan sändas i HD kvalite. Det finns så mycket annat idag, netflix, catch-up tjänster, IPTV etc. Det blir svårt för linjär-TV att konkurrera med alla andra tjänster.

Förhoppningsvis läggs inte marknätet ner och numera betalar vi skatt för vissa TV-kanaler och därför borde åtminstone dessa kanaler alla sändas ut i HD-kvalite.