27 qhd eller 32 4k skärm till radeon RX 6700

Permalänk
Medlem

27 qhd eller 32 4k skärm till radeon RX 6700

Då har man kommit en bit på väg och står mellan två skärmar.

Antingen en 27" skärm med 2560 x 1440 upplösning, eller en 32" 3840x2160. Storleken vore inte fel, men att gå upp till 32 på 1440 är nog dumt i mitt fall, grafisk design så detaljer viktigt. Men - då kommer frågan, jag har ett radeon rx6700 med ryzen 5600. Är det ens värt att försöka på 4k eller blir det inget vidare vid spel? (bg3, DAI typ) lägre hz på den stora, bara 60, men det har jag överlevt med i alla år på min nuvarande (27", VA, 1920x1080)

Fixade rubrik - MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Du tappade bort en siffra i grafikkortets modellbeteckning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har nog missat en siffra i modellnamnet, RX700 finns inte och kan vara lite vad som helst beroende på vilken siffra du missat.

Men oavsett gäller över lag att på 2560x1440 så spelar man i 2560x1440, att skala ner till t.ex. 1920x1080 blir inte bra. 3840x2160 är däremot en tillräckligt hög upplösning för att det ska gå hyffsat att skala ner till lägre upplösningar om det behövs, så där är man inte lika bunden till skärmens upplösning.

3840x2160 är också riktigt trevligt utanför spel, så sysslar du med grafisk design och inte har några extrema krav på spelupplevelsen så skulle jag definitivt satsa på en sån skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du tappade bort en siffra i grafikkortets modellbeteckning.

Skrivet av perost:

Du har nog missat en siffra i modellnamnet, RX700 finns inte och kan vara lite vad som helst beroende på vilken siffra du missat.

Men oavsett gäller över lag att på 2560x1440 så spelar man i 2560x1440, att skala ner till t.ex. 1920x1080 blir inte bra. 3840x2160 är däremot en tillräckligt hög upplösning för att det ska gå hyffsat att skala ner till lägre upplösningar om det behövs, så där är man inte lika bunden till skärmens upplösning.

3840x2160 är också riktigt trevligt utanför spel, så sysslar du med grafisk design och inte har några extrema krav på spelupplevelsen så skulle jag definitivt satsa på en sån skärm.

Japp, rx 6700 är det, 6an trillade bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, lutar mot den större, men när man kollat på specs på grafikkortet så hittar jag inget om 4k, och verkar vara blandade åsikter. Känns som att det borde klara sig utan att skrika ihjäl sig med de spel jag spelar, inga dunderspel. Men kan man skala ner och spela i lägre upplösning så fungerar det ju utmärkt. Noll koll på det där med att skala.

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande köra 1080p@60Hz utan någon försämring, även 1440p bör oftast se okej ut även om det inte skalar perfekt. Att lira i 4k med kortet är nog inte en rolig upplevelse dock
Så det beror på hur viktigt det är med högre Hz på skärmen för dig vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du kan fortfarande köra 1080p@60Hz utan någon försämring, även 1440p bör oftast se okej ut även om det inte skalar perfekt. Att lira i 4k med kortet är nog inte en rolig upplevelse dock
Så det beror på hur viktigt det är med högre Hz på skärmen för dig vid spelande.

Jag har hittils inte haft några klagomål alls, och min nuklarar max 60hz. Viktigare med designdelen och att PS och andra likvärdiga program flyter på fint med bra upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohmykomu:

Jo, lutar mot den större, men när man kollat på specs på grafikkortet så hittar jag inget om 4k, och verkar vara blandade åsikter. Känns som att det borde klara sig utan att skrika ihjäl sig med de spel jag spelar, inga dunderspel. Men kan man skala ner och spela i lägre upplösning så fungerar det ju utmärkt. Noll koll på det där med att skala.

RX 6700 har både DP 1.4 och HDMI 2.1, så rent anslutningsmässigt är det inga problem utan det är mest en fråga om grafikkortet orkar driva spel i 4K.

Jag har själv ett RTX 3070 som ligger på en liknande nivå och spelar en hel del i 4K, men det går förstås inte att köra de senaste spelen med allt på max utan man får anpassa sig. Om jag bara skulle spela på datorn så skulle jag kanske valt 2560x1440 istället, men jag gör mycket annat på datorn också och där är 4K helt överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RX 6700 har både DP 1.4 och HDMI 2.1, så rent anslutningsmässigt är det inga problem utan det är mest en fråga om grafikkortet orkar driva spel i 4K.

Jag har själv ett RTX 3070 som ligger på en liknande nivå och spelar en hel del i 4K, men det går förstås inte att köra de senaste spelen med allt på max utan man får anpassa sig. Om jag bara skulle spela på datorn så skulle jag kanske valt 2560x1440 istället, men jag gör mycket annat på datorn också och där är 4K helt överlägset.

Går det att skala ner i mindre upplösning när man ska spela utan att det blir synligt superpixligt så behöver det inte vara 4k för den skull, har som sagt varit fullt nöjd med 27" 1920x1080 60hz när det gäller spel. Betydligt mycket mer tid som spenderas med design än med spel. 32 är snarare kanske för stort när man ska spela (armlängds avstånd), men går ju att göra fönstret mindre i värsta fall.

Permalänk
Medlem

För 32" 1440p och grafiskt arbete, flytta skärmen längre bak så blir de samma sak som att sitta vid en 27" 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

För 32" 1440p och grafiskt arbete, flytta skärmen längre bak så blir de samma sak som att sitta vid en 27" 1440p?

Förstår inte riktigt hur du menar? Om jag köper en 32" så måste jag göra en fast montering på väggen med vesafäste, går precis in på höjden utan stativ. Blir drygt en armlängds avstånd. Har provat att dra min 27" längre fram för att "se" storleksskillnaden. Men köper jag 32" så är det 4k som gäller, annars en 1440 27" skärm. Att dra den närmare gör ingen nytta när det gäller att ha flera grejer öppna samtidigt, därav möjligen byta upp till större storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohmykomu:

Förstår inte riktigt hur du menar? Om jag köper en 32" så måste jag göra en fast montering på väggen med vesafäste, går precis in på höjden utan stativ. Blir drygt en armlängds avstånd. Har provat att dra min 27" längre fram för att "se" storleksskillnaden. Men köper jag 32" så är det 4k som gäller, annars en 1440 27" skärm. Att dra den närmare gör ingen nytta när det gäller att ha flera grejer öppna samtidigt, därav möjligen byta upp till större storlek.

Då du ej beskrivit dina fysiska förutsättningar så kunde jag ej förhålla mig till detta tidigare.
Min poäng var att kan du tänka dig 1440p 27" så funkar ju 1440p 32" lika bra, ifall det var låg pixeltäthet som fick dej att avfärda 32" 1440. Om man då har plats att flytta bak den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Då du ej beskrivit dina fysiska förutsättningar så kunde jag ej förhålla mig till detta tidigare.
Min poäng var att kan du tänka dig 1440p 27" så funkar ju 1440p 32" lika bra, ifall det var låg pixeltäthet som fick dej att avfärda 32" 1440. Om man då har plats att flytta bak den..

Då är jag med. En 27" kan stå på sitt stativ på armlängds avstånd, 32" måste jag montera på baksidan av skrivbordet med väggfäste, armlängd plus typ 10 cm. Det har en fast hylla på en höjd som gör det omöjligt att ha medföljande fot till, och då är jag rädd för att det är dumsnålt med 1440 i den storleken. Prismässigt skilde det inte mycket, förutom att de med lägre upplösning har högre hz.
Står mellan Dell 27" UltraSharp U2724D och 32" Lenovo L32P-30. Båda har bra testresultat för det som är viktigt för mig, men var som sagt orolig att det inte är en bra ide med 4k skärm med mitt gpu/cpu.

Permalänk
Medlem

Finns ju även såna här armar, kanske ett alternativ?

https://www.arctic.de/en/X1-3D/AEMNT00062A

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Finns ju även såna här armar, kanske ett alternativ?

https://www.arctic.de/en/X1-3D/AEMNT00062A

Funkar tyvärr inte, gammalt skrivbord med baksida och ram runt 😂 27" passar precis på fot. 32 går att montera så att det skriker på höjden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ohmykomu:

Då har man kommit en bit på väg och står mellan två skärmar.

Antingen en 27" skärm med 2560 x 1440 upplösning, eller en 32" 3840x2160. Storleken vore inte fel, men att gå upp till 32 på 1440 är nog dumt i mitt fall, grafisk design så detaljer viktigt. Men - då kommer frågan, jag har ett radeon rx6700 med ryzen 5600. Är det ens värt att försöka på 4k eller blir det inget vidare vid spel? (bg3, DAI typ) lägre hz på den stora, bara 60, men det har jag överlevt med i alla år på min nuvarande (27", VA, 1920x1080)

Ifall du sitter på en 27-tums FHD-skärm idag så kommer en 2560x1440p-skärm förvisso vara en stor förbättring. Jobba i moderna program för grafisk design på FHD är nästan som att träna karate inuti en Ikea-garderob om jag får flika in min erfarenhet.

4K är det naturliga valet eftersom du kan behålla 1080p-nivån för rendering av spel om du är rädd för att tappa FPS. Du får en helt annan nivå och helt andra möjligheter med det du använder datorn till mest. Plus att du kan spela vissa spel i 1440p och även 4K på ett sätt du inte alls kan göra idag eller göra med en 1440p-skärm.

Det här är nästan omöjligt att föreställa sig på förhand. Du kan inte med din nuvarande skärm greppa vilken flexibilitet du får med en 4K-skärm utan det måste prövas. När man väl vant sig är det ofta svårt att backa. Man hamnar snabbt i den där Ikea-garderoben direkt så fort man ska arbeta med moderna program i legacy-upplösningar som FHD och QHD.

GPU:n har inte så stor betydelse. Man har kunnat köra 4K-skärmar i 10 år och det gick bra med 2014 års GPU:er också. Det enda är att du inte kan köra alla nya spel i 4K på höga nivåer. Folk har alltid klagat över 4K och spelprestanda så länge 4K-skärmar funnits eftersom det är så svårt att grepp vad 4K-skärm egentligen innebär. Förmodligen är det vad du läst eller hört om. 4K med medelgod GPU är inte så stort problem för spelen eftersom du kan välja på så många olika sätt hur du skalar. För produktiviteten är 4K en hel ny nivå oavsett vad din GPU orkar i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du sitter på en 27-tums FHD-skärm idag så kommer en 2560x1440p-skärm förvisso vara en stor förbättring. Jobba i moderna program för grafisk design på FHD är nästan som att träna karate inuti en Ikea-garderob om jag får flika in min erfarenhet.

4K är det naturliga valet eftersom du kan behålla 1080p-nivån för rendering av spel om du är rädd för att tappa FPS. Du får en helt annan nivå och helt andra möjligheter med det du använder datorn till mest. Plus att du kan spela vissa spel i 1440p och även 4K på ett sätt du inte alls kan göra idag eller göra med en 1440p-skärm.

Det här är nästan omöjligt att föreställa sig på förhand. Du kan inte med din nuvarande skärm greppa vilken flexibilitet du får med en 4K-skärm utan det måste prövas. När man väl vant sig är det ofta svårt att backa. Man hamnar snabbt i den där Ikea-garderoben direkt så fort man ska arbeta med moderna program i legacy-upplösningar som FHD och QHD.

GPU:n har inte så stor betydelse. Man har kunnat köra 4K-skärmar i 10 år och det gick bra med 2014 års GPU:er också. Det enda är att du inte kan köra alla nya spel i 4K på höga nivåer. Folk har alltid klagat över 4K och spelprestanda så länge 4K-skärmar funnits eftersom det är så svårt att grepp vad 4K-skärm egentligen innebär. Förmodligen är det vad du läst eller hört om. 4K med medelgod GPU är inte så stort problem för spelen eftersom du kan välja på så många olika sätt hur du skalar. För produktiviteten är 4K en hel ny nivå oavsett vad din GPU orkar i spel.

Jo, har fått nöja mig med det då jag har begränsad inkomst, men alltså står inte ut längre 😂. Är det då möjligen värt att titta på en 27" 4k skärm också och jämföra? Prismässigt skiljer det inte jättemycket jämfört med de andra två alternativen jag står mellan. Lär mäta lite till för att lista ut om 32 går in på vettigt sätt. På det stora hela duger 27" i storlek till de flesta designjobb jag gör. Hur man än gör blir det ju en förbättring, men haft min nuvarande i måååånga år och tänker att nya också får bli en långivare, inget intresse av att byta om nått år igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohmykomu:

Funkar tyvärr inte, gammalt skrivbord med baksida och ram runt 😂 27" passar precis på fot. 32 går att montera så att det skriker på höjden. <Uppladdad bildlänk>

Aha ok , skulle säga att de kanske blir svårt att trycka in en 32" där öht 😂

Skrivet av Laxpudding:

Vad är det som är svårt att greppa med 4k skärm?
Om du menar att köra upscale från 1080p på 4k så går de kanske hyffsat med dagens spel. Att gamea med rx6700 i 4k native är ju inte att alls rekommendera, absolut inte i högre refresh rates.
GPUn har extremt stor betydelse..

Permalänk
Bildexpert 📺

@ohmykomu: javisst fungerar 4K/27-tum. Blir precis som du har idag fast du har en helt annan möjlighet att påverka innehållet och arbetsytan. 32-tum ger lite mer ytor att arbeta på och anpassa skalning efter. Du kommer kunna klämma in mycket mer information, verktyg, paletter och själva brytet (eller vad som nu designas) på en 4K-skärm och då kan de extra tummen vara tacksamma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av n0kturnal:

Vad är det som är svårt att greppa med 4k skärm?
Om du menar att köra upscale från 1080p på 4k så går de kanske hyffsat med dagens spel. Att gamea med rx6700 i 4k native är ju inte att alls rekommendera, absolut inte i högre refresh rates.
GPUn har extremt stor betydelse..

1080p renderat på 4K-skärm blir mer än "kanske hyfsat". Det överträffar 1080p native i kvalitet eftersom det inte längre finns någon synlig pixelstruktur på 4K-skärmen. Bara en sådan enkel sak som heltäckande yta av en färg ser mycket bättre ut pga av detta. Heltalskalning av 1080p på 4K-skärm är bokstavligen exakt som 1080p native där 27 tum med 1080p är direkt synlig pixelstruktur och 27 tum 4K är en struktur de flesta inte längre är kapabla att urskilja.

Nu finns det många sätt att skala på och är man lite lat och bara testar fullskärmskalning så att skärmen får skala så blir resultaten förstås högst varierande. Detta kräver lite mer av användaren och kräver att man utforskar sina spel för att finna det lösning som passar bäst. Därför kan 4K vara olämpligt för den användare som vill ha det enkelt för sig.

4K native i spel på en RX6700 kommer självklart att fungera. Det beror helt och hållet på spelet i fråga. Man lär inte kunna räkna med Ultra-nivåer på de allra senaste titlarna. Min erfarenhet är att folk spelar både nytt och gammalt om vartannat. Kräver återigen att man är lite engagerad och greppar sådant som vilka FPS-nivåer man vill uppnå. Alla är olika i sin prioritet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Jo, jag är lite rädd för det. Viljan finns, men om det är vettigt... Oklart 😂 lär tejpa och mäta lite först innan jag bestämmer mig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ohmykomu: javisst fungerar 4K/27-tum. Blir precis som du har idag fast du har en helt annan möjlighet att påverka innehållet och arbetsytan. 32-tum ger lite mer ytor att arbeta på och anpassa skalning efter. Du kommer kunna klämma in mycket mer information, verktyg, paletter och själva brytet (eller vad som nu designas) på en 4K-skärm och då kan de extra tummen vara tacksamma.

Ja, ska se om jag får plats med 32 eller om det helt enkelt är för trångt. Såg ditt nästa inlägg att to kanske inte är optimalt om man vill ha lätt för sig angående skala - försynt fråga - är det invecklat att justera sånt? Jag har aldrig behövt skala om upplösning, 1080 har liksom varit default. Inte helt handikappad, kan säkert lära mig, men liiite ovillig att lägga ner timmar på att lista ut det. Samt NÄR det gäller skala, är det då lättare att ha en 4k skärm oavsett 27/32 än en 1440 när det gäller att skala ner till 1080? Viss känsla av att jag riskerar att behöva göra det på vissa spel oavsett vad jag skaffar om datorn får åsikter om att låta som en vindturbin av högre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ohmykomu:

Ja, ska se om jag får plats med 32 eller om det helt enkelt är för trångt. Såg ditt nästa inlägg att to kanske inte är optimalt om man vill ha lätt för sig angående skala - försynt fråga - är det invecklat att justera sånt? Jag har aldrig behövt skala om upplösning, 1080 har liksom varit default. Inte helt handikappad, kan säkert lära mig, men liiite ovillig att lägga ner timmar på att lista ut det. Samt NÄR det gäller skala, är det då lättare att ha en 4k skärm oavsett 27/32 än en 1440 när det gäller att skala ner till 1080? Viss känsla av att jag riskerar att behöva göra det på vissa spel oavsett vad jag skaffar om datorn får åsikter om att låta som en vindturbin av högre.

Det är så enkelt med 1080p och 1440p. Du kör 1920x1080 eller 2560x1440 till skärmen på samma principer som man gjort sedan 80-talet eller så. Man tänker nog inte ens på det, utan det sitter nog i ryggmärgen hos de flesta att man kör 1:1 mellan signal och skärm.

Skalning i Windows är i alla fall enkelt. Du kan välja skala där 200% ger ett skrivbord som är precis som det är på din nuvarande skärm. Däremot kommer text och vektorbaserad grafik bli markant skarpare. Kör du 150% skalning är det precis som en 1440p-skärm fast med skarpare text och grafik. Kör du 100% blir det 1:1 native och då krävs det hökögon för att köra 4K, särskilt på 27 och 32-tum. Detta kan du testa idag, men det säger inget om hur 4K upplevs.

Alla är lite olika där vad som fungerar för olika personer. Olika syn, olika preferenser, olika mjukvaror som fungerar olika bra etc.

Mer avancerade skalning är möjligt, men jag har inte hunnit fördjupat mig där i Windows. Ett exempel är att köra skrivbordet i ännu högre upplösning aka "superresolution" för att låta GPU skala ned för ytterligare anti-aliasing.

För spel behöver man som regel gå över till Borderless window så att GPU håller kvar 3840x2160 till skärmen. Annars skalar skärmen och det blir då väldigt varierande, ofta rätt knölig skalning. När din GPU inte riktigt orkar kan man behöva experimentera med grafikkvalitet. För en del kan 4K-native/medium eller Low fungera bättre. Andra föredrar 1440p/High eller liknande. Med detta kommer också att spelen erbjuder sådant som resolutions scale och moderna spel kan erbjuda DLSS/FSR med maskintränad/AI-baserad uppskalning.

Detta ska i sin tur också viktas mot sådant som önskemål om FPS-nivåer. Köper du en spelskärm kommer också VRR och adaptiv synk spela roll. Det blir mer att hålla reda på och det finns många varianter med olika resultat som passar olika personer. Fast det är nog inte svårare än något annat där man behöver tänka om och lära sig nytt.

Med 1440p och 1080p är det enkelt, man har i praktiken sällan några val. Samtidigt är man också låst där. Och har man en gång vant sig vid textrenderingen i 4K är det svårt att backa tillbaka till de legacy-pixelstrukturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080p renderat på 4K-skärm blir mer än "kanske hyfsat". Det överträffar 1080p native i kvalitet eftersom det inte längre finns någon synlig pixelstruktur på 4K-skärmen.
..
4K native i spel på en RX6700 kommer självklart att fungera. Det beror helt och hållet på spelet i fråga. Man lär inte kunna räkna med Ultra-nivåer på de allra senaste titlarna. Min erfarenhet är att folk spelar både nytt och gammalt om vartannat. Kräver återigen att man är lite engagerad och greppar sådant som vilka FPS-nivåer man vill uppnå. Alla är olika i sin prioritet där.

1080p är ju inte direkt något att sikta på 2024 imo.
4k native på moderna spel, visst de kommer fungera/starta men du får ha rätt låga krav på både fps/refresh rate och inställningar. På e-sport spel som valorant å cs som är lätta att driva kommer det kanske gå ok.
På tyngre spel räkna med att dra ner settings rejält, och hög refresh rate e nog bara att glömma där.

1440p däremot fixar rx6700 hyffsat bra på många spel (medium/high).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av n0kturnal:

1080p är ju inte direkt något att sikta på 2024 imo.
4k native på moderna spel, visst de kommer fungera/starta men du får ha rätt låga krav på både fps/refresh rate och inställningar. På e-sport spel som valorant å cs som är lätta att driva kommer det kanske gå ok.
På tyngre spel räkna med att dra ner settings rejält, och hög refresh rate e nog bara att glömma där.

1440p däremot fixar rx6700 hyffsat bra på många spel (medium/high).

Nyfiken: vilken 4K-skärm kör du själv?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: det blir troligen varken 27 eller 32, utan istället en 4k 28" ASUS TUF Gaming VG289Q. 60hz, så samma kompromiss där som den möjliga 32an. 32 blir helt enkelt för stort för mitt lilla skrivbord 😂 men här får jag iaf nån cm större yta än med 27, och den har vettiga testresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohmykomu:

Uppdatering: det blir troligen varken 27 eller 32, utan istället en 4k 28" ASUS TUF Gaming VG289Q. 60hz, så samma kompromiss där som den möjliga 32an. 32 blir helt enkelt för stort för mitt lilla skrivbord 😂 men här får jag iaf nån cm större yta än med 27, och den har vettiga testresultat.

Jag hade rekommenderat att hitta en skärm med minst 120hz. Det gör sån sjuk skillnad i både desktop och spel i min mening och är inte mycket dyrare än 60hz.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ohmykomu:

Ok – varför 60 Hz? Är det priset som är problemet? För det förstår jag, då det är 1500-2000 kronor till för 4K/144 Hz

Kommer bli en stor skillnad för det du arbetar med i alla fall.

För spel är det oavsett typen alltid bättre med hög frekvens, 120+ Hz, särskilt om du kämpar med låg FPS. Med adaptiv synk kan man låta FPS flyta mer för stunden och behålla en funktionell spelupplevelse, säg att du tillåter att det pendlar mellan 50–70 FPS. Detta underlättar rejält om man kämpar med svagare GPU och vill behålla ett just ett flyt. Högre frekvens ger också fler multiplar ifall man v-synkar.

Nu har Asus VG289Q en adaptiv synk inom intervallet 40–60 FPS/Hz vilken kan hjälpa. Det är dock inte säkert det hjälper så värst mycket eller för den delen fungerar särskilt bra. Det är säkrare – men då dyrare – lösning med en 4K/144-skärm.

Finns lite andra aspekter med det hela också. Om du det du arbetar med omfattar mycket rullande/skrollande och att flytta information är det en helt annan stabilitet, läsbarhet och även musprecision när man kör hela gränssnittet i 120 eller 144 Hz. Brukar vara en detaljer som ofta nämns när någon backar från 144 ned till 60 Hz. De klarar inte alltid av hur mycket ryckigare 60 Hz upplevs när koordinationen är van vid 144 Hz. Återigen – alla olika där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ok – varför 60 Hz? Är det priset som är problemet? För det förstår jag, då det är 1500-2000 kronor till för 4K/144 Hz

Kommer bli en stor skillnad för det du arbetar med i alla fall.

För spel är det oavsett typen alltid bättre med hög frekvens, 120+ Hz, särskilt om du kämpar med låg FPS. Med adaptiv synk kan man låta FPS flyta mer för stunden och behålla en funktionell spelupplevelse, säg att du tillåter att det pendlar mellan 50–70 FPS. Detta underlättar rejält om man kämpar med svagare GPU och vill behålla ett just ett flyt. Högre frekvens ger också fler multiplar ifall man v-synkar.

Nu har Asus VG289Q en adaptiv synk inom intervallet 40–60 FPS/Hz vilken kan hjälpa. Det är dock inte säkert det hjälper så värst mycket eller för den delen fungerar särskilt bra. Det är säkrare – men då dyrare – lösning med en 4K/144-skärm.

Finns lite andra aspekter med det hela också. Om du det du arbetar med omfattar mycket rullande/skrollande och att flytta information är det en helt annan stabilitet, läsbarhet och även musprecision när man kör hela gränssnittet i 120 eller 144 Hz. Brukar vara en detaljer som ofta nämns när någon backar från 144 ned till 60 Hz. De klarar inte alltid av hur mycket ryckigare 60 Hz upplevs när koordinationen är van vid 144 Hz. Återigen – alla olika där.

Det är priset som gör att det kanske får bli det. I mitt fall känns det viktigare med upplösningen än hz. Ska se om jag hittar en 28" med högre Hz och bra resten , oklart för budgeten. Jag har en 60hz nu och aldrig märkt att det är för lite, iofs aldrig provat en snabbare heller. spelar inga direkt jättekrävande spel och sällan på nån super-upplösning. För den skull räcker 1080/60hz som nu, men det är den andra delen som gör att jag vill byta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohmykomu:

Det är priset som gör att det kanske får bli det. I mitt fall känns det viktigare med upplösningen än hz. Ska se om jag hittar en 28" med högre Hz och bra resten , oklart för budgeten. Jag har en 60hz nu och aldrig märkt att det är för lite, iofs aldrig provat en snabbare heller. spelar inga direkt jättekrävande spel och sällan på nån super-upplösning. För den skull räcker 1080/60hz som nu, men det är den andra delen som gör att jag vill byta upp.

Kan inte annat än instämma med övriga kommentarer här, 120hz+; till och med att scrolla ett fönster är extremt mycket skönare, i spel är det enorm skillnad
Har du kanske nån polare som har en med högre hz? Rekommenderar att innan du slår till iaf sitta en stund framför en skärm med högre hz.