Ok – varför 60 Hz? Är det priset som är problemet? För det förstår jag, då det är 1500-2000 kronor till för 4K/144 Hz
Kommer bli en stor skillnad för det du arbetar med i alla fall.
För spel är det oavsett typen alltid bättre med hög frekvens, 120+ Hz, särskilt om du kämpar med låg FPS. Med adaptiv synk kan man låta FPS flyta mer för stunden och behålla en funktionell spelupplevelse, säg att du tillåter att det pendlar mellan 50–70 FPS. Detta underlättar rejält om man kämpar med svagare GPU och vill behålla ett just ett flyt. Högre frekvens ger också fler multiplar ifall man v-synkar.
Nu har Asus VG289Q en adaptiv synk inom intervallet 40–60 FPS/Hz vilken kan hjälpa. Det är dock inte säkert det hjälper så värst mycket eller för den delen fungerar särskilt bra. Det är säkrare – men då dyrare – lösning med en 4K/144-skärm.
Finns lite andra aspekter med det hela också. Om du det du arbetar med omfattar mycket rullande/skrollande och att flytta information är det en helt annan stabilitet, läsbarhet och även musprecision när man kör hela gränssnittet i 120 eller 144 Hz. Brukar vara en detaljer som ofta nämns när någon backar från 144 ned till 60 Hz. De klarar inte alltid av hur mycket ryckigare 60 Hz upplevs när koordinationen är van vid 144 Hz. Återigen – alla olika där.