Jag har problem med att textningen när jag streamar från olika streamingtjänster inte hänger med.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att textningen när jag streamar från olika streamingtjänster inte hänger med.

Jag kan titta på en serie på tex HBO och efter någon säsong börjar texten halka efter. Teknik och jag är inte vänner så om någon vet vad som felar så tänk att ni ska förklara för en gammal person som inte gillar teknik. Min tv är en tcl 55DP660, jag vet att den inte är ny men den fungerar bra i övrigt. Jag har sökt på uppdatering och den behövde tydligen inte det. Ringa supporten vill jag helst slippa för att snacka teknik på engelska känns inte lockande.

Permalänk
Skrivet av Pirajan1:

Jag kan titta på en serie på tex HBO och efter någon säsong börjar texten halka efter. Teknik och jag är inte vänner så om någon vet vad som felar så tänk att ni ska förklara för en gammal person som inte gillar teknik. Min tv är en tcl 55DP660, jag vet att den inte är ny men den fungerar bra i övrigt. Jag har sökt på uppdatering och den behövde tydligen inte det. Ringa supporten vill jag helst slippa för att snacka teknik på engelska känns inte lockande.

Hoppa över denna läsning.
Jag hade värre problem med Viaplay, när man kollade på en serie å efter ett viss antal avsnitt var sedda å när nästa skulle ladda, så kunde den svenska textningen försvinna efter ca 5 - 15 min. Den kunde återkomma ca 5 - 10 innan avsnittet var slut. Detta problem hade jag på flera serier på Viaplay.Jag har en hemmabio reciever inkopplad å en av menyerna har jag något som heter "Lipsync", detta är på å man kan justera detta, vilket jag inte gjorde utan jag sa upp skittjänsten. Viaplay är den enda streamningappen jag har haft detta problem med. Kanske det heter något annat än "Lipsync" på TV apparaterna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte TV:n som är problemet eftersom det inte är TV:n som basar över undertexter. Det är källan, i detta fall streamingtjänsten eller dess app som inte har undertexterna på rätt plats i tiden. Det finns därför inget som kan "fixa" detta. Samma situation som att en stereoanläggning inte kan "fixa" en repig skiva. Det är själva skivan eller skivspelaren som är problemet.

Eventuellt kan det vara något med den versionen av HBO-appen som körs på den just TV:ns hårdvara som krånglar. TCL DP550 verkar vara en enklare Android-modell från 2018. Det kan vara så att dess hårdvara inte längre hanterar nyare versioner av HBO-appen och den därför krånglar mer.

Det kan också lika gärna vara att någon på HBO har slarvat och lagt in textningen fel i tiden och att detta drabbar alla som tittar på samma innehåll oavsett vilken hårdvara de kör på oavsett och oavsett version av HBO-appen.

Lipsync-funktioner handlar om det ordet beskriver: synken mellan bild och ljud så att läpparnas rörelse stämmer överrens med ljudet. De flesta TV fördröjer bilden motsvarande tre eller fler bildrutor vilket bryter hjärnans illusion med att binda ihop ljud och rörelse. En bildruta vid 25 bilder i sekunden är 40 ms och de flesta TV fördröjer 80–200 ms. Det behövs ett manuellt reglage för detta i externa ljudsystem för de fall när TV:n inte kan förmedla sin latens till ljudsystemet.

Har alltså ingenting med textning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag hade värre problem med Viaplay, när man kollade på en serie å efter ett viss antal avsnitt var sedda å när nästa skulle ladda, så kunde den svenska textningen försvinna efter ca 5 - 15 min. Den kunde återkomma ca 5 - 10 innan avsnittet var slut. Detta problem hade jag på flera serier på Viaplay.Jag har en hemmabio reciever inkopplad å en av menyerna har jag något som heter "Lipsync", detta är på å man kan justera detta, vilket jag inte gjorde utan jag sa upp skittjänsten. Viaplay är den enda streamningappen jag har haft detta problem med. Kanske det heter något annat än "Lipsync" på TV apparaterna.

Har också detta problemet, det hjälper om man tar ett annat språk och sedan väljer tillbaka svensk textning.
Då kommer de tillbaka i några avsnitt.

Visa signatur

Intel i7 12700K | Noctua NH-D15 | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB | 2x Samsung 980 Pro Series MZ-V8P1T0BW 1TB | Be Quiet! Pure Power 11 FM 1000W | Win 11 | Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske tappas det bildrutor men texten är separat och kommer efter en stund att vara osynkroniserad pga hur synkroniserin ot bild har lösts ?
I så fall borde den bli återsynkroniserad om man startar om mjukvaran som spelar upp det hela (app eller webbläsare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pTr_17:

Har också detta problemet, det hjälper om man tar ett annat språk och sedan väljer tillbaka svensk textning.

En så kallad norsk återställning. Brukar lösa många problem. Bra att du bekräftar.

Permalänk
Skrivet av pTr_17:

Tack men skittjänsten är uppsagd för länge sen. Man ska inte behöva hålla på så här. Man betalar för denna tjänst å då ska det funka.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.