Windows 11:s File Explorer

Permalänk
Medlem

Windows 11:s File Explorer

Kör många av er Windows 11? Jag har haft en horribel upplevelse med Windows 11. Bara hur File Explorer sorterar filer gör ju så att allting går segt som jag vet inte vad. Ladda in i en mapp med säg 80-90 videofiler tar ju typ 5-7 sek att ladda in med Windows 11, aldrig upplevt något sånt på W10.

Testa ni som sitter på W11 med ordentligt med datorhästkraft i chassit att spam-öppna File Explorer genom Win+E typ tio gånger. Titta hur allt bara sackar ihop... Datorerna jag har använt och upplevt detta på Ryzen 5-processorer, mobile 7th gen och desktop 5600x så jag hoppas att de bör kunna klara av File Explorer.

Har Ni upplevt något liknande? Kör ni W10 eller W11? Vad är det som orsakar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicke9:

Kör många av er Windows 11? Jag har haft en horribel upplevelse med Windows 11. Bara hur File Explorer sorterar filer gör ju så att allting går segt som jag vet inte vad. Ladda in i en mapp med säg 80-90 videofiler tar ju typ 5-7 sek att ladda in med Windows 11, aldrig upplevt något sånt på W10.

Testa ni som sitter på W11 med ordentligt med datorhästkraft i chassit att spam-öppna File Explorer genom Win+E typ tio gånger. Titta hur allt bara sackar ihop... Datorerna jag har använt och upplevt detta på Ryzen 5-processorer, mobile 7th gen och desktop 5600x så jag hoppas att de bör kunna klara av File Explorer.

Har Ni upplevt något liknande? Kör ni W10 eller W11? Vad är det som orsakar det?

Nu vet jag inte hur extremt det är vid ditt win+e-spammande men rent generellt så är det ju så att de nya applikationerna (nya file explorer, nya notepad, ...) är tyngre än de gamla motsvarigheterna.
Det borde inte vara extremt segt vid normal användning, men är nog rätt väntat att win+e-spammande inte är något man blir glad av.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det är möjligt att den är mer tungkörd (i alla fall mer buggig) än den gamla versionen men saker och ting laddar kvickt för mig så jag upplever inte det du beskriver. Öppnade upp katalog med över 250 videofiler på en nätverksdisk och det dök upp direkt. Win+E spammandet fungerar också bra och alla fönster laddar in efter jag slutat klicka kombinationen. Inte märkt några bekymmer med sorteringen heller. Har en i7 9700K så det är ingen toppdator i dessa tider direkt.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag har stängt av "Windows Search"/indexeringen (Settings > Privacy & security > Searching Windows) om det har någon påverkan. Också plockat bort att filhanteraren ska visa senaste aktiva filer.

Permalänk
Medlem

Jag har de senaste dagarna suttit med Diskmaster på min över 30 år gamla Amiga, för att kopiera lite filer för en ny installation osv. Har därför hängt i Windows 11 och AmigaOS 3.2 i stort sett samtidigt, på samma skärm (PiP), med 2 möss och 2 tangentbord.
Kan lugnt påstå att den 30 år gamla datorn med AmigaOS 3.2 inte bara springer cirklar runt Windows 11 Explorer på min (visserligen inte purunga) PC, den visslar Marseljäsen och jonglerar andra program samtidigt dessutom.

Extra illa är min Windows 11 när det gäller nätverksenheter osv, alltså, om de ens finns så segar de ner även om man bara ska kolla på, öh, c;, känns det som.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte hur extremt det är vid ditt win+e-spammande men rent generellt så är det ju så att de nya applikationerna (nya file explorer, nya notepad, ...) är tyngre än de gamla motsvarigheterna.
Det borde inte vara extremt segt vid normal användning, men är nog rätt väntat att win+e-spammande inte är något man blir glad av.

Ja, de är tyngre givetvis, men jag funderar på hur väloptimerat det är. Jag fick vänta ungefär 10 sekunder från det att jag öppnade en mapp med 70-80 videofiler tills dess att jag kunde navigera i det fönstret sist jag använde W11.

Jämfört med hur direkt filhanteraren dyker upp på Windows 10 så är 11:an, för mig, helt oanvändbar. Jag tror att det har att göra med hur den väljer att indexera mapparnas innehåll. Sen vet jag också att många inte alls använder datorn på samma sätt som jag gör. Jag skulle nog inte märka det heller om jag exempelvis bara spelade på datorn.

10 sekunder för att ladda in en mapp fylld med innehåll från en gen4 pcie ssd med en Ryzen 5 7535HS? Only on Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicke9:

10 sekunder för att ladda in en mapp fylld med innehåll från en gen4 pcie ssd med en Ryzen 5 7535HS? Only on Windows 11.

Ja, rimligt tid är väl max 0,1 sekunder eller så. Allvarligt talat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

En katalog med videofiler kan du göra mer eller mindre tung-laddad.

Beroende på vilka kolumner du vill visa.
Välj" detaljerad lista" och välj in vilka kolumner som ska visas. Om du väljer en massa meta-data som t.ex. upplösning, bitrate m.fl. så kommer varje fil att läsas och öppnas för att få reda på all den informationen.

Detta kan gå otroligt segt även i win 10.

Om du bara ha Namn, senast ändrad, storlek och typ, så tycker jag det borde gå rätt snabbt att visa innehållet i mappen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicke9:

Ja, både i Win 11/Win 10/Win 8/Win 7 när man öppnar en mapp med massor av mp4-filer. Jag köpte en annan filhanterare som fixar samma mapp/mappar utan problem. Mitt val blev Directory Opus. Ladda ner en testversion och se skillnaden. Directory Opus kan även göras som defaulthanteraren så att Explorer bara blir ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En katalog med videofiler kan du göra mer eller mindre tung-laddad.

Beroende på vilka kolumner du vill visa.
Välj" detaljerad lista" och välj in vilka kolumner som ska visas. Om du väljer en massa meta-data som t.ex. upplösning, bitrate m.fl. så kommer varje fil att läsas och öppnas för att få reda på all den informationen.

Detta kan gå otroligt segt även i win 10.

Om du bara ha Namn, senast ändrad, storlek och typ, så tycker jag det borde gå rätt snabbt att visa innehållet i mappen.

Jag tror det har med exakt det där att göra, något med hur den väljer att autosortera det som mappen innehåller. Jag är osäker på om det kallas indexering. Jag väljer alltid att sortera explorer på det viset du nämner, "Details" & Name, Date, Type, Size. Det påverkar inte rappheten. Windows 10 utan några ändringar överhuvudtaget fungerar minst 10 gånger bättre eller ja, snabbare, å då önskar jag att det vore en överdrift.

Den 14:e oktober 2025 kanske kommer att bli den stora Linux-dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, rimligt tid är väl max 0,1 sekunder eller så. Allvarligt talat.

Någonstans däromkring låter rimligt, ja. Det där om datorn klarar Crysis som en benchmark verkar lite passé. Den riktiga frågan är om den kan hantera File Explorer i Windows 11.