Permalänk
Medlem

Hjälp med uppdatering

Jag har funderat på en uppdatering men jag vill ändå fråga vad alla här tycker och tänker om uppdateringen och vad som är bäst att lägga pengarna.

Min nuvarande dator är:

Corsair 2x16 vengeance 3200mhz cl16
Amd ryzen 7 3700x am4, 3.7 ghz
Gigabyte x570 aorus elite
Rtx 2060 super ex 8gb
1tb samsung 970 evo plus
4tb seagate barracuda
Asus bw-16d1ht/b 5.25
Seasonic 650w focus+ 650 gold
Wind 10 swe
Fractal design define R5 black
Benq pd3200u

Och jag funderar på detta:
B650 GAMING X AX V2 + Ryzen 7 7800X3D + 64GB DDR5 6000MHz + Peerless Assassin 120 SE kylning

Permalänk
Medlem

B650plus Tuf Wifi är billig nu 1890:- på inet samt 20Euro cashback,
7800x3d är ganska enorm uppgradering från 3700x i spel, behöver du verkligen 64gb minne? kan vara tyngre för processorn o komma upp högre hastigheter på ram med så dense stickor men fungerar bra gå inte över 2st ram moduler, din PSU är på den svaga sidan om du ska över 4070 TI sedan.

Permalänk
Medlem

Spelar du i 4K? I de flesta spel lär det bli viktigare att uppgradera grafikkortet i så fall. Eller vad är det du brukar göra med datorn?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Hur kommer det sig att du kollar på processorn du tittar på?
Det finns modernare som vore bättre, men om du bara vill uppgradera i hastighet skulle du kunna köpa 5000-serien utan att behöva byta mer än CPU och hålla liv i ditt system i några år till.

Utöver det så funderar du på 64GB ram, behöver du verkligen det?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Jag har funderat på en uppdatering men jag vill ändå fråga vad alla här tycker och tänker om uppdateringen och vad som är bäst att lägga pengarna.

Min nuvarande dator är:

Corsair 2x16 vengeance 3200mhz cl16
Amd ryzen 7 3700x am4, 3.7 ghz
Gigabyte x570 aorus elite
Rtx 2060 super ex 8gb
1tb samsung 970 evo plus
4tb seagate barracuda
Asus bw-16d1ht/b 5.25
Seasonic 650w focus+ 650 gold
Wind 10 swe
Fractal design define R5 black
Benq pd3200u

Och jag funderar på detta:
B650 GAMING X AX V2 + Ryzen 7 7800X3D + 64GB DDR5 6000MHz + Peerless Assassin 120 SE kylning

Hade jag varit dig så hade jag nog bara tagit en 5000-serie CPU och om du känner för 64GB så antingen 2x16GB till eller 2x32GB nytt. Sen eventuellt grafikkort om du känner att ditt 2060 inte är bra nog.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske passar det inte dig.
Men 5800X3d ser ändå inte helt olik i prestandan mot en 7800X3D i sweclockers tester:
https://www.sweclockers.com/test/39362-amd-ryzen-5-9600x-main...

Fördelen är att du bara behöver köpa hälften så mycket nytt RAM, slipper helt moderkortsköpet och processorn är lite billigare också.

Så hade jag nog gjort i ditt fall iaf. Det bör bli några tusen billigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan inte så mycket om datorer, vet bara att större siffror normalt sätt är bättre 😅
Men tar gärna emot tips och förslag på vad som är bra att uppdatera för max 10k

Jag glömde oxå att skriva att jag jobbar i photoshop, indesign, illustrator, insta360 studio, capcut, office och canva programet, jag spelar inget på datorn, men videoredigerar i 4k

Permalänk
Medlem

Då är det ganska enkelt för dig ta ut 3700x sälj den köp en 5950x begagnad så har du 16 cores som kommer ge stor lyft i de program du använder. samt kanske behöver du en bättre GPU som har lite fler CUDA cores som hjälper till. 32gb ram kommer duga för dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Då är det ganska enkelt för dig ta ut 3700x sälj den köp en 5950x begagnad så har du 16 cores som kommer ge stor lyft i de program du använder. samt kanske behöver du en bättre GPU som har lite fler CUDA cores som hjälper till. 32gb ram kommer duga för dig dock.

Tack lät vettigt 😉
Är det stor skillnad på 5950x och den jag har nu ?
Är det stor skillnad om jag köper snabbare ddr4 ram men 32gb ?
Vilket grafikkort är smartast att uppgradera till i då fall ?

Permalänk
Hedersmedlem

yes!
@3rk0 har ett utmärkt svar här! Glöm mitt råd ovan. Och stryk processorerna som slutar på X3D.

Jag hade också valt 5950x och behållt moderkortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Skrivet av Freddeme:

Tack lät vettigt 😉

Minneshastigheten kommer inte direkt göra någon märkbar skillnad.

Gällande grafikkort beror det helt på dina behov. Har du problem idag med ditt 2060 ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freddeme:

Tack lät vettigt 😉

Yes. It is. För de uppgifterna som har bra flertrådsstöd iaf.
Ta en titt på lite olika prestandagrafer för produktivitetstester. Inte minst för flertrådstesterna:
https://www.sweclockers.com/test/34873-amd-ryzen-9-7950x-och-...

Nu är inte 3700x med i de testerna. Men den nyare varianten 5700x är med. Tror den är ca 20% snabbare än din.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Minneshastigheten kommer inte direkt göra någon märkbar skillnad.

Gällande grafikkort beror det helt på dina behov. Har du problem idag med ditt 2060 ?

Ok thanx 👍😉
Nej har eg inget problem med datorn över huvudtaget, mer än att det tar 2 dagar att starta upp windows och c: börjar bli full 😂
Men har lite pengar över nu så vill uppgradera något på datorn men vet som sagt inte vad 😉

Permalänk
Medlem

Funkar samsung 990 pro bra som systemdisk eller finns det snabbare och bättre alternativ? Min 970 disk börjar bli full 😉

Permalänk

990 Pro funkar fint, snabbare finns men du kommer inte märka skillnaden, du behöver inte köra på en 990 Pro
Ta en till SSD om du har behovet av mer lagring (se dock till att ditt moderkort får plats med en till disk, rent fysiskt)
Samt en 5950x CPU som flera nämnt.

Gällande grafikkortet så kommer du få lägga en rätt bra peng ifall du vill uppgradera och känna skillnad, för det som är rätt värt pengarna idag presterar inte allt mycket bättre än ditt 2060. Mitt tips hade vart att uppgradera CPU + SSD, lämna ditt RAM och Grafikkortet som det är. Uppgradera dessa bitar när behovet uppstår. Speciellt grafikkort som är så dyra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

990 Pro funkar fint, snabbare finns men du kommer inte märka skillnaden, du behöver inte köra på en 990 Pro
Ta en till SSD om du har behovet av mer lagring (se dock till att ditt moderkort får plats med en till disk, rent fysiskt)
Samt en 5950x CPU som flera nämnt.

Gällande grafikkortet så kommer du få lägga en rätt bra peng ifall du vill uppgradera och känna skillnad, för det som är rätt värt pengarna idag presterar inte allt mycket bättre än ditt 2060. Mitt tips hade vart att uppgradera CPU + SSD, lämna ditt RAM och Grafikkortet som det är. Uppgradera dessa bitar när behovet uppstår. Speciellt grafikkort som är så dyra

Tack så jättemycket för din hjälp och förklaring 👍😉

Permalänk

Lite sent men nyfiken på hur det gått då tråden o hjälpen till @Freddeme var så bra.

Och två små men kanske ytterligare bra tips är imho
1. Om det inte redan är gjort, separera applikationer och din data (film, bilder etc) på olika diskar (bra både ur prestanda-, backup- och restoreperspektiv). En ny stor SSD för data i den andra M2 sloten som ditt gigabytekort tycks ha borde ge en viss märkbar förbättring i de tyngre applikationerna och med t ex större projekt och råfiler
2. Höststäda C (CCleaner är en gammal goding men det finns kanske bättre alternativ idag), inkl eventloggar, registret, tempkataloger, webbläsares cache o historik osv. Kan vara intressant med både Windows inbyggda sopkvastar (C-diskens Egenskaper->Diskrensning + Rensa systemfiler) men även en filstorleksscan av disk: t ex SpaceMonger, TreeSize Free är enkla att använda. Alla hårddiskar ogillar, till skillnad från många människor, när de börjar bli fulla

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | Dell U2719DE | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Tänk på att ljudnivån kan bli ganska hög på ett X570 moderkort i samband med strömstarkare processorer. Går ju att göra saker åt det jag bara förvarnar. Till exempel så går min chipset-fläkt på 9000rpm vid höga laster och chipset på 80 grader, inte världens roligaste när burket i övrigt inte låter mer än utandning genom näsan

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hej, jodå jag ska byta till bättre cpu och en till ssd, men har jobbat mycket så jag har inte hunnit säkerhetskopiera allt än, men hoppas kunna genomföra det i okt-nov