Ssd hdd funkar inte i Philips smart tv.

Permalänk
Medlem

Ssd hdd funkar inte i Philips smart tv.

Hej har en ny ssd kingston kc 3000 1 gb monterat i en Asus tuf gaming A1 kabinett som jag inte får att funka i tvn som är en Philips Ambilight 55 android tv från 2019.
Mina två andra äldre 1 gb hdd icke ssd funkar alltid, båda har ntfs.
Provat ssdn i både ntfs och exfat men den dyker aldrig upp.
kör Vlc på tvn.

Kan det vara för lite ström?
Tvns usb 3 blå Ger
5.0 v 900 mA

Enligt kingstons spec på ssdn
1024GB – 50mW idle / 0.33W avg / 2.8W (MAX) read / 6.3W (MAX) write

Tips?
Tack på förhand!

Permalänk

skulle tippa att det ev handlar om att tv´n inte kan indentifiera vad du anslutit till den aka för tv´n okänt styrchip och kan därför inte ge enheten en korrekt drivare ur sin databas.

skulle förklara varför dina HDD troligen fungerar för skulle tro att det läggs nog inte allt för mycket energi längre på styrchipen på "utdöende" SATA format med 20+ år på nacken.

ev skulle en firmware uppdatering på tv´n kunna fixa det om det finns någon beroende på exakt vilken modell du har (modellnummer drukar stå på ettiketten på baksidan om du inte vet exakt vilken modell det är) så ser det ju ut som att iaf vissa fått en nyare firmware nån gång mellan 2021-2023 iaf.
https://www.philips.se/c-w/support/support-programvara-och-dr...

alternativt får du prova ett annat SSD chassie.

skulle väl kunna vara strömproblem iom 6.3W vid skrivning aka 1250mA men strypt till max ~550MB/s från en USB 3 port har jag svårt att se att den borde dra mer än max typ en 3e del på sin höjd kan iom att du disken kommer kappa ut runt 500-600MB/s och bara ligga och fisskriva.

genrellt brukar strömåtgången vara relativt linjär med belastningen på hårdvaran så en strypning till typ 1/12 del borde betyda knappt äns i närheten av maxspecen.

men du kan ju prova att ansluta den via en usbhub med extern strömförsörjning eller om chassit har möjlighet till extern strömförsörjning ansluta det för att utesluta strömproblem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för väformulerat inlägg! Jag ska börja med en ström matad hub. Återkommer.
Tvn har den senaste updat.

Permalänk
Medlem

Helloj!
Min hdd adapter kunde inte mata en usb hdd!
Tips på adapter?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den ska ju inte mata tv'n, bara externa disken. Extern ström till disk mha adapter/whatever du har och sedan usb-kabel till tv.
TV'n kanske bara stöder FAT32?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den ska ju inte mata tv'n, bara externa disken. Extern ström till disk mha adapter/whatever du har och sedan usb-kabel till tv.
TV'n kanske bara stöder FAT32?

Jag skrev lite fel, ändrat nu. Har prövat olika format på disken. Tror det är strömbrist.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Divoc:

Jag skrev lite fel, ändrat nu. Har prövat olika format på disken. Tror det är strömbrist.

Funkar den iaf i datorn eller på annan enhet alls? Byt kabel eller är det samma som till de andra diskarna?

Permalänk
Medlem

Funkar det med en USB-hub med power-supply?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSve:

Funkar det med en USB-hub med power-supply?

Fick igång den till tvn me en USB-hub med power-supply