Året var 2005 – processorer med dubbla kärnor äntrar scenen

Permalänk
Melding Plague

Året var 2005 – processorer med dubbla kärnor äntrar scenen

För nästan 20 år sedan dök de första dubbelkärniga processorerna upp på konsumentmarknaden, vilket förbättrade den allmänna användarupplevelsen rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästan 20 år sedan. Tempus fugit.

Permalänk
Snusfri

Gick från en Pentium 4 2.66 GHz till en Core2 Duo E6600 och vilken skillnad det var i prestanda.

Har till och med ett galleri här på Sweclockers om den hinken

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Battlefield 2 rullade jäkligt fint på Athlon 64 X2 3800+ vill jag minnas! 😁

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Battlefield 2 rullade jäkligt fint på Athlon 64 X2 3800+ vill jag minnas! 😁

Japp min första egen köpta dator hade den cpun och det spelet gick varmt!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tänkvärt att det ändå skulle ta sån tid för programvaror att i allmänhet ens försöka nyttja mer än en processortråd åt gången. Stackars frustrerade ägare av dubbla Opterons. ☺️

Permalänk
Medlem

År 2007 gick jag över till två cpu kärnor i min egna dator. Uppgraderade från en p4 2,53ghz med gf7600gs till en Athlon 6000+x2 med gf9600gt. Blev ett ganska stort lyft i bf2142 och Crysis gick att spela helt okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

Det känns som dual-core hände tidigare än 2005, sen inser man att 2005 är 19 år sedan...

I någon bemärkelse fick man en försmak av detta 2002 när P4 med hyperthreading släpptes 2002. Körde under denna period enbart Linux på desktop och på den plattformen fick man en hisnande ~10-15 % prestandaboost av lägga kompilering på båda CPU-trådar... HT i all ära, men P4 sög ändå

Söker man på tester av P4D 820 ser man att vissa saker har ändrats ganska lite fram till idag, Cinebench blev "spännande" att testa här då det var en av få fall som fick stor utväxling av dual-core.

Dual core gav i.o.f.s. rätt uppenbar fördel för "multi-taskning". Lite svårare att märka någon direkt skillnad för sådant på 4-8 kärnor vs 16 (eller fler) kärnor idag (om man inte kör 3D-rendering på CPU, fast varför göra det 2024 när det är x10 snabbare på GPGPU?).

Att det tog ett tag för spel och applikationer att börja utnyttja multicore var inte så konstigt. Innan lanseringen av C11/C++11 fanns det egentligen inte en bred standard för hur sådana program borde uppföra sig. Varje OS och miljö hade sin egen "standard".

Angående detta

"Många brukar säga att den mest märkbara uppgraderingen de någonsin gjort var när de gick från en mekanisk hårddisk till en SSD-enhet. Jag sällar mig definitivt till den skaran, men på tät andraplats skulle jag faktiskt säga bytet från en enkärnig processor till en flerkärnig sådan. Det gjorde verkligen enorm skillnad i upplevelse vid dagligt arbete, och med tiden kom även fler prestandamässiga fördelar i takt med att mjukvaran och spelen hann ikapp."

Håller helt med om SSD-delen. Inget annat har varit så natt-och-dag som första kontakten med SSD (brutalt mycket snabbare och helt tyst!). Men skulle själv placera dual-core CPU på 3:e plats, efter rastrering på grafikkort i stället för på CPU. För det var också en enorm skillnad.

Fast vem vet, finns säker det som tycker GPU-rastering är "fusk-frames" och det var mer äkta på CPU, vem vill egentligen ha fysiskt korrekt renderat ljus?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gick från en Pentium 4 2.66 GHz till en Core2 Duo E6600 och vilken skillnad det var i prestanda.

Har till och med ett galleri här på Sweclockers om den hinken

Gick från en Pentium 4 Northwood till en Quad Core Q6600. Upplevelsen var enorm och det trots att programmen då inte kunde utnyttja fyra kärnor om de ens kunde utnyttja två vilket jag inte tror de kunde förrän en bra bit in på 10-talet.

Permalänk
Medlem

Minns min AMD x2 6000+ med glädje. Använde den länge, även till servern. Sålde den här på marknaden. TDP på 125 kändes jätte högt

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Fast vem vet, finns säker det som tycker GPU-rastering är "fusk-frames" och det var mer äkta på CPU, vem vill egentligen ha fysiskt korrekt renderat ljus?

Fysiskt korrekt renderat ljus via rastering?
Det är förstås bättre än det man kunde göra innan "3D-kort" var en grej, men i dagsläget börjar det ju kännas lite daterat.

On topic så inser jag nu att jag helt missade 2-kärniga processorer på skrivbordet... och även 4 och 6.
Hade flera Athlon XP och flera Athlon 64, men den sista köptes nog in 2005, en Athlon 64 "Venice" med en kärna. Nästa datorinköp var en Macbook Pro (2006), nästa ännu en (2011) och nästa en gaminglaptop (2015). Först 2017 kom jag tillbaka till stationär dator med en 8-kärnig Ryzen 1700.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Upplevelsen av 2 kärnor kontra 1 var nog inte så mycket att ett program kunde nyttja två kärnor utan mer för att något bakgrundsprogram kunde få en kärna medan man fortsatte jobba eller spela i det aktiva programmet ostört.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Fysiskt korrekt renderat ljus via rastering?
Det är förstås bättre än det man kunde göra innan "3D-kort" var en grej, men i dagsläget börjar det ju kännas lite daterat.

Via ray-tracing, som i praktiken kräver "fusk-frames teknik" för att bli realistiskt idag. Slutresultatet är faktiskt betydligt mindre "fusk" trots "gissade rutor"

För rastrering är frågan om den blev mer eller mindre "äkta". Filtering gör att det ser mindre irriterande ut, men vet inte om det är mer fysiskt rätt...

Poängen är ändå: prestandalyftet att gå från "rastrera på CPU" till "rastrera på GPU" var gigantiskt. Betydligt större än att gå från single-core till dual-core. Å andra sidan, dual-core-CPU är generellt mer användbar jämfört med en GPU, så är helt med på att man tycker olika här!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Byggde en dator med två p3-750 sommaren 2000. Den finns fortfarande kvar men är inte startad på ganska många år.
Efter den en amd x2 4800 som blev min första 2-kärniga men också den struligaste dator jag någonsin haft, så den blev inte gammal. Byttes ganska snabbt ut mot en av de första 2-kärniga från intel.

Permalänk
Medlem

Har kvar min gamla opteron 170 någonstans. 2.0ghz standard var det tror jag men fick upp den till 2.8ghz.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Någon 64bit dual core AMD processor vill jag minnas att väldigt många på forumet köpte strax efter detta. Och det var väldigt många på forumet som hade sådan ikon vid sitt nickname.

Att nyttja dual core på den tiden var ungefär på samma nivå som att koka fler ägg samtidigt i en kastrull. Vissa klarar bara av att koka ett ägg i taget, andra klarar av att koka fler samtidigt. Och nej, tiden det tar för ett ägg minskas inte för man lägger in 2st ägg, snarare tar det lite längre tid då värme går åt att värma båda.
Alltså på datorsidan så fanns det användare som drog igång en process, väntade där på att den skulle bli klar. Andra drog igång 2st processer av samma eller olika helt typer, ibland hade dessa processer kommunikation med varandra ibland gånger inte.

När idag när mainstream är upp till 16core så blir det såklart mer att dra igång och folk går bort från att jobba lokalt. Så visst de använder fler kärnor, men dessa finns i en server någon annanstans ofta hos ett stort bolag som Google.
Så utvecklingen emot vad man har för klientdator minskas, även vilken arkitektur och operativsystem den har minskas

Permalänk
Medlem

Kul artikel Jonas, minns när jag installerade min x2 4600+ istället för 3500+.
Sjukt att det är är ca 20 år sedan...

Permalänk
Medlem

Tider när man fick ladda ner en fix för att Motoracer gick för snabbt när man köpte en Opteron <3 Minns inte exaky modell tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Hoppade inte på tåget med de här första dubbelkärniga processorerna, var en fattig man på den tiden.
Väntade istället på Intels nästa processor, Core 2 Duo, som dök upp redan slutet av nästa år. Intels Core arkitektur var vida överlägset Netburst och jag vill minnas att de var billigare dessutom.

Permalänk
Medlem

Hade en mellanmodell av Athlon64 x2, kan det ha varit 4200? Kan dock inte komma ihåg att jag var så imponerad.

Scsi var f.ö. ett stort lyft, kanske inte så vanligt i konsumentdatorer men multitasking flöt bättre när single-core processorerna inte behövde fokusera på skyffla data från diskar/cd-rom. Körde NT4 på min dator hemma, fungerade fint, förvånansvärt lite problem med spel.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Saknar de mer konsumentinriktade dual socket-lösningarna idag som fanns förr om åren.
För det känns klart roligare att sitta med datorer som har Dual eller Quad Socket och en hysterisk mängd RAM-slottar. Och idag naturligtvis än fler cores/trådar än på konsumentmarknaden.

Önskar jag fotat dessa Dual PowerPC 7455 när de varit mer rengjorda
Datorn är från året 2002. Så en bra bit innan dualcore-eran.

Permalänk
Medlem

Från 2006 till 2010 gick jag från Athlon 64, via Athlon 64 x2 till Core i5 760 (4 kärnor alltså), det var snabb utveckling och inte så dyrt heller. Men sedan dess har jag haft 4 kärnor. Skulle nog vilja ha mer, men som alla vet var det lite stiltje på multi-core-fronten bland konsumentprodukterna i några år, och just nu kan jag inte motivera att köp av 8-kärnig CPU med annat än att "det vore kul att ha...".

SSD var ju ett stort steg, och på min PC den största uppgraderingen, men kanske var steget från DISKETTER till hårddisk på min Amiga 500 ännu större....blev ju som en ny dator när man hade obegränsat med blixtsnabb lagring för alla program och roligheter. SCSI och DMA. Modema runt på olika BBSer, ladda ner saker till hårddisken, kanske spela musikfiler/moduler från samma hårddisk, samtidigt som man spelade Civilization eller något annat spel som multitaskade.

Nu har jag faktiskt SSD på min Amiga, men det är ju på den burken ingen större vinst mot hårddisk. Ingen revolution som SSD på PC. (Att boota från RAM-disk däremot, hallelujah)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Just ja! Jag gick från Athlon 3200+ till Athlon 4600+, det var när Windows XP var grejen.

Och vilken skillnad! Framförallt för att komma runt dålig kodade program, då de inte behövde frysa hela datorn. De var ju inte flertrådade och kunde då 'bara' ta alla resurser från en kärna. Det gjorde att XP kunde fortsätta ofruset och där kunde man döda det frusna programet UTAN att behöva göra en norsk omstart! Tror jag lyckades klocka den till 2.7GHz också.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

"Många brukar säga att den mest märkbara uppgraderingen de någonsin gjort var när de gick från en mekanisk hårddisk till en SSD-enhet. Jag sällar mig definitivt till den skaran, men på tät andraplats skulle jag faktiskt säga bytet från en enkärnig processor till en flerkärnig sådan. Det gjorde verkligen enorm skillnad i upplevelse vid dagligt arbete, och med tiden kom även fler prestandamässiga fördelar i takt med att mjukvaran och spelen hann ikapp."

Jag håller med dig men ingen uppgradering av hårdvara har varit större än när jag köpte ett Voodoo2 kort några månader efter att de började säljas år 1998. Så den sätter jag definitivt på första platsen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Någonting jag slås över när man blickar tillbaka är det faktiskt helt sjukt hur jämnt det ändå varit under alla dessa år. Några få procent hit eller dit från generation till generation… Det känns nästan artificiellt, som att Intel läcker hemligheter till AMD för att inte hamna för mycket före?

Det känns sjukt orimligt egentligen att den som hela tiden varit absolut minst kan ligga så jämnt, komma på så banbrytande saker som chiplets och stackad cache, till och med gå om supergiganten i de flesta avseenden…

Jag vet inte, men det är kul att det blivit så

Permalänk
Medlem

Tyckte väl jag kände igen chassit
Fan, bra tider det. Så jävla roligt man hade!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoggan:

<Uppladdad bildlänk>

Tyckte väl jag kände igen chassit
Fan, bra tider det. Så jävla roligt man hade!

PCI-X? Eller 64-bit PCI?
Jag hade aldrig en dator med någon av de två. Är det typ workstation/server-kort?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någonting jag slås över när man blickar tillbaka är det faktiskt helt sjukt hur jämnt det ändå varit under alla dessa år. Några få procent hit eller dit från generation till generation… Det känns nästan artificiellt, som att Intel läcker hemligheter till AMD för att inte hamna för mycket före?

Det känns sjukt orimligt egentligen att den som hela tiden varit absolut minst kan ligga så jämnt, komma på så banbrytande saker som chiplets och stackad cache, till och med gå om supergiganten i de flesta avseenden…

Jag vet inte, men det är kul att det blivit så

VIA var de som var allra minst, de blev tyvärr helt utslagna efter att AMD släppte Ryzen...

Permalänk

Min första Dual-core var en Opteron 165 (1,8ghz) som jag skrämde upp i 2,73ghz, relativt stabilt.

Angående vad som gjorde mest skillnad så tycker jag nog att SSD är på första plats, men sen när man slängde i det första 3D-kortet, The Orchid Righteous 3D (Voodoo 1). Sen kommer nog dual core.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

PCI-X? Eller 64-bit PCI?
Jag hade aldrig en dator med någon av de två. Är det typ workstation/server-kort?

Just det är mitt första Supermicro kort (kör fortf det i servern)
Kortet hade stöd för PCI-X. Men om jag minns rätt är det ett 3Ware 9650SE 8P med multilane kablar som jag hade då.

"Bantade" från detta

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"