Alternativ till ubiquiti med familjekontroll.

Permalänk
Medlem

Alternativ till ubiquiti med familjekontroll.

Snart börjar det bli dags för yngsta att få lite egen elektronik och har sedan dom äldre blivit stora nog att sköta sig själva gått från vanlig märkes router över till ubiquiti.

Är tok nöjd men saknar möjligheten att kunna skapa användare som vi sedan kopplar enheter till och kunna kontrollera hur mycket tid och vad dom har tillgång till på internet.

Finns det liknande ekosystem som ubiquiti som inte kostar en förmögenhet och har detta?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du kan nöja dig med lite "hårdare" och mer generiska gränsdragningar skulle du kunna skapa två wifi-nät med olika policies i nuvarande unifi-setup.

Ett med begränsningar till dina barn - ett lösenord till barnen.
Ett utan begränsningar till dig själv - du ger endast ut lösen till de du vill ska ha detta.

Kanske inte vad du letar efter, men helt klart ett alternativ utan att stöka med enheter osv.
Då får även barnens polare automatiskt samma gränsdragningar när barnen delar nätverksnycklar till höger och vänster för LAN & övernattningar, relativt smidigt och lättadministrerat tänker jag

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Snart börjar det bli dags för yngsta att få lite egen elektronik och har sedan dom äldre blivit stora nog att sköta sig själva gått från vanlig märkes router över till ubiquiti.

Är tok nöjd men saknar möjligheten att kunna skapa användare som vi sedan kopplar enheter till och kunna kontrollera hur mycket tid och vad dom har tillgång till på internet.

Finns det liknande ekosystem som ubiquiti som inte kostar en förmögenhet och har detta?

Det finns inbyggt system i Unifi där du kan blocka en app en viss tid:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/5546542486551-UniFi-Gat...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Om du kan nöja dig med lite "hårdare" och mer generiska gränsdragningar skulle du kunna skapa två wifi-nät med olika policies i nuvarande unifi-setup.

Ett med begränsningar till dina barn - ett lösenord till barnen.
Ett utan begränsningar till dig själv - du ger endast ut lösen till de du vill ska ha detta.

Kanske inte vad du letar efter, men helt klart ett alternativ utan att stöka med enheter osv.
Då får även barnens polare automatiskt samma gränsdragningar när barnen delar nätverksnycklar till höger och vänster för LAN & övernattningar, relativt smidigt och lättadministrerat tänker jag

Har tänkt tanken men är nog någon form av familjekontroll som är det jag vill köra på, speciellt när jag kommer försöka köra tråd på så mycket som möjligt och då hjälper det inte med att bara ha ett separat wifi.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det finns inbyggt system i Unifi där du kan blocka en app en viss tid:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/5546542486551-UniFi-Gat...

blir extremt omständligt om man vill ändra tider osv, samt att man måste då blockera exakt allt vilket inte blir gångbart i längden tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om det inte är allt för många enheter det ska sättas upp på så kanske https://nextdns.io/ kan vara något?
Bara att peta in på enheten i fråga så kan du ställa in vilka sidor som ska vara helt blockerade samt vilka som bara ska vara blockerade vissa tider via deras kontrolpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Om det inte är allt för många enheter det ska sättas upp på så kanske https://nextdns.io/ kan vara något?
Bara att peta in på enheten i fråga så kan du ställa in vilka sidor som ska vara helt blockerade samt vilka som bara ska vara blockerade vissa tider via deras kontrolpanel.

Ja, grym resurs! Så länge inte kidsen är allt för tekniskt kunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har tänkt tanken men är nog någon form av familjekontroll som är det jag vill köra på, speciellt när jag kommer försöka köra tråd på så mycket som möjligt och då hjälper det inte med att bara ha ett separat wifi.

Du kan VLANa av de portarna och wifi-nätverken du behöver och sedan köra restriktioner på VLANet, då får du både applicering av policies på port och wifi, blir ett par wlan om alla ska ha individuella, men det kanske är ok.

Tänker mest lite utanför boxen så du ska slippa köpa nya grejer när du har bra grejer redan

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Blir väl att sätta upp en egen brandvägg som OPNsense eller Sophos XG Home.

Hitta en billig dator med två (eller fler) nätverkskort och skjuta in programvaran på, för att sedan konfigurera som du vill ha det.

Om du skapar eget vLAN och WiFi till kidsen så kan det ju vara av intresse att blockera all DNS trafik till internet och bara tillåta DNS till en lokal PiHole. Då kan du också enkelt skapa filtrering på DNS namn om den brandvägg du väljer inte har stöd för det.

OP skriver "som inte kostar en förmögenhet" och någonstans så blir det så att detta med säkerhet inte är "billigt".

Alternativet skulle kunna vara, ifall OP kan få mer än en extern IP adress och har en tjänstefördelare med flera RJ45:or att köpa en separat Router som bara används till kidsen. Denna lösning gör ju att kidsen inte kommer åt nätverksskrivaren, NASen och annat som är på de vuxnas "router" men samtidig så är det kanske tillräckligt "billigt"?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Du kan VLANa av de portarna och wifi-nätverken du behöver och sedan köra restriktioner på VLANet, då får du både applicering av policies på port och wifi, blir ett par wlan om alla ska ha individuella, men det kanske är ok.

Tänker mest lite utanför boxen så du ska slippa köpa nya grejer när du har bra grejer redan

Joo är mer att jag vill ha det så enkelt som möjligt, samt stora kruxet är att sambon ska kunna gå in och ändra också vilket kan ställa till det med någon lösning med att dela upp det på olika VLANs

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo är mer att jag vill ha det så enkelt som möjligt, samt stora kruxet är att sambon ska kunna gå in och ändra också vilket kan ställa till det med någon lösning med att dela upp det på olika VLANs

Då ska du kanske googla opensense (och alternativ) där du kan installera plug-in:er i brandväggen och att de administreras genom en webbsida.
Blir ju att köpa HW för att köra men är kanske det som uppfyller dagens och framtidens önskemål bäst?

Sidor som denna kanske kan hjälpa dig att välja vad som är rätt för dig:
https://www.spiceworks.com/it-security/network-security/artic...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Då ska du kanske googla opensense (och alternativ) där du kan installera plug-in:er i brandväggen och att de administreras genom en webbsida.
Blir ju att köpa HW för att köra men är kanske det som uppfyller dagens och framtidens önskemål bäst?

Sidor som denna kanske kan hjälpa dig att välja vad som är rätt för dig:
https://www.spiceworks.com/it-security/network-security/artic...

Ja det va tanken först, va mer att jag ville gärna slippa det och köra på något färdigt.

Samt hårdvara har jag så det blir över är väll bara ett nätverkskort som behöver införskaffas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Vill du kör en annan router så har ju Alta Labs accesspunkter en grundläggande familjekontroll där du kan blocka appar direkt i AP:n. Deras interface är dessutom lite trevligare än Ubiquitis sist jag testade iaf.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Så kör vi. Plus ett gäng begränsningar i vad som går att komma åt på nätet och tjänster såklart. I kombination med skärmtid på mobiler. Sen lär man ju i vilket fall kasta ett öga i loggarna för ungar är lika smarta som nyfikna ibland 😅

Det är bra att ha fasta rutiner/regler vad gäller de små, börjar man göra avsteg ("snälla kan jag bara få lite mer tid" etc) så får man en ökande mängd diskussioner att hantera 😵

Permalänk
Medlem

Tror nog att det får bli att dela upp det hela i två delar och låta grabben's nät vara via en egen vanlig router med vettig familjekontroll.

Då får jag även mer frihet att kunna testa nya saker och konfigurationer på "vårat" nät utan att det riskerar att ställa till det med grabbens "schema/begränsningar"

Skrivet av DennisOlof:

Känns lite väl saftig i pris.

Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du kör en annan router så har ju Alta Labs accesspunkter en grundläggande familjekontroll där du kan blocka appar direkt i AP:n. Deras interface är dessutom lite trevligare än Ubiquitis sist jag testade iaf.

Ska helt klart ta en titt på dom

Skrivet av cats:

Så kör vi. Plus ett gäng begränsningar i vad som går att komma åt på nätet och tjänster såklart. I kombination med skärmtid på mobiler. Sen lär man ju i vilket fall kasta ett öga i loggarna för ungar är lika smarta som nyfikna ibland 😅

Det är bra att ha fasta rutiner/regler vad gäller de små, börjar man göra avsteg ("snälla kan jag bara få lite mer tid" etc) så får man en ökande mängd diskussioner att hantera 😵

Ja vi har 3 äldre (11, 14 och 15) så den har redan koll på hur det blir, har vi lärt oss genom åren och därför jag vill göra det så enkelt som möjligt rent tekniskt med yngsta

Visa signatur

here we go!