Skydda dina personuppgifter från Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se

Permalänk
Medlem

Skydda dina personuppgifter från Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se

Ratsit har precis inför denna sida - https://www.ratsit.se/tabort

Nu kan man ta bort sig från alla sidor som sprider ens personuppgifter med nedan text om sidan inte erbjuder borttagning med BankID. Bra att skydda sina personuppgifter mot phishing, bedrägerier med mera.

Maila nedan till berörd sida (Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se)

Mer info - https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ra...

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering med stöd av artikel 17 i dataskyddsförordningen.
Radera alla mina uppgifter från Birthday.se, Personnummer, förnam, efternamn, adress och lönestatistik. Jag vill att ni tar bort allt. Jag har redan dolt mig men vill bli helt raderad från hemsida. Inte en en inloggad person ska se mina uppgifter.

Ni kan hitta information om era skyldigheter som personuppgiftsansvarig på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se).

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering så snart som möjligt, senast inom en månad.

Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar

Förnamn Efternamn
Personnr

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med mr koll osv är ju att uppgifterna kommer tillbaka efter ett tag. Kanske man kan sätta upp ett script som mejlar alla var 6 månad?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dom försvinner för alltid om dom tas bort med mailet nedan.
Du kan själv med BankID dölja dom i 3 månader. Tror det är det du menar.

Skrivet av Baxtex:

Det jobbiga med mr koll osv är ju att uppgifterna kommer tillbaka efter ett tag. Kanske man kan sätta upp ett script som mejlar alla var 6 månad?

Permalänk
Medlem

Nej, dina personuppgifter tas bort helt och kommer inte tillbaka.

Skrivet av Joppis:

Du kommer bara delvis få uppgifter raderade om du inte har skyddad identitet. Mer om det från IMY här:
https://www.imy.se/vanliga-fragor-och-svar/kan-jag-krava-att-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Dom försvinner för alltid om dom tas bort med mailet nedan.
Du kan själv med BankID dölja dom i 3 månader. Tror det är det du menar.

Såpass?

Kanske uppdatera första inlägget med mejladresser eller länkar till mejlformulär om du har lust? Snurrade precis runt hos mrkoll men hittar inte det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Nej, dina personuppgifter tas bort helt och kommer inte tillbaka.

Återkom gärna med resultatet hur det fungerade för dig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Ratsit har precis inför denna sida - https://www.ratsit.se/tabort

Nu kan man ta bort sig från alla sidor som sprider ens personuppgifter med nedan text om sidan inte erbjuder borttagning med BankID. Bra att skydda sina personuppgifter mot phishing, bedrägerier med mera.

Maila nedan till berörd sida (Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se)

Mer info - https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ra...

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering med stöd av artikel 17 i dataskyddsförordningen.
Radera alla mina uppgifter från Birthday.se, Personnummer, förnam, efternamn, adress och lönestatistik. Jag vill att ni tar bort allt. Jag har redan dolt mig men vill bli helt raderad från hemsida. Inte en en inloggad person ska se mina uppgifter.

Ni kan hitta information om era skyldigheter som personuppgiftsansvarig på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se).

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering så snart som möjligt, senast inom en månad.

Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar

Förnamn Efternamn
Personnr

Bra tråd! Tyckte dock att mailet var lite "svajigt" formulerat. Här kommer ett förslag jag petade lite på. Kom gärna med fler ändringar:

Bästa [företagsnamn],

Jag hänvisar härmed till artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) och begär att ni utan onödigt dröjsmål raderar samtliga personuppgifter som behandlas om mig. Detta omfattar, men är inte begränsat till, personnummer, förnamn, efternamn, adress och eventuell lönestatistik. Jag har tidigare valt att dölja mina uppgifter men kräver nu fullständig radering från er tjänst, inklusive från synlighet för inloggade användare.

Enligt gällande rättsliga skyldigheter som personuppgiftsansvarig förväntar jag mig att denna begäran hanteras skyndsamt och att radering sker inom den tidsram på en månad som föreskrivs i GDPR. För ytterligare vägledning kring era skyldigheter hänvisar jag till Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se).

Vid frågor eller behov av kompletterande information är ni välkomna att kontakta mig. Jag ser fram emot ert bekräftande svar snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar,
[För- och efternamn]
[Kontaktuppgifter]

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista med alla dessa tjänster?

Permalänk
Medlem

Här är några bra tjänster jag samlat på mig.

Slå på bankid i Klarna och Qliro. Varför detta inte är standard förstår jag inte.

Spärra adressändring med Skatteverket:
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Spärra adressändring med adressandring.se
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Blockera reklam och att dina uppgifter delas med företag:
https://www.statenspersonadressregister.se/

https://nixtelefon.org/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtraf...

Gör det svårare att registreras i företag. Användbart om du vill förhindra att bli målvakt och liknande. Tyvärr enbart blankett:
https://bolagsverket.se/foretag/skyddadittforetag/bliinteutny...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Finns det någon lista med alla dessa tjänster?

Vi kan väl försöka göra en ihop i tråden? Här kommer några:

Mrkoll.se

Eniro.se
https://uppdatera.eniro.se/person?utm_source=www.eniro.se

Hitta.se
https://hitta.zendesk.com/hc/sv/articles/207655179-Ta-bort-al...

Lexbase.se

Ratsit.se
https://www.ratsit.se/tabort

Merinfo.se

Upplysning.se

Birthday.se
https://www.birthday.se/personuppgifter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra tråd! Tyckte dock att mailet var lite "svajigt" formulerat. Här kommer ett förslag jag petade lite på. Kom gärna med fler ändringar:

Bästa [företagsnamn],

Jag hänvisar härmed till artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) och begär att ni utan onödigt dröjsmål raderar samtliga personuppgifter som behandlas om mig. Detta omfattar, men är inte begränsat till, personnummer, förnamn, efternamn, adress och eventuell lönestatistik. Jag har tidigare valt att dölja mina uppgifter men kräver nu fullständig radering från er tjänst, inklusive från synlighet för inloggade användare.

Enligt gällande rättsliga skyldigheter som personuppgiftsansvarig förväntar jag mig att denna begäran hanteras skyndsamt och att radering sker inom den tidsram på en månad som föreskrivs i GDPR. För ytterligare vägledning kring era skyldigheter hänvisar jag till Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se).

Vid frågor eller behov av kompletterande information är ni välkomna att kontakta mig. Jag ser fram emot ert bekräftande svar snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar,
[För- och efternamn]
[Kontaktuppgifter]

Vissa har teckenbegränsning. T ex eniro hade bara 300 tecken.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi kan väl försöka göra en ihop i tråden? Här kommer några:

Mrkoll.se
Eniro.se
Hitta.se
Lexbase.se
Ratsit.se https://www.ratsit.se/tabort
Merinfo.se
Upplysning.se
Birthday.se

Bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vissa har teckenbegränsning. T ex eniro hade bara 300 tecken.

Ah!

En 300 teckensvariant:

Jag hänvisar till artikel 17 i GDPR och begär radering av alla personuppgifter som behandlas om mig. Jag kräver fullständig radering från er tjänst, även för inloggade användare. Jag förväntar mig att detta sker skyndsamt inom en månad enligt GDPR.
[Kontaktuppgifter]

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Detta fungerar bra hos alla företag som lagrar personuppgifter. Jag har använt motsvarande metod med kundklubbar och allt möjligt där jag inte längre vill vara med. Ofta om man avslutar en tjänst eller går ur en kundklubb raderas nämligen inte dina data särskilt skyndsamt och det har hänt att de helt plötsligt börjar kommunicera via mail eller SMS efter en tid.

Jag skulle vilja korta ner meddelandet ytterligare. Bara den första meningen brukar fungera ypperligt.

Citat:

Bästa [företagsnamn],

Jag hänvisar härmed till artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) och begär att ni utan onödigt dröjsmål raderar samtliga personuppgifter som behandlas om mig.

Vänligen bekräfta när uppgifterna tagits bort.

Med vänliga hälsningar,
[För- och efternamn]

En sak som jag varit med om flera gånger är att man vill att jag ska skicka in en kopia av mitt körkort eller liknande. Detta kommer av att företaget enligt GDPR ska säkerställa att det är rätt person som gör begäran. Dock så säger lagen även att det inte är tillåtet att samla in mer personuppgifter för att verifiera identiteten.
Detta betyder att om du tex registrerat dig för en tjänst bara genom att tex ange telefonnr och/eller mail så får de snällt också bekräfta din identitet via telefonnr eller mail. En bild på ditt körkort är också en personuppgift, som de garanterat inte samlat in. Jag brukar hänvisa till verifiering via mail, telefon eller bankid, beroende på vilka uppgifter de faktiskt har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever att det är en pusselbit som saknas med information i tråden.

Man har sedan dagen GDPR införts kunnat skicka ut mail med de där kraven. På så sätt är upplägget inte nytt utan ett gäng år gammalt.
Däremot har ett antal företag haft utgivarbevis. Eniro, ratsit, hitta och liknande har här ett undantag i GDPRs lagstiftning. Det gäller alltså inte för de med utgivarbevis (vilekt ett fåtal aktörer då har).

Min fråga här är då.
Har det skett någon form av lagändring på området så att de med utgivarbevis inte längre har det här undantaget? Länk till den här ändringen skulle vara av intresse för tråden.

Om det inte skett någon ändring i lagstiftningen på den här fronten så är det som innan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Min fråga här är då.
Har det skett någon form av lagändring på området så att de med utgivarbevis inte längre har det här undantaget? Länk till den här ändringen skulle vara av intresse för tråden.

Nej, det har det väl inte. Men, jag uppfattar det som att vissa av bolagen som kör med utgivningsbevis har börjat städa upp lite i hur dom förhåller sig till detta eftersom det har pågått en debatt om undantaget ett tag. Så dom vill väl snygga upp så att om/när det kommer en lagändring så är den så snäll som möjligt.

Sen har IMY ändrat ståndpunkt i att utreda ärenden mot dessa bolag. Förut lade dom ner dessa ärenden direkt, men nu är dom villiga att faktiskt driva ärenden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oof detta va tråkigt, Ratsit och mrkoll har räddat mig flera gånger från att förmodligen bli lurad på många tusenlappar!

Ser inte riktigt problemet när det är offentliga uppgifter, detta bör vara lätt åtkomligt via någon plattform.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta fungerar bra hos alla företag som lagrar personuppgifter. Jag har använt motsvarande metod med kundklubbar och allt möjligt där jag inte längre vill vara med. Ofta om man avslutar en tjänst eller går ur en kundklubb raderas nämligen inte dina data särskilt skyndsamt och det har hänt att de helt plötsligt börjar kommunicera via mail eller SMS efter en tid.

Jag skulle vilja korta ner meddelandet ytterligare. Bara den första meningen brukar fungera ypperligt.

En sak som jag varit med om flera gånger är att man vill att jag ska skicka in en kopia av mitt körkort eller liknande. Detta kommer av att företaget enligt GDPR ska säkerställa att det är rätt person som gör begäran. Dock så säger lagen även att det inte är tillåtet att samla in mer personuppgifter för att verifiera identiteten.
Detta betyder att om du tex registrerat dig för en tjänst bara genom att tex ange telefonnr och/eller mail så får de snällt också bekräfta din identitet via telefonnr eller mail. En bild på ditt körkort är också en personuppgift, som de garanterat inte samlat in. Jag brukar hänvisa till verifiering via mail, telefon eller bankid, beroende på vilka uppgifter de faktiskt har.

Enligt IMY har företagen rätt att begära in ytterligare information för att kunna bekräfta att du är du, det kan tex vara bild på en ID handling länk som länkas här under "Mer information".

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oof detta va tråkigt, Ratsit och mrkoll har räddat mig flera gånger från att förmodligen bli lurad på många tusenlappar!

Ser inte riktigt problemet när det är offentliga uppgifter, detta bör vara lätt åtkomligt via någon plattform.

Jag är trött på säljarsamtal.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ah!

En 300 teckensvariant:

Jag hänvisar till artikel 17 i GDPR och begär radering av alla personuppgifter som behandlas om mig. Jag kräver fullständig radering från er tjänst, även för inloggade användare. Jag förväntar mig att detta sker skyndsamt inom en månad enligt GDPR.
[Kontaktuppgifter]

/ChatGPT

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, det har det väl inte. Men, jag uppfattar det som att vissa av bolagen som kör med utgivningsbevis har börjat städa upp lite i hur dom förhåller sig till detta eftersom det har pågått en debatt om undantaget ett tag. Så dom vill väl snygga upp så att om/när det kommer en lagändring så är den så snäll som möjligt.

Sen har IMY ändrat ståndpunkt i att utreda ärenden mot dessa bolag. Förut lade dom ner dessa ärenden direkt, men nu är dom villiga att faktiskt driva ärenden.

Intressant!
Det är den här typen av pusselbit jag saknar i sammanhanget. Har inte sett nyheter om det här heller så den upplysningen är relevant. Tackar!

Kan man kanske säga såhär då?
Tråden verkar främst handla om de företag som har utgivarbevis just nu.
För just denna grupp är det kanske inte så viktigt att hänvisa till lagstiftningen i förfrågan eftersom de har undantag för denna lag. Det här är väl det jag tänker är bra att ha med så att det inte blir missförstånd.

Men det har skett ett skifte. Numer kan man skriva till de här aktörerna och be dem ta bort uppgifter om en - för en del har börjat agera på sådana förfrågningar.

Samtidigt. Varför inte använda den standardiserade mallen som IMY utformat för det här ändamålet. Sure

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Däremot har ett antal företag haft utgivarbevis. Eniro, ratsit, hitta och liknande har här ett undantag i GDPRs lagstiftning. Det gäller alltså inte för de med utgivarbevis (vilekt ett fåtal aktörer då har).

Min fråga här är då.

Enligt en av länkarna till IMY som postades ovan så har det skett rättslig utveckling på området. Tyvärr är det som vanligt med myndigheters webbplatser, det finns ingen vettig juridisk argumentation. Skriv till dem och fråga om detaljerna - juristerna på myndigheter brukar vara vettiga om man väl får kontakt, det är informatörerna och de andra förståsigpåarna som är inkompetenta.

Citat:

IMY har i ett rättsligt ställningstagande bedömt att myndigheten är behörig att undersöka klagomål från enskilda mot söktjänster med utgivningsbevis. Fram till nyligen avslutade IMY den typen av klagomål i enlighet med tidigare svensk domstolspraxis där det slagits fast att IMY inte är behörig att undersöka klagomål mot personsöktjänster. Det beror på att publiceringar på sajter med frivilligt utgivningsbevis i praktiken ansetts vara undantagna reglerna i GDPR enligt svensk rätt. Det har dock skett en utveckling i praxis på nationell och europarättslig nivå som innebär att varje begränsning av integritetsskyddet förutsätter att en avvägning mellan rätten till skydd av personuppgifter och yttrande- och informationsfriheten kan göras utifrån omständigheterna i varje enskilt fall. Eftersom EU-rätten går före svensk rätt går det inte längre att fullt ut tillämpa den svenska regleringen. Utöver det har IMY:s skyldighet att utreda klagomål från enskilda stärkts.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Enligt en av länkarna till IMY som postades ovan så har det skett rättslig utveckling på området. Tyvärr är det som vanligt med myndigheters webbplatser, det finns ingen vettig juridisk argumentation. Skriv till dem och fråga om detaljerna - juristerna på myndigheter brukar vara vettiga om man väl får kontakt, det är informatörerna och de andra förståsigpåarna som är inkompetenta.

Strålande!
Både informationsmässigt (tackar tackar) - och att det går att kolla met på det här.
Utgovarbeviset var inte riktigt till för tjänster så som ratsit, mrkoll och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Strålande!
Både informationsmässigt (tackar tackar) - och att det går att kolla met på det här.
Utgovarbeviset var inte riktigt till för tjänster så som ratsit, mrkoll och liknande.

Har försökt hitta mer information om detta och det närmaste jag fann var denna PDF från YMI från maj i år.
https://www.imy.se/globalassets/dokument/rattsligt-stallnings...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tar hällre säljarsamtal där man bara kan lägga på än att man åker och kollar på en bil och hamnar hos en snubbe som är fälld för bedrägeri 4 gånger och motorn rasar på vägen hem

Bortagning av info på dessa siter kommer inte påverka säljarsamtal över huvud taget och kommer bara öka risken att såna som lurar folk på blocket/facebook kommer undan med det.

Bara att ladda ner app på mobilen som blockerar säljare eller om du har en samsung aktivera det som är inbyggt, har typ 4-6 blockade samtal varje månad och ingen har lyckats komma förbi än så länge

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att det missbrukas åt andra hållet också av kriminella och det är i min mening ett större problem. Vår otroliga öppenhet med all typ av information är otroligt naiv och inte hållbar, funkade säkert fint på 50-60-70 talet men inte 2024. Nu behöver vi bara få stopp på alla myndigheter som gladeligen delar all information om oss alla.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Bedragare använder tjänsterna för att filtrera ut äldre personer med svenska namn som man kan ringa och lura på pengar genom att säga att man är t.ex. från Nordea och att deras konto blivit "hackat".

Kolla gärna Uppdrag Granskning om det där om du har lågt blodtryck och vill behandla det effektivt.

Tjänsterna har användningsområden för hederliga människor men tyvärr är de mycket med användbara för kriminella. Så de måste bort.

Permalänk
Medlem

För Mrkoll så verkar det vara följande sida och epost som gäller?

https://mrkoll.se/om/integritetspolicy/
hej@nusvar.se

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Äntligen! I och för sig borde personuppgifterna från början inte finnas på nätet så enkelt. Men föredomligt enkelt att ta bort sig från Ratsit. Man ska inte behöva skicka mail eller brev, vilket inte är av någon annan anledning än att göra det så bökigt som möjligt för folk att avregistrera sig.. Bankid borde räcka.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nix-registret har genom åren fungerat förvånansvärt bra för min del. De enda man inte lyckas få bort med det är samtal från såna företag som upplever att de har en sk "relation" med en. De inbillar sig att man vill ha säljsamtal om man har köpt något hos dem. Det är tydligen ok enligt lagen.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.